Teen uudenvuodenlupauksen. Idlaan vähemmän netissä.
Asiat ovat mallillaan. Vakituinen työpaikka löytyy. Palkka on säännöllinen, työajat ovat säännölliset, työt eivät seuraa kotiin ellen välttämättä itse halua. Vuokra-asunto on vaihtunut omistusasunnoksi. Sen ei siis pitäisi yhtäkkiä lähteä kävelemään alta pois. Päivääkään en ole vielä asunut siinä asunnossa, mutta ostaessa olin jo niin tyytyväinen, ettei asunnossa tarvitse tehdä mitään remontteja. Riittää, että muutan tavarat sinne ja järjestelen mieleisekseni.
On kuitenkin vaarana, että jään netissä idlaamisen kierteeseen, joka alkoi kesällä 2008. Kierteen on aikaansaanut suuret muutokset, suuret asiat ja elämässä itsenäistyminen. 2008 vuoden kesän ja 2009 talven väliin on mahtunut kotiutuminen armeijasta ja siviilielämään sopeutuminen, monta kuukautta kestänyt työnhaku, koeaika ja orientoituminen palkkatyöhön, pari kuukautta kestänyt asunnonhaku, muutto kotoa, remontti, vanhojen työläiden projektien loppuunsaatto, vajaan kahden viikon kesäloma, vuokranantajan asunnonmyyntitempaus, intensiivinen asunnonhakuruljanssi volume 2, asuntolaina ja asunnon ostoneuvottelut, vuokrasopimuksen irtisanominen, muutto pois. Näiden etappien saavuttaminen vaati joka välissä suuria paperisotia, ponnistelua ja uuden opettelua, jotta hommat klaaraisivat hyvin. Koska näiltä asioilta ei jäänyt puhtia eikä riittävän huoletonta mieltä, käytin pääosan vapaa-ajastani netissä idlailuun. En jaksanut muuta. Netissä idlaaminen on niin helppoa. Netistä löytyy ääretön määrä kiinnostavia, arkiasioista ajatukset muualle siirtäviä asioita. Netin sosiaaliset palvelut ja verkot ovat silkkaa huumetta.
Nyt laitan kierteelle lopun. Vuonna 2010 aion kiristää netissä tyhjäntoimittamiseen kuluvasta ajasta loput minuutit ja tunnit muuhun käyttöön. Onnistuin jo syksyllä irrottamaan lukuisista kiireistä huolimatta aikaa sosiaaliseen kanssakäymiseen. Se pyörä lähti erinomaisesti pyörimään. On kuitenkin häpeällistä, kuinka vähälle saatoin jättää pitkäaikaisimman ja rakkaimman harrastukseni. Olen ostanut hienot televisiot, äänentoistot ja pelikoneet itselleni enkä ole käyttänyt niitä kuluneen vuoden aikana juuri lainkaan. Pelihylly notkuu hyviä pelejä. Yhä useampi niistä on avaamaton. Tähän asiaan tulee muutos. Aion pelata niin, että lupaan ensi vuonna vähentää pelaamistani.
Pidän kirjaa katsomistani anime–sarjoista. Geneshaft (GS) on kronologisessa listassa ensimmäisten joukossa. Listan muita ensimmäisiä merkintöjä lukiessa tulee lähinnä ajatelleeksi, että kaikenlaista sitä on tullut katsottua. Monia ei tulisi mieleenkään katsoa uudestaan. GS on poikkeus: katsoin sen uudestaan muutama päivä sitten.
Geneshaft on vuonna 2001 esitetty 13 jakson pituinen scifi–aiheinen anime–sarja. Alkuasetelmat ovat taattua scifi–hömppää. 2000–luvulla ihmisen ahneus, intohimot ja kostonkierre ajoivat ihmiset lähes tuhoon. Eletään 2200–lukua. Yhteiskunta koostuu geenimanipuloiduista ihmisistä. Geenit määrittävät ihmisen tehtävän yhteiskunnassa ja taidot syntymästä lähtien. Tarkoituksena on, että jokainen ihminen on hyödyllinen ja tuntee olevansa tärkeä tehdessään määrättyä tehtäväänsä. Tunne-elämä on saanut väistyä älykkyyden ja prosessointikyvyn hidasteena sivuun. Maapallon kiertoradalle on ilmestynyt mystinen kultainen rinkula, joka tarkkailee ihmiselämää. Tämä todetaan ahdistavaksi, joten rinkulan tuhoamiseksi rakennettaan erityinen Bilkis–niminen avaruusalus, jonka miehistöön valikoidaan ihmisten parhaimpia yksilöitä. Sarjassa seurataan tämän miehistön edesottamuksia. ...
Lue lisää
Naapurin penskan hoitovastuu tippui eilen minun syliini. Olen varmaan joskus Laudalla selittänyt huolehtivani tämän lapsen pelisivistyksestä muun muassa peluuttamalla hänellä Trackmania Sunrisea ja muita pelejä. Tällä kertaa minun piti olla seurana ja valvoa, että läksyt tulee tehtyä, kun vanhemmat ovat vanhempainkokouksessa. Läksyt saatiin tehtyä, jonka jälkeen poika alkoi pelata PS2:lla jotain Hugo-peliä, jossa seilattiin merellä pienellä laivalla ammuskellen tykillä viikinkilaivoja. Näin jälkeen päin googlattuna peli nimi on ilmeisesti Hugo: Cannon Cruise. Poika oli kovin innoissaan pelistä etenkin, kun alkoi pärjätä siinä paremmin annettuani hänelle muutamia vinkkejä tekoälyn kamppaamiseen. Aikaisemmin olimme pelanneet Tomb Raider III:sta, joka oli pojan mielestä huippupeli.
Hugon pienestä laivasta tuli väkisinkin mieleen The Wind Wakerin punainen purjevene. Mielessäni alkoi kyteä ajatus pojan tutustuttamisesta Zelda–peleihin. ...
Lue lisää
Tutkiskelin tänään koneellani melko suureksi paisunutta kuvakansioita, johon olen vuosien mittaan kerännyt omia töitäni ja netistä löytämiäni kuvia. Kansion vanhimmat jutut ovat vuodelta 2003, vuonna, jolloin aloin aktiivisesti pyöriä internetissä. Oli odotettavaa, että silmäkulmassa olisi pieni nostalgiankyynel kansiota tonkiessa. Tunnekuohu oli kuitenkin merkittävästi suurempi, kun törmäsin tähän kuvaan.
Kyseessä on Product Number 03:n, lyhyesti P.N.03, promomateriaalia. P.N.03 on Capcomin vuonna 2003 julkaisema peli GameCubelle. Peli oli osa Capcomin viiden pelin sarjaa, jota kutsuttiin nimellä Capcom Five. Itse Capcom Fivesta voisi kirjoittaa vaikka kirjan, mutta lyhyesti kuvattuna kyseessä piti olla viiden pelin sarja yksinoikeudella GC:lle, joka tarjoaisi GC:lle merkittävää vetoapua kiristyvään kilpailutilanteeseen. ...
Lue lisää