Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
sleepy vs. Pokémon, osa II
Okei! Ensimmäinen kylä ja ensimmäinen sali!

Pikkuisen Cherrygrove cityn (josta sain oudolta vanhalta papparaiselta Running Shoe't, vihdoinkin. Jos joku Pokémonissa ärsyttää, on siinä sen älyttömän hidas kävely) ja kurkkauksen sysipimeään luolaan, joka saa ilmeisesti odottaa myöhempää viisittiä ja jotain taskuvalon tapaista itemiä, jälkeen päästään vihdoinkin pelin ensimmäiseen kunnon kaupunkiin, Violet Cityyn. Nopea parannusviisitti Pokémon Centeriin ja sitten Gymiin mätkimään pelin ensimmäinen traineri. . . tai sitten ei.
Ilmeisesti Busterin pitää käydä kurkkaamassa meno Gymin lähellä olevaa Sprout Toweria. Outo, huojuva torni sisältää kourallisen Bellsprouteja käyttäviä vanhuksia, joista ei ole mitään vastusta vanhalle kunnon, jo level-13 Dougille ja hänen Emberille. Kohti Gymiä!



Gymin johtaja Falkner ja hänen kaksi oppilastaan kukistuvat melkein helpommin kuin Sprout Towerin papparaiset. Ehdin alussa hieman huolestua kun gymin edustalla ollut heppu varoitteli Falknerin käyttävät lento-pokémoneja ja täysin unohtaneena miten Pokémonin kivi-sakset-paperi-systeemi toimi, arvelin miten tuli-tyyppiä oleva Dougini pärjäisi. Onneksi huolehdin täysin turhaan Falknerin tyhmät Pidgey ja Pidgeotto eivät mahtaneet mitään emberin polttavalle voimalle. Palkaksi sain ensimmäisen badgeni, jolla voin ilmeisesti käskyttää täysin huoletta alle level-20 otuksia, sekä tarpeeksi kokemuspojoja, että Doug muuttui. . .



Dougiksi! No, kai tuo virallisesti Quilava on.
Kukistettu Falkner antaa myös pelin ensimmäiset HM't ja TM't, jotka eivät sano minulle yhtään mitään. Pienen menu-tutkiskelun jälkeen HM't ovat kykyjä jotka voin antaa otuksille ja pystyn käyttämään taistelujen ulkopuolella ja TM't ovat kykyjä, jotka tulevat käyttöön taistelussa. Rock Smash-HM meni Geodudelle ja nyt pystyn mätkimään rikki tietynlaisia kiviä, jotka muuten tukkisivat reittejä, loistavaa! TM taas on HP:tä antava Roost, loistavaa! Myöskin Falkner ehdottaa, että seuraavan gymin löytäisin Azalea Towniin, joka on sattumoisin myös ainoa kaupunki jonne pystyn menemään, joten suunta Azaleaa kohti siis.

Heti Violet Cityn ulkopuolella on Ruins of Alph. Pienen tutkimisen jälkeen löydän pikkuisesta luolasta helpon laattapelin, jonka selvittäminen pudottaa minut syvemälle luolaan. Askel eteenpäin ja tapaan ensimmäisen Unown'ni:



Olin jostain syystä luullut, että Unown olisi esitelty vasta Rubyssa ja Sapphiressa, mutta olinkin näköjään väärässä. Kukistettuani ja napattuani tämän hieroglyfiä muistuttavan otuksen, luolasta löytäväni haahuileva tutkija kertoo, että Unown on siitä erikoinen laji, että heitä on iso kasa erinäköisiä versioita ja heidän keräämisen avuksi hän päättää antaa minulle Unown Reportin. Siihen luolan tutkailu päättyikin, koska pitkän käytävän päästä en onnistunut löytämään muuta kuin joka hitsin askeleella hyökkääviä Unown'eja ja umpikujan.

Ruins of Alphikin siis saa ilmeisesti jäädä odottamaan tiettyä itemiä tai jotain. Seuraavaksi törmäsin jonkinlaiseen laiturialueeseen, jossa kalasteli kolme taistelunhaluista kalastajaa. Vesi-otuksia käyttävät kalastajat kukistuivat helposti vaikkei salama-pokémonia minulla ollutkaan. Hieman etäämällä olevasta yksinäisestä Pokémon Centeristä löydän hepun joka tarjoaa minulle, maaritellusti nimetyn Old Rod-nimisen ongen. Kalastelemaan!



Äh. Ainakin viisi yritystä, eikä kalaonnea tunnu olevan yhtään. Yritetään nyt vielä kerran. . . haa!



Jos joku yksittäinen ei-alussa saatava pokémon Redistä mieleen jäi, oli se täysin surkea Magikarp. Nopea ember-isku ja pitäkööt kalastajat tunkkinsa.

Laitureista hieman etäämällä löytyy Azaleaan johtava Union Cave, joka kuulostaa aivan liian työläältä paikalta. Tallennusta, kiitos.



***

Loppuun täytyy hieman korjata väittämiäni Pokéwalkerista. Päätin hieman lukea laitteen oudon massiivista ohjekirjaa sekä paria kirjoitusta GameFAQs'stä ja selvisikin, että ehkä Pokéwalker ei ehkä olekaan niin hyödyllinen laite kuin kuvittelin sen olevan. Ensinnäkin, jokainen laitteen tunnistava askel onkin kuin onkin yksi kokemuspiste laitteeseen laitetulle otukselle, joka kuulostaa todella hyvältä. Harmiksi Pokéwalkerissa oleva pokémon ei pysty saamaan yhdellä kerralla enintään kuin yhden vaivaisen levelin riippumatta siitä olitko kävellyt tsiljoona askelta vai juuri yhden levelin tarvitseman määrän askelia. Ja ihan kirsikkana päällä, jos pokémon nousee Pokéwalkerissa levelille jossa hän oppisi uuden liikkeen tai muuttuisi uuteen muotoon, se ei tee niin. Mutta jos luin oikein, menetetty liike tai muoto saadaan heti seuraavalla levelillä joka saadaan itse pääpelissä. Ehkä ilman näitä rajoituksia pelistä tulisi aivan liian helppo, mutta sääli tämä silti minusta on. . . Taskussani Pokéwalker saa silti pysyä, ainoastaan siellä kokemuspisteitä saa hieman turhemmat otukset, joita en ehkä muuten käyttäisi ollenkaan, ykkösvalintojen sijaan.
6 kommenttia
Tuulisti 18.04.2010 22:34
Jep, Pokewalkerista aika kauan ähräämällä. Kaveri oli napannut surfing pikachun. :3
Riepu 16.04.2010 23:56
Mutta olen onnistunut nappaamaan kaksi flying pikachua. :3
Noiko sai jotenkin Pokéwalkerin kanssa kikkailemalla? Itsehän olen tietenkin unohtanut koko laitteen melkein heti kun aloitin pelaamaan :P

Noin 30 tuntia HeartGoldia takana ja Johdon (Johton?) viimeinen salipäällikkö olisi seuraavaksi nujerrettava. Pelin parhaat puolet ovat siis vielä aikalailla edessäpäin.
Tuulisti 16.04.2010 22:30
sleepy vs. Pokémon, osa 1
Okei. Tarkoituksena on ollut kirjoittaa jo paristakin pelistä jonkinlaista Let's Play'n tapaista juttua.

Tänään, 25. maaliskuuta, noin kello neljän aikaan tarkoitus muuttui toiminnaksi.


Kauppakierroksen jälkeen Anttila oli ainoa kauppa joka suostui myymään huomenna, 26. päivä, julkaistavan Pokémon HeartGoldin. Hieman kalliimmalla hinnalla, varsinkin britti-kauppoihin verrattuna, mutta minkäs teet!

Hieman kontekstina kerrottakoon, että viimeisin Pokémon mitä olen pelannut, on Red. Yellow'ta olen kokeillut parisen tuntia kunnes tajusin sen olevan Red perseessä roikkuvalla Pikachulla. Vaikka vähän liian monta tuntia Rediin tuli aikoinaan ängettyä, tulen HeartGoldiin aikalailla tyhjällä paletilla. En muista kuin parin otuksen nimen, juonesta vain pari kohtaa ja nekin ehkä enemmänkin piirretyn takia ja hämärästi jotain pieniä juttuja itse pelimekaniikasta. Sen mitä kuitenkin muistan, on miten hauska peli Pokémon oli; otusten kouluttaminen oli sopivan koukuttavaa ja taistelusysteemi oli samalla sopivan simppeli ja monimutkainen ettei se ehtinyt käymään tylsäksi missään vaiheessa. En ehkä loppujenlopuksi ostanut HeartGoldia kuitenkaan aiemman pelin hyvien muistojen takia, vaan tämän. . .



Pokéwalker! Hieman jo ajat sitten julkaistua Pocket Pikachua muistuttavaan värkkiin voi pistää HeartGoldissa tai SoulSilverissä nappaamansa pokémonit. Pokéwalkerissa on jonkinlainen tärinäsensori, jolloin esimerkiksi pistämällä sen taskuun laite tunnistaa askeleet, jotka muuttetaan Pokéwalkerissa wateiksi, jotka antavat Pokéwalkeriin laitetulle pokémonille kokemuspisteitä, sekä niitä voi käyttää Pokéwalkerissa oleviin hyvin yksinkertaisiin minipeleihin joilla voi napata lisää otuksia tai itemeitä.
Mitenkään mullistavasta tai erikoisesta laitteesta ei tosiaankaan ole kysymys, ja noin kahdella tuhannella askeleella onnistuin saamaan Geodudelleni vain yhden vaivaisen levelin, mutta jotain. . . mahtavan typerän loistavaa Pokéwalkerissa on. En oikein osaa sanoa mitä, mutta sen takia sekä ostin tämän pelin sekä kävelin kauempana olevaan kauppaan ruokaostoksille tänään.

Mutta ehkä palaisimme takaisin itse pelin pariin ja käynnistetään itse peli. Star game-nappia painattaessa tulee ruudulle hieman outo valinta, jossa peli ehdottaa kertovansa hieman mitä se sisältää:



Öh, okei. Peliä voi ohjata joko napeilla tai kosketusruudulla ja pelissä tulee eteen pokémoneita ja taistelua. Hmm.

Itse peli alkaa täysin yllätyksettömästi. Pelaaja herää ankeasta kaksikerroksisesta ja kaksihuoneisesta talostaan, hänet kutsutaan pokémon-professorin luokse, hän valitsee otuksensa ja lähtee tallustelemaan ensimmäiseen kylään, tapaa matkalla vastustajansa ja peli alkaa.
Minä päätin valita hahmokseni Buster-nimisen pojan, pokémoniksi Doug-nimisen Cyndaquilin (koska muut valittavat olin tylsän näköisiä ja cyndaquil oli jonkinnäköinen hiiri jolla on liekehtivä selkä!).


(Päivämäärä  24. huhtikuuta johtuu siitä, että DS:ni oli näköjään jossain välissä huomaamattani ilmeisesti hypännyt kuukauden ajassa eteenpäin ja huomasin sen vasta liian myöhään.)

Ensimmäiset pari tuntia olivat hieman tapahtumaköyhät (onneksi, koska tässä vaiheessa kamerastani loppuivat patterit): sain kasan tavaroita alaruudulleni, kuten Pokédexin ja Pokégearin joista en oikein jaksanut välittää, koska halusin taistella! Heti ensimmäisesti pusikosta löysin ensimmäisenä vihollisenani säälittävän level-2 Pidgeyn, josta ei ollut minkäänlaista vastusta level-5 Dougilleni. Liikevalikoimastani löytyi Leer, jolla vähensin pidgeyn puolustusta jonka jälkeen taklasin pientä lintuparkaa. Vanhan kunnon roolipelitavan mukaan päätin pyöriä tuossa samassa pusikossa kunnes sain nostettua Dougia pari leveliä, aina välillä käyden parantelemassa läheisessä Professori Elmin talossa.
Kasa kuolleita pidgeytä myöhemmin, suunnistin määränpäähäni aivan liian hölmösti nimetyn Mr. Pokemonin luokse, sain häneltä, öh, munan Professori Elmille vietäväksi. Matkalla törmäsin vihamieheeni, voitin hänet. . . ja jäin noin puoleksi tunniksi jumiin. Vietyäni munan Elmille minulle ehdotettiin, että nyt kun minulla sattuu pokémon löytymään, niin voisinpa vaikka voittaa kaikki Pokémon-mestarit. Öh, no okei sitten.
Onneksi heti ulkona ilmeisesti pelaajan tyttö-valintana oleva hahmo päätti opettaa minulle miten napata pokémoneja. Töki tarpeeksi että health on punaisella ja sitten viskaa pallo, hoituu kyllä. Ja hoituikin, hetken jälkeen Doug oli saanut seuraa Pidgeystä, Sentrestä, Caterpiestä ja Geodudesta. Ja kaikki olivat ainakin kymmenen leveliä alempana Dougia, äääh. No, se miten sain nämä otukset oli pienellä päättömällä haahuiluretkellä, koska en onnistunut huomaamaan miten kaksi toisiaan vastaan tappelevaa pokémon-kouluttajaa olivat siirtyneet jossain välissä paljasten reitin seuraavaan kylään. . . Jonne pääsemme seuraavassa osassa.

(joka tulee ehkä joskus. mahdollisesti.)
5 kommenttia
Riepu 26.03.2010 16:13
Kasa kuolleita pidgeytä myöhemmin
Ne pyörtyy!  :(

Oli tänään tarkoitus poimia SoulSilver messiin, jos Yakuza 3:a ei olisi kaupasta löytynyt, mutta siellähän se kuitenkin oli. Nyt on sentään Segaa tuettu, Poksuilla ehtii leikkimään myöhemminkin :)
sleepy 26.03.2010 15:11
Nyt on maaliskuu, ei marraskuu.

Höh, ei ole hajuakaan mistä puhut. Maaliskuuhan tuolla ihan selvästi lukee.
Sharkie 26.03.2010 14:53
Pahkeinen, sieltä se nostalgiakutkutus tulee. Goldia on pelattu ihan järkyttävät määrät, joten pakko kai tämä on ostaa jossain vaiheessa. Jo ihan senkin takia, että saisi viimein jonkin pokemon-pelin taskuun, skidinä kun ei konsolia ollut ja jouduin emuloimaan.

Pakko saada ne kaikki!
Kolmas äiti


Mikä on Mother 3? Kuin jääkylmä vesilasillinen kymmenen vuoden kuraveden juonnin jälkeen.


Mother 3:n, jatko-osa jonkinlaista kulttimainetta pitäneelle SNES-pelille Earthboundille, piti olla roolipeli Nintedo 64:n lisälaitteelle, 64DD:lle. Lisälaitteen tarjoama iso tallennuskapasiteetti ja teho olisivat tarjonneet jotain ennennäkemätöntä pelille jonka edellinen osa käytti pelkästään spritejä. Ja Mother 3 näyttikin ihan kivalta 64DD:llä:



Peli oli hyvin pitkällä kehityksessä kunnes Nintendo päätti kuopata 64DD:n. Pari vuotta kuluu ja vuonna 1999 Nintendo ilmoittaa Mother 3:n siirtyneen Nintendo 64:lle. Peli saa julkaisupäivän ja se pelattavana saman vuoden Space Worldissä. Seuraavana vuonna Nintendo ilmoittaa Mother 3:n julkaisun peruuntuneen.


. . .




Monien vuosien spekulaatioiden ja huhujen jälkeen Nintendo ilmoittaa julkaisevansa Mother 3:n Gameboy Advancen 2006 keväällä. Peli julkaistaan ajallaan, Japanissa. . .

Lokakuun 17. 2008 Starmen.net julkaisee englanninkielisen käännöksensä peliin. Kaikki on hyvin maailmassa.

*

Mother 3 on roolipeli Gameboy Advancelle. Se kertoo kappaleisiin jaetun tarinan, joka alkaa keskellä aavaa merta Nowhere Islands-saarella sijaitsevalta Tazmily-kylästä. Tazmily on pikkuinen utopia, jossa kourallinen asukkaita elävän sovussa toistensa ja saaren eläinten kanssa täysin ilman huolia, edes rahan käsitettä ei tunneta. Nelihenkisen perheen äiti, kaksi poikaa ja heidän koiransa ovat vierailemassa isoisän luona vuorilla, kunnes saarella tapahtuu. . . jotain ja tarina alkaa.
Sen enempää tarinaa pilaamatta sanon, että Mother 3:ssa nähdään paljon surua ja paljon huumoria, joka ei ehkä ole  uutta tai rajoja rikkovaa videopeleissä, mutta se miten Mother 3:n suru ja huumori on kirjoitettu on jotain mitä videopeleissä nähdään harvoin.
Shigesato Itoi on mies Mother 3:n sanojen ja tapahtumien takana. Hän on ammatiltaan kirjoittaja ja copywriter, ei videopelisuunnittelija, joka taitaa olla iso etu Itoille ja Mother 3:lle. Itoi ei niinkään ajattele videopelin tarinaa kuten ilmeisesti iso osa pelisuunnittelijoista: pakkona, joka säätelee pelattavuuden ("tarinassa pelaaja menee taloon, miten ihmeessä siitä saadaan hauska kenttä" tai "meillä on tälläinen laavakenttä, miten se saadaan tungettua tarinaan mukaan"). Itoille tarina videopelissä on kuin iso hiekkalaatikko, jossa saa tehdä mitä haluaa; musiikki ja rytmi ovat hauskoja juttuja joten pistetään niitä paljon peliin, tämä tarinan osa toimisi hienosti roolipelitaistelussa joten pistetään se taisteluun mukaan, tämä juttu videopeleissä on yleensä vähän tönkkö, joten parodioidaan sitä. Jonkinlaisena ulkopuolisena Itoi ei ajattele, että mitä videopelissä saa tarinan ja kaiken muunkin osalta ei saisi olla, vaan mitä niissä saisi olla. Ja tämän takia Mother 3 sisältää tarinan, joka on uskomattoman hienosto kirjoitettu ja suunniteltu videopeliin. Eikä pelkästään itse päätarinan osalta, joka ikisellä sivuhahmolla on pelissä jotain hyvin merkittävää sanottavaa, oli se sitten osa tarinaa tai ihan pelkkä yksi hassu ja outo lause. Jokaikiselle sanalle ja lauseelle on annettu hurjasti mietintää; yhtäkään sanaa ei ole laitettu mihinkään kohtaan ilman pohdintaa ja mikään sana ei ole omassa paikassaan pelin ja sen pelaamisen takia vaan sen tarinan, maailman ja hahmon, joka sanan sanoo, takia.



Mutta Shigesato Itoi on kuitenkin vain kirjoittaja ja pelkkä kirjoittaja ei tuosta noin vain tee videopeliä, joten hänellä oli apunaan entisistä Squaren kehittäjistä koottu tiimi, Brownie Brown sekä pitkän historian omaava HAL Laboratory, joista on kiittäminen Mother 3:n videopeli-puolesta.
Mother 3:n käyttämä 2D-spritegrafiikka tuntuu vähän kuin mustavalkoisen käyttö Sin Cityssä: hyvin antiikkimaisen ja halvan leiman saanut tekniikka näyttikin yhtäkkiä paremmalta kuin muut tavallista värimaailmaa käyttäneet elokuvat.
On uskomatonta mitä Brownie Brown saa irti spriteistä, ei pelkästään väreistä tai vihollis- ja maailman sunnittelusta, mutta ennenkaikkea hahmojen näyttely on samalla niin uskomatonta ja kuitenkin luonnollista. Isojen naamojen tunkeminen dialogiboksien viereen ilmeilemään tai isojen välianimaatio-hahmojen käyttämisen sijaan Mother 3:n kaikki hahmot ovat täysin samoja hahmomalleja niin välianimaatioissa kuin pelaajan niitä ohjatessa; välillä hahmot saattavat yhtäkkiä purskahtaa ylivoimaisen surun valtaan tai tanssimaan hassua tanssia. Kaikki tämä spriteillä, jotka toimivat vähintäänkin yhtä tehokkaasti kuin niin monien pelien käyttämä, biljoonia maksava 3D-grafiikka.

Perus-arvostelumallia käyttämällä seuraavaksi pitäisi kaiketi tulla kappale musiikista: Mother 3:n asenne musiikkiin tulee esiin sen alku-menusta, josta löytyy 'new game', 'load' ja viimeisenä 'Sound Player' Sound Player on tekee käyttämästäsi Gameboysta tai DS:stä Mother 3-musiikkisoittajan, aina favourites-listasta nappien lukitsemiseen.
Toisella tavalla se taitaa tulla esiin musiikin määrässä. Sound Playeristä löytyy yhteensä 250 kappaletta. Eikä näissä 250 kappaleessa ole yhtä lukuunottamatta muiden pelien äänivalikoista löytyviä pikkuääniä kuten lyöntiääniä tai rahan kilahduksia, vaan jokainen kappale on musiikkia. Ja grafiikan tapaan se on jotain erilaista, se ei kuulosta tavalliselta 'videopelimusiikilta'. Säveltäjä Shogo Sakai on jotenkin löytänyt Gameboy Advancen äänipiiristä torvia, kitaroita ja rumpuja jostain perus-bliib-blööb-peliäänien takaa, ja näitä löydettyjä aarteita käytetään yhtä hyvin kuin pelin spritejä, olemalla hyvin tärkeä osa tarinaa (Mother 3:sta löytyy muun muassa konsertteja), mutta myös olemalla iso osa Mother 3:n nappienpainelu-osuutta.


Kun pelaaja kohtaa vihollisen Mother 3:ssa, esiin tulee hyvin tutun näköinen roolipeli-ruutu:


Hyvin Dragon Quest-maisesta systeemistä löytyy hyökkäys, tavaroiden käyttö, erikoiskyvyt, puolustus ja pakeneminen. Kun hyökkää, hahmo huitaisee vihollista ja vie viholliselta tietyn määrän HP:tä. Jos pelaaja vahingossa painaa hyökätessään A-nappia enemmän kuin kerran esimerkiksi yrittäessään nopeuttaa taistelua rämpyttämällä nappeja, saattaakin hahmo lyödä enemmän kuin kerran. Ja yhtäkkiä jokin alkaa raksuttamaan pelaajan mielessä. . .
Parin taistelun ja tutkiskelun jälkeen pelaajalla selviääkin, että taisteluissa kuultavan musiikin rytmi on hyvin tärkeässä osassa. Kun pelaaja valitsee perushyökkäyksen ja A-napin rämpyttämisen sijaan painaakin A-nappia taistelumusiikin rytmin tahdissa, alkaa hahmot lyödä yhden hyökkäyksen sijasta comboja. Rytmin käyttöä ei kuitenkaan missään vaiheessa peliä kädestä ottaen näytetä pelaajalle, mutta huomattavasti rytmin käyttö parantaa pelikokemusta. Taistelut helpottuvat antamalla enemmän vahinkoa vihollisille ja samalla niihin tulee hieman haasteellisuutta pelaajan selvittäessä musiikin rytmiä (sanoinko jo, että melkein jokaiselle viholliselle on oma taistelumusiikkinsa ja siten oma rytminsä?) jota jotkut viholliset osaavat muuttaa kesken taistelun. Silti täytyy korostaa ettei rytmin käyttö ole missään vaiheessa peliä pakollista ja pelin läpäisee käyttämättä koko systeemiä, joka oli ihan hyvä päätös koska foorumeita lukiessa rytmitajuttomia pelaajia on ilmeisesti aika kasa, tai sitten kaikki rytmitajuiset pelaavat ovat kiireisiä pelatessaan muovikitarapelejään.

Rytmin käyttö taisteluissa tavallaan hidastaa taisteluita pelaajan ehkä odottaessa oikeaa kohtaa taistelumusiikissa, jotta voi aloittaa combonsa, kun taas taistelusysteemin toinen osa tekee osaltaan taisteluista välillä kaoottisen paniikinomaisia, tämä on vierivä HP-mittari.
Kun vihollinen iskee pelaajan hahmoa, hänellä ei ole yhtäkkiä HP:tä se tietty määrä mitä vihollisen iskun jälkeen hänelle jää. Kun pelaajalle tehdään vahinkoa, hänen HP-mittarinsa alkaa laskea piste pisteeltä kunnes päästään siihen lukuun mitä hänelle iskun jälkeen jää ja tämä tarkoittaa sitä, että jos pelaaja ottaa tarpeeksi vahinkoa, jotta kuolee, on kuitenkin hyvä mahdollisuus parantaa pelaaja erikoiskyvyllä tai HP:tä antavilla tavaroilla ennenkuin HP-mittari ehtii laskea nollaan. Mitä enemmän HP:tä viedään, sitä hitaammin mittari laskee nollaa kohti.
Kylmä hiki nousee välillä pintaan kun joku vaikea pomo iskee koko porukalle aavistuksen liikaa vahinkoa ja tulee älytön kiire ehtiä sekä parantamaan kaikki ja samalla antamaan edes hieman vahinkoa takaisin viholliselle.
Tälläisiä tilanteita tulee aika usein, koska Mother 3 ei ole vaikeustasoltaan helppo. Erikoiskykyjä ei ole muihin roolipeleihin verrattuna paljon, joten ne ovat oikeasti hyödyllisiä, tai oikeastaan pakollisia. Pelkkää hyökkästä käyttämällä perusvihollisetkin voivat nujertaa pelaajan, joten parannus ja hyökkäysvoiman ja puolustuksen parannus ja heikennys ja niiden oikea-aikainen käyttö ovat aika isossa roolissa.
Mother 3 ei kuitenkaan missään vaiheessa ole mahdoton. Vihollisilla ja etenkin pomoilla on yleensä selkeät heikkoidet ja pelaajalle annetaan, vaikkakin verrallisesti aika vähän, hyvin tehokkaat puolustus- ja hyökkäyskyvyt sekä vihollisista saatavaa EXP:tä jaetaan varsin anteliaasti, joten ihan pelin tahdissa etenemiselläkin pelaaja ei ole missään vaiheessa liian heikko.

. . .

Kaiken ylläolevan videopelimaisuudenkin jälkeen Mother 3 on kuitenkin tarina.

Välillä sen tarina on surullisen, jossa tärkeitä ja kauniita ihmisiä menehtyy.

Välillä sen tarina on traaginen, jossa pieni eläin pakotetaan palvelevaan ilkeitä ihmisiä, jotta pienen eläimen tyttöystävän henki säilyisi.

Välillä sen tarina on absurdi, jossa päästään ajamaan kovasti tuttua hahmoa muistuttavalla kahvipöydällä moottoritiellä.

Joskus sen tarina on hassu, jossa liukastellaan banaaninkuoriin.

Aina pelin tarina on kuitenkin jotain uskomatonta ja kauniisti kirjoitettua (ja rakkaudella japanista englanniksi käännetty), joka on jotain mitä en mistään muusta videopelistä voi sanoa. Se ei ole peli, joka rikkoo vallankumouksellisesti isoja raja-aitoja, se ei ole SUURTA TAIDETTA joka näyttää muulle maailmalle, että videopelit ovat oikeasti jotain merkittävää. Ei, se näyttää että Mother 3 on oikeasti jotain suurta ja merkittävää, mutta tekee sen kuitenkin hyvin hiljaa arvokkaasti olemalla yksinkertaisesti kaunis tarina sekä älyttömän hieno videopeli samaan aikaan. Ehkä tämä on kuitenkin hieman liian hiljaista ja arvokasta, koska edes Nintendo ei oikean näytä muistavan peliä. . .



Lopuksi jätän teidät kuvailemalla yhden taistelun pelistä, joka on yksi mieleenjäävistä taisteluista mitä olen videopeleissä nähnyt:
Jossain pelin loppupuolella pelaaja vaeltelee luolastossa etsimässä pääsyä tärkeän tavaran luokse. Tuossa luolastossa hieman sivussa on yksi huone, jossa istuu yksi vihollinen, iso keltainen kuutio, joka näyttää itkevän. Kun pelaaja hyökkää, alkaa taistelu tätä kuutiota vastaan ja selviää, että kuutio nimeltään Negative Man tosiaankin itkee. Negative Manin taistelu pelaajaa vastaan koostuu valittelusta kohtalostaan ja hyökkäyksestä, joka vie enintään 3 HP:tä pelaajalta, jonka ryhmällä tässä kohtaa peliä on jo melkein 300 HP:tä.
Kuoltuaan Negative Man ei edes anna mitään erikoistavaraa tai edes kummemmin kokemuspisteitä.





Haastattelu Shigesato Itoin kanssa koskien Mother 3:a, joka kannattaa lukea vasta pelin läpäisyn jälkeen.
0 kommenttia