Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Turhaa ajanvietettä LittleBigPlanetissä


Viime vuosina on alettu painottamaan sosiaalista pelaamista enemmän kuin mitään muuta pelimaailman ilmiötä ikinä. Siitä ovat todisteena konsolit, joiden verkko-ominaisuudet ovat käytännössä katsoen pakolliset, sekä pelit, joiden moninpeliosio on yksinpeliosiota kattavampi ja huolitellumpi. Näiden totaalinen vastakohta, toimiva, pitkä ja kattava yksinpelikokemus on jäänyt muutamaa pelisarjaa lukuunottamatta lähes täysin pois kauppojen hyllyiltä. LittleBigPlanet ei tuo tilanteeseen muutosta.

LittleBigPlanet on turha peli. Yksinpeliosio on lyhyt ja loppua kohden yllättävän vaikea. Vaikka kentät ovatkin mielikuvituksekkaita, yksinpelikokemus on puuduttava ja tylsä. Planeetalla viihtyy paljon paremmin, kun on seuraa... tai siis kun olisi. Peliä kun ei ole tehty niitä varten, jotka eivät syystä tai toisesta pysty yhdistämään teho-pleikkaa nettiin tai joiden pelaavat kaverit ovat joko kiireisiä tai asuvat toisella paikkakunnalla. Tämä näkyy jo siitä, että jokaiseen kenttään on piilotettu salaisuuksia, jotka saa auki vain useamman pelaajan voimin. Suurin osa pelin Trophyistakin on avattavissa vain internet-yhteyden avulla. Mälsää. Media Molecule ei ole panostanut yksinpeliin tarpeeksi vaan on olettanut, että jokainen pelaaja on kykeneväinen sosiaaliseen pelaamiseen.

Internet-yhteys näkyy myös pelin kenttäeditorissa. Omien kenttien suunnittelu on tylsää ja turhaa, jos luomuksiaan ei pääse laittamaan yleiseen jakeluun. Editorin monipuolisuuden takia kenttien teko kestää pahimmillaan tunteja, eikä sen jälkeistä hupia kestä kauaa. Tuntien ja päivien työstä saa iloa viisi minuuttia ja kavereilta "Tähänkö olet oikeasti kuluttanut kaiken vapaa-aikasi" -kommentteja. Ei huvita edes yrittää.

Kenttäeditori on turha lisäys. Toki sen avulla peliin tulee koko ajan uutta ladattavaa sisältöä, mutta LBP:n kenttäeditori on aivan varmastikaukana niistä ohjelmista, joita pelinkehittäjät käyttävät suunnitellessaan peliensä kenttiä. Siinä missä LBP:ssä käytetään nopeita valikoita, kenttäsuunnittelijat joutuvat ohjelmistosta riippuen välillä skriptaamaan ominaisuuksia. Toisin sanoen, lukuisat tunnit LBP:n kenttäeditorissa eivät auta kokemuksen kartuttamiseen. Toki siitä voi saada halun ryhtyä kenttäsuunnittelijaksi, mutta käytännön kokemusta siitä ei juurikaan saa, ellei kaikki pelitalot siirry käyttämään LBP:n kenttäeditorin kaltaisia ohjelmia. Omien kenttien väsääminen on siis siltäkin kannalta turhaa.

Eipä tästä pelistä ole juurikaan hyvää sanottavaa. Kontrollien jäykkyys tosin pistää silmään positiivisena, sillä näin ollen pelaaminen ei ole ihan niin helppoa kuin pitäisi. Vaikeustaso on myös aika jees.



Tuomio: Paremman puutteessa
10 kommenttia
zoukka 26.02.2009 12:59
Joo ei sun pointti oikein mullekaan auennut, mutta on se LBP aika paska peli siinä olet oikeassa.
Melfice_ 22.02.2009 20:33
Mielenkiintoista huomata että ihmisillä on aikamoinen etukäteisvaraus näihin CurryFrankin blogimerkintöihin. Ehkäpä seuraavaksi voitaisiin tehdä sellainen testi jossa joku muu kirjoittaa tekstin, Frank postaa sen blogiinsa ja lopuksi katsotaan millaisia kommentteja tulee.

Toisaalta, hän tekee sen itse.
Frank 22.02.2009 01:28
Näyttää siltä, että Rocky_Balboa on ainoa, joka on tajunnut taas tämänkin blogin oikein. :P

Lainaus
mutta LBP:n kenttäeditori on aivan varmastikaukana niistä ohjelmista, joita pelinkehittäjät käyttävät suunnitellessaan peliensä kenttiä.
Paitsi ettei se ole. LBP:n tekijät ovat käyttäneet TÄSMÄLLEEN samaa kenttäeditoria joka ikisen asian tekemiseen. Jos näet jotain LBP:n tarinamoodin kentissä, voit (jos osaat) tehdä täsmälleen samanlaisen asian myös kenttäeditorissa ja täsmälleen samoilla työkaluilla, mitä MM:kin on käyttänt. Siitähän Media Molecule onkin erityisen ylpeä. Alusta asti päättivät, että tekevät kentät samalla kenttäeditorilla, jolla pelaajatkin pääsevät väsäämään niitä. Näin siitä tuli monipuolinen, mutta silti tarpeeksi helppo lähestyttäväksi. Toki sen hienouksien tajuamiseen ja oppimiseen menee oma aikansa, mutta onhan LBP:lle tosiaan tarjolla jo shoot 'em up -kenttiä, tetristä sun muuta. Joidenkin käyttäjien kenttien voisi ehkä sanoa jopa ylittäneen kehittäjien luomukset. Jos ei tietyllä tapaa aivan laadullaan, niin monimutkaisuudessaan kuitenkin (eli ovat todella ottaneet kenttäeditorin haltuunsa ja luoneet jotain jännää).
En puhunutkaan mitään LBP:stä vaan peleistä yleisesti, kuten lainaamasi tekstin monikkomuoto "peliensä" osoittaa. Tiesin etukäteen, että kaikki LittleBigPlanetin kentät on suunniteltu pelistä löytyvän editorin avulla. Se ei ollutkaan pointtini. Onhan se hienoa, että pelinkehittäjä antaa pelaajille täysin samat työkalut käyttöönsä.

Tarkoitinkin lähinnä sitä, että pelintekijöillä yleensä on käytössään kentänluomistyökalut, jotka ovat LBP:n kenttäeditoria monimutkaisempia, erilaisempia ja muutenkin eri pelityyppeihin parhaiten soveltuvia. LBP:n kenttäeditoria käyttää vain yksi peli, enkä usko sen käytön laajenevan esimerkiksi FPS- tai muihin ei-sivuttainskrollaaviin peleihin.

Nimim. Kokemusta löytyy Quake III Team Arena -pohjaisista kenttäeditoreista
sleepy 22.02.2009 00:22
A WINDMILL APPERS! COMMAND?


FIGHT             PARTY

TACTICS          FLEE
Azu 22.02.2009 00:11
Lainaus
mutta LBP:n kenttäeditori on aivan varmastikaukana niistä ohjelmista, joita pelinkehittäjät käyttävät suunnitellessaan peliensä kenttiä.
Paitsi ettei se ole. LBP:n tekijät ovat käyttäneet TÄSMÄLLEEN samaa kenttäeditoria joka ikisen asian tekemiseen. Jos näet jotain LBP:n tarinamoodin kentissä, voit (jos osaat) tehdä täsmälleen samanlaisen asian myös kenttäeditorissa ja täsmälleen samoilla työkaluilla, mitä MM:kin on käyttänt. Siitähän Media Molecule onkin erityisen ylpeä. Alusta asti päättivät, että tekevät kentät samalla kenttäeditorilla, jolla pelaajatkin pääsevät väsäämään niitä. Näin siitä tuli monipuolinen, mutta silti tarpeeksi helppo lähestyttäväksi. Toki sen hienouksien tajuamiseen ja oppimiseen menee oma aikansa, mutta onhan LBP:lle tosiaan tarjolla jo shoot 'em up -kenttiä, tetristä sun muuta. Joidenkin käyttäjien kenttien voisi ehkä sanoa jopa ylittäneen kehittäjien luomukset. Jos ei tietyllä tapaa aivan laadullaan, niin monimutkaisuudessaan kuitenkin (eli ovat todella ottaneet kenttäeditorin haltuunsa ja luoneet jotain jännää).
Fyysinen Preesens 21.02.2009 19:21
Eiköhän tämä ole taas sitä "sarkasmia".
Rocky_Balboa 21.02.2009 18:28
Haha, hitto. No nyt tiedän ainakin, että kenelle menee "Vuoden blogi 2009" -ääni.

"Internet-yhteys näkyy myös pelin kenttäeditorissa. Omien kenttien suunnittelu on tylsää ja turhaa, jos luomuksiaan ei pääse laittamaan yleiseen jakeluun."

Tämä pisti erityisesti naurattamaan. Sitten vielä lisäksi kommentti siitä, että LBP:n kenttäeditorin käytöstä ei ole käytännönhyötyä pelikehittäjän uraa varten. :D
Cyrus 21.02.2009 15:57
En ole luultavasti koko internetissä viettämänäni aikana nähnyt yhtä järkyttävän idioottimaista kommenttia kuin tuo "Kenttäeditori on turha lisäys" on. Muutenkin koko kirjoituksesta näkee, että pelin idea on missattu lähes täysin ja itkun aiheet ovat vähintään koomisia.

Mälsää, ettei McDonalds ole ottanut huomioon, että saattaisin haluta juuri tällä sekunnilla hampurilaisaterian. Miksei niillä ole koko ajan valmistumassa aterioita tuossa vieressä, jotta saisin siitä syömistä heti halutessani? Miksei mun kaverit tykkää pelata koripalloa, kun mä niin tykkäisin? Ne vaan pelaa jääkiekkoa. Mälsää. :(

Jne..
Koo 21.02.2009 14:55
Seuraavaksi blogaus siitä vääryydestä, että MMORPG pelit vaatii nettiyhteyden?
sleepy 21.02.2009 14:24
Et tiedä mitään turhasta ajankäytöstä ellet ole pyörinyt ja venytellyt pari tuntia Noby Noby Boy'n parissa.