Nyt on muutamia viikkoja tullut (joutunut) käytettyä Applen iMacia / Pro bookkia ja vähän tutkailtua maailmaa toiselta puolelta. Eipä se ruoho ole yhtään sen vihreämpää aidan toisella puolella, ihan sama mitä fanaatikot hehkuttavat. Samalla tavalla ne ohjelmat kaatuilevat ja laite tahmaa ajoittain. Ehkä 10 vuotta sitten Macit olivat vielä PC:tä edellä toimivuudessa, mutta nykyään se on vain lähinnä mielikuva menneestä.
Lähinnä tässä on vain vahvistunut käsitykseni siitä, että niin hienoja kuin Applen laitteet ovatkin, ei niistä ole työkaluiksi. Kun tehot loppuvat, niin komponenttien päivitys on vaikeaa ja kallista, tai jopa mahdotonta. iMac on ainakin ihan lelu videoeditoinnissa, ellei tee pelkästään jotain leikkaa/liityä hommia. Tämä uusi Macbookkikin jaksaa paremmin pyöritellä animaatioita.
Käyttöliittymä on kyllä varmasti helpompi oppia kuin Microsoftin vastaava, vaikka alkaakin olla hiukan vanhentuneen näköinen. En ole paljoa käyttänyt aiemmin näitä, mutta yhdessä päivässä oppi kaiken tarvittavan pikanäppäimiä myöten. Varmasti parempi vaihtoehto, jos ei ole paljoa käyttänyt tietokoneita.
Toisaalta tässä tulee vastaa jälleen se kuuluisa muokattavuus, joka on kirous kaikissa Applen laitteissa. Windowsia saa muokattua ihan miten lystää ja siihen löytyy kaikkea maan ja taivaan väliltä ilman suurempaa säätämistä. Tästä syystä en näe mitään järjellistä syytä, miksi en mieluummin käyttäisi windowsia. Yksi supervaltava plussa kyllä löytyy. En tajua miten, mutta jostain syystä nämä osaavat näyttää thumbnailit mitä ihmellisimmistä tiedostoformaateista, vaikka kyseistä ohjelmaa ei olisi edes asennettu. Photoshoppien psd-filut, erilaiset vektoritiedostot jne. Helpottaa ihan hitosti jonkun tietyn tiedoston löytämistä, varsinkin kun nimeän kaikki aina miten sattuu.
Muita hyviä puolia on tietenkin, että onhan tämä Macbook hemmetin laadukkaasti tehty. Ei pahemmin natise eikä nitise ja toimii erinomaisesti arkikäytössä. Tehokkaampia läppäreitä löytyy, mutta usein ne ovat järkyttävän suuria. Lisäksi näyttö on selvästi parasta mitä olen läppäreissä nähnyt. Kajarit tosin hävivät reippaasti Asuksen zenbookin vastaaville, mutta niille nyt häviää monet oikeatkin kajarit. Bang & Olufsen osaa ne hommat.
Mutta kun pitää miettiä, että onko tämä tosiaan n. 2500e arvoinen kapinen, niin ei todellakaan. Joku 1300e olisi jo huomattavasti järkevämpi summa, mutta mikäs siinä jos ihmiset ostaa.
Mikset asenna Windowsia Boot Campin kautta, jos OS X on kerran niin paska?
Itse ajattelin ostaa MacBook Pro Retinan (15", 2.3GHz, 512GB, GeForce 750M) tässä ihan näinä päivinä, kunhan AnandTech, eli paras tietotekniikkaan liittyvä nettisivusto, saa vielä arvostelunsa pihalle. Haluan olla 100-prosenttisen varma, että koneessa ei ole enää mitään ensimmäisten mallien vikoja, ja Anand arvostelee tuotteet perinpohjaisemmin kuin kukaan muu.
Toki Applen vehkeet ovat saatanallisen kalliita kilpailijoihin verrattuna, mutta niiden jälleenmyyntihinta on ihan eri luokkaa. Vehkeestä saa helposti 95% rahoista takaisin 9kk päästä, kun uutta mallia puskee markkinoille. Silloin voi miettiä, haluaako vielä jatkaa samalla linjalla ja ostaa pienellä välirahalla taas uuden tuliterämallin, vai hankkia vaikkapa PC-pelikoneen.
Enkä ole Apple-fanaatikko millään mittapuulla. Ainoa Apple-tuote, jonka olen ikinä omistanut, on musta muovi-MacBook joskus vuosia sitten. Olen toki miettiny PC-läppäreitäkin laidasta laitaan (ThinkPadeja pääasiallisesti, koska kaikki muut merkit ovat vain niin saatanan rumia), mutta aina olen lopulta tullut siihen johtopäätökseen, että Apple tekee parhaat läppärit. Niin kuin on tehnyt jo vuosikausien ajan.
EDIT: Ei muuten saa miltään valmistajalta noilla sun tehoilla/näytöllä olevaa kannettavaa Windows-puolelta 1,300 eurolla. Ei saa Suomesta kyllä alle 2,000 eurollakaan, suomihinnat ovat itse asiassa aika samoissa. Lähin kilpailija lienee Dell XPS 15, lisää juttua täällä. Uusi ThinkPadin W540-työjuhtamalli taas maksanee samoilla tehoilla jopa enemmän Suomessa.