Minusta kannettavan hankkiminen pelikoneeksi ei ole käynnöllistä eikä vaatimuksia täyttävä hankinta. Listaan vaikka ihan esimerkkejä.
Tälläinen laite kannettavan näkökulmasta:
Kone lämpiää pahimmillaan pirusti.
Kone ei todellakaan ole kannettava vaan raahattava, ihan kokemuksen mukaan.
Akku kesto on niin pieni, että eihän sitä ilman virtajohtoa tai latauspaikkaa voi edes kuvitella ottavansa mukaan.
Kaikki kehitystyö on käytetty enimmäkseen rautaan, joten kannettavan muu tuntuma ei välttämättä ole mitenkään erikoinen, vaikka hintaa on.
Tälläinen kone pelikoneen näkökulmasta:
Näppäimistö + näyttö yhdistelmä. Ergonomisuus ja käytönnöllisyys pelattaessa on aika kaukana erillisen näytön ja näppäimistön kannalta. Voi tietysti ostaa nämäkin erikseen, mutta onko tässä enää mitään järkeä?
Kannettavan lämpenemisen vaikutus käyttäjään on paljon konkreettisempi kuin pöytä koneen.
Tehojen määrä ei tule olemaan sitä luokkaa mitä pöytäkoneissa.
Oman kokemuksen mukaan ja oikeastaan ihan järjelläkin ajateltuna pelikannettavat eivät kestä käyttöä niin hyvin kuin pöytäkoneet. Varsinkaan jos niitä kanniskelee. Ensimmäisenä menee jokin tuuletin, toisena näyttö ja kolmantena kovalevy. Varsinkin jos tätä käytetään oikeasti kannettavana. Sellainen rohjo kun ei voi olla heilumatta ja tärisemättä matkalla. Iskujen ja heilahdusten voimaa vielä lisää laitteen oma paino. Lisäksi tuulettimet joutuvat todella koville ihan pelaamisessakin. Ilmankierron kun pitää olla tehokkaampaa per tuuletin. Lisäksi itse en ole omistanut yhtäkään tietokonetta josta ei olisi hajonnut jotain rautaa kesken kaiken. Pöytäkoneessa tämä ei vaadi kuin uuden osan. Kannettavassa jos ei takuuta ole, käytännössä koko roska menee uusiksi.
Kannettavasta vain ei saa yhtä hyvää pelikonetta kuin pöytäkoneesta. Eikä pelikannettavasta saa niin hyvää kannettavaa kuin "oikeasta" kannettavasta. Lisäksi pöytäkoneen negatiivinen "viba" sisustus elementtinä on enemmän alkuasenteesta kiinni. Koteloita saa pieniä ja ne saa piiloonkin. Ja ei ne nyt niin paljon vie tilaa että solusta sen takia tila loppuisi, varsinkin jos kämpässä on joka tapauksessa jonkinlainen työpöytä.
Ainoa oikea plussa pelikannettavalla on että sitä voi siirrellä kämpässä helposti, jos haluaa koneen vaikka vaihteeksi toiselle pöydälle tai vaikka sänkyyn. Tai sitten tämä voi poistaa erillisen työpöydän tarpeen kokonaan, kun kannettavaa voi periaatteessa pitää missä vaan. Tosin sen sylissä pitäminen on tuomittu idea lämpenemisen vuoksi.
Jep, nämä on kaikki hyviä pointteja, ja itse asiassa aika ilmiselviäkin. Minun pointtini taas oli se, mistä tämäkin keskustelu lähti:
Tahtois läppärin ittelleen. Suoranaiseen pelikäyttöön en konetta ole ostamassa, muutoinhan olisi pöytäkone hankinnassa. Kuitenkin hamuan siinä määrin tehoa, että mahdollisesti Starcraft II masiinassa pyörisi (ja jotkut viimevuosien naksut, jotka on tullut skipattua ja kenties Witcher?).
Jos haluaa/tarvitsee ensisijaisesti läppärin, ei pöytäkone oikein käy. Ai koska se ei ole läppäri? Aivan. Ja jos nyt kuitenkin toivoo voivansa vähän pelaillakin läppärillään, se on silti varsin kiitettävästi mahdollista nykyään. On hyvä myös muistaa, että näitä läppäreitä on muitakin kuin 17-> tuumaisia. Itse vain satun pitämään kookkaan näytön vuoksi järeämmästä koneesta, kun sitä ei ole tarvis päivittäin mukana kuljettaa. Jos olisi, pitäisin pienempää toki. Vaikkakin myös tuo raahattavuuden hokeminen on vähän hupaisaa, kun ei mulla ikinä ole itku tullut konetta kuljettaessa. Samaten näppiksen ergonomia ja näytön etäisyys ovat pelikäytössä sangen toimivia(mutteivät tietenkään parhaita mahdollisia), osittain tosin kiitos pitkien käsien. Tehot mulla nyt vähän pragaa vastaan, tai pragaisi jos olisi ihan uusimpia pelejä tarvis pelata, mutta kuten sanottua, kone on jo vanha ja prossu oli vähän heikko jo lähtiessä.
Otetaan siis vielä se bottom line, ettei tarvitse samoja asioita eri kanteilta hokea(kun tulihan tuossa toistoa jo itselläkin): Pöytäkone voittaa aina läppärin pelaamisen kannalta ajateltuna. Se on halvempi, tehokkaampi ja muokattavissa, tämän tajuavat kaikki. Jos syystä tai toisesta kuitenkin haluaa/tarvitsee läppärin - ja tämä on liikkuvalle ihmiselle aina vain yleisempää - ei itkua tarvitse tirauttaa, sillä tehoa löytyy jo kohtuu-inhimilliseen hintaan kannettavissakin, ja plussana niitä on monenkokoisia(teidonin MacBook on hyvä esimerkki pienimmistä). Lisäksi valmispakettien kirot voi jossain määrin sentään kiertää katsomalla rauhassa itselleen parhaiten sopivan koneen ja perehtymällä tarjontaan. And life is good.