Ole hiukan katsellut alennusmyynneistä läppäriä vaimolle. Alkaa vuonna 2002 ostettu Fujitsu-Siemens olemaan jo aika käyttökelvoton tehoiltaan (Uskomattoman hyvin kyllä palvellut. Akku on tietysti jo ihan käyttökelvoton, mutta huollossa ei käynyt kuin kerran eikä muuta. Uskomatonta.). Olen huomannut että tämä hakuprosessi on nörtille aika perseestä. Prossun pitäisi totta kai olla Intelin i3 tai i5, että kestää kauemmin kuin pari vuotta. Mutta en millään viitisi ottaa edellisen sukupolven prossua (2xxx) vaan uudemman (3xxx). Teho erot ovat kuitenkin testien perusteella selvät. Ja tähtäimenähän olisi luonnollisesti Asus. Suurin syy tähän on melkeinpä 24kk takuu. Acerikin olisi varmaan ihan jees ja on halvampi, mutta 12kk takuu mietityttää. Ja myönnän, Acer merkkinäkin epäilyttää (vaikka sanoinkin aikaisemmin että tämän perusteella ei päätöksiä kannata tehdä). Kaiken tämän lisäksi hankaloittaa vielä budjetti, alle 600€, mieluusti selvästi alle. *ittu...
Gigantissa on huomiseen asti vielä tarjous Acerista jossa kaikki vaatimukset sinänsä toteutuu (jopa takuu!), mutta kun se prkl on Acer... Joten, tuli mieleen onko täällä kenelläkään mielessä Asuksen läppäreitä jotka olisivat harkinnan arvoisia? Jos ei ole, huomenna on todennäköisesti Acer kainalossa...
Yksi omakohtainen neuvo: ÄLÄ. KOSKAAN. OSTA. ACERIA!
Ostin pari vuotta sitten kesällä 999€ ovh:lla olevan(plussa-tarjouksessa 699€) 18,2-tuumaisen koneen, joka on ollut hintaansa nähden aivan susi. Kävi jo alle puoli vuotta ostamisen jälkeen takuuhuollossa, kun usb-portit ei toimineet kunnolla ja kone kaatuili itsestään. Akkukin on, tietysti, tässä vaiheessa jo siinä tilanteessa, että ei pidä puolta tuntia - tuntia enempää latausta. Luulisi, että jos ostaa tuon hintaluokan koneen, saisi jotain laatua, mutta ei näköjään Acerin kanssa.
Juuri olinkin tulossa kertomaan oman omakohtaisen neuvoni: Acerit ovat oikein luotettavia koneita.
Mulla ei siis eläissäni ole ollut muita kuin Acerin läppäreitä, ja kaikki ovat toimineet moitteetta useita vuosia. Ensimmäiseen koneeseen piti tosin asentaa Windows kerran uusiksi kun yksi valmisasennettu ohjelma oli jotenkin korruptoitunut, ja tässä uusimmassa oli aika paljon shovelwarea valmiiksi asennettuna, mutta mieluummin kai liikaa kuin liian vähän. Vartin siivoamisella hyvä. Itse kone on nyt vuoden vanha ja aivan mahtava. Timanttinen akkukesto edelleen, eikä muitakaan rauta- tai softapuolen ongelmia ole ilmaantunut. Kevyt, nätti, näppärä, hyvät liitännät. Huonoin puoli lienee glossy näyttö, mutta sen tiesin jo ostaessani eikä sinänsä mene brändin piikkiin. Edellistä konetta käytin täysipäiväisesti noin viisi vuotta. Akkukesto suli siinä olemattomiin, mutta tämä oli täysin omaa syytäni, kun roikotin konetta alkuvuosina piuhannokassa koko ajan. Dorka mikä dorka.
Mutta niin, susikappaleita löytyy varmasti kaikilta merkeiltä, ja siksi nämä omakohtaiset kauhukokemukset ovat aina vähän toisarvoista materiaalia. Toki jos näyttää siltä, että jostain koneesta on erityisen paljon hulabaloota netissä, niin varmaan kannattaa vältellä. Itse olen kuitenkin ollut tyytyväinen Acerien käyttäjä jo pitkään, ja kurkkaan varmaan jatkossakin ekana iso-A:n tarjonnan kunhan uuden koneen tarve tulee. Mitä toki ei toivottavasti tapahdu jokuseen vuoteen.