Re: TV hankinta ja tekniikka
« Vastaus #68 : 23.10.2008 00:26 »
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Basaaripisteet: 2
Tepi, oletko nyt aivan varma tuosta 60 framen pakosta? Minä kun olen koko tämän ajan elänyt siinä luulossa, että LCD–näyttö vaihtaa pikselien värejä (muuttaa kuvaa) tasan silloin, kun on tarvis. Tietysti näytön virkistystaajuuden sallimissa rajoissa.
No näin minulle on asia on selitetty. Tietenkin olen voinut käsittää väärin, mutta on vaikea ymmärtää muuten miksi töllöihin sitten tarvitsisi tunkea erillinen 24 raamin tila jos raameja voisi vaihtaa vapaasti.
Siis 24p kuva jaetaan 50i tai 60i kuvaksi, riippuen millä taajuudella kuva tulee ruudussa. Jos se on tarpeen. Sillä ei ole väliä kumman taajuinen itse tv on. Tai näin olen ymmärtänyt. 50i kuvassa se on helppoa kun 24p kuva vain lomitetaan ja hiukan säädetään nopeutta. 60i kuva vaatii hiukan enemmän ja osa lomituksista heitetään kahteen tai jopa kolmeen kertaan. 24p kuvatila tuo sen edun että kuva on liikkeessä luonnollisempaa ja se ei vaadi suuria kuvan muokkaustoimintoja. Näin minä olen asian käsittänyt.
En sitten tiedä mitä tuo 24p tila tarkoittaa käytännössä. Että onko se tosiaan niin että TV laskee omaa taajuuttaan 24:ään asti.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: TV hankinta ja tekniikka
« Vastaus #72 : 31.10.2008 21:52 »
zoukka
guli
Jäsen
Basaaripisteet: 14
Olisipa aiemmin tajunnut THX:n taian.
What is diz THX you keep talkin' aboot?
THX
Ja olinhan mä siis leikkinyt noilla säädöillä vaikka kuinka monesti, mutta silti en päässyt itse läheskään samaan lopputulokseen kuin THX-jumalan avittamana. Varsinkin valoisuus pitää laittaa todella matalalle.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
« Vastaus #73 : 01.11.2008 14:13 »
Azu
Aivot sanoi ei mutta sielu oli hiljaa, so I did it
Jäsen
Basaaripisteet: 1
Olisipa aiemmin tajunnut THX:n taian.
What is diz THX you keep talkin' aboot?
THX No kyllä mää tuon THX:n tiedän (duh), mutta puhuit joistain THX-säädöistä, jotka liittyivät nimen omaan kuvaan eivätkä ääneen. Mistä sää sellaset repäisit?
Nyt/Kohta meneillään: Borderlands (PS3), Bayonetta (PS3), LocoRoco Midnight Carneval
Menneen talven lumia: Uncharted 2: Among Thieves
Me wants: Ratchet & Clank: A Crack In Time, Muramasa: The Demon Blade
tallennettu
Vs: Re: TV hankinta ja tekniikka
« Vastaus #83 : 22.12.2008 00:27 »
JayeizH
Jäsen
Tuo on kyllä suurimpia kusetuksia tuo HDTV-hype. Se on yksinkertaisesti huonompi kuin SDTV tavallisten TV-lähetysten katsomisessa. Ja kun todella moni tässä maailmassa ei tarvitse TV:tä pelaamiseen tai elokuvien katselemiseen.
Tuollaista kirjoittelin reilu vuosi sitten. Mielipiteeni oli muuttunut tässä ajan mittaan positiivisemmaksi. Täälläkin on kehuttu HDTV:n tasoa ihan SD-lähetyksissäkin, ja onhan siitä muualtakin kuullut että "kyllä se hyvä HDTV hoitaa homman paremmin kuin normi kuvaputki".
Tänään sitten tuli isukille hommattua HDTV. Alunperin etsin hyvin huokea hintaista ja LG:n LG3000 -malli tuntui tarpeeksi hyvältä ja todella halvalta. Ongelmana oli sitten että mistä sellaisen saa. No käytännössä sitä ei saanut mistään. Sitten tuli kova miettiminen mikä olisi seuraava malli ja hinta taso. Mutta lopulta monien testivoittojen ja tuttujenkin kehun vuoksi, tuli otettua kunnon malli: Sony 32W4000. Onhan HD-virittimetkin valmiiksi. Joo kova pomppu hinnassa kun alun perin oli about 500€:n malli hakusessa ja sitten pomppas 1000€:oon. Tarkasti hinta oli 988€.
Innostuneena ja hiukan pelätenkin lyötiin sitten uusi HDTV seinään ja alettiin testailemaan. Pelko tuli siitä koska en ole erityisen vakuuttavaa SD-kuvaa missään HDTV:ssä oikein nähnyt muiden vakuutteluista huolimatta. En ainakaan mitään mikä olisi vanhan kuvaputki Philipsin kuvalle pärjännyt. Ja lopulta...pettymys kyllä tuli. Käytännön totuus vain on että HDTV ei pärjää normi kuvaputki TV:lle SD-lähetyksissä. Yleisesti kuva on HDTV:ssä vain joko rakeista tai sumeaa. Tämä on tietysti lähetyksestäkin kiinni aika paljon. Esim. katselin tuossa MI3:n, joka oli jo ihan katsottavaa tasoa eikä se häirinnyt, vaikka ehkä pienen plussan olisi voinut kuvaputkelle tässäkin antaa. Mutta mitä tahansa muuta melkein katsoikaan, kuva HDTV:ssä oli selvästi huonompi kuin kuvaputkessa.
Aluksi ajattelin että asetusten säädöillä kuva paranee ja kyllähän sen hiukan paranikin. Mutta kuvaputken tasolle asetusten viilaus ei kuvaa tuonut. Se mikä pistää tämän pettymyksen melkein *itutuksen puolelle on se että TV kuitenkin maksoi sen 988€, eikä kuva silti ole niin hyvä kuin kuvaputken, jonka olisi voinut löytää kirpputorilta. No käytännössä hinta oli reilu 900€ kun sai kortinlukijan kaupanpäälle.
Lisä huomautuksena hiukan pistää mietityttämään miksi ihmeessä infonappi on kaukosäätimen aivan vasemmassa ylänurkassa? Mikä ihmeen idea se on? Epäkäytännöllisyyden huipentuma. Tämän lisäksi XMB on oikeasti kankea. En oikein tiedä mistä tästäkin kuulleeni kehut tulee. Se on hidas ja todella monta klikkausta vaativa. Esim. mikä siinä on ideana että kun sen aukaisee siinä on ensimmäisenä kanavavalikko? Jos menen sinne asetuksiin, en kai kanavia halua selata?! Haluan katsoa/säätää asetuksia. Jotka on muuten kaukaisimmassa nurkassa.
Eli näin. Pettymys ei voi muuta sanoa. Ja jos tämä on sieltä HDTV -laitteista keskitasoa parempi, niin pitkä matka on kyllä vielä edessä. Täytyy nyt miettiä pitäisikö viedä koko laite takaisin liikkeeseen, vai hyväksyä ja totutella tähän. En nimittäin uskalla edes ajatella minkälainen kuva on sitten niissä 500€:n vehkeissä...tosin eipä taida olla laissa edes pykälää että laitteilla pitäisi olla palautusoikeus. Veikon Koneesta ostettu ja sielä ei mielestäi palautusoikeutta ole...eli tästä saa aika surullisen jutun vielä.
Ainoat kehut on että onhan siinä nyt se HD-viritin ja DVD-toistoon voi olla ihan tyytyväinen. Sitä katselee ihan mielellään.
Eli pidemmälti siirryn takaisin vanhaan mielipiteeseeni: HDTV:llä TV-lähetykset ovat huonolaatuisempia kuin kuvaputkitelevisiolla.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Re: TV hankinta ja tekniikka
« Vastaus #84 : 22.12.2008 11:27 »
kep
Jäsen
Basaaripisteet: 0
Ainoat kehut on että onhan siinä nyt se HD-viritin ja DVD-toistoon voi olla ihan tyytyväinen. Sitä katselee ihan mielellään.
Yllättävää sinänsä, koska DVD nyt pystyy puskemaan ihan hyvää kuvaa TV:lle, toisin kuin normaalit kaapeli- sekä antennisignaalit.
HDTV:llä TV-lähetykset ovat huonolaatuisempia kuin kuvaputkitelevisiolla.
Sensaatio-uutinen: TAIVAS ON EDELLEEN SININEN!
Missähän Suomi olisi, jos 1939 olisi ollut rajalla 300 000 dosenttia.
-Gba
Katsoppas kirjoitusasuasi ja vertaa minuun. Itse olen viisitoista vuotias joten älä tule ruikuttamaan, piste.
-IceCold
tallennettu
« Vastaus #86 : 22.12.2008 12:10 »
JayeizH
Jäsen
Täällä mennään vielä 90-luvun tyyliin 28" laajakuvaputkella. Kuva on kyllä erinomainen, mutta kokoa haluaisi jo lisää. Tässä on hyvillä mielin tullut seurattua 40W4000 hintaseurantaa. Tällä hetkellä saa alle tonnilla.
Isälläkin oli käytössä 28" kuvaputki, joka olisi muuten kelvannutkin, mutta värit ovat alkaneet haalistumaan niin pahasti, että uuden TV:n osto on ollut jo kauan mielessä.
Katselin tuossa juuri Transformersin DVD:ltä ja siinä meno näytti jo aika hyvältä. Yksi positiivinen yllätys muuten TV:ssä on, joka eilen jäi mainitsematta ja nyt tuossa transformersissa erityisesti tuli esille. Liiketoisto on yllättävän hyvää. Ei nyt 100hz HDTV:lle pärjää, mutta joskus olen nähnyt todella karmeaa liiketoistoa joissain esittely HDTV:ssä, joten siitä varsinkaan en odottanut suuria. Mutta siihen voi olla ihan tyytyväinen. Ainakin kun on SD-signaali tai DVD lähteenä.
tallennettu