Kysymys: miten paljon sarjan osat ovat sidoksissa toisiinsa? Itse olen tilanteessa, jossa en ole pelannut näistä ainoatakaan ja harkitsen AC 3:n ja AC 4:n hankkimista Wii U:lle. Tiedän, että kolmonen ei ollut kovin vahva käännös, mutta nelonen onkin kuulemma sitten jo eri luokkaa, ollen jotakin PS3/360- ja PS4-versioiden välimaastossa.
Mutta, miten paljon hämmentyy jos hyppää suoraan kolmoseen? Tuleeko siinä suoraan viittauksia kahteen edeltäjään? Vai voiko kolmosesta ja nelosesta nauttia täysipainoisesti ilman, että pelaa kahta ensimmäistä?
Varsinkin noiden AC3-kuvien Skyrimin henkinen luonto näyttää tosi hyvältä!
AC4 on enemmänkin melkein spinoff, koska sen tapahtumat nykyajassa liittyy aika vähän aiempiin peleihin. Moni on sanonut, että ehkä paras tilaisuus hypätä sarjan mukaan, koska aiempien pelien juoni ei ole riippakivenä.
AC1-AC3 muodostavat oman jatkumonsa, mutta uskoisin että AC3:n pelaaminen onnistuu hyvin jos vaan lukee taustatiedot Wikipediasta ja katsoo Youtubesta nämä "AC selitettynä 5 minuutissa" -videot.
Mutta, AC3 ei ole kovinkaan hyvä peli. Potentiaalia siinä on, mutta koko homman on sössitty huonoilla suunnitteluratkaisuilla, jotka tekevät pelaamisesta välillä vähän puuduttavaa. Esim. pelin myynti/osto-systeemi oli todella sekava ja en koskaan pelin aikana tajunnut, miten se toimii ja miten kotitilaa saisi kehitettyä sen avulla. Sivuhahmot olivat sekavia ja olin koko ajan pihalla, että kuka kukin oli. Metsästystä en edes yrittänyt, koska Frontier oli niin tylsä. Kaupungit olivat tylsiä. Loppujen lopuksi vedin käytännössä koko pelin aloituskamoilla läpi, koska tavaroiden päivittäminen oli niin hankalaa. Sinänsä premissi on ihan törkeän siisti, olet intiaani 1700-luvun Amerikassa tappamassa pahiksia tomahawkilla. Mulle pelin parasta antia oli laivataistelut, joita siis AC4:ssa on iso osa (ja ne ovat parempia).
Sen sijaan AC4 on ilmeisesti varsin hyvä peli, vaikka moni asia on yhä samalla tavalla kuin esim. AC2:ssa. Jos sarjaa ei ole pelannut, nämä asiat tuskin häiritsevät kuitenkaan. Arvostelijat kehuivat ja niin kehuu myös suurin osa pelaajista esim. GAFin ketjussa.
Itse suosittelen hyppäämään suoraan AC4:een ja jos tykkäät siitä ja saat AC3:n halvalla, niin voit ehkä harkita asiaa. Itse suosittelisin skippaamaan sen, jos on muutakin pelattavaa. Mua vähän kaduttaa, että tuli skipattua AC4 PS4:n julkkarissa, koska olisi aika kova halu päästä pelaamaan sitä, kun Ubikin fiksasi sen ongelman Online Passin kanssa poistamalla koko roskan. Todennäköisesti vien joko Knackin tai KZ:n ensi viikolla Gamespottiin ja otan tän vaihdossa.