AC4:ää tullut pelaitua nyt jonkun verran ja täytyy sanoa, että Ubisoft osaa hyvin naamioda pelinsä paskuuden. Varmasti osa pelaajista luulee oikeasti, että tämä on hyvä peli, mutta ei se ole.
Pelatessa hämääntyy helposti, koska se on ripoteltu täyteen pikkutekemistä (laivan level-uppaus, aarrekarttoja, metsästystä ym.), mutta pohjalla on yksinkertainen ja paska peli. Itse pelaaminen on yksinkertaistettu äärimmilleen. Tehtävissä on ilmeisesti tarkoitus hiiviksellä ja päästä huomaamatta paikkoihin. Tämä onnistuukin yleensä, koska tekoäly on niin paska ja tehtävät on ripoteltu täyteen älyttömiä super-puskia, joihin vihut jonottavat puukotettavaksi. Jos sattuu epäonnistumaan hiipimisessä, pääsee näyttämään "taitonsa" taistelussa. Käytännössä siis odotat punaista palloa ja silloin pitää painaa nappia, niin vihu kuolee vastaiskuun. Vihuja on turha yrittää hakata perusiskuilla, koska silloin he kestävät puukon iskuja enemmän kuin manne markkinoilla. Sitten kun koko saaren väki on kumossa pusikossa, voi marssia kohteeseen ja suorittaa tehtävän loppuun. Menipä tehtävä läpi hiipimällä tai taistellen, se ei tarjoa mitään onnistumisen tunnetta. Samoten laivataistelut, oman laivaston hallinta, salaisuuksien kerääminen ym. on vain keräilynhimoista "eteenpäin jylläystä". Missään vaiheessa ei tarvitse taitoa tai muuta pelimekaniikallista panostusta, josta voisi saada edes hitusen onnistumisen tunnetta.
Lisäksi välillä pääsee seikkailemaan "oikeassa maailmassa", jossa haxoroidaan koneita ja käppäillään käytävissä. Siihenpä sekin jää. Parempi olisi, jos näitä kohtauksia ei olisi ollenkaan ja peli keskittyisi enemmän pelimekaniikan hankkimiseen.
Hupaisaa oikeastaan, että miten pitkälti tämäkin viesti pitää paikkansa mutta miten hauska peliä on silti pelata. Vioistaankin huolimatta pelin parissa viihtyy erittäin hyvin.
Saas nähdä milloin jaksavat päivittää pelimekaniikan kohdilleen, jos koskaan. Voipi tosin olla, että vaatisi vähän pidemmän kehityssyklin, kuin 1 peli per/vuosi..