Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Aihe: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat  (Luettu 12352 kertaa)
Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « : 18.07.2008 23:36 »
FindRb Jäsen Viestejä: 85 Basaaripisteet: 0 Profiili
Lainaus käyttäjältä: Miyamoto
Zelda needs to be “accessible” for casual gamers
http://www.nintendoeverything.com/?p=2069

Kokeileppas pilata mun suosikki pelisarja tuolla paskalla niin myyn kaiken omaisuuteni missä lukee Nintendo.


« Viimeksi muokattu: 19.07.2008 16:15 kirjoittanut FindRb »
tallennettu
Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #1 : 19.07.2008 00:06 »
Partajeesus Jäsen Viestejä: 1 177 Basaaripisteet: 0 Profiili tuossa yhdessä kommentissa oli kyllä totuus:

"Nintendo has been screwin us hardcore gamers over ever since the wii came out. They don’t care about us. They would be nothing without us gamers who’ve been with them throughout the years.

Now that they don’t need us anymore, they’re making all of the games casual jsut so they can make more money. I grew up playing Nintendo and this is what they do to me."

niin totta, niin totta.
tallennettu
Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #2 : 19.07.2008 00:12 »
Teppo Holmqvist Jäsen Viestejä: 277 Basaaripisteet: 0 Profiili
Kokeileppas pilata mun suosikki pelisarja tuolla paskalla niin myyn kaiken omaisuuteni missä lukee Nintendo.

Miyamoto on saarnannut tuota jo mitä... kahdeksan vuotta, ja nuo vaikutteet ovat näkyneet hyvin pitkään hänen ohjaamissaan peleissä. Hänhän itse piti sekä WW:ta että TP:tä aloittelijaystävällisinä, mutta kritisoi samaan aikaan F-Zero GX:ää ja Sunshinea kohtuuttomasta vaikeudesta. Ei tässä ole mitään ihmeellistä tai uutta sellaisille jotka ovat tyyppiä seuranneet pidempään. Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että Nintendolla ei ole oikein koskaan löytänyt keskitietä tuohon vaikeuteen. Toisessa päässä ovat pelit jotka ovat aivan liian helppoja (esim. WW jossa en kuollut kuin kerran), ja toisessa ääripäässä ovat GX ja Fire Emblem: Radiant Dawn, jotka kumpikin potkivat pelaajaa koko ajan munille.
tallennettu
Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #3 : 19.07.2008 00:20 »
Teppo Holmqvist Jäsen Viestejä: 277 Basaaripisteet: 0 Profiili
niin totta, niin totta.

Niin paskapuhetta, niin paskapuhetta.

Jos katsotaan oikeasti Nintendon omaa tuotantoa, se on merkittävästi Gamecubea laajempaa. Tähän mennessä yhtiö on tuottanut tai kustantanut 22 peliä (24 jos otetaan WiiWare), joka on about puolet siitä, mitä Gamecube sai viidessä vuodessa. Ja 2/3 siitä, mitä firmat tuki oli SNES:ille. Näistä casualpelejä ovat; Wii Play, Wii Chess, Wii Fit, Wii Sports, Big Brain Academy. Seuraavan vuoden kevääsen mennessä numero kasvaa kahdella, tuoden numeron seitsemään. Jumalauta, meidäthän suoraan hukutetaan casualpeleihin Nintendon puolelta! 

18 muuta 1st partypeliä on taas täysin normaaleita Nintendon pelejä, joista jokaisella Endless Oceania**** lukuun ottamatta on vähintään kahden konsolin pituinen historia. Ennen yksikään urpo ei sanonut näitä casualpeleiksi (ennen ne tosin olivat "lapsellisia"). Eivätkä nämä pelisarjat ole siksi muuttuneet takautuvasti vaikka joku vihainen teini yrittääkin näin väittää leikkiessään "tosipelaajaa" (sylkee maahan). Ja muutenkin mielestäni on täysin absurdia väittää Nintendon linjan olevan puhtaasti casuali, koska mikään tälläinen firma ei ostaisi 300 miljoonalla dollarilla* yhtä Japanin maineekkamista roolipelitaloista, kustantaisi bisneksenä hyvin riskaabelia 2D-tasohyppelyä** jonka animaatioista vastaa maailmankuulu animaatiostudio, eikä myöskään kustantaisi ennen 30 000 kopiota japanissa myynnyttä kauhupelisarjaa***.

* Nintendo vaihtoi yli 300 miljoonan dollarin edestä osakkeita saadakseen Monolithin Namcolta.
** Wario Land Shake It. Animaatioista vastaa Production IG, joka on yksi japanin kalleimpia animaatioistastudioita
*** Fatal Frame. Sen kustantamista ei järkisyin pysty selittämään.
**** Arikan sukellussarja tosin aloitti jo PS2:n aikoihin. Silloin niitä kutsuttiin japanilaisiksi häröpeleiksi, ei casualtavaraksi.


« Viimeksi muokattu: 19.07.2008 10:37 kirjoittanut Teppo Holmqvist »
tallennettu
Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #4 : 19.07.2008 00:26 »
teidon Jäsen Viestejä: 875 Basaaripisteet: 0 Profiili Kylhän se totuus on että Nintendo ei ole enää tosipelaajien pulju - ollu enää pitkään aikaan.

* New Super Mario Bros - Keräten kaikki vastaan tulleet jättikolikot, en käyny kertaakaan vihreissä taloissa - Lisäreitä n. 60 kun peli meni läpi.
** Super Mario Bros - Vuosien jälkeen GB Microlla pelasin sitä, warppeja käyttäen (1-2 -> 4-1, 4-2 -> 8-1) - En päässy läpi ekalla yrityksellä (vika elämä meni 8-1 kentässä)

* The Legend of Zelda: Wind Waker - kuolin kerran (lopparissa) koska muistin purkitettujen keijujen määrän väärin.
** The Legend of Zelda: Ocarina of Time - Pelasin tämän Wind Wakerin jälkeen - Game Overia puski jo tokassa luolassa.

* Super Mario Galaxy - Olihan siinä joitain haastavia kenttiä, mutta aika harvassa.
** Super Mario 64 - Arvaatte varmaankin jo?

Brawlista ei kai tartte mainita? Ei sillä että olisin Meleetä tai Brawlia pelannu.


Onhan se melko... ihmeellistä, jopa outoa, pelata Nintendon konsoleilla muita ku Nintendon pelejä, mutta rahathan siinä tahtoo hukkaan mennä jos Nintendon pelejä ostaa. Kukahan kertos Nintendolle että muut pelifirmat on keksiny sellasen hienon ominaisuuden ku vaihdettava vaikeusaste? Ei luulis olevan Nintendon kokoselle puljulle ylipääsemättömän vaikeeta tehdä peleihin Normal ja Difficult vaikeusasteet...
tallennettu
Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #5 : 19.07.2008 00:34 »
Teppo Holmqvist Jäsen Viestejä: 277 Basaaripisteet: 0 Profiili
Kukahan kertos Nintendolle että muut pelifirmat on keksiny sellasen hienon ominaisuuden ku vaihdettava vaikeusaste? Ei luulis olevan Nintendon kokoselle puljulle ylipääsemättömän vaikeeta tehdä peleihin Normal ja Difficult vaikeusasteet...

Ymmärrettävä ongelma, jota olen itsekin usein miettinyt. Itseäni se ei ole koskaan haitannut, koska tällä iällä kaikki pelit alkavat olla niin helppoja kaikista pahimpia/parhaimpia tapauksia lukuun ottamatta. Kyllä pelit ovat ihan kaikilla alustoilla paljon helpompia kuin mitä ne olivat kulta-aikana.
tallennettu
Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #6 : 19.07.2008 00:48 »
FindRb Jäsen Viestejä: 85 Basaaripisteet: 0 Profiili
Lainaus
kahdeksan vuotta
Kylläpä helpotti, pakko sanoa. Ja tosiaan itsekkin oikeastaan toivoisin tuollaista easy/hard vaihtoehtoa Zeldaan.
tallennettu
Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #7 : 19.07.2008 00:55 »
teidon Jäsen Viestejä: 875 Basaaripisteet: 0 Profiili
Kyllä pelit ovat ihan kaikilla alustoilla paljon helpompia kuin mitä ne olivat kulta-aikana.
Tuo on valitettavan totta. Mutta edelleenkin tahtoisin painottaa sitä että peleihin tehtäisiin eri vaikeusasteita. Yks casualeille ja yks tosipelaajille (+ niin monta vaikeusastetta ku jaksetaan tehdä). Esmes nyky peleistä on nostettava pöydälle Mass Effect. Olen pelannu sen vasta kerran läpi, "vaikeimmalla" tietty. Peli oli helpohko (ei läpi juoksu, mutta ei mitenkään erikoisen vaikea). Mutta siitä löytyy vielä kaksi vaikeampaa vaikeusastetta jotka saa kun pelaa pelin (sen hetken) vaikeimmalla vaikeusasteella läpi. Uskosin että viimeistään kaikkein vaikein vaikeusaste tarjoaa riittävästi haastetta.


Ja yksi peli mikä on pakko mainita tässä vaiheessa on Diablo 2. Ostin sen tuossa viikko sitten (arvatkaa syy ;)). Kylhän se vaan on niin nautinnollista pelata jotain vähän haastavampaa peliä välillä. Seikkailet luolassa. Tulee yks vihollinen vastaan. Tapat sen parissa hetkessä. Tulee toinen vihollinen vastaan, tapat senkin parissa hetkessä. Tulee n. 50:n vihollisen armeija vastaa... "SHIT!!!", ja karkuun.
tallennettu
Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #8 : 19.07.2008 01:03 »
kas Jäsen Viestejä: 464 Basaaripisteet: 2 Profiili Minulla meni kyllä Mass Effect Insanityllä hieman turhan helposti läpi. Ei tietenkään niin, ettenkö ymmärtäisi pointtiasi.
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #9 : 19.07.2008 10:22 »
Joel-san Administraattori * Viestejä: 938 Basaaripisteet: 3 Profiili Leikkasin tämän keskusteluun erilleen Hype–topikista, koska aiheesta varmasti riittää puhuttavaa. Aiheena siis casual–buumi ja erityisesti Nintendon suhtautuminen siihen ja hardcore–pelaajiin.
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #10 : 19.07.2008 11:14 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Minulle vaikeustaso ei ole peleissä tärkeä asia. Arvostan pelattavuutta ja tunnelmaa. Saattaa olla jopa eduksi, että peli on miellyttävän soljuva pelata eikä siinä ole pelinpysäyttäjiä. Tätä nykyä en vain jaksa tahkota samaa kohtaa viittäkymmentä kertaa uudelleen, muutamin poikkeuksin.

Jotenkin Nintendon tapa olla laittamatta vaikeustasoja Marioihin ja Zeldoihin on ollut turvallinen juttu ja tyyli varmistaa jokaiselle samanarvoinen pelikokemus. Helposti tietyn vaikeustason valittuaan alkaa ajattelemaan "valitseko nyt liian helpon? Pitäisikö sittenkin ottaa vähän vaikeampi?" jne. Vaikeustaso ei saa olla itseisarvo, itse peli on tärkeämpi.


Haluaisin Nintendon olevan se sama vanha parroille E3-messuilla uusia Pikminejä, Zeldoja ja Metroideja esittelevä pelitalo. Toisaalta fanina yhtiön suunnaton menestys tietyllä tavalla helpottaa. Sitten Super Nintendon sen valmistamien konsoleiden myynnit laskivat kuin lehmän häntä. Se ei vaikuttanut laatuun, sillä GC-sukupolvi on ehdoton suosikkini kaikista Nintendo-sukupolvista.

Vain tulevaisuus voi näyttää miten paljon Nintendo keskittyy suurien massojen kosiskelultaan "oikeita" pelejä kaipaaviin. Oletusarvo on, ettei se voi jättää N64 ja GC -sukupolvien ajan Nintendoa kannatelleita wanhoja faneja paitsioon.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #11 : 19.07.2008 13:57 »
migge Jäsen Viestejä: 3 173 Basaaripisteet: 0 Profiili Vaikeustaso on loppujen lopuksi eri asia kuin pelin soveltuvuus casual -pelaajille. Minusta on vain hienoa että otetaan huomioon pelaamisharrastuksen aloittavat, koska usein peli alkaa heti suhteellisen haasteellisena, ja näin ollen aloittamisen kynnys saattaa olla liian suuri. Pelin loppuvaiheessa ei sitten ole niin oleellista oletko casual vai hc, koska jokainen pelaaja kehittyy monikymmentuntisen pelin aikana lähes yhtä hyväksi. Accessiblella varmasti tarkoitettiin että peliin pääsee helpommin sisään, kuka tahansa, eikä sitä että uusi Zelda on kuin Wii Music.


Mitä ihan oikeisiin casual -peleihin tulee, niin olen ainakin minä ottanut mielelläni vastaan. Odotan jopa uusinta Wii Sportsia kohtalaisen innokkaasti. Nämä ja ns. oikeat pelit tulee vain selkeästi erottaa toisistaan. Wii Sports on tarjonnut useita hauskoja tunteja pelaajien ja ei-pelaajien kanssa, aivan kuten varmasti Sing Starit ja Buzzit tarjoavat. Kevyttä sosiaalista viihdettä parhaimmillaan. Toisessa päässä on sitten nämä monikymmentuntiset eepokset, jotka vaativat pelaajalta aikaa ja perehtyneisyyttä. Loistavaa viihdettä nekin, mutta erilaista.

Jos Wii Sportsia aletaan niin sanotusti suorittamaan, mennään metsään ja kovaa. Toisaalta jos kaivat Fire Emblemin esiin kotibileissä, voi tunnelma hieman latistua. Eri pelityypit toimivat parhaiten niille soveltuvissa tilanteissa, eikä missään lue että ne voisivat sulkea toisiaan mitenkään pois.
www.playfire.com/migge
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #12 : 19.07.2008 18:26 »
teidon Jäsen Viestejä: 875 Basaaripisteet: 0 Profiili
Minulla meni kyllä Mass Effect Insanityllä hieman turhan helposti läpi.
Tuo on vähän pettymys. Oliko sulla ne tähtäysavut minkälaisessa asennossa?


En minäkään pelien halua olevan niin vaikeita että kuolee 50 kertaa per kenttä ja 100 kertaa vikassa kentässä. Lähinnä minä kaipaan sellaista että viholliset laittaa just sopivasti vastaan että joutuu esimerkiksi käyttämään kaikkia hahmon kykyjä ja maastoa suojana selvitäkseen taisteluista. Pienet virheet menee, mutta suuremmista virheistä tulee Game Over ruutuun. Pelistä menee maku ainakin meikäläisen kohdalla aika totaalisesti jos se on vaan läpijuoksu, eli voit vaikka seisoa paikalla ja selviät taistelusta ku taistelusta hehgissä ja sitten vielä health packejä jaellaan kuorma-autojen avulla.

Helposti tietyn vaikeustason valittuaan alkaa ajattelemaan "valitseko nyt liian helpon? Pitäisikö sittenkin ottaa vähän vaikeampi?" jne.
Tuohonkin on ylettömän helppo ratkasu: Ainakin joissain (kaikissa?) X0:n peleissä voi vaihtaa vaikeusastetta lennossa. Otit Hardcore vaikeusasteen ja kuolo korjaa turhan usein? Eiku Optionseihin ja vaikeusastetta pykälä tai pari alas. Ja pelkän vaikeusasteen lisäks X0:n FPS-peleissä on aika usein tähtäykseen liittyviä asetuksia/avuja. Esimerkiksi Mass Effectissä on asetus jolla voi säätää kuinka paljon peli korjaa sinun tähtäystä: Laitat sen maksimille ja riittää että sohit aseella suunnilleen vihollista päin ja panokset maagisesti lähtee vihollisen suuntaan. Tuo on vähän sama ku autopelien erilaiset jarruavut, ajolinjaviivat jne.


Ja ei minulla casual pelejä, tai casuaaleille suunnattuja pelejä vastaan muuten ole mitään, mutta jos ne tehdään tosipelaajien kustannuksella niin sitten minulla on jotain niitä vastaan. Ja tuossakin täytyy muistaa että jokainen pelaa pelejä vähän eri syistä. Joillekkin juoni on tärkein, joillekkin grafiikka on kaikki kaikessa, jotkut pelaa pelin sen tarjoaman seikkailun takia, jne. Joillekkin vaikeusaste on tärkeä. Säädettävällä vaikeusateella peli tarjoaa jokaiselle jotakin. Jos joku haluaa vaan vetää pelin juonen/seikkailun takia, niin hän voi ottaa kaikki tähtäysavut käyttöön ja helpoimman vaikeusasteen. Joku toinen haluaa ehkä haastetta? Säädettävä tähtäysapu / muut avut ja vaikeusaste yhdessä auttaa häntä säätämään pelin oman makunsa mukaiseksi. Jokaiselle jotakin, ja jokainen voi nauttia samasta pelistä.
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #13 : 19.07.2008 18:40 »
kas Jäsen Viestejä: 464 Basaaripisteet: 2 Profiili
Minulla meni kyllä Mass Effect Insanityllä hieman turhan helposti läpi.
Tuo on vähän pettymys. Oliko sulla ne tähtäysavut minkälaisessa asennossa?
Päällä olivat, mutta eivät vissiin kovin korkealla. Noverian lopussa kuolin pariin otteeseen, sen lisäksi muutamia satunnaisia kuolemia kun tuli esimerkiksi useampi Krogan vastaan (ovat Insanityllä aikamoisen kestäviä pirulaisia). Kaikki Vanguardini voimat sekä Adrenaline Burst olivat kovassa käytössä. En myöskään aloittanut uutta hahmoa Insanitylle, vaan aloitin noin levelillä 35, mikä on suuri helpotus, vaikka viholliset levelattuja ovatkin. Uskoisin myös, että Geth Primeissä ja Juggernauteissa tulee ongelmia, jos ei ole biotic, koska itse selvisin niistä vain ja ainoastaan liftin avulla. Raketit ja snipat loppuivat olemasta one-shot killejä kun hankin suojia sen 450. Ja tuunattu assault rifle oli loppupään paras kaveri, siinä kun oli heat damping niin korkealla että ylikuumeneminen oli mahdotonta, ja tarkkuuttakin olin lisäyksillä nostanut niin korkealle, ettei tähtäin leventynyt yhtään, olit sitten paikallaan tai juoksussa. Eli aika paljon varusteavujakin itselleni hommasin.

Hups, taisi mennä vähän pitkälle off-topikkiin. Sanottakoon, että itse Wiin alkupäässä vielä sulatin, että pelaamiseen halutaan uusia naamoja ja casual on hyväksi, mutta nyt menee liian pitkälle.


« Viimeksi muokattu: 19.07.2008 18:50 kirjoittanut kas »
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #14 : 19.07.2008 19:03 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Niin kauan kuin tasapainoa säilyy niin ei voisi vähempää kiinnostaa. Itseasiassa ihan hyvä ja varmaan väistämätönkin vaihe tällainen boomi, että kaikki pelaamaan. Osa jää takuulla myös HC-leiriin kun villitys joskus kuolee ja pitkällä tähtäimellä homma taas tasoittuu. Ei ne HC-pelit mihinkään ole koskaan häviämässä.

Mutta Nintendo itse saisi kyllä keskittyä miettimään Wiin mahdollisuuksia myös HC-pelaajillekin. Tuolla rahan-pumppaus määrällä ei yksi huonosti myyvä F-Zero haittaa mitään...
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #15 : 19.07.2008 20:24 »
Turilas Jäsen Viestejä: 570 Basaaripisteet: 1 Profiili Tuntojani Nintendoa kohtaan kuvaa parhaiten se, mitä tuumasin kaverille noiden E3-messujen jälkeen. Taisin sanoa, että en olisi koskaan uskonut, että joku voi olla näin iloinen siitä että oli aiemmin keväällä ostanut Xbox 360:n Wiin rinnalle. Pari vuotta sitten olin vielä aivan selvästi Nintendo-pelaaja, mutta vähitellen kyseinen firma alkaa näyttämään minunkin silmissäni lähinnä ahneelta ja paskamaiselta ostos-tv -roinaa tarjoavalta porukalta.

Sitten toiseen aiheeseen. Pelien vaikeusasteilla on minulle väliä. Liian helppo peli jättää tyhjän vaikutelman, mutta liian vaikea on taas raastavan piinallinen. Peli saa olla hyvinkin haastava, mutta silloin ei saisi tulla ruudulle tekstiä "game over". Mikään ei vituta enemmän kuin se, että pelaa puoli tuntia tai jopa tunnin yhtä kenttää läpi, pääsee pomoon ja kuolee siinä sitten game overiin asti ja joutuu aloittamaan koko rumban alusta. Täydellinen vaikeusaste peleissä olisi siis haastava riittävillä tallennuspisteillä ja rajattomilla elämillä, tai sitten kentät olisivat niin lyhyitä, että alusta aloittaminen ei aiheuttaisi paskahalvausta.
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #16 : 19.07.2008 21:04 »
finngamer Miittiparoni Jäsen Viestejä: 1 262 Basaaripisteet: 20 Profiili WWW
Pari vuotta sitten olin vielä aivan selvästi Nintendo-pelaaja, mutta vähitellen kyseinen firma alkaa näyttämään minunkin silmissäni lähinnä ahneelta ja paskamaiselta ostos-tv -roinaa tarjoavalta porukalta.

Noh noh, tuo nyt on vähän turhan ankaraa puhetta. Onhan se hölmö tilanne, mutta kun ne Mario, Zelda ja Metroid sieltä tulivat ensimmäisen vuoden sisään, niin ei sitä oikein AAA-titteleitä samaa tahtia voi tulla seuraavanakin vuonna. Sen tämä aikataulu kuitenkin mahdollistaa, että nämä ehtivät saamaan tässä sukupolvessa jatkoakin.

Ja toisin kuin GameCubella, nyt on muitakin firmoja tekemässä pelejä, niin ehkä Nintendo ei sitten vain tunne samaa painetta hoitaa jokaista genreä. Ja vielä senkin verran pitää puolustaa, että olisihan Nintendo toki saanut tässä ajassa vaikka miten monta Wii Playta ja Sportsia aikaiseksi, jos vain rahan perässä olisivat, miljooniahan nekin olisivat myyneet heti. Tekee Nintendo casual-hommansa sentään monipuolisesti.


En silti itse tähän tilanteeseen ole tyytyväinen, tietenkään, mutta onhan noita sarjoja vielä Wiille tulematta jotka ovat (melkein) kaikilla aiemmilla Nintendon koneilla näkyneet. Varmasti ovat tulossa, tällä hetkellä on vain tyydyttävä Pikmin 3:een. Ja jos sen tulo ei saa porukkaa innostuneeksi, niin sitten olette missanneet Cuben parhaimmistoon kuuluvat kokemukset. Pelaajan peli, ja valtavan palkitseva.
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #17 : 19.07.2008 21:19 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Pikminit kuuluvat todellakin GC:n parhaimmistoon. Ja nyt meillä on Wiin myötä vieläpä TÄYDELLISESTI Pikmin 3:een soveltuva peliohjain. Odotetaan malttamattomana!
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #18 : 19.07.2008 21:46 »
Turilas Jäsen Viestejä: 570 Basaaripisteet: 1 Profiili
Pari vuotta sitten olin vielä aivan selvästi Nintendo-pelaaja, mutta vähitellen kyseinen firma alkaa näyttämään minunkin silmissäni lähinnä ahneelta ja paskamaiselta ostos-tv -roinaa tarjoavalta porukalta.

Noh noh, tuo nyt on vähän turhan ankaraa puhetta.

No juu, ehkä hieman kärjistin tuota tilannetta, mutta kun tuo on selvästikin suunta niin ei voi tyytyväinen olla. Kun nyt miettii syksyä 2006 ja Wiihin kohdistuneita odotuksia, niin hieman petetty olo siitä tulee. Ei mahda muuta kuin voivotella. Enpä kuitenkaan Wiitä ole mihinkään hävittämässä, sillä odotuksia laitteelle on ja kyllä niitä hyviäkin pelejä vielä varmasti tulee, ainakin jokunen.
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #19 : 19.07.2008 21:46 »
Teppo Holmqvist Jäsen Viestejä: 277 Basaaripisteet: 0 Profiili
...mutta vähitellen kyseinen firma alkaa näyttämään minunkin silmissäni lähinnä ahneelta ja paskamaiselta ostos-tv -roinaa tarjoavalta porukalta.

Jaa... että firma on ahne kun se kehtaa tehdä voittoa päivästä yksi alkaen? Totuushan on että sekä Sonyn että Microsoftin strategiat lähentelevät sulaa hulluutta. Pusketaan ulos konsoli, otetaan jokaisesta laitteesta yli 200 dollarin tappiot, ja sitten rukoillaan. Jos konsoli myy yli 60 miljoonaa, peleistä tulevat rojaltit saattavat *ehkä* viedä sinut voitolle. Jos taas näin ei käy, niin voi voi, paska mäihä. Sinulla on käsissäsi miljardien dollarien tappiot, joita on mahdotonta kestää jos et satu ole kymmeniä tuhansia työllistävä megayhtiö jolla on sormensa vähän kaikessa.

Tällä hetkellä Microsoftin tappioputki on 7 miljardia ja rapiat, ja jos konsolit alkavat yht'äkkiä myydä yhtä hyvin kuin PS2, ollaan nollan kohdalla vuonna 2019. Sony on saattanut itselleen aikaan yli kolmen miljardin tappiot kahdessa vuodessa, ja kussut ilmaan kaikki pelidivisioonan voitot vuosilta 2001-2008. Käytännössä PS2:sta ei ole jäänyt jälkeen kuin tuulen huuhtoma perse. Tämä on aivan järjetöntä.

Puhumatta myöskään itse konsoleista. Otetaan ylikallista teknologiaa, jota ei mitään mahdollisuutta saada kustannustehokkaaksi kolmessa vuodessa. Hinnoitellaan konsoli vähintään 400 dollariin, vaikka historia on *toistuvasti* osoittanut, että suuri yleisö ei ole valmis maksamaan yli 250 dollaria konsolista. Nostetaan pelien hintaa 60 dollarilla vaikka markkinat ovat useaan kertaan sanoneet että 50 dollaria on jo liikaa. Keskitytään yhteen pieneen segmenttiin siitä huolimatta, että sekä NPD:n että Piper-Jaffrayn tutkimukset ovat osoittaneet, että tämä segmentti on nopeasti pienemään päin. Miksi se on pienentymään päin? Yleisin perustelu oli se, että pelit olivat liian samanlaisia, eikä rahaa ei ole. 

Kylmä totuus on, että X360 tai PS3 eivät juurikaan myisi paremmin ilman Wiitä. Jo PS2:n loppupuolella kaikki merkit viittasivat siihen, että markkinat eivät olisi kiinnostuneet näistä koneista. Tässä sukupolvessa kasvua on toki ollut, leijonanosa siitä tulee DS:n että Wiin ansiosta, sekä siitä, että pelit ovat 10 dollaria kalliimpia. Ironista kyllä, voittomarginaalit ovat kuitenkin merkittävästi pienempiä, ja jopa EA osoitti pienempää voittoa liikevaihdollisesta huippuvuodestaan huolimatta. 

Jos Nintendo näyttää ahneelta porukalta, Sony ja Microsoft näyttävät kuolaavilta apinoilta joilla ei ole minkäänlaista käsitystä markkinoista tai niiden realiteeteista.


« Viimeksi muokattu: 31.07.2008 19:21 kirjoittanut Teppo Holmqvist »
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #20 : 19.07.2008 21:57 »
Turilas Jäsen Viestejä: 570 Basaaripisteet: 1 Profiili Tässä ei nyt ollenkaan ole kyse siitä, mikä konsoli myy parhaiten ja kenellä on parhaat markkinointistrategiat tms. Kyse ei ole myöskään siitä, minkälaisia pelejä suurin osa ihmisistä haluaa pelata tai minkälaiset pelit ovat juuri nyt muodissa. Kyse on vain ja ainoastaan siitä, kuka tekee pelit, joita minä haluan pelata, myynneistä tai markkinaosuuksista viis. Valitettava tosiasia (minun ja Nintendon välisen suhteen kannalta ;D) on, että ne pelit tulevat tällä hetkellä lähinnä 360:lle.

Ja tottakai jokainen yritys on ahne. Sitä varten ne ovat tässä kapitalistisessa maailmassa olemassa. Tässä tapauksessa kyse on lähinnä siitä imagosta, jonka Nintendo on minulle aiemmin tarjonnut, ja mihin suuntaan se on minun mielestäni muuttumassa, eikä se ole muuttumassa parempaan päin.
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #21 : 19.07.2008 22:04 »
Teppo Holmqvist Jäsen Viestejä: 277 Basaaripisteet: 0 Profiili
Tässä ei nyt ollenkaan ole kyse siitä, mikä konsoli myy parhaiten ja kenellä on parhaat markkinointistrategiat tms. Kyse ei ole myöskään siitä, minkälaisia pelejä suurin osa ihmisistä haluaa pelata tai minkälaiset pelit ovat juuri nyt muodissa.

Totta kai. Mutta ongelmana tässä hulluudessa on se, että se on vetänyt aivan liian monta sivustakatsojaa mukaansa. Kehityskustannukset yksinkertaisesti kasvavat merkittävästi nopeammin kuin markkinat itse.  Haaverilista tällä sukupolvelle on aika paha, ja se vain kasvaa ajan myötä. Vielä pahemmaksi tilanteen tekee se, että jos hommaa ei saada voitolliseksi, sekä Sonyn että Microsoftin on hyvin vaikea selittää osakkeenomistajilleen miksi tätä showta kannattaa jatkaa. Pahimassa tapauksessa Nintendolla ei ole kilpailijaa kahden sukupolven päästä.  Ja tämä olisi vahingollista jos jokin, koska monopoli on perseestä piti sitä kuka tahansa.  Itse toivon, että Sony / Microsoft fiksuuntuvat, ja markkinoille palaa tasapaino seuraavassa sukupolvessa. Nintendo on kuitenkin ansainnut tämän sukupolven voittonsa.
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #22 : 19.07.2008 22:10 »
Fyysinen Preesens Pakko toistaa Jäsen Viestejä: 1 838 Basaaripisteet: 1 Profiili
Tässä ei nyt ollenkaan ole kyse siitä, mikä konsoli myy parhaiten ja kenellä on parhaat markkinointistrategiat tms. Kyse ei ole myöskään siitä, minkälaisia pelejä suurin osa ihmisistä haluaa pelata tai minkälaiset pelit ovat juuri nyt muodissa.

Totta kai. Mutta ongelmana tässä hulluudessa on se, että se on vetänyt aivan liian monta sivustakatsojaa mukaansa. Kehityskustannukset yksinkertaisesti kasvavat merkittävästi nopeammin kuin markkinat itse.  Haaverilista tällä sukupolvelle on aika paha, ja se vain kasvaa ajan myötä. Vielä pahemmaksi tilanteen tekee se, että jos hommaa ei saada voitolliseksi, sekä Sonyn että Microsoftin on hyvin vaikea selittää osakkeenomistajilleen miksi tätä showta kannattaa jatkaa. Pahimassa tapauksessa Nintendolla ei ole kilpailijaa kahden sukupolven päästä.  Ja tämä olisi vahingollista jos jokin, koska monopoli on perseestä piti sitä kuka tahansa.  Itse toivon, että Sony / Microsoft fiksuuntuvat, ja markkinoille palaa tasapaino seuraavassa sukupolvessa. Nintendo on kuitenkin ansainnut tämän sukupolven voittonsa.
Tuohon tummennettuun osaan lisäten. Muistatteko kuinka vielä 3-4 vuotta sitten moni vielä spekuloi, että Nintendon aika omien kotikonsoleiden osalta alkaa olemaan ohi ja Revolution tulee jäämään ehkä viimeiseksi Nintendon konsoliksi?  ;)

Niin ne asiat ovat muuttuneet ihan päälaelleen.
My name is Dexter. Unlike many of you believe, I’m not a serial killer. I’m not very much afraid of blood either.

-----

Fyysinen Preesens moderaattoriX.
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #23 : 19.07.2008 22:11 »
sleepy o----o Jäsen Viestejä: 828 Basaaripisteet: 6 Profiili
Ja toisin kuin GameCubella, nyt on muitakin firmoja tekemässä pelejä. . .

En oikeasti näe Gamecuben ja Wiin pelitarjonnalla oikeastaan yhtään eroa: Nintendo väsää ne pari hyvää peliä silloin tällöin ja muulloin ison kasan jotain Mario laskee verot 4-kamaa, muilta tulee sitten iso läjä turhaa lisenssikuraa ja silloin tällöin joko oikeasti hyviä tai edes lupaavalta vaikuttavia pelejä.

Edittinä pitää kyllä lisätä, että jos Wiin tarjontaan lasketaan VC ja, kunhan se pääsee kunnon alkuun, WiiWare, niin tilannehan näyttää jo aika hyvältä.

Lainaus
Ja nyt meillä on Wiin myötä vieläpä TÄYDELLISESTI Pikmin 3:een soveltuva peliohjain.

Jaa se rattiko?


« Viimeksi muokattu: 19.07.2008 22:21 kirjoittanut sleepy »
under the rocks and stones,
there is water underground
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #24 : 19.07.2008 22:56 »
migge Jäsen Viestejä: 3 173 Basaaripisteet: 0 Profiili Mitähän nappeja sleepy vetelee. IR:hän se tietenkin soveltuu enemmän kuin hyvin Pikminin kaltaiseen peliin.

Ja mitä tulee Wii-Cube -vertailuun, uskoisin että Wii tulee vielä ohittamaan Cuben AAA-nimikkeiden lukumäärässä. Varsinkin jos koneelle vielä ehditään julkaisemaan toiset Mariot ja Zeldat. Eikä se ee kolme todellakaan kerro koko totuutta. Sieltä on aivan varmasti vielä tulossa uudet Star Foxit sun muut, sekä lisäksi tulemme näkemään vielä (lisää) uusia pelisarjoja Nintendolta.

Tsiisus tän kaikki tänne heti -sukupolven kanssa.
www.playfire.com/migge
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #25 : 19.07.2008 23:17 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 582 Basaaripisteet: 4 Profiili
Tsiisus tän kaikki tänne heti -sukupolven kanssa.

Näin on! Ei haittaa, että tänä vuonna ei tule yhtään ostamisen arvoista peliä! Ensi tai viimeistään sitä seuraavana vuonna sitten!

Tsiisus...

Oikeasti, en osaa sanoa yhtäkään kiinnostavaa, jo julkistettua nimikettä Mad Worldin lisäksi.

Noh, onneksi on sentään VC, joka pursuaa laatupelejä joka viikko. Samoin kuin WiiWare.  ;)
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #26 : 20.07.2008 01:43 »
Teppo Holmqvist Jäsen Viestejä: 277 Basaaripisteet: 0 Profiili
Oikeasti, en osaa sanoa yhtäkään kiinnostavaa, jo julkistettua nimikettä Mad Worldin lisäksi.

Sitten et ole seurannut yhtään Wii pelien puolta, tai sitten sinulla on hillittömän suppea maku. Tai ehkä sinulla on ronsun muisti. :)


« Viimeksi muokattu: 20.07.2008 01:50 kirjoittanut Teppo Holmqvist »
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #27 : 20.07.2008 02:07 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 582 Basaaripisteet: 4 Profiili
Oikeasti, en osaa sanoa yhtäkään kiinnostavaa, jo julkistettua nimikettä Mad Worldin lisäksi.

Sitten et ole seurannut yhtään Wii pelien puolta, tai sitten sinulla on hillittömän suppea maku. Tai ehkä sinulla on ronsun muisti. :)

Ei muuta kuin luettelemaan. Ei ole edes 100-prosenttista provoa, olisi kiva kuulla, että tuolla pölykerroksen alla lojuvalla japsi-Wiillä olisi jokin syy olla tuossa tv-tasolla eikä kaapissa.


« Viimeksi muokattu: 20.07.2008 02:19 kirjoittanut Scarf »
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #28 : 20.07.2008 02:41 »
FindRb Jäsen Viestejä: 85 Basaaripisteet: 0 Profiili
Lainaus
Ei muuta kuin luettelemaan. Ei ole edes 100-prosenttista provoa, olisi kiva kuulla, että tuolla pölykerroksen alla lojuvalla japsi-Wiillä olisi jokin syy olla tuossa tv-tasolla eikä kaapissa.
GameCuben pelit? Näin ainakin omalla kohdalla :rollaus:
tallennettu
Re: Casual–buumi ja Nintendon uudet suunnat « Vastaus #29 : 20.07.2008 09:11 »
Joel-san Administraattori * Viestejä: 938 Basaaripisteet: 3 Profiili
Lainaus
Ei muuta kuin luettelemaan. Ei ole edes 100-prosenttista provoa, olisi kiva kuulla, että tuolla pölykerroksen alla lojuvalla japsi-Wiillä olisi jokin syy olla tuossa tv-tasolla eikä kaapissa.
GameCuben pelit? Näin ainakin omalla kohdalla :rollaus:
Scarfilla oli muistaakseni parhaimmillaan kolme GameCubea. Eiköhän sen pelit siis ole aika käsiteltyjä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines