Vin
Jäsen
Viestejä: 1 340
Basaaripisteet: 1
Mitä tulee ajopelisimulaatioihin, voidaan Grand Prix 2 luokitella pyhäksi.
Ainoa. Oikea. Simulaatio.
Ihan ensi alkuun, kannattaa laittaa taustalle pyörimään pelin Menu musiikki joka jatkaa loistavaa Introa mallikkaasti. Tuo intro näkyikin jo tuossa Epin postaamassa linkissä. Peli, joka alkaa näin rautaisesti, ei voi luvata kuin parasta!
Mielestäni pelissä oli vain muutama vika. Vanhentuneet kuljettajat/kisakalenteri vuonna -96 julkaistessa saattoi häiritä monia, samoin sadekelin puuttuminen. Ja yksi mikä Ephramilta unohtui, oli moninpelin puuttuminen. Jos nyt oikein muistan, et voinut pelata kaveria vastaan kuin time trial tapaan, eli ajaen vuorotellen ja koettaen lyödä toisen ajan.
Tämän parissa tuli vietettyä uskomattomia hetkiä, ja vasta melko myöhään. Sain tämän pelin itselleni vasta 2000 luvun puolella. Sitä ennen olin vain koettanut tätä kaverin luona. (vuonna 2000 olin muutes vain 12-vuotias) Tuolloin peli pyöri jo täysilla grafiikoilla, joten sen aikanaan hurjat laitteistovaatimukset eivät enää haitanneet.
Itse pelasin peliä yleensä täyttä kautta ajaen, ja 100% täysimittaisina kisaviikonloppuina. Eli kisoihin meni aikaa, kun vaikkapa brasiliassa ajettiin sitten se 71 kierrosta. Kisaviikonloppu alkoi luonnollisesti harjoituksilla, jossa haettiin autoon hyviä säätöjä, yleensä ensimmäisiä aika-ajoja varten. Eli ei muuta kuin radalle ja koettamaan. Auto ei kestä mutkissa hyvin radan pinnassa. Takaisin varikolle ja autoa säätämään. Pelistä löytyi uskomattomat määrät mahdollisuuksia auton säätämiseen, ja muuhun pilkun viilaamiseen. Takaisin radalle vain huomatakseen että nyt auto kestää hyvin hanskassa mutkissa, mutta kanttareista yliajettaessa meinaa karata käsistä. Takaisin varikolle, ja säätämään alustaa. Säätääko jousitusta, vai nostaako koko autoa vähän ylemmäs? Ja kun säädöt löytyivät aika-ajoihin, niin ajettiin mahdollisimman hyvä aika, ja sen jälkeen haettiin säätöjä itse kisaa varten. Eli tankki pullolleen menovettä ja radalle. Jos sai auton toimimaan paremmin täydellä tankilla, niin kisa ajettiin yhden pysähdyksen taktiikalla, ja päinvastoin, jos auto toimi paremmin aika-ajosäädöillä, ajeltiin useammalla pysähdyksellä. Näitä tuli pähkäiltyä ja kokeiltua eri variaatioita tuntitolkulla silloin (jo) 10 vuotta sitten.
Itse kisassa taas tapahtumia yleensä riitti. Nuo epinkin mainitsemat satunnaiset tekniikkamurheet pilasivat kisan silloin tällöin, mutta niitä sattui myös tekoälyn ohjastamille kuskeille. Ja täyden kisan ajaessa sitä ehti helposti itsekin tehdä virheitä, tai ajaa ulos ja sitä myöten keskeyttää. En nyt muista millä vaikeusasteella ajoin, mutta vaihteet vaihdoin manuaalisti, ihan vain siksi koska sillä voitti sekunteja, ja luistoneston pidin päällä koska näppiksellä ajaessa ilman sitä ajo olisi ollut melko tuskaista. Saattoi muitakin apuja olla päällä, en muista enää.
Kaiken kaikkiaan yksi kaikkien aikojen suosikkipeleistäni. Löytyisiköhän tämä vielä kotiväeltä jostain, vai ptiääkö turvautua huuto.nettiin?
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu