Totta kai ne taustat antoivat paljon lisää. Staattiset taustat antoivat grafiikoille mahdollisuuden olla ainakin yhden sukupolven edellä kuin jos vertaa sen aikaisiin kolmiulotteisiin räpellyksiin. Tai no, ehkä ei vain yhtä sukupolvea, kyllä REmaken ja Zeron ympäristöt ovat kutakuinkin niin nättejä kuin SD-telkkarista irtoaa. (Zeron taustoissahan oli vielä kohtuu paljon animaatiotakin, valoja ja varjoja, heiniä yms.)
Niin, kauniita esirendattuja taustoja...
Kauhua ne taas lisäsivät sitä kautta, ettet nähnyt kuin juuri sille alueelle minne pelintekijät antavat nähdä. Jokaisen nurkana takana voi olla mitä vain, kuuluipa korviin epämiellyttävää laahustusta tai ei.
...sekä tunnelmallisia otoksia, kuten itsekkin tuossa sanoin.
Ja nämä kuvakulmat unohtuvat myös aina kaikilta jotka kontrolleja kankeiksi haukkuvat. Tiukoissa tilanteissa ja tiuhaan vaihtuvien kamerakulmien aikana tarvitaan kontrolleilta luotettavuutta. Mikäli hahmoa voisi ohjata aina niin että se menisi analogitikun painamaan suuntaan, syntyisi aina ongelmia kun kuvakulma vaihtuu. Osa kuvakulmista ovat myös aika äärimmäisiä, (esim kamera on maan rajassa kuvaten yläviistöön) jolloin ei vain ole selvää miten hahmon kuuluisi liikkua jos painat ylös tai alaspäin.
Kyllä se niin vain on, että staattisiin taustoihin tämä "tankki"-ohjaustyyli on paras, ja staattisten taustojen edut tuossa jo listasinkin.
Tästä analogisuudesta näytti muodostuvan nyt sitten pienoinen väärinkäsitys. Tottakai esirendatuissa taustoissa ja kiinteissä kuvakulmissa kyseinen ohjaustyyli on ainut toimiva. Analogisuudella ainakin itse tarkoitin että käytetään hyväksi analogiohjaimen alkuperäistä hyötynäkökulmaa. Eli hahmon liikkeen nopeuden voi saumattomasti itse määritellä. Täytyy myöntää ettei RE ole nyt tuoreessa muistissa, mutta muistaakseni hahmolla oli kaksi nopeutta, kävely ja juoksu.
?! Ai niinkuin Devil May Cryssa, jossa hahmo juoksee siihen suuntaan mihin tatti osoittaa? Ei hyvää päivää... olisipa Zombeista vastusta. No tällaisissa keskusteluissa viihtyvät yleensä heittävät siihen legendareplyt tyyliin "no olisivat ottaneet sen huomioon muuallakin"! Jee. Ai niinkuin tekemällä zombeista kaksi kertaa nopeampia, kestävämpiä ja paremmalla "AAAIII:lla" varustettuja
Tsekkaahan mitä kirjoittelet.
Joo ei. Kaverilla on niin kova tarve ymmärtää väärin, etten jaksa tähän tämän enempää vastata.
Sen verran luokaton teos on, että en tiedä haluanko laskea sitä sarjaan kuuluvaksi.
Tjaa, että omia luokitteluita. Itse olen sitä juuri tässä pääsiäisloman aikana pelaillut ja en kyllä luokattomaksi laskisi millään mittareilla, vaikka toki muiden Zeldojen varjoon jääkin. Ymmärrän kuitenkin että suhteellisuuden taju voi hämärtyä kun puhutaan Zeldoista.