Etusivu
Foorumi
blogit
Kalenteri
Haku
Jäsenet
Rekisteröidy
Tuoreimmat viestit
Tervetuloa,
Vieras
. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
rekisteröidy
.
Jäikö
aktivointisähköposti
saamatta?
1 tunti
1 päivä
1 viikko
1 kuukausi
Ikuisesti
Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Pelaajalauta
>
Yleinen
>
Pelikeskustelu
Aihe: Eeppinen Dragon Age -keskustelu
Sivuja: [
1
]
« edellinen
seuraava »
Aihe: Eeppinen Dragon Age -keskustelu (Luettu 7109 kertaa)
Eeppinen Dragon Age -keskustelu
« : 29.01.2011 10:00 »
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 711
Basaaripisteet:
2
Teinpähän riski vedon ja ostin PC:lle tarkoitetun roolipelin PS3:lle. Dragon Age Play.comista 16,99€. Jonka gigantin verkkokaupasta sai eilen 12€:n hintaan...
Ja olen hiukan kyllä yllättynyt. Peli toimii aika hyvin. En tosin ole oikein saanut vielä sisäistettyä hahmojen mikromanagerointia. Sitä meinaan on aika helvetisti. Oma hahmo vielä menee mutta että ne muut tyypit vielä...vaikka itse tarina/peruspeli ei olisi kuin 20h, menee näihin kaikkiin perehtyneellä varmasti ainakin kaksinkertainen määrä aikaa peliin. Mutta tuntuu homma toimivan aika hyvin automaatillakin. Ja pelin saloihin alkaa pääsemään sisälle, niin varmaan tulee kiinnostustakin katsoa enemmän muiden hahmojen yksityiskohtia. Nyt ei ole vain ollut tarvetta.
Taistelu tuntuu hiukan sekavalta "mätä kaikkea sokkona" menolta. Hiukan kaipaan sitä vanhan konsolityylin vuoropohjaisuutta. Paljon selkeämpi ja strategisempi. Tästä huolimatta tarinan mielenkiintoisuus pitää aika hyvin otteessaan ja taistelukaan ei häiritse. Ainakaan näin ensimmäiseen kymmeneen tuntiin.
Kun muuten maiseamia katsoo niin huomaa että peli on aivan helvetin ruma. Kaupungit ja hahmot on varsin cool, mutta ympäristö on kuin PS2 -pelistä. Täytynyt ilmeisesti jostain tinkiä kun on muuten niin massiivinen peli. Ja ei tämä pidemmän päälle häiritse, vaikka sen joskus huomaakin.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Eeppinen Dragon Age -keskustelu
« Vastaus #1 : 29.01.2011 11:43 »
tiong
tng @ QuakeNet, IRCNet, NetGamers
Jäsen
Viestejä: 321
Basaaripisteet:
0
Lainaus käyttäjältä: JayeizH - 29.01.2011 10:00
Teinpähän riski vedon ja ostin PC:lle tarkoitetun roolipelin PS3:lle. Dragon Age Play.comista 16,99€. Jonka gigantin verkkokaupasta sai eilen 12€:n hintaan...
Ja olen hiukan kyllä yllättynyt. Peli toimii aika hyvin. En tosin ole oikein saanut vielä sisäistettyä hahmojen mikromanagerointia. Sitä meinaan on aika helvetisti. Oma hahmo vielä menee mutta että ne muut tyypit vielä...vaikka itse tarina/peruspeli ei olisi kuin 20h, menee näihin kaikkiin perehtyneellä varmasti ainakin kaksinkertainen määrä aikaa peliin. Mutta tuntuu homma toimivan aika hyvin automaatillakin. Ja pelin saloihin alkaa pääsemään sisälle, niin varmaan tulee kiinnostustakin katsoa enemmän muiden hahmojen yksityiskohtia. Nyt ei ole vain ollut tarvetta.
Taistelu tuntuu hiukan sekavalta "mätä kaikkea sokkona" menolta. Hiukan kaipaan sitä vanhan konsolityylin vuoropohjaisuutta. Paljon selkeämpi ja strategisempi. Tästä huolimatta tarinan mielenkiintoisuus pitää aika hyvin otteessaan ja taistelukaan ei häiritse. Ainakaan näin ensimmäiseen kymmeneen tuntiin.
Kun muuten maiseamia katsoo niin huomaa että peli on aivan helvetin ruma. Kaupungit ja hahmot on varsin cool, mutta ympäristö on kuin PS2 -pelistä. Täytynyt ilmeisesti jostain tinkiä kun on muuten niin massiivinen peli. Ja ei tämä pidemmän päälle häiritse, vaikka sen joskus huomaakin.
Oisit ostanu suosiolla PC:lle, siinä on korjattu juurikin nuo mainitsemasi puutteet eli taistelun voi pausettaa, löytyy isometrinen kuvakulma josta voi helposti antaa komentoja muille hahmoille ja grafiikka on parempaa.
::
tiong
~ Xbox One, PS4, PS3, Wii, Xbox 360, Xbox, PS2, GC, PC, PSX, DS Lite ::
:: Gamertag: tiong fi ::
:: PSN: tiong_fi ::
:: i5 3570K, 16GB DDR3 1600MHz, HD7950 3GB ::
::
http://twitter.com/tiong_fi
tallennettu
Eeppinen Dragon Age -keskustelu
« Vastaus #2 : 29.01.2011 11:52 »
migge
Jäsen
Viestejä: 3 173
Basaaripisteet:
0
Itsekin hommasin Dragon Agen herätteenä, Stockalta kympillä. Ei niin yllättäen on tuonkin pelaaminen jääny, kohtaan jossa peli ilmeisesti pääsee vasta kunnolla alkuun.
Olen ehkä yksin mielipiteeni kanssa, mutta minusta perineisempien roolipelien loputtomalta tuntuvat dialogit (käytännössä muiden hahmojen monologit) ovat äärimmäisen tylsistyttäviä. Tekstin määrä sinänsä ei ole ongelma, mutta kun esim juuri tässä Dragon Agessa keskustelut tuntuvat olevan 85% paskanjauhantaa. Samasta ilmiöstä kärsii niin ikään kesken jäänyt Fallout 3. Mut tää on siiis vaan mun ongelma.
Ehkä mä vaan odotan Diablo III:n tulemista, niin pääsee grindaamaan ja hoardaamaan sydämensä kyllyydestä.
Lainaus käyttäjältä: tiong - 29.01.2011 11:43
Oisit ostanu suosiolla PC:lle, siinä on korjattu juurikin nuo mainitsemasi puutteet eli taistelun voi pausettaa, löytyy isometrinen kuvakulma josta voi helposti antaa komentoja muille hahmoille ja grafiikka on parempaa.
Taistelun voi pausettaa myös konsoliversiossa.
www.playfire.com/migge
tallennettu
Eeppinen Dragon Age -keskustelu
« Vastaus #3 : 29.01.2011 12:43 »
Rocky_Balboa
Jäsen
Viestejä: 3 953
Basaaripisteet:
1
Pelasin boxin Dragon Agen mielissään läpi. Yhdessä vaiheessa alkoi kavereiden teeköäly vittuttamaan ja tuli ikävä PC-versiota. Keksin siihen kuitenkin ratkaisun ja homma toimi. Tekoälyn pahin ongelma on, että maagit eivät osaa tehdä mitään. Joten ohjasin itse witch akkaa isoissa taisteluissa.
Dragon Age 2:ta odotellaan kauhulla. Videoiden perusteella näyttää aika hirveältä, mutta todennäköisesti se tulee ostettua.
Play-Asia
tallennettu
Eeppinen Dragon Age -keskustelu
« Vastaus #4 : 31.01.2011 10:44 »
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 711
Basaaripisteet:
2
Lainaus käyttäjältä: tiong - 29.01.2011 11:43
Oisit ostanu suosiolla PC:lle, siinä on korjattu juurikin nuo mainitsemasi puutteet eli taistelun voi pausettaa, löytyy isometrinen kuvakulma josta voi helposti antaa komentoja muille hahmoille ja grafiikka on parempaa.
Mietin tätä, mutta kun oma kone alkaa olemaan enemmän tai vähemmän "nuhapumppu", niin en usko että pelaaminen olisi ollut kovinkaan nautittavaa. Vaikka olisihan se varmaan jollain resolla pyöriny ihan ok...
Mutta PC-pelaamisessa on se ongelma että hiiren-naksuttelu-toiminta tuntuu vielä randomimmalta kuin padilla pelaaminen. Minusta roolipeleissä paras taistelusysteemi on vanha JRPG-tyyli, todellinen vuoropohjaisuus. Ja mieluummin sellainen että seuraavaa liikettä voi miettiä vaikka tunnin, eli pause joka vuorolla. Siinä tietysti jollain tavalla häviää hahmon sijoituksen tuoma strateginen puoli, mutta itseäni tämä ei ole koskaan haitannut. Ehkä siksi kun olen tottunut että sitä ei ole
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Eeppinen Dragon Age -keskustelu
« Vastaus #5 : 31.01.2011 12:36 »
Fraeon
/fɹeɪɔnʰ/
Moderaattori
Viestejä: 1 652
Basaaripisteet:
3
Lainaus käyttäjältä: JayeizH - 31.01.2011 10:44
Mutta PC-pelaamisessa on se ongelma että hiiren-naksuttelu-toiminta tuntuu vielä randomimmalta kuin padilla pelaaminen.
Öööö...Öööääööö...
Jos sen tekoälyn napsauttaa pois päältä, voi sitä Dragon Agea ainakin PC:llä pelata ihan kuin mitä tahansa vuoropohjaista ropea pausettamalla aina kriittisissä kohdissa ja heittämällä aina liudan komentoja pelihahmolle tehtäväksi. Ja voin vaikka kertaluokalla siirtää koko ryhmän vaikka pakenemaan tiettyyn suuntaan, eikä tarvitse tehdä niin, että jokaiselle ryhmän hahmolle joutuisin antamaan sen komennon erikseen. Ei sitä Dragon Agea halutessaan tarvitse pelata kuin Diabloa.
Ymmärrän, jos on jotain preferenssejä, mutta en mä kyllä ymmärrä miten muka "seiskää te tässä rivissä, me seisotaan tossa" on strategisempaa kuin se, että voi itse päättää missä muodostelmassa asioita tehdään, kun niitä tehdään.
A légpárnás hajóm tele van angolnákkal
tallennettu
Eeppinen Dragon Age -keskustelu
« Vastaus #6 : 31.01.2011 13:52 »
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 711
Basaaripisteet:
2
Lainaus käyttäjältä: Fraeon - 31.01.2011 12:36
Lainaus käyttäjältä: JayeizH - 31.01.2011 10:44
Mutta PC-pelaamisessa on se ongelma että hiiren-naksuttelu-toiminta tuntuu vielä randomimmalta kuin padilla pelaaminen.
Öööö...Öööääööö...
Jos sen tekoälyn napsauttaa pois päältä, voi sitä Dragon Agea ainakin PC:llä pelata ihan kuin mitä tahansa vuoropohjaista ropea pausettamalla aina kriittisissä kohdissa ja heittämällä aina liudan komentoja pelihahmolle tehtäväksi. Ja voin vaikka kertaluokalla siirtää koko ryhmän vaikka pakenemaan tiettyyn suuntaan, eikä tarvitse tehdä niin, että jokaiselle ryhmän hahmolle joutuisin antamaan sen komennon erikseen. Ei sitä Dragon Agea halutessaan tarvitse pelata kuin Diabloa.
Ymmärrän, jos on jotain preferenssejä, mutta en mä kyllä ymmärrä miten muka "seiskää te tässä rivissä, me seisotaan tossa" on strategisempaa kuin se, että voi itse päättää missä muodostelmassa asioita tehdään, kun niitä tehdään.
Ei se ole sama asia jos peli tilanteen voi pysäyttää koska vaan (jonka voi tehdä konsoli versiossakin). Ihan sama kun shakki olisi reaaliaikainen mutta voit koska tahansa laittaa pausen. Myönnän kyllä että tämä on varmasti osaltaan tottumis kysymyskin. Mutta vuoropohjainen tyyli on minusta parempi roolipeleihin kuin reaaliaikainen.
Eihän sijoituksen tuoma strateginen puoli kokonaan välttämättä häviä, mutta käytännössä näin usein käy. Tosin usein tämä sijoitus ymmärtääkseni tarkoittaa sitä että joku vahvempi vastaanottaa iskuja lähellä ja heikommat räiskivät kauempaa. Ainakin Dragon Agessa.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Eeppinen Dragon Age -keskustelu
« Vastaus #7 : 31.01.2011 14:15 »
Fraeon
/fɹeɪɔnʰ/
Moderaattori
Viestejä: 1 652
Basaaripisteet:
3
Lainaus käyttäjältä: JayeizH - 31.01.2011 13:52
Ei se ole sama asia jos peli tilanteen voi pysäyttää koska vaan (jonka voi tehdä konsoli versiossakin). Ihan sama kun shakki olisi reaaliaikainen mutta voit koska tahansa laittaa pausen. Myönnän kyllä että tämä on varmasti osaltaan tottumis kysymyskin. Mutta vuoropohjainen tyyli on minusta parempi roolipeleihin kuin reaaliaikainen.
On se tässä tapauksessa aika lailla sama asia, koska Biowaren taistelumoottori toimii siten (kuten Jade Empireä edeltävien pelien kanssa), että jokaiselle hahmolle on allokoitu oma vuoro tehdä omia asioita. Se siis toimii suhteellisen eri tavalla kuin esimerkiksi monissa hack & slasheissa siinä mielessä, että kun joku toiminto on tehty -- esimerkiksi vastustaja nostaa nuijan päänsä yläpuolelle lyödäkseen -- on pelaajan pakko arpoa se osuma ja vasta omalla vuorolla vaikkapa juosta karkuun. Eli jos shakkianalogia otetaan käyttöön niin puhutaan vaikka pikashakista muutaman sekunnin vuoroilla, mutta erikseen ilmoittamalla saa pohtia siirtoa niin kauan kuin haluaa.
Ja Dragon Agessahan on esimerkiksi suhteellisen käteviä sellaisia taikoja, kuten Cone of Cold, joissa tielle jäävät kaverit ottavat myös lämää elleivät ole sen aikana jossain muualla. Tai esimerkiksi mikä tahansa area of effect -setti. Tossa nyt pari esimerkkiä taktikoinnista, mikä yleensä puuttuu näistä rivitanssiropeista.
«
Viimeksi muokattu: 31.01.2011 14:28 kirjoittanut Fraeon
»
A légpárnás hajóm tele van angolnákkal
tallennettu
Eeppinen Dragon Age -keskustelu
« Vastaus #8 : 31.01.2011 14:30 »
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 711
Basaaripisteet:
2
Lainaus käyttäjältä: Fraeon - 31.01.2011 14:15
Eli jos shakkianalogia otetaan käyttöön niin puhutaan vaikka pikashakista muutaman sekunnin vuoroilla, mutta erikseen ilmoittamalla saa pohtia siirtoa niin kauan kuin haluaa.
Ja tämä olisikin/onkin perseestä. Perusshakki on parempi. Sinänsä vieläkään ei ole reaaliaikaisesta shakista kyse. Siirtoja ei kuitenkaan voi tehdä samaan aikaan kuin vastustaja.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Eeppinen Dragon Age -keskustelu
« Vastaus #9 : 31.01.2011 14:37 »
Fraeon
/fɹeɪɔnʰ/
Moderaattori
Viestejä: 1 652
Basaaripisteet:
3
Lainaus käyttäjältä: JayeizH - 31.01.2011 14:30
Lainaus käyttäjältä: Fraeon - 31.01.2011 14:15
Eli jos shakkianalogia otetaan käyttöön niin puhutaan vaikka pikashakista muutaman sekunnin vuoroilla, mutta erikseen ilmoittamalla saa pohtia siirtoa niin kauan kuin haluaa.
Ja tämä olisikin/onkin perseestä. Perusshakki on parempi. Sinänsä vieläkään ei ole reaaliaikaisesta shakista kyse. Siirtoja ei kuitenkaan voi tehdä samaan aikaan kuin vastustaja.
No oikeastaan ainoa ero funktionaalisesti loppupeleissä on se, että päätös olla tekemättä mitään (tai vaihtoehtoisesti "jatka tämän örmyn hakkaamista, kuten käskin edellisellä vuorolla") ei ole erillinen valikosta tehtävä päätös vaan peli tekee sen automaattisesti, kunnes jompikumpi on kuollut tai pelaaja päättää vaihtaa suunnitelmaa.
Ero johonkin SRPG:n perusjärjestelmään on suhteellisen vähäinen. Pelaavat sitä ihmiset salamashakkiakin.
A légpárnás hajóm tele van angolnákkal
tallennettu
Eeppinen Dragon Age -keskustelu
« Vastaus #10 : 01.02.2011 09:41 »
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 711
Basaaripisteet:
2
Lainaus käyttäjältä: Fraeon - 31.01.2011 14:37
Lainaus käyttäjältä: JayeizH - 31.01.2011 14:30
Lainaus käyttäjältä: Fraeon - 31.01.2011 14:15
Eli jos shakkianalogia otetaan käyttöön niin puhutaan vaikka pikashakista muutaman sekunnin vuoroilla, mutta erikseen ilmoittamalla saa pohtia siirtoa niin kauan kuin haluaa.
Ja tämä olisikin/onkin perseestä. Perusshakki on parempi. Sinänsä vieläkään ei ole reaaliaikaisesta shakista kyse. Siirtoja ei kuitenkaan voi tehdä samaan aikaan kuin vastustaja.
No oikeastaan ainoa ero funktionaalisesti loppupeleissä on se, että päätös olla tekemättä mitään (tai vaihtoehtoisesti "jatka tämän örmyn hakkaamista, kuten käskin edellisellä vuorolla") ei ole erillinen valikosta tehtävä päätös vaan peli tekee sen automaattisesti, kunnes jompikumpi on kuollut tai pelaaja päättää vaihtaa suunnitelmaa.
Ero johonkin SRPG:n perusjärjestelmään on suhteellisen vähäinen. Pelaavat sitä ihmiset salamashakkiakin.
Huvittavaa kuinka tartuit tähän shakkiin
Ihan sama vaikka shakki olisikin reaaliaikaista, se ei ole sama asia kuin hidastempoinen perusshakki
Jos siis lähdetään nussimaan pilkkua, shakki oli siis huono vertaus (olen huomannut että pelipalstoilla vertauksien vääriksi todistaminen on lähes suurin kiistelyn aihe. Täältä se on tähän asti loistanut poissa olollaan). Jos pelaajilla ei ole vuoroja vaan pysäytys ominaisuus, pelin tempo vain on aivan erilainen. Ja tätä kaipaan roolipeliltä ja osaltaan Dragon Agessakin. Nykyään näma vain menee tähän MMORPG -tyyliin koko ajan enemmän. Mikä on sinänsä sääli. PC-versiossa tämä on kyllä kuulemma hiukan enemmän tähän vuoropohjaisuuden tai hitaan temmon suuntaan ja pelin taistelu systeemi on ilmeisesti jollain tavalla erilainen. Vaikka ei se sitä seikkaa poista että konsoliversiossakin saa sen pausen päälle kesken taistelun.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Eeppinen Dragon Age -keskustelu
« Vastaus #11 : 01.02.2011 13:08 »
Fraeon
/fɹeɪɔnʰ/
Moderaattori
Viestejä: 1 652
Basaaripisteet:
3
Lainaus käyttäjältä: JayeizH - 01.02.2011 09:41
Huvittavaa kuinka tartuit tähän shakkiin
Ihan sama vaikka shakki olisikin reaaliaikaista, se ei ole sama asia kuin hidastempoinen perusshakki
Tartuin siihen analogiaan, koska heitit sen ja se oikeastaan valaisi sitä, että et oikeastaan nyt ymmärrä, mistä puhun.
"Reaaliaikainen" tarkoittaa yleensä sitä, että jos nyt vaikka teen jonkun liikkeen, voisit keskeyttää sen tekemällä toisen nopeamman liikkeen. Näin toimii esimerkiksi Bayonetta, God of War ja kaikki tappelupelit ikinä.
Dragon Agessa järjestelmä ei toimi niin, vaan jokaisella tapahtumalla on oma vuoronsa, joihin muut tapahtumat ei voi sillä hetkellä vaikuttaa. Kyllä, se että sulla on vain muutama sekunti aikaa tehdä päätös vaikuttaa tempoon, mutta toisaalta tapahtumia voi ketjuttaa paussien aikana ja tosissaan se paussi antaa sulle mahdollisuuden tehdä tätä milloin vain. Juttuja voi siis suunnitella etukäteen ihan hyvin tai huonosti kuin SRPG:eissä tai vaikkapa vanhan liiton Fallouteissa niin kauan kuin huvittaa.
Tämä on se syy, miksi "nussin pilkkua". Musta nimittäin se on aika tärkeä ero pelijärjestelmien välillä.
Tämä ei ole kovin uusi juttu. Bioware on tehnyt niitä pelejä tällä tavalla ihan Baldur's Gateista lähtien. KOTOR toimii ihan samalla tavalla. Onko joku Final Fantasy Tactics strategisempi kuin Baldur's Gate? En tiedä, mutta ei se ainakaan järjestelmän vuoropohjaisuudesta tai reaaliaikaisuudesta kiinni ole. Ja muistaakseni hehkuttamasi vanhan koulukunnan japsiropet eivät nekään ole olleet totaalisen vuoropohjaisia aikoihin vaan ne ovat perustuneet ihan samalla tavalla cooldowneihin kuin jotkut MMORPG:t. Vai väitätkö ATB:n ja sen eri variaatioiden olevan jotain muuta?
Eikä huonot analogiat ole ainoastaan pelikeskustelujen herkkua. Muistan, kun Lex Karpelaa ihmiset perusteli autovertauksin.
Lainaus käyttäjältä: Rocky_Balboa - 29.01.2011 12:43
Dragon Age 2:ta odotellaan kauhulla. Videoiden perusteella näyttää aika hirveältä, mutta todennäköisesti se tulee ostettua.
Ja hack & slashiin orientoituminen on sikäli ihmeellinen veto, koska käsittääkseni alkuperäistä Dragon Agea myytiin enemmän kuin Mass Effect 2:sta. Mass Effectissä sen nyt sentään ymmärsi, koska se ei oikeastaan tiennyt halusiko se olla räiskintää vaiko KOTORin tyylistä vähän maltillisempaa menoa.
«
Viimeksi muokattu: 01.02.2011 13:29 kirjoittanut Fraeon
»
A légpárnás hajóm tele van angolnákkal
tallennettu
Vs: Eeppinen Dragon Age -keskustelu
« Vastaus #12 : 02.02.2011 11:04 »
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 711
Basaaripisteet:
2
Lainaus käyttäjältä: Fraeon - 01.02.2011 13:08
Kovaa selitystä...
Lähdetäämpä ihan alusta: "Mutta PC-pelaamisessa on se ongelma että hiiren-naksuttelu-toiminta tuntuu vielä randomimmalta kuin padilla pelaaminen. Minusta roolipeleissä paras taistelusysteemi on vanha JRPG-tyyli, todellinen vuoropohjaisuus."
Tarkoituksena ei ollut hyökätä mitenkään PC-pelaamista vastaan, eikä PC-pelaajien suosiossa olevaa käsky-vuoropohjaista-ilman-cpu-vs-pelaaja-vuoroja. Minusta hidastempoisempi JRPG on mukavampi, koska siinä on myös hahmoilla vuorot tai toiminta on ainakin reilusti hitaampaa.
Ja kyllä tässä on myös tottumus kysymys. Ja jos aletaan miettimään kumpi on strategisempi, niin onhan molemmissa puolensa, mutta JRPG:n hitaampi tempo tuo mukaan enemmän strategiaa. Totta kai eriäviäkin mielipiteitä löytyy, ja jokainen PC-pelaaja voisi varmasti leikata kurkkuni auki Baldurs Gaten levyillä ja hakata lopun torson suurimmalla Baldurs Gate paketilla mikä löytyy (minkä luulen olevan aika helvetin iso). Mutta voi voi, en vain pidä siitä. Ja tällä ajan määrällä mitä nykyään on harvemmin alan taistelemaan sellaista vastaan joka ei innosta. Tosin DA kyllä on hieno peli ja sitä tuleekin pelattua. Ehkä tämä on sisäänheittoni tähän taistelujärjestelmään.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Eeppinen Dragon Age -keskustelu
« Vastaus #13 : 02.02.2011 13:01 »
Fraeon
/fɹeɪɔnʰ/
Moderaattori
Viestejä: 1 652
Basaaripisteet:
3
Lainaus käyttäjältä: JayeizH - 02.02.2011 11:04
Minusta hidastempoisempi JRPG on mukavampi, koska siinä on myös hahmoilla vuorot tai toiminta on ainakin reilusti hitaampaa.
Eh? Joku muu voisi nyt kertoa mulle, että selitänkö juttuni epäselvästi?
Pääpointti tässä koko väittelyssä on ollut se, että Dragon Age on pohjimmiltaan vuoropohjainen peli. Sen takia pidän väitettä "vuoropohjaiset pelit ovat vuoropohjaisuutensa ansiosta strategisempia pelejä kuin Dragon Age" absurdina, koska siitä loogisesti tulee "vuoropohjaiset pelit ovat vuoropohjaisuutensa ansiosta strategisempia pelejä kuin vuoropohjainen peli X".
Siitähän tämä väittely lähtikin liikkeelle. Et puhunut pelkästään mukavuudesta vaan aloit väittämään, että järjestelmä on myös strategisempi. Luulisi kuitenkin, että strategisuus on kuitenkin jotain mitattavissa olevaa, eikä perustu täysin mielipiteisiin. Tempo on taas juttu erikseen, mutta loppujen lopuksi se ei vaikuta strategisiin vaihtoehtoihin aivan niin kriittisesti (ja loppupeleissä vuoropohjaisissa peleissä vielä vähemmän).
Oikeasti, tässä
ei
ole kyse siitä, pidätkö pelistä vai et. Kyse on siitä, kuinka ylläoleva väittämäsi pelien strategisuudesta on absurdi. Sun lopullinen mielipide Dragon Agesta (kuten mielipiteet yleensä) on taas sellainen asia, mitä on taas turha väitellä. Tana.
«
Viimeksi muokattu: 02.02.2011 13:41 kirjoittanut Fraeon
»
A légpárnás hajóm tele van angolnákkal
tallennettu
Re: Eeppinen Dragon Age -keskustelu
« Vastaus #14 : 02.02.2011 13:36 »
Rocky_Balboa
Jäsen
Viestejä: 3 953
Basaaripisteet:
1
Lainaus käyttäjältä: Fraeon - 02.02.2011 13:01
Pääpointti tässä koko väittelyssä on ollut se, että Dragon Age on pohjimmiltaan vuoropohjainen peli. Sen takia pidän väitettä "vuoropohjaiset pelit ovat vuoropohjaisuutensa ansiosta strategisempia pelejä kuin Dragon Age" absurdina, koska siitä loogisesti tulee "vuoropohjaiset pelit ovat vuoropohjaisuutensa ansiosta strategisempia pelejä kuin vuoropohjainen peli X".
Eipä sitä tuon selvemmin voi sanoa.
Dragon Agessa on vuorot ja peliä voi pelata pausen kanssa (PC:llä tosin toimii paljon paremmin). Käytännössä peliä voi pelata vuoro kerrallaan niin hitaasti kuin vain pää kestää.
Play-Asia
tallennettu
Vs: Eeppinen Dragon Age -keskustelu
« Vastaus #15 : 03.02.2011 18:31 »
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 711
Basaaripisteet:
2
Lainaus käyttäjältä: Fraeon - 31.01.2011 14:15
Lainaus käyttäjältä: JayeizH - 31.01.2011 13:52
Ei se ole sama asia jos peli tilanteen voi pysäyttää koska vaan (jonka voi tehdä konsoli versiossakin). Ihan sama kun shakki olisi reaaliaikainen mutta voit koska tahansa laittaa pausen. Myönnän kyllä että tämä on varmasti osaltaan tottumis kysymyskin. Mutta vuoropohjainen tyyli on minusta parempi roolipeleihin kuin reaaliaikainen.
On se tässä tapauksessa aika lailla sama asia, koska Biowaren taistelumoottori toimii siten (kuten Jade Empireä edeltävien pelien kanssa), että jokaiselle hahmolle on allokoitu oma vuoro tehdä omia asioita. Se siis toimii suhteellisen eri tavalla kuin esimerkiksi monissa hack & slasheissa siinä mielessä, että kun joku toiminto on tehty -- esimerkiksi vastustaja nostaa nuijan päänsä yläpuolelle lyödäkseen -- on pelaajan pakko arpoa se osuma ja vasta omalla vuorolla vaikkapa juosta karkuun. Eli jos shakkianalogia otetaan käyttöön niin puhutaan vaikka pikashakista muutaman sekunnin vuoroilla, mutta erikseen ilmoittamalla saa pohtia siirtoa niin kauan kuin haluaa.
Ja Dragon Agessahan on esimerkiksi suhteellisen käteviä sellaisia taikoja, kuten Cone of Cold, joissa tielle jäävät kaverit ottavat myös lämää elleivät ole sen aikana jossain muualla. Tai esimerkiksi mikä tahansa area of effect -setti. Tossa nyt pari esimerkkiä taktikoinnista, mikä yleensä puuttuu näistä rivitanssiropeista.
Ok
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Re: Eeppinen Dragon Age -keskustelu
« Vastaus #16 : 30.12.2011 08:19 »
Rocky_Balboa
Jäsen
Viestejä: 3 953
Basaaripisteet:
1
Hommasin Dragon Age 2:n n. viikko sitten. Aikamoista paskaa ykköseen verrattuna. Täytyy vain ihmetellä, että miten voidaan mennä niin paljon taaksepäin ykkösosasta.
Tässä muutamia esimerkkejä paskuudesta:
*Vihut ilmestyvät tyhjästä kesken taistelun
*Taistelut ovat melkein kuin Dynasty Warriorsista
*Ympäristöt toistavat itseään
*Ympäristöjä on rajoitettu helvetin tökerösti suojakentillä ja muuratuilla ovilla, jotka aukeavat maagisesti myöhemmin
*Peli ripoteltu täyteen random paska questeja, jotka vain pilaavat tunnelmaa
-Eivät edes ole oikeita questja. Satut löytämään tavaran laatikosta ja se pitää palauttaa jollekin tyypille. Tästä seuraa aina sama keskustelu:
"Here is something of yours"
"Thank you."
Play-Asia
tallennettu
Vs: Eeppinen Dragon Age -keskustelu
« Vastaus #17 : 30.12.2011 21:49 »
Justece
Jäsen
Viestejä: 258
Basaaripisteet:
0
Ehkä paskin juttu oli tappelumekaniikkojen yksinkertaistaminen. Pidin ykkösen haastavuudesta, mutta DA2 en tainnut kertaakaan kuolla. Molemmat vedin normal/medium (mikä lie) vaikeustasolla.
I'm the best fuck the rest.
tallennettu
Sivuja: [
1
]
« edellinen
seuraava »
Pelaajalauta
>
Yleinen
>
Pelikeskustelu
Aihe: Eeppinen Dragon Age -keskustelu
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Yleinen
-----------------------------
=> Pelikeskustelu
===> Peliseura
=> Laitteet, rauta ja ohjelmistot
=> Popkeskustelu
=> Vapaa sana
-----------------------------
Basaari
-----------------------------
=> Kaupankäynti
-----------------------------
Blogit
-----------------------------
=> Roki7 Finblog
=> Kubs's Blog
=> Riepu's Blog
=> Fyysinen Preesens7 Finland Blog
=> Freijon buuginurkka
=> MasterTK's Blog
=> JGW
=> KOSHIRRO7 Finland Blog
=> AIKA RYHTYÄ TAKTISEKSI
=> Jälkijuna
=> zoukka of the axe
=> Fiilistelyä
=> Americans don't eat parsley
=> Nuotiopaikka
=> Deep Blue Sea
=> Turhaa täynnä
=> sleepy's zzz
=> Elokuvablogi
=> miggen epäviralliset mielipiteet
=> Kieroblog
=> Ilkimys's Blog
=> Mixba's Blog
=> miikaantti's Blog
=> miikaantti's Blog 2
=> Sekoanalyysi
=> echoes's Blog
=> Äijä-blogi
=> Kotini on viidakkoni
=> Pahempaa
=> rauhan_rikkoja's Blog
=> Tuuri_Juoppo's Blog
=> Wanhan jäärän korinoita.
=> Youtube-pelaajan Päiväkirja
=> 眉に唾をつける
=> lamistoo
=> onlineclass