Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Kalenteriin linkitetyt tapahtumat
  • Super Mario 3D All-Stars: 18.09.2020
  • Super Mario 35: 01.10.2020
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Aihe: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi!  (Luettu 9053 kertaa)
Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « : 31.08.2020 08:11 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Paljon onnea, Mario!

Kahden viikon päästä on kulunut tasan 35 vuotta siitä, kun peli nimeltä Super Mario Bros. julkaistiin NES-konsolille Japanissa. Siitä alkoikin laadukkaiden pelien vyöry, joka nosti punanuttuisen putkimiehen tasoloikkahahmosta koko maailman tuntemaksi Nintendo-ikoniksi. Super Mario Odysseyn menestyksen myötä voidaan sanoa, että Mariolla pyyhkii vuonna 2020 edelleen mitä mainioimmin.

Mutta mitkä ovat sinun parhaita Mario-muistojasi? Mikä oli ensimmäinen sarjan peli mitä pelasit ja mikä paras tai mieleenjäänein? Toivottavasti Nintendo julkaisee ensi kuussa tapahtumaa juhlistaakseen Super Mario All-Starsin NSO-palveluun, jotta mainioita 2D-tasoloikkia voi fiilistellä SNES:in uusintaversioilla.


Lainaus
We wanted to make a game where we could pack in everything we knew about making cartridge games. A game that fully utilized the Famicom hardware. I still remember that the game was released on Sept. 13. And actually, it was Friday the 13th. I remember thinking that if it were being released on a day like that, the memory would stick with me in the future. We didn't choose that date on purpose. It just happened.

Shigeru Miyamoto,themushroomkingdom.net

Ensimmäinen Mario-muistoni syntyi NES-vuosina, 80-luvun loppupuolella, kun alkuperäinen SMB oli yksi niistä peleistä, jotka konsolin kanssa kotiimme hankittiin. Olin neljännen ikävuoteni paikkeilla, eikä pelaaminen ollut vielä kovin sujuvaa. Olin kuitenkin haltioitunut laitteesta ja pelistä; oli kuin bensaa olisi heitetty mielikuvitukseni kyteviin liekkeihin.

SMB 3:n aikaan olin jo päälle 7-vuotias, eli se on tavallaan jäänyt paremmin mieleen kuin SMB1. Lainasimme kasettia (monelle tuttua niihin aikoihin) R-kioskilta, kunnes jouluna 1992 tämä legendaarinen peli putkahti ulos joulupaketin kätköistä. Se oli paras peli, mitä olin siihen asti pelannut, ja sai minut omistautumaan harrastukselle entistä innokkaammin.


Lainaus
The Raccoon Mario. It was a lot of fun mixing new features like that and the scrolling mechanics. We maximized the Famicom system's capabilities in Super Mario Bros. but since then the cartridge memory capacity increased. We were able to use a lot more characters with bank switching. Now we were able to do a lot more.

Tezuka-san came up with a lot of different ideas. One of them was a hat. It had ears on it and was the cutest of them. I liked how Mario would fly slowly while waggling his tail. Long ago in Japan it was said that raccoons can transform. Such superstition probably doesn't exist in America. Raccoons were thought to put a leaf on top of their head and poof! Transform into different things. I thought that was great and it became Tanooki Mario. There are stone statues called Jizo that are often found in Japanese streets. I thought it would be great if it stomped on enemies. I knew that it wouldn't make sense outside Japan, but it seemed like a lot of fun so we made into [sic] the Tanooki Suit. We all had fun while we were making it.

Shigeru Miyamoto,themushroomkingdom.net

Uudemmalta aikakaudelta hypetin itseni tärviölle ennen Super Mario Sunshinen julkaisua. Katsoin GameSpotista kaikki kuvat, videot ja haastattelut. Silmäni melkein räjähtivät, kun näin kuvakaappauksen Ricco Harborista, jonka vesi näytti vielä aidommalta kuin kylpylän allas, jonka vieressä käyttämäni asiakastietokone oli. Pyöräillessäni kotiin sijoitin mielessäni tasoloikkarakennelmia läheisiin ympäristöihin, näin sieluni silmin pelin vihollisia kävelemässä asvaltilla samalla kun kuvakaappaukset elivät päässäni omaa elämäänsä. Tavallaan pelasin peliä pääni sisällä kauan ennen sen julkaisua!

Sunshine ei näin jälkikäteen ajateltuna ollut laadullisesti aivan napakymppi. Peli jäi keskeneräiseksi, jota paikkasivat kyseenalaiset siniset kolikot. Hypellä mitattuna se on kuitenkin kovin Mario-julkaisu, minkä olen elänyt. Olin silloin hölmö teini, ja koin kaiken siksi paljon voimakkaammin. Rakastin sitä huumaa, kun tulin julkaisuviikonloppuna pk-seudulle noutamaan peliä. Taika oli paksua kuin alkusyksyn sumu.


Lainaus
How do I want gamers to play Super Mario Sunshine? In each Mario game, players sometimes move around without any specific purpose, yet they may find some secret as a result. While wandering around, players get accustomed to the gameplay so that Mario moves just as they want him to. Then gamers feel some attachment to the game and don't want to sell it to used-software shops. So, the more you play, the more attachment you feel. This is an important element we want you to advertise. Whenever we make a Mario game, or whenever we make any game, we want to make it so that any person can play it, regardless of his or her age.

Shigeru Miyamoto, gamecubicle.com

Lopuksi täytyy sanoa, että Super Mario Odyssey oli mitä loistavin paluu hiekkalaatikkotyylisen Marion pariin. Liikkumisen riemua, pelaamisen juhlaa, Nintendo tekemässä sitä, minkä se parhaiten osaa. Se laittoi vuonna 2017 kaiken peliin, ja korjaa yhä tänäkin vuonna tuon legendaarisen vuotensa satoa.

Tulossa on 3D-elokuva, huvipuisto, ja juuri julkaistiin yhteistyö Legon kanssa; Mario elää kenties parasta aikaansa sitten 90-luvun alun. Gamecube-aikoina se oli Edgelordien tähtäimessä, eräänlainen todiste Nintendon lapsellisuudesta. Synkkyys oli tavoiteltavaa ja ihailtavaa.

Nyt Nintendo-fanit ovat kolme- ja nelikymppisiä aikuisia, ja he ovat tajunneet koko elämän muuttavan faktan.

Sen, että on todella ok olla lapsellinen.


« Viimeksi muokattu: 31.08.2020 12:43 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « Vastaus #1 : 05.09.2020 07:55 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Menköön tämä thriidi myös 3D All-Stars -fiilistelyihin ja kokemuksiin.  :)



Nintendo teki kyllä makean tempun leikkaamalla paljastuksen ja julkaisun välisen ajan näin lyhyeksi; en vieläkään meinaa uskoa, että peli on minulla (toivottavasti on)  alle kahden viikon päästä. Hype alkaa nousta, kun muistelee miten hyviä hetkiä on näiden pelien parissa aikoinaan viettänyt, ja miten ne pääsee pian näkemään hienompina kuin koskaan. Kaikki kolme läpi jälleen sataprosenttisesti!

Mutta mitkä olivat näiden pelien vaikeimmat tähdet/shinet?

SM64:ssa minulle hankalin kenttä taisi olla Tick Tock Clock. Kenties tehtävä, jossa piti kerätä 100 kolikkoa sieltä. Pienikin virhe saattaa johtaa kuolemaan. 99 kolikkoa taskussa ja sitten pahin tapahtuu, niin kyllä paraskin viilipytty kuumenee. Toinen ehdokas on Rainbow Road, jonka sadan kolikon tehtävä oli myös samoista syistä hyvin ilkeä.

Super Mario Sunshinen raivostuttavinta antia tarjosi kenttä, jossa mentiin ns. myrkkyjoella lehden päällä, ja sieltä piti kerätä matkan varrelta kahdeksan punaista kolikkoa. SM64-tyyppiset kentät ilman FLUDDia olivat nekin paikoin todella kiperiä, mutta myös nautittavia. Tuo lehdellä seilaus oli eri tavalla haastavaa, hiljaista raivoa lietsovaa.

Nyt kun muistelen, en muista että Mario Galaxyssa olisi ollut vastaanvalaisia tähtiä, jotka olisivat jääneet hankaluutensa takia mieleen. Olikohan k.o pelissä jokin boss rush, jota tuli yritettyä todella monta kertaa että sai tähden? Galaxy 2:ssa oli se vihoviimeinen tähti ja maailma, joka tarjosi todellisen haasteen ja tuntui upealta päästä läpi.

Nyt muistinkin! Luigi's Purple Coins! Se oli murheenkryyni originaalissa Galaxyssa. Siihen kului yrityksiä ja paljon.

Olen fiiliksissä, ihana syksyn tuoksu ilmassa ja klassiset 3D-Mariot pian koneessa. Niin siistiä, että pääsee taas pelaamaan näitä!  ;D 8)
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « Vastaus #2 : 05.09.2020 17:31 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili


(Se battle royale Mario näytti siistiltä)
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Vs: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « Vastaus #3 : 06.09.2020 15:09 »
Kraidi Jäsen Viestejä: 1 203 Basaaripisteet: 7 Profiili WWW Onhan tuo kuva kieltämättä hupaisa. Toisaalta Spyrot eivät ole peleinä kummoisia, vaikka kokoelman uusiksi vedetyt grafiikat ovatkin täyttä timanttia.
Kuvasigut pois. t: reijo
tallennettu
Vs: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « Vastaus #4 : 06.09.2020 17:09 »
migge Jäsen Viestejä: 3 173 Basaaripisteet: 0 Profiili Joo kyllä tuo kokoelma olisi kaivannut oikean remasteroinnin peleille. Voi olla että jää hyllyyn.

Kuriositeettina tämä https://www.vpd.fi/game-watch-super-mario-bros-35v-limited-edition.html kiinnostaa enemmän, joten pistin Marion 35v kunniaksi varauksen sisään.
www.playfire.com/migge
tallennettu
Vs: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « Vastaus #5 : 07.09.2020 10:33 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 711 Basaaripisteet: 2 Profiili Paskaahan tuo on. Myönnän että Mario 64 on edelleen varmasti hyvä peli, mutta come on. Marion maailma ei muutenkaan oli niin pikselin tarkkaa maalailua tekstuureiltaan tai mitenkään muutenkaan, niin ei olisi ollut paha rasti sen verran antaa faneille että olisivat tuoneet uuden ulkoasun. Siihen duuniin kun tuskin olisi tarvinnut Retroa tms. varata, vaan laittanut kesätyögraafikot hommiin tms. Tosin jos laitteelle julkaistaan alkuperäisen GameBoyn pelejä suorana porttauksena, niin ei tämän mikään yllätys pitäisi olla. Rahat pois ja kansahan antaa.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « Vastaus #6 : 07.09.2020 12:11 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Mielestäni grafiikoiden nosto HD-resoluutioon yhdessä kannettavuuden kanssa (Sunshine ja Galaxy ensimmäistä kertaa ikinä pelattavissa portablena) ovat aika isoja juttuja, varsinkin yhdessä; nämä pelit tulevat näyttämään hienoilta pienillä ruuduilla. Tod.näk itsekin pelaan ne pääasiassa Litellä, varsinkin kun Sunshine ei rikollisesti tue GC-ohjainta. Voi Luigin viikset!

Foorumeilta voi saada helposti sen käsityksen, että jengi on täysin pettynyt All-Starsiin, mutta esimerkiksi 2.3 miljoonaa näyttökertaa saanut Youtube-traileri sisältää 112K yläpeukkua ja 5.5K alapeukkua – eikä kyse ole siitä, että tuolla tykättäisiin sokeasti kaikesta, koska huonoimmat NSO-kuukausien videot on alapeukutettu täältä ikuisuuteen.

Myynnillisesti tämän menestyminen oli tietenkin varmaa, mutta tästä tulee ehkä vielä suurempi juttu kuin moni luuli: peli on jo nyt Amazonin toiseksi myydyin peli tänä vuonna, heti Animal Crossingin jälkeen.


« Viimeksi muokattu: 07.09.2020 12:30 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « Vastaus #7 : 07.09.2020 12:21 »
Rocky_Balboa Jäsen Viestejä: 3 953 Basaaripisteet: 1 Profiili WWW NES:llä Super Mario 3 ja Super Mario Land Gameboylla oli kyllä kovia. Toki silloinhan olin vielä lapsi, niin nämä lasten pelit ja konsolit maistui.
Play-Asia
tallennettu
Vs: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « Vastaus #8 : 12.09.2020 20:33 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW

5 päivää, 13 tuntia ja rapiat siihen, kun yksi pelihistorian kovimmista kokoelmista on oletettavasti käsissäni.

Ja hype kyllä keulii! Siis katsokaa nyt tuota Super Mario Galaxya, sitä miten makealta se näyttää teräväpiirtoisena. Jumalainen art style pääsee vihdoin puhkeamaan täyteen loistoonsa.

This is gonna be sweeeeeeet.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « Vastaus #9 : 15.09.2020 16:03 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW

Joku on saanut (ehkä) kyseenalaisin keinoin kokoelman jo haltuunsa.

Videolla näkyy nyt myös kontrollimetodit. Kiintoisin lienee Sunshine, koska GC-ohjaimen analogiliipaisimet on jouduttu korvaamaan kahdella kytkimellä; ZR:llä ruiskutellaan juosten ja R:llä paikoillaan. Tätä moni veikkasikin jo kauan ennen virallista julkistusta.

Olen silti vieläkin pettynyt, ettei Nintendolla ollut pelisilmää tukea GC-ohjainta. Tai toki se pelissä toimii USB-padin tavoin, muttei täyden liipaisintuen kera. Ei se ole sama asia.

Galaxyn voi pelata kokonaan Pro-ohjaimella. Kursorin liikuttamiseen sekä liiketunnistushelveteissä (Manta-fucking-surfing!) käytetään gyroa.

Diggaan valikoista. Classy af.  :)


« Viimeksi muokattu: 15.09.2020 16:24 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « Vastaus #10 : 18.09.2020 16:25 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Korkkasin tänään kaikki kolme peliä 3D All-Starsista. Ensifiiliksiä:

Super Mario 64 tuntuu parhaalta nautittavalta handheldinä. Peli oikukkaine kamerakulmineen on eittämättä kerännyt ikää, mutta vuosien alla piilee silti mainiota kenttäsuunnittelua ja avoimien kenttien tutkimista. Pelattavuus tuntuu myös responsiiviselta, enkä usko kenelläkään olevan pahaa sanottavaa input lagista. Se on mainiota. Kaiken kaikkiaan hienoa pelata tätä Litellä, sillä orkkis ja ulkoasultaan kevyesti päivitetty SM64 vie DS:n versiota aika selvästi – varsinkin kontrolleiltaan.

Super Mario Sunshinen grafiikat hyötyvät 1080p-käsittelystä ja paljon. Jotenkin kentissä uudenlainen selkeys aukeaa pelaajan eteen sharpimman ulkoasun ansiosta. 60fps olisi ollut upea juttu, mutta ei voi mitään. Pelattavuuden kanssa Sunshine-veteraani on kuitenkin ainakin aluksi hieman hämillään, sillä Pro-ohjaimella pelaaminen ei tunnu niin luonnolliselta tässä pelissä. Tuon tuostakin hapuilen vääriä nappeja. Tähtääminen ylös ja alas on myös palautettu normaaliksi sen sijaan, että se olisi nurinkurista. Varmasti oikea ratkaisu niille, jotka eivät ole aiemmin peliä pelanneet, mutta veteraani joutuu oppimaan uusia temppuja.

Pelistä löytyy myös tuki 5.1-äänille! Miellyttävä yllätys.

Super Mario Galaxy näyttää liikkeessä aivan järjettömän hyvältä, siinä määrin että epäuskoinen hihittely täyttää huoneen. Ei tunnu yhtään siltä, että pelaisi 13 vuotta vanhaa peliä, päinvastoin. Tässä pro-ohjain toimii mainiosti, sillä waggle on minimoitu; kierähdyksen saa hoidettua Y-napilla ohjaimen vatkauksen sijaan (toki tämäkin toimii). Tähdenpalojen keruu taas suoritetaan gyrolla, joka ainakin itselleni tuntuu täysin luonnolliselta, koska olen pelannut gyro-tähtäyksellä eri räiskintöjä jo reilusti yli 1000 tuntia.

Galaxyssäkin pauhaa komea 5.1-ääniraita, joka herättää pelin eloon taianomaisella tavalla. Kaikki höpöttävät tämän kokoelman suhteen ulkoasusta, mutta kyllä Sunshinen ja Galaxyn tapauksessa myös ääniraidat kuulostavat roimasti paremmalta kuin silloin ennen.


« Viimeksi muokattu: 18.09.2020 16:45 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « Vastaus #11 : 22.09.2020 11:16 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 780 Basaaripisteet: 6 Profiili Wii ja motion-vatkailut herätti aikoinaan niin suurta vihaa, että jäi Galaxy pelaamatta läpi. Ja nyt kun tässä tykitellyt sitä, niin onhan se nyt ihan typerän hyvä peli. En keksi lähes mitään moitittavaa, paitsi nuo pakolliset gyro-kohdat, jotka on tehty wiimoten perseilyä korvaamaan. Soundtrack on myös kohtuullisen rautainen.

Mario 64 on tyritty tässä. Ovat yhtäkkiä kääntäneet kameran toimimaan täysin toisinpäin kuin alkuperäisessä, eikä sitä tietenkään voi vaihtaa. Framerate on parempi kuin alkuperäisessä, mutta kamala frame spacing tyrii lähes kaiken. Aina kun kameraa kääntää, niin tulee mieleen joku Bloodborne. Yksi kaikkien aikojen ikonisimmista peleistä olisi EHKÄ kaivannut hiukan paremman julkaisun.
tallennettu
Vs: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « Vastaus #12 : 22.09.2020 11:39 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Henkisesti alistuneiksi hakatuille nipafaneille ei mitään tuon parempaa tarvii tehä.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Vs: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « Vastaus #13 : 22.09.2020 11:44 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Olen tykitellyt Mario 64:ää nyt yli 70 tähteä, eikä minulla ole suurempaa purnaamista. Ajoittaiset ongelmat kameran kanssa olivat läsnä jo originaalissa (en siis tarkoita TK:n mainitsemaa huonoa frame pacingia, vaan kameran toimintaa yleensä). Hassusti en edes huomannut SM64:n kanssa kameran toimimista toisinpäin, mutta Sunshinessa äkkäsin sen välittömästi. Ehkä johtuu siitä, että olen pelannut Sunshinea määrällisesti paljon enemmän.

SM64 on myös melkein ainoita pelejä, joka tuntuu minun mielestäni paremmalta Joy-Conin tatilla kuin Pro-ohjaimen vastaavalla. Varmaan siksi, että joykkarin koko on lähempänä N64:n analogitattia.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « Vastaus #14 : 23.09.2020 08:55 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Mario Sunshinen kesäinen vibe tuntuu kyllä niin ainutlaatuiselta mihin tahansa muuhun Nintendo-peliin verrattuna. Pelasin eilen Sandbirdin ja Watermelon Festivalin, ja ymmärrän, miten raivostuttavaa niiden pelaaminen voi olla ensikertaiselle. Läpäisin ne molemmat parilla yrityksellä, koska tunnen pelin läpikotaisin ja pystyn luovimaan siksi sen läpi pelkästään nautiskellen. Ja sitä tämä onkin; koko kokoelma tuntuu yhdeltä 3D Marioiden victory lapilta sellaiselle, joka tietää reitit tähtien luo unissaan (SMG:n tapauksessa tilanne on kuitenkin erilainen, olen pelannut sen läpi vain kerran, enkä muista sitä läheskään niin hyvin).

SMS:n vesiefektit näyttävät upeilta jopa nykymittapuulla. Tunnen tuon meriveden lämmön ihollani, ja haistan sen suolaisuuden. Ei kun hetkinen, se tulikin Sony-faneista. Jatkakaa.



« Viimeksi muokattu: 23.09.2020 09:02 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « Vastaus #15 : 29.09.2020 07:32 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW

Loistava 45 minuutin pituinen jakso SM64:n eri versioiden laatueroista ja muutoksista.

Nintendo on vihdoin saanut uudessa 3D All-Starsissa alkuperäisen pelin ohjauksen emuloitua hyvin uusilla ohjaimilla. Pro Controllerilla tuntuma on paras, mutta Litellä peliä 95% pelanneena en ole törmännyt ongelmiin.

Kameran modernisoinnin pois käänteisestä ymmärrän, mutta Nintendon olisi pitänyt ehdottomasti antaa pelaajille mahdollisuus valita kahden asetuksen väliltä. Itse hylkäsin "inverted"-asetuksen peleissä vasta Splatoon 2:n myötä, kun aloin pelaamaan gyro-tähtäyksellä. Gyrolla pelaaminen ei käänteisenä tuntunut minulle ollenkaan luonnolliselta, ja halusin tatin käyttäytymisen peilaavan sitä. Goldeneye 007:n ja Perfect Darkin myötä rakentunut lihasmuisti muokkaantui yllättävän nopeasti.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « Vastaus #16 : 30.09.2020 11:49 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW


SM64 paketissa.  :)

On se vaan yhä timantinkova peli, kaikkien näiden vuosien jälkeen. Hienoa on vapaus suorittaa tehtävät pääsääntöisesti missä järjestyksessä haluaa, mikä ei läheskään aina toteudu esim. pelin jatko-osassa. Kaikki kentät aukeavat melko aikaisin, joten reitin loppuvastukseen (ja 70 tähteen) ei tarvitse olla aina läheskään samanlainen. Loistavat kontrollit, joka antaa hyvän työkalupakin temppuilla vaihtelevasti. Speedrunnaajat ovatkin vuosien vieriessä keksineet alati uusia tapoja katkoa sekunteja läpi pelin, kikoilla jotka tavallisille kuolevaisille näyttävät lähes mahdottomilta suorittaa. Onkin uskomatonta, että 24 vuotta vanhaa 3D-peliä voi ylipäätään kontrolloida näin tarkasti. 3D All-Starsin versio ei petä tällä osa-alueella, kuten MyLifeInGaming jo 45 minuuttisessa videossaan raportoi.

Ja pitää ehdottomasti mainita myös pelin ilmapiiri, johon kytkeytyvät pienet putkitelevisiot, hämärät huoneet, lapsuuden ystävät, maitokaakao ja minun tapauksessani myös kirpeät pakkaskelit. Muistan aina, miten tulin ulkoa kovasta pakkasesta takaisin sisään huoneeseeni. Sujahdin SM64:ssä punaisin poskin lumimaailmaan, jossa kilahteli iloinen ja vähän jouluinen musiikki. Rakastan niitä hetkiä, kun tosimaailma tuntuu rakentuvan pelin ympärille, esimerkiksi kun pelissä ukkostaa samalla kun rajuilma myrskyää ikkunan takana. Niissä hetkissä on sitä jotakin.

EDIT: Ja muistakaahan, että huomenna julkaistaan Super Mario 35 Battle Royale, josta kokemukset ja videot tähän ketjuun tietenkin erittäin tervetulleita.  :)

EDIT 2: Super Mario 35 löytyy nyt eShopista!

EDIT 3: Voitin heti ensimmäisen pelini Super Mario 35:ssä! 8) Pitäisikö nyt eläköityä tästä pelistä ja lesoilla sadan voittoprosentilla  :P





« Viimeksi muokattu: 01.10.2020 12:23 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « Vastaus #17 : 10.10.2020 08:07 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Still got it, my dudes!



0,05 sekuntia!



www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Super Mario, 35 vuotta syyskuun 13 – jaa muistosi! « Vastaus #18 : 17.11.2020 06:42 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Nintendo tiputti juuri 1.1.0-päivityksen 3D All-Starsiin, ja sen myötä pyyhkiytyi unholaan kaksi suurinta puutetta:

- kameran voi säätää toimimaan käänteisenä kaikissa kolmessa pelissä
- Super Mario Sunshine toimii nyt GC-ohjaimella 100% oikein analogiliipaisimia myöten!


Enää vajaa viisikymmentä sinistä kolikkoa löytämättä Sunshinessa (eli viisi Shinea puuttuu), mutta onhan tämä uudelleenpeluita ajatellen fantastinen päivitys. Nipan emutiimi NERD näyttää olevan perillä siitä, mitä ihmiset haluavat.


« Viimeksi muokattu: 17.11.2020 07:05 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines