Itse taas en näe miksi raudan tehosta ei kannattaisi tai jopa pitäisi olla hieman huolissaan, jos Playstation 4 pystyy kykenee samaan aikaan Battlefieldin kanssa 1080p 60fps, kun Xbonella joudutaan resoluutiota pudottamaan 720p. Sieltä konepellin alta ei vaan löydy mitään maagista, jota saataisiin parhaimmallakaan optimoinnilla samalle tasolle vaikkapa juurikin Playstation 4 kanssa. Optimointi toki auttaa aina, mutta jos kehittäjät eivät laiskottele, pysyy ero varmasti pitkälti samana, kun optimointia tehdään tehokkaaman raudan PS4 kanssakin.
Olihan näitä probleemia X360:nkin kanssa. Esim. Halo 3 on 640p. Halo 4 on 720p. X1:n resoluutio ongelmat johtuvat todennäköisimmin täysin eSRAMista. Kuten X360:lläkin aluksi. Ihmettelen hiukan kuinka X1:n parjaamisessa ei oteta huomioon ensimmäisen aallon pelien perus ongelmia: Kiireellinen kehitys aika. Kun muistelee pelejä kuten Kameo ja Perfect Dark, niin onhan ne aika kaukana Gears of Warista, Mass Effectistä tai vaikka Viva Pinatasta. Ja vielä nyt kun graafinen harppaus ei ole niin suuri kuin aikaisemmissa sukupolvissa, ero tuntuu vielä pienemmältä.
Vaikka sehän on selvää että ei sitä PS4:n tasolle saa, koska PS4 on tehokkaampi.
Ylipäätään on todella tympeää, jos "next gen" -konsolit eivät kykene nykypäivän standardiin (1080p) edes 30fps rajoitettuna, ja siitä huolimatta joudumme katselemaan niitä seuraavaat ties kuinka monta vuotta. Kärjistettynä hieman sama tilanne, kuin jos Blu-ray-leffat jouduttaisiin yht'äkkiä tuottamaan DVD:n kuvalaadulla, koska muuten ei saavutettaisi 24 kuvaa sekunnissa. Huono esimerkki mutta silti. Optimoimallakaan ei ihmeitä saavuteta, kun yleisö vaatii jatkuvasti kehittyviä grafiikoita, joka taas vaatii enemmän tehoja johtaen heikompiin resoluutioihin ja ruudunpäivityksiin. Johan tämä kehitys nähtiin nykygenissä.
1080p on ehkä standardi televisioissa, mutta eihän se ole lähelläkään standardia missään muussa mediassa kuin BD:ssä. Vaikka sinänsä myönnän että on pieni pettymys että uudet konsolit eivät pysty laakista 1080p60fps tasoon. Tätä kuitenkin tavoiteltiin jo viime sukupolvessa. Mutta en sinänsä epäile että se ei olisi standardi jossain vaiheessa tämän sukupolven aikan.
Eikö M$:llä ollut vaikeuksia vielä vahvistaa raudan kokoonpanoa? Ilmeisesti kehittäjät saivat varman tiedon vasta kesällä millaiselle raudalle kehitetään, niin aika vain loppuu kesken.
Olisi pitänyt vain julkaista se kone ensi vuonna, niinkuin ilmeisesti oli tarkoitus, eikä kiirehtiä tämän vuoden puolelle..
Totta. M$ olisi säästynyt aika monelta ongelmalta. Menivät ilmeisesti paniikkiin DRM sotkun vuoksi.