Markkinoinnistahan se kiinni enimmäkseen on ja nykypelaajille sen hypen tuntuu tuovan ne "erilliset viiksikarvat" tms. Tästä itseasiassa huomaa edesmenneen Iwatan heikkouden: PR-työ. Pelit ovat rautaa ja Nintendon omat pelit toimii, mutta niitä ei osata markkinoida. Wii ja DS ovat menestyneet enemmän median tuomalla hypellä, kuin varsinaisella markkinoinnilla. M$ ja Sony laittaa miljoonia markkinointiin ja parhaimmillaan jopa yksittäisiin julkaisuihin, mutta en ole tainnut nähdä edes Nintendon konsoleilla sellaista pöhinää mitä M$ tekee Halolle aina uuden tullessa.
E3:n Directkin on tästä hyvä esimerkki. Onhan ne hallittuja, hienosti suunniteltuja ja insinöörimäisen laskelmoituja, mutta ei niillä saa läheskään sellaista hypeä ja PR kohinaa aikaiseksi mitä E3-pressillä. Vaikka ei sillä, olihan ne Directit ihan hassunhauskoja ja Iwata näytti että huumoria riittää. Mutta ei sillä hypeä saada.
Tosin myönnän senkin että Nintendon suunta Wiin jälkeen on selkeästi ollut lähempänä Disneyn imagoa kuin konsolivalmistajan. Disneyn imagolla siis tarkoitan lastenohjelma-/lelu valikoimaa. Tehdään hauskaa, rentoa, leikkimielistä, "ihastuttavaa", jne. M$:n ja Sonyn imago konsoleissa on tietyllä tavalla "ammattimaisempi" ja vakavampi. Nintendo tekee näköisnuket johdosta ja Sony&M$ vierittää 3rd partyja toinen toisensa jälkeen lukemaan tekstiä ruudulta.
3rd partyjen vaikutusta epäilen lopulta. Se on kiinni imagosta ja niistä yksioikeuksista. Jos ei olisi, X1:n ja PS4:n myynnit olisi huomattavasti lähempänä toisiaan ja Wii ei olisi myynyt 40 miljoonaa enempää.
Tietty imago on tärkeä, mutta myynnit ovat monen tekijän summa. Kyllähän Nintendo markkinoi pelejään ihan hyvin. Leffoissakin oli Splatoonin mainos. Lisäksi Nintendon omat pelit myyvät hyvin. Nintendon suurin ongelma WiiU:n kanssa on se, että kukaan muu kuin Nintendo-fanit ei osta. Ja ei ole järkeäkään ostaa, jos et ole Nintendo-fani. Ainoat pelit mitä WiiU:lla kannattaa pelata ovat Nintendon pelejä. Mario Kart markkinointi ja hypetys ei paljoa auta, jos Jonne tietää ettei seuraava CODia pääse pelaamaan.
Mikäli WiiU:n rauta olisi samalla tasolla kuin PS4/Xbone, sille olisi huomattavasti helpompi vääntää porttauksia. Tällöin valinta kolmen väliltä olisi huomattavasti vaikeampi normipelaajalle.
Imagolla ja median hypellä saadaan usein hyvä alkupyrähdys, mutta se laskee heti kun sisältöä ei olekaan.