Joku legenda alkoi väsätä PC:n JoyShockMapper-softaa (jonka on kehitellyt gyroguru Jibb Smart) Titan Two -adapterille. Huvittavaa huomata, miten surkea tuo tähän asti käyttämäni gyroskripti oikeasti onkaan.
Nyt gyrossa on kunnolliset smoothingit, minkä ansiosta tähtäin ei heilu edestakaisin kuin puunrunkoa yläs kipittävän oravan kivekset konsanaan. Skripti on vasta raakile, eikä se varmasti ikinä tule vetämään vertoja JSM-softalle tai XIM:in vastineille, mutta onhan tämä hemmetin hienoa, että pääsee vihdoin pelaamaan kunnollisella gyrolla.
Tuossa Apexia harjoitellesani mietin myös, että ehkei peli tue PS5:llä gyroa jo siitäkin syystä, miten olemattomaksi rekyyli muuttuu aseissa, kun yhdistät pienenkin auto aimin gyroon (joka jatkuvan "jitterin" takia ikäänkuin kumoaa rekyylinhallinnan tarpeellisuuden). Samalla kun tuota skriptiä katselee, niin en sinänsä ihmettele, miksi gyro puuttuu niin monesta pelistä tai se on (kuulemma) toteutettu parhaimmillaankin kehnosti. Koodia on toistatuhatta riviä, eikä siitä tällainen maallikko tajua hölkäsenpöläystä. Ei riitä, että osaat koodata, sinun pitää osata myös matematiikkaa. Siksi varmaan Epic suosiolla palkkasi Jibb Smartin väsäämään Fortniten gyro-omiaisuudet, kun mies tietää mitä tekee.
Vuosien varrella on tullut testattua jos jonkinlaista gyro-kyhäelmää Switchillä. Niiden laatueroista on helppo päätellä, että toiminnon toteuttaminen ei todellakaan ole mikään "on/off"-kytkimen päälle napsautus. Viime vuosina asiassa on kuitenkin edistytty ja susihuonoja ratkaisuja ei ole enää tullut ainakaan minun tietooni. Yleensä kyse on puuttuvasta asetuksesta, jonka saisi patchilla kuntoon.
Tikuista muunnetun gyron ja natiivin gyron välillä on edelleen pieni kuilu, ja tulee todennäköisesti aina olemaan, johtuen alkuperäistekniikan sanelemista rajoituksista. Kun esimerkiksi vertailen Apexin Switch-version gyroa ja XIMin gyroa samassa pelissä, tuntuu NS-version tähtäys kevyemmältä, vaikka peli pyörii huonommalla ruudunpäivityksellä. Lisäksi, jos yrität tehdä XIMillä huippunopean käännöksen gyrolla vaikka vasemmalta oikealle, ei käännös rekisteröidy kokonaan oikein, koska liike rikkoo tattiohjauksen mahdollistaman maksiminopeuden (näin siis toimii ainakin XIMin muunnos). Natiivilla toteutuksella voit tehdä niin nopeita flickejä kun kätesi ikinä sallivatkaan. Apexin Switch-versiossa on myös mahdollista heilua Knockdown Shieldin kanssa natiivilla gyrolla kuin heinämies (ylittäen tattiin tehty maksimiliike), tavalla joka ei ole mahdollista muissa konsoliversioissa.
Panic Buttonin tekemästä gyrosta tykkään kokonaisuutena, mutta lafkalla on paha tapa laittaa toimintoon kummallista autokalibrointia, eli gyro tuntuu liikkuvan tasaisin väliajoin itsestään ruudulla lyhyitä etäisyyksiä. Liittyy varmaan tapaan, millä PB on toteuttanut tämän omimaisuuden ja onhan sille varmasti syynsä. Apexin Switch-versio antaa kustomoida gyroa enemmän kuin mikään muu peli alustalla, mutta siinäkään tätä ei saa kokonaan pois päältä.