Kolme ekaa Crashia olivat oikeasti mainioita pelejä, mutta Crashi hahmona on ollut aina mielestäni todella ärsyttävä. Se kuuluu siihen sarjaan kun markkinointitiimi saa tehdä hahmon:
- "Otetaan joku pehmoeläin, kun lapset tykkää niistä!"
- "Mutta täähän on liian söpö, tarvitaan jotakin että kaksitoistavuotiaat tuntee sen omakseen!"
- "Lisätään kreisiä, ja hullunhauskoja kuolinanimaatioita!"
Samalla periaatteena voisi pitää ihan mitä tahansa pelihahmoa ärsyttävänä jos tuolle linjalle lähdettäisi. Esim:
- "Hmm.. Tässä meidän pelissä voisi olla joku elukka päähahmona. Otetaan vaikka.. SIILI!"
- "Siili? Mutta eihän pelkkä siili kiinnosta ketään?"
- "Tehdään siitä sininen siili ja sit se on niiku tosi nopee, ku sillä se on sellaset siistit punaset lenkkarit!"
Tai 10 vuotta Marion luonnin jälkeen:
- "Eipä taida pelkkä viiksivallu kiinnosta ihmisiä enää?"
- "Meidän kai pitäisi sitä muuttaa jotenkin.."
- "Mitäs jos lisättäisi sille semmonen todella typerä ääni, jotta lapset osaa tunnistaa Marion äänestäkin!"
Voisin jatkaa tätä, mutta idea taisi tulla jo selväksi. Ei noissa tasohyppelypelien päähahmoissa yleensä ole mitään järkeä, eikä niissä mielestäni tarvitsekaan. Mielestäni se on juuri hauskaa, että Crashin tippuessa kylmään veteen hän tulee ylös jääpalikkana.
CTR on paljon parempi peli kuin Mario Kart 64 tai joku Diddy Kong Racing koskaan oli.
Tästä olen samaa mieltä. Harmi että PS:n aikoihin ei vielä ollut nettipelailua. Nykypäivänä CTR:nkin pelaaminen netissä onnistuu emulaattoreiden avulla. Näin minua valisti toveri MasterTK. Tosin, silloin kahdeksan vuotta sitten minulla oli vielä kavereita joiden kanssa tätä peliä pelattiin moninpelinä.
Niin joo. Unohdinkin kokonaan tapauksen CTR. Crash Team Racing on ihan kelpo peli, mutta ei kyllä voita yhtäkään Mario Karttia, vaikka kohtuu lähelle huonoimpia pääseekin. Aika usein saa meinaan kuulla, että se olisi parempi.
Miksi? Ei CTR nyt niin ylivoimainen ole Mario Karteihin nähden, että voittaisi ne mennen tullen.
Mutta selvästi MK64:ää vastaan CTR pitää asettaa. Minulla oli ainakin huikean hauskaa Mario Kart 64:n parissa ja pelikello karttui sadoilla tunneilla. CTR:n yksinpelistä ei itselläni ole juurikaan kokemusta.
Olenko minä oikeasti missannut jotain vai pidetäänkö CTR:ää yleisemminkin jotenkin erityisen hyvänä kart-pelinä? Sen verran usein sitä kuitenkin hehkutetaan. Onhan se ihan hyvä enkä ihmettele, jos jotkut pitävät sitä huonompia Mario Kartteja parempana, mutta usein saa kuulla sen olevan juuri se paras. Olen aina ajatellut, että tämä porukka on sitä, jotka eivät Nintendon koneilla pelanneet.
Crash Team Racing on oikeastaan joka osa-alueella esimerkiksi Mario Kart 64:a parempi. Otetaan esimerkiksi syyniin boostisysteemi. CTR:ssä oli boostisysteemi ihan helkutin toimiva, ehkä paras boostisysteemi koskaan. Korkeintaan Mario Kart DS:n boostisysteemi menee edelle.
CTR:n radat oli paljon mielekkäämpiä. Salareitit oli ihan hauskoja. Tästä tulikin mieleen, että silloin kahdeksan vuotta sitten ei monella kaverilla ollut kunnon internetiä käytössä, niin salareitit sai tietoon kuulopuheella tai itse etsien.
Ja pakko vielä kehua CTR:n Adventure-modea. Ei se mitenkään erikoisen vaikea ollut ja ajoittain aika tylsäkin. Toisaalta karting-pelit on aika tylsiä muutenkin yksinpelinä. Mutta kyllä siihen Adventure-modeenkin tuli tuhlattua aikaa. Siinä oli peruskisat jokaisessa radassa, 1vs1-kisoja bosseja vastaan, CTR-kirjainten keräilyä ja oliko siinä vielä jotain aikakisoja. Onko Mario Karteissa tälläistä näkynyt?
Heh, tämä CTR vs Mario Kart-keskustelu tuntuu herättävän keskustelua. Olisi jopa oman topicin paikka.