Ja ei Naughty Dog Crash Bashia tehnyt. Mutta Crash siis on suurennuslasinsa ansainnut yllä mainitsemani hattutemppunsa takia.
Ei kyllä toi Crash Bash oikein meikäläisenkään mieleen ole. Siitä pelistä en hirveästi välitä.
Ihan turha kenenkään pyöritellä silmiään ja saivarrella tämän ketjun vertailujen suhteen. Kaikille PS1:llä ilmestyneille Crasheille (ja erityisesti spin-offeille) on esikuvansa ja tiedätte ihan hyvin mitkä ne ovat. Peruspelit ovat tietenkin kauimpana Nintendon esimerkistä, mutta koko keskustelun aloitus minulla oli se, että ne eivät vain ole kovin kummoisia. Sattuivat nyt vain tulemaan koneelle jolla ei Mario 64:n kaltaisia johtotähtiä ollut.
Totta kai peleilläkin on esikuvansa ihan samalla tavalla kuin elokuvilla, sarjoilla ja bändeillä. CTR/Crash Bash-juttuun en jaksa enää ottaa kantaa. Niiden idea on selvästi kopioitu mahtavalta Nintendolta. Crash Bandicoot-tasohyppelyidenkin yksi esikuva on luonnollisesti Super Mario. Vertauskuvallisesti sanoisin, että Super Mario on pelien Black Sabbath tai KISS. Ennen Black Sabbathia tai Kissiä ei oikein ollut mitään raskempaa musiikkia. Ne mullisti musiikkia ja uskallan väittää, että nykypäivänä 'raskemman musiikin' bändeistä 95 % sanoo esikuvakseen Kissin ja/tai Black Sabbathin.
Samalla tavalla homma toimii pelien puolella. Super Mario Bros mullisti tasohyppelyitä ja pelialaa yleensäkin. Onneksi kuitenkaan Super Mariosta ei tullut lajinsa ainoa. Nintendo loi Donkey Kong Country-sarjan Marion seuraksi, Mega Drivelle tuli hyviä Sonic-pelejä jne. Tämä menee jo vähän konsolisodaksi, mutta Playstation ei tarvinnut mitään yksittäisiä johtotähtiä, koska se oli niin piru kova konsoli.
Sony olisi tehnyt kovan tempun haalimalla Snakesta maskotin. Tai Pyramid headista. Olisi Sony osoittanut luonnetta mikä ei varmasti olisi estänyt Spyrojen ja muiden julkaisua laitteella. Kenties tuommoinen maskotti olisi ollut hieman liian länsimaalainen veto eikä sitä olisi osattu Kirbyjen tapaisten eri muotoisten lasten äänillä piipittävien värimassojen täyttämillä markkinoilla oikein tajuta.
Miksi Sony olisi tehnyt maskotin hahmosta, joka on seikkaillut myös pahimman kilpailijan konsolilla?
Ja joo, kyllä se Marion ja Crashin vertailu on sinänsä kovin turhaa. Toki, Crash otti paljon vaikutteita 2D-Marioista ja pisti ne 3D-asuun. Mutta eipähän Crash ollut ensimmäinen Marion kopioija, tuli tuossa vähän aika sitten pelattua ekaa Soniccia, ja kyllä siinä kummasti tuli mieleen rinkuloista kolikot ja Emeraldeista Tähdet.
Sinällään vertailu on joo turhaa, että Crashit ja 3D-Mariot on hyvin erilaisia. Mutta toisaalta, toinen on Nintendon tunnetuin tasohyppelysarja ja toinen oli PS1:n tunnetuin tasohyppelysarja. Pyramiidipää ensimmäisellä sivulla hyvin kuvasikin, että Crashit olivat lähinnä eri kuvakulmasta kuvattuja 2D-tasohyppelyitä. Henkilökohtaisesti itselläni tulee Crasheista enemmän mieleen Donkey Kong Country kuin Super Mario. Tyylillisesti hyvin samanlaisia.