Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Aihe: Muistoissa: Half-Life (Run, Think, Shoot, Live)  (Luettu 5261 kertaa)
Muistoissa: Half-Life (Run, Think, Shoot, Live) « : 27.11.2007 17:10 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW




Skriptatut tapahtumat, kampoihin pistävä tekoäly ja tasokas kenttäsuunnittelu eivät ennen Half-Lifea olleet mitenkään erityisen yleisiä FPS-genren peleissä. Sitten Valve tuli ja otti niskaotteen Quakesta, Unrealista ja muista ennen FPS-areenoita hallinneista tuotoksista. Vahvasti tarinapainotteinen Half-Life oli melkoinen kokemus vuonna 1998.

Ensikosketus puoliintumisaikaan syntyi itselläni jo sen julkaisuvuonna, aivan karmealla 166mhz:n pentium-koneella, joka olemattoman 3D-kiihdytyksen takia sai pelin näyttämään vaatimattomalta. Hurjalla 640x480 resolla peli kuitenkin pyöri tälläkin kokoonpanolla pelattavasti.  Vaikka muissa torpissa kyseistä klassikkoa pyöriteltiinkin huimasti kauniimpana ja sulavampana, niin silti huomasin kuitenkin itsekin pelin vahvuudet omalla rupukoneella. Halffiksen tunnelma ja immersio olivat molemmat oivallisia.

Ikimuistoista  on, kun kohtaa ensimmäistä kertaa Black Mesaa putsaamaan lähetetyt palkkasotilaat. Kymmenisen vuotta sitten näiden tekoäly oli luokkaa "parasta toistaiseksi". Ne todella pistivät hanttiin ja laittoivat pelaajan toivomaan, että vastaan tulisi mieluummin tyhmempiä alineita kuin tiimissä pelaajaa simputtavia solttuja. Mutta oli niitä vastaan toisaalta kiva kamppailla.

Muistan muuten miten itse odotin pelin DC-versiota kovasti.  Peli oli täysin valmis, mutta Segan konsolin huonosta menestyksestä johtuen sitä ei koskaan virallisesti julkaistu. Tietyistä paikoista pelin saa ladattua ja poltettua rompulle. Tämän tiedän, sillä olen nähnyt kyseisen pelin DC-version omin silmin pelattavana...  Noh, PS2-painos oli sitten ensimmäinen, jolla pääsin pelaamaan peliä hyvissä (?) olosuhteissa. Ja silloin sen vasta läpäisin.  Toki sen tekninen toteutus ei ollut enää niin vaikuttavaa kuin silloin joskus, mutta siitä huolimatta peli ja Black Mesa ympäristönä oli hyvin vetovoimainen ja aito.   


Voin hyvin kuvitella, että Halffis on PC-miehille samanlainen ikoni kuin mitä vaikkapa Ocarina of Time on konsolipojuille. Eli peli, joka pelataan kerran vuodessa läpi fiilistelyn vuoksi ja muistellaan upeita hetkiä sen parissa julkaisuvuoden aikoihin.


Ja kun puhe on Half-lifesta, täytyy väistämättä mainita sellainen massiivinen ilmiö nimeltään Counter Strike eli tuttavallisemmin CS. Ei nimittäin ole mikään ihan pieni juttu se.

Milloin pelasit Halffiksen läpi? Millä alustalla?



Niin, Wii-versio hyvillä kontrolleilla ja päivitetyllä grafiikalla voisi olla aika hyvä. Tuskin tappiota sillä tekisit, Valve-kulta.


« Viimeksi muokattu: 27.11.2007 17:23 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Muistoissa: Half-Life (Run, Think, Shoot, Live) « Vastaus #1 : 27.11.2007 18:56 »
Pyramidhead Vieras Minusta Half-life on vieläkin ehkä paras räiskintäpeli koskaan. Ainoastaan jotkut muut ei niin räiskinnät kuten Deus Ex ja System Shock 2 uhkaavat tätä asemaa. Nykypeleistä taas ei uhkaa mikään, vaikka onhan se Half-life 2:kin hyvä. Joistain peleistä löytyy nykyään enemmän vapautta ja parempi tekoäly, mutta eivät ne silti vain ole kyenneet siihen samaan mihin Half-life. Eikä siitä nyt niin kauaa ole kun tämän viimeksi pelasin. Tunnelma, rytmitys ja kenttäsuunnittelu ovat vain vieläkin niin hyviä. Esimerkiksi kakkososa voisi olla parempikin kuin tämä, mutta sortuu liikaa tylsään toistoon ja sisältää muutenkin tylsempiäkin alueita.

Alunperin pelin pelasin melko lähellä julkaisua PC:llä. Myöhemmin pelasin myös PS2-versiota. Siinä kontrolli oli kaukana PC-versiosta, mutta muuten taisi olla ihan pätevä käännös aikanaan ja vielä extroilla.

Sivuhuomautuksena vielä, että en ole ikinä pitänyt Counter Strikesta. Aikanaan sitä kovasti yritin pelailla kavereiden iloksi, mutta ei vaan napannut. Tosin en muutenkaan ymmärrä nettiräiskettä. Parhaimmillaan voivat olla ihan mukavaa viihdettä hetkeksi, mutta ei muuta.


« Viimeksi muokattu: 27.11.2007 19:04 kirjoittanut Pyramidhead »
tallennettu
Re: Muistoissa: Half-Life (Run, Think, Shoot, Live) « Vastaus #2 : 27.11.2007 19:00 »
Qtulhu Jäsen Viestejä: 184 Basaaripisteet: 0 Profiili Pelasin Halffiksen läpi kesällä 99 saatuani uuden koneen (huimat 350 MHz ;D). Aiempi 120 MHz ei peliin taipunut. Olihan se melkoinen kokemus silloin kun räiskinnöissä tekoäly oli vaatimaton, kenttäsuunnittelu ei loistanut ja toisti itseään sekä tarinat olivat melko mitäänsanomattomia. HL muutti tämän kaiken ja nosti huimasti rimaa. System Shock 2 oli ollut edellinen todella maineikas tuotos genressä ja seuraava oli Deus Ex, kolme hieman erilaista, osin samanlaista ja niin loistavia jokainen, pieksevät monet uusistakin räiskinnöistä. HL on näistä mulle se kaikkein rakkain ja nostalgian vuoksi pelaan sen aika ajoin läpi. Pelin tunnelma on todella vahva ja kenttäsuunnittelu vaihtelee mukavasti vaikka peli ei kovin laajalle alueelle sijoitukaan. Soltut todellakin pistivät kampoihin ja olivat vaarallinen vastus mitä vertaa melko yksinkertaisiin alieneihin. Pelin pomovastukset ovat myös melko vakuuttavia. Siitä siilon lonkerohirviötä joka piti käristää ei helpolla unohda tai sitä kookasta kiskoilla kulkevaa robottia jota karkuun piti juosta ja loikattuaan aidan yli ohjaamaan ilmaisku tämän niskaan. Kekseliäisyyttä vaativia taisteluja joissa pelkkä ammuskelu olisi vienyt manan majoille. Niin monesti nykyäänkin pomotaistelut vaativat lähinnä pidempää ampumista ilman kekseliäisyyttä. Pelin ainoa miinus on oikeastaan lyhyt vierailu Xenissä.
tallennettu
Re: Muistoissa: Half-Life (Run, Think, Shoot, Live) « Vastaus #3 : 27.11.2007 19:02 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Black Mesa on niin loistava ympäristö, että Xenissä 5 minuutin jälkeen tuli heti "mä haluan täältä pois" fiilikset.  :)
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Muistoissa: Half-Life (Run, Think, Shoot, Live) « Vastaus #4 : 27.11.2007 20:52 »
Qtulhu Jäsen Viestejä: 184 Basaaripisteet: 0 Profiili
Black Mesa on niin loistava ympäristö, että Xenissä 5 minuutin jälkeen tuli heti "mä haluan täältä pois" fiilikset.  :)
Xen ja mm. Crysiksen muukalaisten asuttama vuori ovat paikkoja jotka eroavat rajusti pelin muista kentistä ja valitettavasti eivät edukseen vaan päinvastoin ovat melko lailla huonompia.
tallennettu
Re: Muistoissa: Half-Life (Run, Think, Shoot, Live) « Vastaus #5 : 27.11.2007 20:59 »
Dr. Scientist Jäsen Viestejä: 700 Basaaripisteet: 3 Profiili Ei helvetti kiitti tästä ketjusta, nyt teki mieli pelata tätä kun en ole muutenkaan tänä vuonna läpäissyt. Half-Life on aivan loistava peli ja tämä liki kymmenen vuotta vanha peli on vieläkin hyvin hyvin pelattava ja parempi kuin monet nykyajan pelit. PC-versioon tutustuin julkaisuvuonna ja toimi todella hyvin olikos nyt 553MhZ-koneellani. Sen jälkeen olen pelannut pelin noin kerran vuodessa läpi. Julkaisuvuonna ja sen jälkeisenä pelasin pelin monia monia kertoja läpi. PS2-versioon en ole koskenutkaan. Yhdessä vaiheessa saimme uuden koneen ja pelilevy katosi samalla. No onneksi sain jouluna 2004 lahjaksi jonkun ihme Half-Life 2 Collector's Editionin peltiboxin joka sisälsi suureksi onnekseni alkuperäisenkin Halffiksen. Tulihan siinä myös Half-Life: Source joka oli sama peli Source-moottorilla. En sitä ole vielä läpäissyt joten eiköhän olisi jo aika!  ;)
tallennettu
Re: Muistoissa: Half-Life (Run, Think, Shoot, Live) « Vastaus #6 : 27.11.2007 21:10 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW PS2:n Half-Life muuten tukee USB-hiirtä ja näppäimistöä, joten jos tälläiset löytyy, voi padiohjaukselle ja autotähtäykselle heittää hellät jäähyväiset.

Dual Shockilla ja ilman automaattitähtäystä peli on nimittäin hyvin nihkeää.

Harmi, ettei Halffiksesta ole Mac-versiota.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Muistoissa: Half-Life (Run, Think, Shoot, Live) « Vastaus #7 : 27.11.2007 21:26 »
Fraeon /fɹeɪɔnʰ/ Moderaattori * Viestejä: 1 652 Basaaripisteet: 3 Profiili Pyh ja pah, täällä pelattiin puolet HL:stä resolla 320x240 ennen huikean 6MB Pure3D-kortin hankintaa. Ja mitään Mac-versioita tarvita, kun Intel Maceillä pääsee pelaamaan ilman venkulointeja muutenkin.

Voin hyvin kuvitella, että Halffis on PC-miehille samanlainen ikoni kuin mitä vaikkapa Ocarina of Time on konsolipojuille. Eli peli, joka pelataan kerran vuodessa läpi fiilistelyn vuoksi ja muistellaan upeita hetkiä sen parissa julkaisuvuoden aikoihin.

Ei vaan se on Fallout 2! Planescape: Tormentin jälkeen paras peli, mitä laitteelta löytyy. Pelattu molemmat useaan kertaan läpi ja aina löytyy uutta. Fallout 2:sta löytyi viimeisellä pelikerralla vyöhyke, jossa oli räjähteleviä lehmiä. Sitä edellisellä kerralla pääsin hahmolla pornotähdeksi. Pitäisikin alottaa taas.

Ei vaan, mitään oikeasti suurempia "voi kun" muistoja ei Half-Lifestä ole. Olin siinä kohtaa keskellä aktiivista Q2-klaanimenoa (PorcuPine, eli PP), joten Half-Life tuli julkaisun aikaan juostua läpi ja unohdettua. Vasta jälkikäteen muisti, mitä kaikkea se teki niin oikein: koko juoni tapahtuu itse pelissä, ei mitään hiton puolituntisia esirendattuja herutteluita, hämäävän hyvin skriptattu AI (joka siihen aikaan vaikutti älykkäältä) ja poikkeuksellinen päähahmo. Toinen pelikerta tuli kuitenkin vasta joskus vuonna 2004, kun piti harjauttaa ennakkotietoja HL2:een (joita ei sitten lopulta tarvinnut, kun HL2 oli ihan eri peli).

En muuten koskaan itsekään kuulunut CS-klikkeihin, mutta pystyn kyllä tunnistamaan, mitä kaikkea se tekee oikein. Satun vaan tykkäämään laserpyssyistä ja rakettihyppelystä (muka)realismin sijaan. CPMA ja Warsow for the win ja silleen.
A légpárnás hajóm tele van angolnákkal
tallennettu
Re: Muistoissa: Half-Life (Run, Think, Shoot, Live) « Vastaus #8 : 27.11.2007 22:01 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW
Ja mitään Mac-versioita tarvita, kun Intel Maceillä pääsee pelaamaan ilman venkulointeja muutenkin.

Ei, vaan se vaatii sen kaikkein suurimman venkuloinnin. Eli Macin saastuttamisen Windowsilla. Ja sitä en aio vain yhden pelin takia tehdä!
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines