Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: [1] 2 3 4
Tulostusversio
Aihe: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!)  (Luettu 32287 kertaa)
Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « : 27.06.2008 13:19 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW



Mega Man on pelisarja, jonka ympärille kietoutuvat takuulla monen pelaajan rakkaimmat lapsuusmuistot. Itse olin näiden pelien ilmestymisaikoihin juuri oikeassa iässä. Pelasin osat 1 ja 2 jälkijunassa, mutta kolmosesta kutoseen kävin hakemassa pelit julkaisupäivänä Tampereen Game Housesta, jossa legendaarinen Kari Paviala ne hyllystä otti ja ojensi kuukausia säästämääni setelitukkoa vastaan. 50:n kilometrin automatka kotiin tuntui piinalta ja se aika selattiin ohjeita hurmoksessa: "aha, vai tälläisiä pomoja tällä kertaa... Ja miten hienolta näyttäviä kenttiä! Magnet Man! Vau!".

Kotona peli koneeseen, kaupasta mukaan tarttunut makeispussi viereen ja pelaamaan peli yhdeltä istumalta läpi. Ja seuraavina viikkoina sama prosessi toistui monen monta kertaa. Välitunneilla oli kiva keskustella erilaisista bossitaktiikoista kavereiden kanssa.

En osaa laskea, miten monta kertaa olen vetänyt osat 1-6 läpi. Eniten on tullut pelattua kakkosta ja kolmosta, jotka ovatkin suurimmat suosikkini tästä sarjasta. Jossain vaiheessa otin kellolla aikoja pelatessani kolmosta läpi. Tuon pelin kohdalla läpäisykerrat huitelevat takuulla viidenkymmenen tietämissä...

Piirtelin pienenä poikana kaverini kanssa erilaisia "valintataulukoita" ja tilannekuvia Mega Maneista. Hienoin oli jättimäinen valintataulukko, johon olin piirtänyt alkuperäisille uskollisesti kaikki osien 1-6 pomot! Olisi törkeän siistiä nähdä tuo teos nyt uudestaan. Tuo todensi, miten paljon minä näitä pelejä pienenä rakastin ja millä tavalla niiden hahmot ja maailmat mielikuvituksessani temmelsivät.

Kaivakaahan Lautalaiset tuota tulevaa MM9:ä odotellessa wanhat kunnon Mega Manit esiin: huidellaan läpi osat 1-6 ja katsotaan minkälaisia fiiliksiä irtoaa. Ja jos ei näitä omista NES:sille.... Keinoja löytyy aina...  ;)







www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #1 : 27.06.2008 13:26 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 904 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Megaman 2 on eka videopeli, minkä ostin omilla rahoilla. :D

Kyllähän Megamanit tuli hakattua puhki aikoinaan ja mahtavia muistoja niistä on. Eniten olen pelannut kakkosta ja ykköstä. Muistan vaan kuinka helposti silloin loppujen lopuksi pääsi pelit läpi tarpeeksi pitkän tahkoamisen jälkeen. Nyt Powered Upissa olen aivan hukassa kentässä kuin kentässä lähes. :D

Ykkösen ja etenkin kakkosen soundtracki pyörii tasaiseen tahtiin pleikkarin kovalevyltä nykyään.
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #2 : 27.06.2008 14:27 »
eebrozgi Jäsen Viestejä: 22 Basaaripisteet: 0 Profiili Ei ole aikaa osallistua tähän tempaukseen, harmi kyllä...
Itse olen vasta 16v, mutta Mega Man 2:sta tuli tahkottuna pikkulapsena NESillä päivät pitkät. MM1 on Virtual Consolessa ja MM3-6 on menty muilla keinoilla läpi. Aikamoiset kiksit sain kun kuulin että ysi elää sittenkin.
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #3 : 27.06.2008 14:33 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 780 Basaaripisteet: 6 Profiili Minulla on kaikki Megamanit, joten vois porata läpi joka ilta yhden.
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #4 : 27.06.2008 14:36 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Itse aloittelen myöhään tänä iltana MM ykköstä... Saattaapi mennä läpi ennenkuin aamu sarastaa.  :)
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #5 : 27.06.2008 14:36 »
sleepy o----o Jäsen Viestejä: 828 Basaaripisteet: 6 Profiili Ei seiskaa tai kasia? :(

Powered Up on tällä hetkellä ainoa omistuksessani oleva Mega Man, joten heti kun PSP on ladattu, pääsen edes hetkeksi liittymään mukaan.
under the rocks and stones,
there is water underground
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #6 : 27.06.2008 15:03 »
ZepKi Jäsen Viestejä: 308 Basaaripisteet: 0 Profiili Jokaisesta Mega Man-sarjasta ainakin yksi pelattu, mutta kyllä IMO se eka sarja on vaan paras. X:ät ei taasen iskeneet yhtään, paitsi X5. Kyllähän noi ekat 6 vois tosiaan pelata ysiä odotellessa, mukava idea ;)

Ja siis hieman spoilaavia faktoja Mega Man 9:sistä
Spoileri (osoita katsoaksesi)
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #7 : 27.06.2008 15:17 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Joo onhan nämä "muutama" kerta läpäisty. Kakkonen on paras oikeastaan jo siksi, että se oli ensimmäinen sarjan pelini ja yksi ensimmäisistä omista peleistäni. Kolmosesta näin tietoa muropaketin takakannesta. Siis silloin jossain Korn flakes paketeissa oli NES peleistä mainoksia. Muunmuassa juuri Megaman sarjasta ja Star Tropicsista. Jotain pomovinkkejä siellä myös oli ja Megamania kiroava pomo :lol:

Maratooniin en jaksa osallistua, sillä edellisestä ei ole kauaakaan, enkä enää omista pelejä NES:ille.

X sarja on myös mahtava, mutta jo vähän väsynyt tavallaan. X-4 on todella aliarvostettu ja ainoa hyvä Megaman Sonyn vehkeelle. Helvetin hienot spritet, tarttuvat musat ja anime-välidemot :o

Hommatkaa.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #8 : 27.06.2008 17:23 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Ykköstä tuli aloiteltua ja raivattua samantien tieltä viisi ensimmäistä bossia.




Elecmanin kenttä on aivan raivostuttava! En pidä yhtään niistä sähkösäteistä, jotka osuttuaan pudottavat Megiksen parikin ruutua alas. Samaten nuo kuvassa näkyvät vihreät sädettäjäpöntöt tekisi mieli potkia rautakengillä p*llun päreiksi!  Mokomat ovat megaärsyttäviä.



MM1 tuntuu olevan minulle ehkä se sarjan vaikein peli. Olen sitä suhteessa vähiten varmaan pelannutkin. Bossit ovat toki helppoja kun vasta-aseet ovat tiedossa, mutta esim. Elecman on täyttä helvettiä pelkällä busterilla räiskiessä...



Tukala paikka...  :lol:


Illalla jatkuu.





www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #9 : 27.06.2008 17:31 »
Fyysinen Preesens Pakko toistaa Jäsen Viestejä: 1 838 Basaaripisteet: 1 Profiili Eikö seiskaa tai kasia saa pelata?
My name is Dexter. Unlike many of you believe, I’m not a serial killer. I’m not very much afraid of blood either.

-----

Fyysinen Preesens moderaattoriX.
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #10 : 27.06.2008 20:30 »
Taist0 Cyborg Jäsen Viestejä: 544 Basaaripisteet: 3 Profiili Itselleni suurin osa Mega Man yleissivistyksestä on valitettavasti tullut X-sarjasta, mutta nes emulaattorilla on 1 ja 2 kokeiltu. Ei jotenkin enää  jaksanu pelata noita vanhempia, kun oli X-sarjaan ensimmäisenä tutustunut.
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #11 : 27.06.2008 21:10 »
sleepy o----o Jäsen Viestejä: 828 Basaaripisteet: 6 Profiili Äh, miksi ihmeessä muistin, että Powered Upissa olisi ollut ihan perus-Mega Man? Old Style olikin vain sama peli alkuperäisellä kenttäsuunnittelulla ja 4:3-ruudulla. . .
Minulla ei oikeastaan ole minkäänlaista nostalgian tunnetta Mega Mania kohtaan, en muista yhdenkään kentän musiikkia ja jos en juuri olisi pelannut Powered Upia, en muistaisi yhtäkään pomoa mistään pelistä. Mutta oikeasti. . .

Alkuperäisen Mega Manin emulointi olisi edes hieman voinut ottaa mielen pois PSP:n tönköistä napeista. Miksei Capcom olisi julkaissut tätä DS:lle? DS Lite olisi niin hieno alusta hyvälle Mega Man-pelille: aivan kauniin loistavat napit, niin paljon nopeampi käynnistää, joten peliin voisi laittaa monta kenttää, jotta niiden ei tarvitsisi olla turhan pitkiä, joten yhden pomon voisi nujertaa mukavan nopeasti. Ja koska kentät olisivat lyhyitä, ei haittaisi jos niiden vaikeusaste olisi siellä vaikeammassa päässä. Edes turhaa 3D-grafiikkaakaan ei tarvitsisi Capcomin peliin tunkea, koska 2D on niin luonnollista DS:lle.

Noh, heihei PSP helou RockNES. ZX Advent'kin lähti tilaukseen, koska on aivan pakko päästä edes jotain Mega Mania pelaamaan DS:llä.
under the rocks and stones,
there is water underground
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #12 : 28.06.2008 12:03 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW
Eikö seiskaa tai kasia saa pelata?

No toki saa. Ei tämä niin tarkkaa ole. Ja kuuluvat toki originaaliin sarjaan, ei siinä mitään.




Myös Icemanin kentässä tuli poikasena kiristeltyä hampaita (ja vähän nytkin  ;D). Legendaarisista katoilevista tiilistä en ole digannut koskaan. Ja lisäksi kuvassa näkyvä kohta on todella ärsyttävä, sillä liikkuvilta tasanteilta on erittäin helppoa tippua tyhjyyteen. Välillä tuntuisi tippuvan bugin takia, vaikka hyppy tuntuikin menneen kohdalleen. Haastetta on.



Kukas se siellä virnuilee? Kaikkien suosikkitohtorihan se (lukuunottamatta Andy Brownia, tietysti). Harmi, ettei ykkösessä näytetä Mega Manin kulkua Wilyn linnakkeessa. Uuden linnakkeen näkeminen oli aina hieno hetki, vaikka ne itseään pääkalloineen aina toistivatkin.

Tänään siis Wilyn kimppuun.





www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #13 : 29.06.2008 11:07 »
Teppo Holmqvist Jäsen Viestejä: 277 Basaaripisteet: 0 Profiili Mega Man yhdessä on jännä bugi, jonka ihmeen harva tuntuu tietävän. Jos painat paussia silloin kun ammus on vihollisen sisällä, odotat puolisekkaa ja otat paussin pois, ammus tekee vahinkonsa uudestaan kohteelle.  :)
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #14 : 29.06.2008 11:37 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Kakkosessa on kans homo bugi jos menet tikapuissa valikkoon niin Megis tippuu kun tulet sieltä pois.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #15 : 29.06.2008 12:24 »
tuhis Vieras Valikkobugihan on ihan klassikko? Ainakin muistaisin että se olisi ollut osissa 1-3
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #16 : 29.06.2008 12:52 »
Bill Duke Jäsen Viestejä: 255 Basaaripisteet: 0 Profiili Missäs megamanissa oli sellainen kikka, että kun pidit kakkosohjaimesta pohjassa jotain nappia/nappeja (olikohan d-padista alas tjsp) ja hyppäsit rotkoon niin muutuit kuolemattomaksi ja pystyit hyppäämään melko korkealle?

Kakkonen se on tietenkin oma suosikkini, vaikka muitakin on tullut jauhettua aika paljon.
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #17 : 29.06.2008 16:30 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Ykkönen napsahti läpi. Hauska peli, mutta jotenkin tuntuu ehkä siltä, että olisi sarjan ehkä heikoin. Hyppy Mega Man 1:stä kakkoseen on merkittävä.


Jo Wily-linnan ykköskentässä riittää pähkinää purtavaksi. Piikkien yllä kiertelevät, ammuskelevat tasanteet ja niiden päällä hyppiminen vaatii taitoa ja kärsivällisyyttä. Monet luovuttavat jo tähän!



Kärsivällisyys palkitaan kerrassaan upealla bossilla: keltaotus kokoaa itsensä palasista, näitä palasia täytyy pelaajan väistellä. Välillä saa mahdollisuuden upottaa hauleja sen heikkoon kohtaan.  Tuntuu aluksi vaikealta, mutta kuvion opittuaan sen muistaa hyvin.




Toinen kenttä on... jos nyt ei tylsempi, niin ainakin hieman iisimpi kuin eka.



Klooni-Megaman on ihan makee pomo, mutta hieman vesitetty tavalla, miten sitä vastaan on edullisinta otella. Idea on toteutettu hienommin Mega Man kolmosessa.





Kolmoskenttä on putkeakin putkempi. Siitä selvittyään saakin vastaansa kivasti kampoihin laittavan bossin, jota täytyy hivenen "tunnustella" ennenkuin siitä pääsee läpi.



Siellä se pirulainen luumuilee. Ei muuta kuin turpaan ja onnea! Lopussa kiitos seisoo.



Ja näin rauha laskeutuu Mega Man -universumiin. Ainakin siksi aikaa kunnes aloittaa kakkososan...

















www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #18 : 30.06.2008 13:09 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Heti aamusella pitikin sitten aloittaa oma suosikki, eli Mega Man 2. Ja voi pojat, on se vaan törkeän loistava peli. Heti kun pääsi kotoisaan valintataulukkoon nousi tunnelma kattoon. Näitä velikultia minä olen rökitellyt niin monen monta kertaa... Puhdasta nostalgiaa! MM2 tuntuu sarjan ensimmäisen osan jälkeen todella loistavalta, vaikkei sekään toki huono ole.



Tästä se nyt taas alkaa! Vaikeustasoksi otin tällä kertaa NORMALIN, koska niin on leppoisampaa pelata kuvakaappauksia jälkipolville napsiessa. Vaikeimmallakin asteella olen MM2:n toki pelannut monen monta kertaa läpi.


Vanha kunnon valintataulukko onkin saanut melkoisen kasvojenkohotuksen sitten ykkösosan! Pari vihulaista on tullut lisääkin. 


Melkeinpä perinteenomaisesti aloitan taas Mega Man 2:n pelaamisen Metallimiehestä. Se on todella hyvä bossi eikä kenttäkään ole sieltä huonoimmasta päästä.


Heti Metal Manin kentän alussa tuodaan pelaajan eteen yksi uudistuksista: energiatankki. Näillä voi tietysti tiukoissa paikoissa helpottaa elämää ja tuoda energiamittarin taas täyteen. Hyvä lisä niille, jotka eivät ole vielä näitä pelejä puhki pelanneet. Ja toki veteraankin voi joskus tarve yllättää.


Näitä hyrriä voi väistellä ja tuhota taidokkaasti saamatta osuman osumaa... Tai sitten voi vain kirmata niiden läpi ja menettää hitusen energioitaan!  Päätös on pelaajan.


Metal Man! Kyseinen vihulainen sovittaa omat hyökkäyksensä pelaajan tekemiin hyökkäyksiin, joten matsi on omintakeinen. Megis ja Metal Man pysyvät siis periaatteessa omissa "päädyissään" koko kamppailun ajan.  Metallimiehen heittämien sirkkeleiden väistely on todella kivaa ja tuntuu aina hienolta voittaa pomo ilman saatua vahinkoa.




Metal Manin kukistumisen jälkeen on Flash Manin vuoro todeta Mega Manin ylivertaisuus!


Pidän tästä jään peittämästä kentästä erittäin paljon, jo nostalgiankin takia. Flash Manin kenttä oli nimittäin ensimmäinen jota Mega Man 2:ssa aikoinaan pelasin.


Vaikka Megis kakkosessakin on isoja vastuksia, ei mukana ole onneksi mitään niin ärsyttävää kuin MM1:n hyppivä "puhelinrobotti", joka vie osumasta TODELLA ison kasan energiaa. Sitä rakastaa vihata.


Vaikka Flash Manilla onkin pelottavan tuntuinen kyky pysäyttää aika, ei tästä bossista ole juurikaan vastusta. Kunhan räiskii ja pitää huolen, ettei pomo juokse liikaa syliin.



Seuraavaksi vuorossa Woodman. Kentän musiikki on ainakin parasta tähänastisista, todella hyräiltävää matskua.


Reippaalla metsälenkillä on aina mukavaa eliminoida muutama robottilepakko!


8-bittinen grafiikka on sitten perhanan nättiä: katsokaa nyt tuonkin tulta syöksevän susirobotin suunnittelua! Kertakaikkisen kaunista.


Woodman on normaalilla vaikeustasolla kuuluisa pala kakkua kunhan energiaa on edes hieman, mutta HARDilla osumitta selviäminen taistelussa on lähes mahdotonta, koska puumies lähestyy kokoajan Megista eikä robotin yli hyppääminen taida onnistua.



Ja sitten Airmania kyykyttämään. Viskellään vähän puunlehtiä sen tuuletukseen, niin johan jäbä alta taantua.


Airmanin kenttä on mielestäni ehkä tylsin MM2-kenttä. Sarvet kasvattavat tasanteet hidastavat matkantekoa liikaa.


Bossin viskelemiä ilmanpyörteitä on todella hankala väistellä ja pelkällä busterilla räiskiessä pomo saattaa aiheuttaa vaikeuksia.


Tähän ollaan tultu: 4 robottia eliminoitu, jäljellä Quickman, Bubbleman, Heatman ja Crashman. Jätin siis pahimmat viimeiseksi!  Tästä seikkailu jatkuu myöhemmin...































www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #19 : 30.06.2008 13:28 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 780 Basaaripisteet: 6 Profiili Pelasin tuossa illalla pikaisesti Megaman 4:n läpi varmaan 1853:n kerran ja ilman ainoatakaan kuolemaa.  :P Nelonen jää ihan liian vähälle huomiolle, kun verrataan sitä kakkoseen tai kolmoseen, vaikka kyseessä on helposti aivan yhtä loistava peli... Kolmosen kanssa paras MM-peli. Aikaisemmissa osissa osa kentistä ja bosseista on huonoja, mutta tässä on päästy hyvään tasapainoon, eikä mitään MM2:n tyylisiä seinähomobosseja ole.

Kakkosessa ja kolmosessa on varmaan enemmän legendaarisia kipaleita, mutta MM4:ssä ei varmaan ole yhtään huonoa kappaletta koko pelissä.

Ja final bossin musiikki on aina yhtä kovis, vaikka on ehkä sarjan helpoin:

http://www.youtube.com/watch?v=yJMl36MqCww&feature=related

Dr. Cossackin 3&4:n kentät ovat lemppareitani ja musiikki niissä ehkä parasta koskaan.

http://www.youtube.com/watch?v=e5PxDPFxpXI&feature=related




Joskus kakarana luulin aina, että tuossa keskellä olevassa ruudussa on jonkun mustalaisen naama ja se katsoo sivulle.  Vasta paljon myöhemmin tajusin, että siinähän lukee "dr." , iso C-kirjain ympärillä ja muita viivoja sen keskellä. :lol:


Seuravana vuorossa vitonen.
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #20 : 30.06.2008 14:16 »
echoes WELCOME TO SPECIAL ROUND Jäsen Viestejä: 1 300 Basaaripisteet: 7 Profiili Loistava thread! Mukava fiilistellä vanhoja megiksiä ja seurata niitä, joita ei koskaan läpäissyt.

Kolmonen on itselleni se paras Megaman ja sitä tuli hakattua ylivoimaisesti eniten. Kakkonenkin on helvetin kova ja sitä tuli kaverilla hakattu paljonkin.

Uusimmassa Gamereactorissa on muuten ihan mukava retrospektiivi vanhoista Megamaneista, kannattaa ilmaiseksi napata messiin.
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #21 : 30.06.2008 21:54 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Nautinnollinen eteneminen Mega Man 2:n parissa jatkui tänään illalla.



Bubbleman saa kunnian olla viides robo, jonka tässä pelissä tuhoan. Kiva, vesiteemainen kenttä.


Miinat pitävät tässä kentässä pelaajan varpaillaan. Pienestäkin osumasta se on kerrasta poikki. Mitään sikaärsyttäviä paikkoja ei tässä kentässä sinänsä ole, vaikka pelaajan liikkumiskykyä pienien alueiden sisällä testataankin. Nykyajan nynnypeleissä tuollainen musta miina veisi 10% energioista ja kaiken huipuksi viereen ilmestyisi tyhjästä "health pack" tai bullshit-suojapuku renegeroisi energian kantajalleen sekunnissa takaisin. Toista se oli lapsoset silloin joskus.


Makean näköisiä, jätti-robottikaloja. Melkein sääli, että ne täytyy tuhota.


Robottia, joka saa taiottua ilmakuplista vahingoittavia, ei voi kuin arvostaa. Tämä kamppailu on kiva ja reilun tuntuinen. Niitä parempia MM2:n bosseja, ehdottomasti.



No niin: nyt me puhutaan! Pahamainen Quickman testaa seuraavaksi Mega Manin kyvyt. Tätä pomoa pienenä kunnioitin, sillä sen arvaamaton liikehdintä tekee siitä vähän hankalan.


Ja millainen kenttä tällä robotilla onkaan! Pienenä en kyennyt sitä pääsemään melkein millään läpi ilman Flashmanin ajanpysäytys-asetta. Tuulennopeat "tulipalkit" tulivat aina pilaamaan muutoin päivän.


Siinä sellainen nyt on. Nykyään Quickmanin kentän pääsee ilman ajanpysäyttäjää suht vaivattomasti. Refleksit ovat siis kehittyneet. Tai peli on jo tuttu satojen tuntien pelaamisen jälkeen? Sekin kyllä voi olla syy...


Quickman ryntää heti säälittä Mega Manin kimppuun kun alkuvihellys kuuluu. Ja hän tosiaan on nopea kuin mikä. DIFFICULT-moodilla pelkän busterin varassa tässä saattaa olla hiven haastettakin jo...



Crashmanin on aika alistua, joten Heatmanin jätin suosiolla viimeiseksi. Ehkä siksi, etten diggaa tämän kentästä mitenkään erityisesti.


Tässä kentässä kiipeillään melkeinpä kokoajan ylöspäin. Nakkisormisempi saattaa turhautua, kun osuman johdosta saattaa tippua paljonkin alaspäin. Naskalina muutama "PELKELE!" kuului huoneesta kun tätä kenttää hiki hiuksissa väänsin.


Yhä yyyyyyylös yyyyrittäääää.... Välillä robottilinnut käyvät pommittamassa Megistä munilla, josta sikiää kymmenkunta pientä lintua. Raasulla robotilla ei ole näissä kentissä paljoakaan ystäviä: kaikki käyvät kimppuun kun sika limppuun.


Crashmanin kikkailut on yhden kerran jälkeen melko helppoa sisäistää. Tämä yrittää olla yhtä kova kuin Quickman, mutta ei onnistu tavoitteessaan. SEURAAVA!



Sitten viimeinen robotti vuoroon: Heatman. Bossinakin ihan haastava, mutta tämän kenttä on kenties kaikista vaikein MM2-areena (Quickmanin jälkeen) jos tässä vaiheessa ei olisi ITEM2:ta, eli "liitohärveliä".


Laava ja katosta tippuvat viher-robot tekevät alunkin aika hankalaksi. Ja vanhat kunnon katoilevat tiiletkin muistuttavan vähän myöhemmin olemassaolostaan...


Tuon tulipätsin yli pitäisi hiiviskellä katoilevien tiilien päällä. Vaihtoehtoisesti voi liitää sen yli lentohärvelillä ja sillä aikaa hakea kaapista yhden keksin.


Fireman on liekeissä, mutta Bubblemanin ase taltuttaa hänet alta aikayksikön: kolme kutia ja robojen hautuumaa kutsuu.




Kun kaikki kahdeksan perusrobottia ovat vain kaunis muisto Wilyn silmäkulmassa, tulee itse tohtori viimein esiin kohottelemaan silmäkulmiaan. Tästä alkavat tosimatsit!


Wilyn vakuuttava linna on melkoinen näky: pääkallo on varmasti mittatilaustyötä IKEAsta hankittu.


No niin: Dr. Wily stage 1!  Ja sehän tarkoittaa, että MM2:n soundtrack puhkeaa kukkaan. Tässä kentässä on ehkäpä se kaikkein tunnetuin ja pelaajien mielissä vuosi toisensa jälkeen soivin teema. Liian herkullista.


Ylös tässäkin kentässä kiipeillään lähes jatkuvasti. Pari kohtaa vaativat apuvälineittenkin käyttöä.


Uijui-jui! Ensin se jahtaa Megistä, sitten sen kanssa pääsee taistelemaan. Design tässä robottilohharissa on melkoisen hienoa. Oli todella jännittävää aikoinaan kohdata tälläinen bossi.



Sitten siirrytään linnakkeessa vaiheeseen 2. Wily on taas askeleen lähempänä.


Piikkien kokoa on ainakin kasvatettu kiitettävästi. Olisivat ne pienemmätkin varmaan hommansa hoitaneet...


Liitohärveli pelastaa jälleen.


MM2:n Wily-linnassa on peräti 2 heikkoa bossia, ja tämä on niistä toinen. Seinässä olevista palikoista muodustuu pieniä robotteja, joita tuhoamalla tavallaan tuhoaa koko alueen. Ei mitenkään hirveän hienoa...



Kolmanteen kenttään sitten vain. Loppuryminät senkuin lähestyvät.


Keltasävytteinen kolmas kenttä on tuttu pahamaineisesta "miinakujastaan", joka pienellä herpaantumisella saattaa muodostua todelliseksi murheenkryyniksi.


Liian suuria liikkeitä pitää välttää, mutta toisaalta liian vähääkään ei saa liikkua, muutoin joutuu miinan tuhoamaksi.


Kokonsa puolesta todella vakuuttavan näköinen kolmas bossi kaatuu helposti, kunhan nousee nopeasti hyökkäysvaunun päälle eikä jää taaemmalle ihmettelemään.



Enää yksi areena edessä ja sitten pääsee käsiksi Tohtori Viliin.


Tämä kenttä on siitä ilkeä, että se sisältää näkymättömiä reikiä maassa. Muutama kuolema tulee siis kuin huomaamatta. Myös bossi on erittäin, erittäin ärsyttävä ja yksi huonoimmista koko MM-sarjassa!


Ylöspäin kiipeämistä, sitähän MM kakkosesta tuntuu riittävän.


Tässä sitten bossi: seinillä nököttävät robot pitää tuhota. Hommaan käy vain ja ainoastaan Clashmanin ase. Jos olet sitä vähän tuhlannut, sinulla ei ole mahdollisuuksia.  Jos tulee yksikin huti, sinulla ei ole mahdollisuuksia.  Pelisuunnittelultaan todella onneton pomo ja vie MM2:n hetkeksi jyrkkään laskusuhdanteeseen.



Olemme pääkallonpaikalla, vihdoinkin! Aika unohtaa seiniin tarrautuneet raukkikset, nyt on tosi kyseessä.


Ensin, vanhan kunnon MM-perinteen mukaisesti, pitää nujertaa kaikki kahdeksan perusrobottia uudestaan.


Sitten Wily hyökkää kimppuun koko voimallaan, mutta laitos muistuttaa MM1:ssä nähtyä. Tässäkö todella kaikki?


Ei sittenkään! Tohtori pakenee ja siirtyy suunnitelmaan B.


Wily näyttää muuttuvan omituiseksi, vihreäksi Alieniksi! Ja tämä jakaa voimakkaita iskuja, kestäen itse todella huimasti osumia Bubble Manin aseesta.


Ahaa! Wily vain ohjaili robottia pimeässä huoneessaan. Nyt hän on kuitenkin taas nujerrettu.


Mega Man kävelee ja vuodenajat vaihtuvat taustalla. Joskus on kivaa olla sininen sankarirobotti.


Koskettava loppukuva. Mega Man on vihdoinkin ansainnut leponsa, vähäksi aikaa ainakin. Wilykin taisi päästä livahtamaan pois linnakkeestaan. Mutta vähän aikaa menee ennenkuin tämä saa uuden armadan robotteja kasaan.


Mutta se onkin sitten Mega Man 3:n tarina...
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #22 : 30.06.2008 22:11 »
Riepu Oh nice. Moderaattori * Viestejä: 984 Basaaripisteet: 2 Profiili Eipä tässä tarvitse melkein mitään pelailla kun Epin selostukset tuovat tärkeimmät jutut esiin kuvien maustaessa taustalla  ;D

Wii kylläkin lähiaikoina tulossa kämppään ja ideana olisi ladata ainakin toinen Megaman VC:stä, jotta pääsisi itsekin vähän muistelun makuun, vaikkakin kolmosesta ja nelosesta onkin sitä kokemusta enemmälti. Noilla emuilla leikkiminen ei ole meikäläisen alaa, eikä sitä NES:ikään ikävä kyllä täältä löydy, joten saan näinkin vähiin tyytyä.
To defy me is a senseless act which goes against your world's wishes...
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #23 : 30.06.2008 23:21 »
Turilas Jäsen Viestejä: 570 Basaaripisteet: 1 Profiili Hieno ketju tosiaan ja Epin kuvat ja sepostukset ovat mahtavia. Tulisi Virtual Consoleen kolmonen niin voisi sitä pelailla, nyt en halua nimittäin turvautua niihin muihin konsteihin. Ykkönen ja kakkonen on pelattu vähän aikaa sitten, joten en niitä jaksa räplätä tällä kertaa.
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #24 : 01.07.2008 16:51 »
eebrozgi Jäsen Viestejä: 22 Basaaripisteet: 0 Profiili MM2:n seinäbossissa saa pari hutia anteeksi, kunhan käyttää ITEM1:stä apuna.
Hyvät selostukset, kiitos siitä.
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #25 : 01.07.2008 19:00 »
Joel-san Administraattori * Viestejä: 938 Basaaripisteet: 3 Profiili Oisko jollain antaa Megaman 1:n Firemaniin jotain vinkkejä? Millään en keksi, miten sen tulipalloja tulisi väistellä, kun niitä tulee aina välillä useita tiheään peräkkäin. Joskus onnistun väistämään useammankin, mutta vain tippuakseni maassa palavaan liekkiin.
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #26 : 01.07.2008 19:59 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW
Lainaus käyttäjältä: Joel-san
Oisko jollain antaa Megaman 1:n Firemaniin jotain vinkkejä? Millään en keksi, miten sen tulipalloja tulisi väistellä, kun niitä tulee aina välillä useita tiheään peräkkäin. Joskus onnistun väistämään useammankin, mutta vain tippuakseni maassa palavaan liekkiin.

Ilman Icemanin vasta-asetta Fireman saattaa olla melko vaikea.

Jos sinulla on täydet energiat, ei kannata liikaa keskittyä väistelyyn, vaan ampuu runsaasti osumien ottamisen uhallakin. Tällä taktiikalla matsin voi voittaa niin, että itselle jää vielä energian rippeet jäljelle. Jokatapauksessa liekkien väistely on hankalaa, olen aina lähtenyt aggressiivisesti Firemania vastaan jos jääasetta ei ole hallussa tuossa vaiheessa.

..................

Ja ei muutakuin Megaman 3 eetteriin ja aloittamaan pitkästä aikaa läpipeluu. Arvelisin, että edellisistä kerrasta on kulunut aikaa neljä tai jopa viisi vuotta. Eniten pelaamani MM-peli koskaan.


Pelkistetty päävalikko. Ei erityisen hienon näköinen, mutta hoitaa tarkoituksensa. Poiketen MM2:sta, tällä kertaa ei ole valittavana toista vaikeustasoa, joten senkään kanssa ei tarvitse erityisemmin pähkäillä. Eikun menoks!


Nämä kaverit asettuvat tällä kertaa sinisen sankarimme tielle. Kolmosen valintataulukossa ei ole "sitä jotain" verrattavissa kakkoseen, vaikka hyvin samanlainen se toki onkin. Mega Manin seikkailu alkakoon tällä kertaa....


Topmanista! Siinä missä metallimiehestä oli MM2:ssa perinteistä aloittaa, on hyrrämies ollut minulle melkein aina tässä kolmosessa se ensimmäinen robo, jonka metallista päänuppia tavoitellaan. Ja se on MM3:n helpoin bossi.


Liukuliike! Vihdoin! Heti Topmanin kenttään päästyäni ilahduin, kun muistin tämän liikkeen tulleen Megiksen repertuaariin sitten kakkosen. Tämä on mukava lisä pelimekaniikkaan: kentissä pääsee etenemään paljon nopeammin. Ja luojan kiitos, Mega Man kiipeää nyt tikkaita huomattavasti nopeammin kuin kahdessa aiemmassa pelissä. Nyt ärsytyksen luojia on jäljellä minimaalisen vähän.


"luotikotilot" ovat vihdoin tajunneet olevansa robottiketjun häntäpäässä ja napanneet apuvälineitä tueksi. Topmanin kenttä on aika hyvä, ja siinä pääsee jo maistamaan kunnolla MM3:n ehdotonta laatua.


Topman toistaa itseään orjallisesti, eivätkä sen viskomat hyrrät ole kovinkaan vaikeita väistää. Mega Manin perusasekin vie pomolta hurjasti voimia.


Seuraavaksi pudotamme oksalta Magnetmanin. Kenttänä huomattavasti vaikeampi kuin edellinen, ja pomokin on hivenen haastavampi.


Ah, kentän teema on todellista musiikkia korville!


Jahas, tälläinen hiippari laskeutuu taivaalta ja ammuskelee laiskasti kohti Mega Mania samalla hypellen. Riittävästi kuritusta osakseen saatuaan päättää poistua vaivihkaa paikalta. MM3:ssa nähdään siis ensimmäistä kertaa Protoman. Myöhemmin sarjassa tälle annetaan lisää merkitystä ja syvyyttä.


Magneettimies kamppailee hieman samankaltaisella tavalla kuin Topman. Välillä tämä koittaa "imeä" magneetilla Megiksen itseään päin ja näin tuottaa vahinkoa.  Tästä päästään suureen kysymykseen jota lapsenakin tuli pohdittua: miksi kaikki muut robotit tuottavat Mega Manille vahinkoa tähän osuessaan, mutta itse Megis ei tee kenenkään naarmun naarmua kosketuksesta? Kaverini kutsui aina tätä sen takia "sekasikiöksi". En menisi itse niin pitkälle...


Hardman olkoon kolmos robo, jonka haaveet kaatuu. 


Viisi robottiampiaista jahtaa Mega Mania ja NES huutaa hoosiannaa, hidastaen ruudunpäivitysen dia-showksi! Se on hyvä syy ampua moiset itikat häiritsemästä. Vaikka en todellakaan jää niiden kanssa leikkimään, vaan rynnin miehekkäästi läpi muutaman osuman ottaen.


Muistatteko Super Mario Bros. 3:n lihansyöjäkasvit, jotka tulivat kosketuksesta putkeen esiin? Vihreissä pöntöissä vaanii hieman samantapaisia robottiotuksia.


Älä anna nimen hämätä: Hardman ei ole mikään kovis! Auttamattoman kömpelö kaveri, jonka nuijii maan tasalla mukavasti vaikkei Magnetmanin tussaria olisikaan kertynyt vielä matkaan.


Ja sitten Needleman. Nyt alkaa vaikeutua: tämä on tähän astisista selvästi vaikein vastustaja eikä kenttäkään ole helpoimmasta päästä.


Pitäähän sitä napata energiaa tankissa mukaan. Megiksen uskollinen apuri Rush-koira on jälleen valmiina auttamaan isäntäänsä.


Liukuliikkeellekin keksitään taas Needlemanin kentässä duunia. Sen lisäksi ajoituksen pitää olla kohdallaan, muuten piikit pääsevät niskan päälle.


Needleman on ilman vasta-asetta pirullinen: se on nopea, piikkejä tiheään viskelevä vastus, joka kestää busterin osumia aika kasan. Onneksi liukuliikkeen oikeaoppinen käyttö auttaa tässä matsissa paljon.


Väliaika, kahvia ja pullaa. Snakeman, Sparkman, Geminiman ja Shadowman jäävät perusvastustajista jäljelle....
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #27 : 02.07.2008 00:32 »
Lohari Jäsen Viestejä: 453 Basaaripisteet: 9 Profiili VC:stä ostettu ykkösmegaman meni juuri läpi. Ensimmäistä kertaa itse asiassa ensimmäisen megamanin läpäisin. Icemanin kenttä oli kaikkein raastavin, juurikin nuo Ephramin mainitsemat liikkuvat "tasanteet" tuottivat muutaman kerran harmaita hiuksia. Ja jostain syystä myöskään katoilevat tiilet eivät ihan putkeen menneet. Lopparikin antoi vastusta sen verran että taisi noin 6 continueta siinä palaa. Vaikein pelaamani NES-megaman kyllä.

Epin tekstejä on kyllä mukava lukea, kun itse ei pääse kuin toiseen osaan käsiksi vähään aikaan. :)
Kokoelma
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #28 : 02.07.2008 00:57 »
Partajeesus Jäsen Viestejä: 1 177 Basaaripisteet: 0 Profiili minä taas ihmettelen epin tekstejä lukiessa että kuinka helvetin hyvä olen ollut sillon pikku muksuna kun noita pelannut.
mega man 2 mentiin läpi enkä muistanut mitään noista pää bossia edeltävistä pomoista joita epi sanoi tosi epäreiluiksi.

myös mega man 3 tuli joskus vuokrattua ärrältä.(jeps siellä joskus vuokrattiin nes pelejä, pleikkari sukupolvelle tiedoksi)
ja sen 24t vuokra ajan puitteissa vedin pää pomoon asti ilman isompia ongelmia.

nykyään turha haaveillakkaan pelaavansa kumpaakaan noin ilman että käyttää miljoona kertaa save statea.
tallennettu
Re: Mega Man (pelataan osat 1-6 läpi ysiä odotellessa!) « Vastaus #29 : 02.07.2008 01:02 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Ei sitä vanhetessa häviä kuin kärsivällisyys. Skidinä sitä vain silmät loistaen nakutti kenttiä niin kauan, että ne myös menivät läpi. Eikä se pelaaminen loppunut minulla ainakaan Wilyyn vaan heti uutta putkea tulille.

God Hand oli pitkästä aikaa samankaltainen kokemus, eli vaikka hulluuden partaalla mentiinkin niin pakko se oli pelata läpi.

Perhana pitäisikö se pistää kymppi palamaan noihin Megiksiin Virtual Consoleen... pelejä on kyllä kesken vähän liikaakin.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines