Räyhäsin ihan yleisesti, eli en vain sinulle.
- Näppäimiä on aika paljon, jopa niin paljon että tikkunapit ovat käytössä.
- Toiminnot jotka ovat riippuvaisia siitä, kuinka herkästi nappia painaa. Kiitos nappien pienien liikeratojen, hommat voivat mennä usein pieleen.
- First person tähtäys on oikeasti turhan herkkä. Jollet ole pelannut kohtuu kauan, tähtääminen sillä voi olla vaikeaa.
- Snake on sekä sulava että kankea samaan aikaan. Vaikka kaikki pelit olen pelannut lävitse hardilla, silti tilasta toiseen meneminen ei tapahdu aina sulavasti (kun yrität maastoutua kyyrystä, Snake jää kiinni seiniin tai ei tee mitään, etc.). Pieniä ongelmia toki, mutta ärsyttävät yllättävän monea.
- Inventaario on vaivalloinen.
Jep nämä asiat löytyvät siis vain Snake Eaterista. Ja kiteytyvät käytännössä siihen, että pelin kontrollit ovat monimutkaiset. Se on sitten pelaajasta kiinni turhautuuko niihin vai ei.
Miten sitten noita SE:n kontrolleja voisi parantaa? No MGS4:ssa esmes ampuminen on muutettu ja minusta täysin väärään suuntaan. Nimenomaan jyvän läpi ampuminen toi jännitystä tulitaisteluihin ja veikkaan, että nelosessa räiskimällä tulee pääsemään pitkälle. RE4 esimerkki toimii tässäkin tilanteessa, eli ampuminen on helpompaa, mutta palveleeko se pelikokemusta?
Peli on joka tapauksessa kaukana "maailman yksinkertaisimmasta toimintapelistä"
Tarkoitin ihan ensimmäistä MGS:ää, joka on nykynuorille jo lähempänä lautapeliä kuin toimintaa.
Silti yllättävän moni on ollut helisemässä sen kanssa niin ohjauksen kuin kuin kenttäsuunnittelun kanssa.
Ei lähdetä tälle tielle. Ei nimittäin paljon kiinnosta analysoida pelejä sellaisten pelaajien kautta, jotka Super Mario [teh helpoin peli ikinä] Galaxyssa mokailevat.