Riepu
Oh nice.
Moderaattori
Viestejä: 984
Basaaripisteet: 2
Peace Walker tosiaan julkaistiin Euroopankin puolella jo pari viikkoa sitten, joten PSP:lle on löytynyt jälleen ajoittain töitä. Pelin eräänlaisen päätarinan olenkin tässä ehtinyt tuoda päätökseen, minkä lisäksi Extra Opseja on tullut suoritettua onnistuneesti varsin kohtalainen läjä. Pelikello näyttääkin nyt hieman vajaata 30 tuntia, eivätkä alustan aikoinaan tuomat pelot tunnu pahemmin toteutuneen – päinvastoin.
Erityisesti olen ollut kiitollinen, miten pelaaminen ei niinkään koostu pelkästään siitä perinteisen hiippailun ja toiminnan yhdistämisestä. Kyllähän sniikkailu on edelleen pääroolissa ja sitä pääsee myös harrastamaan erilaisissa merkeissä, mutta tästäkin huolimatta huomioni oli ensimmäisten tuntien aikana lähes vääjäämättä kiinni kuitenkin MSF:n luotsaamisessa. Sotilaiden kaappaaminen ja töihin laittaminen on kaikessa keveydessään varsin rattoisaa puuhaa, mikä pelin edetessä vieläpä muuttuu vielä vähän monipuolisemmaksikin räpellykseksi. Odottamastani todella ontosta ideasta päästiinkin yllättävän kauas, kun ahkerahko pelailu oli lopulta avannut muun muuassa mahdollisuuden lähettää sotilasryhmiä taistelukentälle resursseja keräämään, jotta esimerkiksi aseiden ja itemeiden kehitys pysyisi kamojen kovetessakin kunnolla toiminnassa.
Varsinaisessa ”toiminnassakaan” ei suurempia ongelmia ole vastaan tipahdellut. Kuten demoja pelatessa jo aikoinaan selvisi, toimii Snaken ja kumppanien ohjaus pienen totuttelun jälkeen hyvin, enkä ainakaan muista karsintojen kuten ryömimisen poistamisen häirinneen niin milläänlailla. Pelaaminen tuntuukin oikeastaan juuri sopivan simppeliltä näin käsikonsolilla ainoan ongelman muodostaessa lähinnä tähtääminen keskellä toimintakohtauksia, joita muuten näin varoituksen sanana sanottakoon löytyy varsin paljon. Tehtävien määrän ollessa kuitenkin niinkin huikeahko kuin se on, toimivat toiminnallisemmat osuudet hyvänä vaihteluna ongelmistaan huolimatta.
Suurin pelin minulle tuoma yllätys oli tämän tapa kuljettaa juonta. Tiesin jo etukäteen Peace Walkerin koostuvan juurikin lyhyehköistä tehtävistä, jolloin kuvittelin juonenkin kulkevan ontuvasti pätkissä ja vieläpä hyvin hitaasti, mutta aivan näin ei kuitenkaan käynyt. Vaikka sivutehtäviä voikin tehdä jo päätarinan rinnalla, pyörivät niin sanotut Main Opsit silti todella tiiviisti tarinan ympärilla. Snake ei periaatteessa koskaan jätä juonessa asetettua päätehtäväänsä taakseen tai käy edes Mother Basessa päivän lehtiä lukemassa, vaan tapahtumasta toiseen edetään yhtä sujuvasti kuin kolmessa ensimmäisessä kotikonsoli-MGS:ssa ikään. Juoni ei näin pääsekään pahemmin tökkimään, miksi sitä on myös rutosti mukavampi seurata. Dialogipuolestakin kun suurin osa on jätetty suoraan vapaaehtoisiin Briefing fileseihin, etenee kaikki pelaajan halutessa varsin nopeasti ja sujuvasti. Välipätkissä ei muutenkaan aina edes anneta hengähdystaukoja, kiitos eräänlaisten varsin siistien Quick Time Eventtien käytön.
Odotukseni Peace Walkeria kohtaan olivat varsin varovaiset, miksi peli pääsikin lopulta yllättämään minut todella positiivisesti. Moni pelkäämäni asia oli onnistuttu kääntämään toimivaksi, miksi parhaimmillaan PW koukuttikin niin pahasti, että pelaaminen pääsi silloin tällöin venähtämään oikein kunnolla. Ja kyllä, nimenomaan pelaaminen. PW on selkeästi painottunut juurikin pelillisiin elementteihin, sillä kun puskissa ei kykitä, vietetään aikaa muuten enemmänkin pienen säätämisen kuin välipätkien katsomisen parissa. Juoni tuntuu muutenkin jääneen välillä hyvin sivuosaan, vaikka kiinnostavia elementtejä onkin ripoteltu sinne jos tänne, kuten vaikkapa alun tarjoama länsimaalaisittain vähän poikkeuksellisempi näkökulma osoittaa. Ilman juonellisiakin koukkujakin peli on kuitenkin varsin siisti kokemus.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2010 05:52 kirjoittanut Riepu »
To defy me is a senseless act which goes against your world's wishes...
tallennettu
Andy-O
"Good morning"
Jäsen
Viestejä: 97
Basaaripisteet: 0
V*ttu mitä sontaa nää tankkitehtävät on.
EDIT: k thx
« Viimeksi muokattu: 24.07.2010 14:53 kirjoittanut Andy-O »
"You must never hesitate!"
tallennettu
Riepu
Oh nice.
Moderaattori
Viestejä: 984
Basaaripisteet: 2
Nuo matsit ovat kyllä PW:n ankeinta antia. Kannattaa kuitenkin myöhemmin Extra Opseja vääntäessä tehdä niitäkin tasaista tahtia, sillä muuten tehtävätarjonta voi hetkellisesti alkaa koostua pelkästä toiminnasta. Itse hölmönä ihmisenä ajauduin tähän ojaan, miksi pelin pelaaminen onkin nyt vähän jäänyt.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2010 15:04 kirjoittanut Riepu »
To defy me is a senseless act which goes against your world's wishes...
tallennettu