Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Aihe: Metal Gear Solid: Peace Walker (PSP) [julkaisu 17.6.2010]  (Luettu 4683 kertaa)
Metal Gear Solid: Peace Walker (PSP) [julkaisu 17.6.2010] « : 21.04.2010 21:05 »
despo Jäsen Viestejä: 5 303 Basaaripisteet: 9 Profiili

Päätinpä nyt tehdä aiheen tästäkin pelistä, kun kerran ainakin yksi toinen pelistä kiinnostunut löytyy Laudalta. Japanin julkaisu tapahtuu ensi viikon perjantaina eli 29. huhtikuuta, kun taas jenkit pääsevät peliin käsiksi 8. kesäkuuta ja eurooppalaiset vasta saman kuun 17. päivä. Famitsu jo kerkesi pisteensä antamaan, jotka olivat täydet 40/40.

Kaikille onkin varmaan selvää, että pelissä pelataan taas Big Bossilla ja tapahtumapaikka ja -aika on Costa Rica vuonna 1974. Kymmenen vuotta on siis kulunut Snake Eaterin tapahtumista ja Big Bossin johtama palkkasotilasjoukko Militaires Sans Frontieres kutsutaan ajamaan Costa Ricaan tunkeutunut vieras sotilasjoukko maasta. Kojiman mukaan tämä on nyt se "oikea" jatko-osa MGS3:lle, missä Portable Ops oli enemmänkin sivujuoni eikä niin tärkeä osa pelin kaanonia.

Pelillisesti Peace Walker eroaa muutamallakin tavalla sarjan edellisistä peleistä. Big Bossia on mahdollista kustomoida ennen tehtävän aloittamista, jolloin voi valita joko raskaammin aseistetun version tai sneakkailuun paremmin soveltuvan kevyemmin varustetun version. Neljä erilaila varustettua vaihtoehtoa on käsittääkseni valittavissa. Jonkinlainen hahmonkehityssysteemi pelistä löytyy myös. Pelissä on myös co-op tila, jossa jopa neljä pelaajaa voi suorittaa pelin tehtäviä yhdessä. Portal Opsissa nähty vihollissotilaiden kaappaaminen ja omalle puolelle käännyttäminen palaa. Portal Opsissa käytetyt Ashley Woodin piirtämät välivideot palaavat käsittääkseni myös, vaikka ihan pelimoottorilla tehtyjäkin näkyy pelissä olevan.



Käytännössä koko hahmokaarti koostuu uusista hahmoista, mitä nyt Master Miller taitaa olla ainoa tuttu Big Bossin lisäksi. Huey-hahmon sukunimeä ei ole vielä paljastettu, mutta trailereista huomaa suuren yhdennäköisyyden Otaconiin ja ääninäyttelijäkin on Christopher Randolph. Mitä luultavimmin kyseessä on siis Otaconin isä ja Kojima onkin sanonut, että hän on juuri se, mitä kaikki luulevatkin.

Sen suuremmin en tässä jouda turinoimaan, toivottavasti tämä riittää keskustelun avaukseksi  :)

Linkitetään vielä uudestaan tuohon viralliseen tunnariin:
Heavens Divide, esittäjänä Donna Burke

Alla vielä kuva pelin jenkkikannesta:
tallennettu
Vs: Metal Gear Solid: Peace Walker (PSP) [julkaisu 17.6.2010] « Vastaus #1 : 23.04.2010 16:28 »
Kraidi Jäsen Viestejä: 1 203 Basaaripisteet: 7 Profiili WWW Kiinnostaa helkkaristi ja ostan varmasti (eritoten sen bundlen, mikäli vain rantautuu Eurooppaan). Ja kiva myös, että tulee taas läjä uusia hahmoja (nehän ne ovatkin yksi Metal Gear -pelien vahvuuksista) ja ilmi yksityiskohtia pelisarjan juonesta sekä Big Bossin menneisyydestä. Big Boss on myös mielestäni sarjan ehdottomasti paras ja mielenkiintoisin hahmo, joten eipähän tätä ole turhaan odotettu. Virallinen tunnarikin sai jo kylmiä väreitä aikaiseksi minussa, nom nom.
Kuvasigut pois. t: reijo
tallennettu
Re: Metal Gear Solid: Peace Walker (PSP) [julkaisu 17.6.2010] « Vastaus #2 : 05.05.2010 10:04 »
despo Jäsen Viestejä: 5 303 Basaaripisteet: 9 Profiili Pientä huhua/toiveenpoikasta on liikkeellä siitä, että Peace Walker saataisiin PSP:n lisäksi myös PS3:lle. Tosin kyseessä olisi ladattava versio PSN:ssä, eikä mikään täysi porttaus. Lisäksi mukana olisi nettimoninpeli.

Huhuilla ei tosin ole tällä hetkellä muuta pohjaa kuin se, että Konami oli yhdessä Q&A:ssa kysellyt toimittajien mielipiteitä ja näkökantaa asiasta. Vastaukset myös kirjattiin ylös, joten selvästi Konamilla on tämä ainakin harkinnan alla...
tallennettu
Vs: Metal Gear Solid: Peace Walker (PSP) [julkaisu 17.6.2010] « Vastaus #3 : 03.07.2010 05:32 »
Riepu Oh nice. Moderaattori * Viestejä: 984 Basaaripisteet: 2 Profiili Peace Walker tosiaan julkaistiin Euroopankin puolella jo pari viikkoa sitten, joten PSP:lle on löytynyt jälleen ajoittain töitä. Pelin eräänlaisen päätarinan olenkin tässä ehtinyt tuoda päätökseen, minkä lisäksi Extra Opseja on tullut suoritettua onnistuneesti varsin kohtalainen läjä. Pelikello näyttääkin nyt hieman vajaata 30 tuntia, eivätkä alustan aikoinaan tuomat pelot tunnu pahemmin toteutuneen – päinvastoin.

Erityisesti olen ollut kiitollinen, miten pelaaminen ei niinkään koostu pelkästään siitä perinteisen hiippailun ja toiminnan yhdistämisestä. Kyllähän sniikkailu on edelleen pääroolissa ja sitä pääsee myös harrastamaan erilaisissa merkeissä, mutta tästäkin huolimatta huomioni oli ensimmäisten tuntien aikana lähes vääjäämättä kiinni kuitenkin MSF:n luotsaamisessa. Sotilaiden kaappaaminen ja töihin laittaminen on kaikessa keveydessään varsin rattoisaa puuhaa, mikä pelin edetessä vieläpä muuttuu vielä vähän monipuolisemmaksikin räpellykseksi. Odottamastani todella ontosta ideasta päästiinkin yllättävän kauas, kun ahkerahko pelailu oli lopulta avannut muun muuassa mahdollisuuden lähettää sotilasryhmiä taistelukentälle resursseja keräämään, jotta esimerkiksi aseiden ja itemeiden kehitys pysyisi kamojen kovetessakin kunnolla toiminnassa.

Varsinaisessa ”toiminnassakaan” ei suurempia ongelmia ole vastaan tipahdellut. Kuten demoja pelatessa jo aikoinaan selvisi, toimii Snaken ja kumppanien ohjaus pienen totuttelun jälkeen hyvin, enkä ainakaan muista karsintojen kuten ryömimisen poistamisen häirinneen niin milläänlailla. Pelaaminen tuntuukin oikeastaan juuri sopivan simppeliltä näin käsikonsolilla ainoan ongelman muodostaessa lähinnä tähtääminen keskellä toimintakohtauksia, joita muuten näin varoituksen sanana sanottakoon löytyy varsin paljon. Tehtävien määrän ollessa kuitenkin niinkin huikeahko kuin se on, toimivat toiminnallisemmat osuudet hyvänä vaihteluna ongelmistaan huolimatta.

Suurin pelin minulle tuoma yllätys oli tämän tapa kuljettaa juonta. Tiesin jo etukäteen Peace Walkerin koostuvan juurikin lyhyehköistä tehtävistä, jolloin kuvittelin juonenkin kulkevan ontuvasti pätkissä ja vieläpä hyvin hitaasti, mutta aivan näin ei kuitenkaan käynyt. Vaikka sivutehtäviä voikin tehdä jo päätarinan rinnalla, pyörivät niin sanotut Main Opsit silti todella tiiviisti tarinan ympärilla. Snake ei periaatteessa koskaan jätä juonessa asetettua päätehtäväänsä taakseen tai käy edes Mother Basessa päivän lehtiä lukemassa, vaan tapahtumasta toiseen edetään yhtä sujuvasti kuin kolmessa ensimmäisessä kotikonsoli-MGS:ssa ikään. Juoni ei näin pääsekään pahemmin tökkimään, miksi sitä on myös rutosti mukavampi seurata. Dialogipuolestakin kun suurin osa on jätetty suoraan vapaaehtoisiin Briefing fileseihin, etenee kaikki pelaajan halutessa varsin nopeasti ja sujuvasti. Välipätkissä ei muutenkaan aina edes anneta hengähdystaukoja, kiitos eräänlaisten varsin siistien Quick Time Eventtien käytön.

Odotukseni Peace Walkeria kohtaan olivat varsin varovaiset, miksi peli pääsikin lopulta yllättämään minut todella positiivisesti. Moni pelkäämäni asia oli onnistuttu kääntämään toimivaksi, miksi parhaimmillaan PW koukuttikin niin pahasti, että pelaaminen pääsi silloin tällöin venähtämään oikein kunnolla. Ja kyllä, nimenomaan pelaaminen. PW on selkeästi painottunut juurikin pelillisiin elementteihin, sillä kun puskissa ei kykitä, vietetään aikaa muuten enemmänkin pienen säätämisen kuin välipätkien katsomisen parissa. Juoni tuntuu muutenkin jääneen välillä hyvin sivuosaan, vaikka kiinnostavia elementtejä onkin ripoteltu sinne jos tänne, kuten vaikkapa alun tarjoama länsimaalaisittain vähän poikkeuksellisempi näkökulma osoittaa. Ilman juonellisiakin koukkujakin peli on kuitenkin varsin siisti kokemus.


« Viimeksi muokattu: 03.07.2010 05:52 kirjoittanut Riepu »
To defy me is a senseless act which goes against your world's wishes...
tallennettu
Vs: Metal Gear Solid: Peace Walker (PSP) [julkaisu 17.6.2010] « Vastaus #4 : 24.07.2010 14:38 »
Andy-O "Good morning" Jäsen Viestejä: 97 Basaaripisteet: 0 Profiili V*ttu mitä sontaa nää tankkitehtävät on.
Spoileri (osoita katsoaksesi)

EDIT: k thx


« Viimeksi muokattu: 24.07.2010 14:53 kirjoittanut Andy-O »
"You must never hesitate!"
tallennettu
Re: Metal Gear Solid: Peace Walker (PSP) [julkaisu 17.6.2010] « Vastaus #5 : 24.07.2010 14:44 »
Riepu Oh nice. Moderaattori * Viestejä: 984 Basaaripisteet: 2 Profiili
Spoileri (osoita katsoaksesi)

Nuo matsit ovat kyllä PW:n ankeinta antia. Kannattaa kuitenkin myöhemmin Extra Opseja vääntäessä tehdä niitäkin tasaista tahtia, sillä muuten tehtävätarjonta voi hetkellisesti alkaa koostua pelkästä toiminnasta. Itse hölmönä ihmisenä ajauduin tähän ojaan, miksi pelin pelaaminen onkin nyt vähän jäänyt.


« Viimeksi muokattu: 24.07.2010 15:04 kirjoittanut Riepu »
To defy me is a senseless act which goes against your world's wishes...
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines