Jaoin joskus vuosi sitten mietteitäni Metroid-sarjasta eräällä toisella foorumilla:
Mainittakoon vielä Metroideista sen verran, että koen kyseisen pelisarjan olleen tasaisesti huonontumaan päin jo Echoesin julkaisun jälkeen. Metroid Prime 3: Corruption on mielenkiintoinen irtiotto peruskaavasta, muttei läheskään yhtä laadukas kuin kaksi aikaisempaa Prime-peliä. Viimeistään Metroid: Other M:n kohdalla alkoi omakin luotto kadota, kun tämä Team Ninjan ja Nintendon yhteisluomus ei oikein tunnu painottavan niitä asioita, joita haen näiltä peleiltä. Metroid: Samus Returns ja Metroid Prime 4 toki lupaavat jokseenkin parempaa suuntaa, mutten tiedä tuleeko Metroid enää ikinä olemaan niin hyvä kuin parhaimpina päivinään.
Metroidin sielu on siirtynyt indie-peleihin. Itse asiassa olen valmis menemään jopa niin pitkälle, että väitän Axiom Vergen olevan Metroid, joka haastaa ne vanhemmatkin nimikkeet; kaikki pelin hilavitkuttimet ovat suorastaan hillittömiä ja juonikin sangen toimiva tämän tyyppiselle pelille. Toivottavasti Ghost Song jatkaa samalla linjalla, mikäli se nyt vain julkaistaan joskus.
...ja täytyy kyllä sanoa, että olen edelleen vahvasti tätä mieltä.