On tietenkin helppo sanoa Wiin jo osoittaneen ettei tehoja tarvita. Näkisin kuitenkin, että tässä eletään vähän erilaisia aikoja kuin tuolloin. Sitä paitsi, niin hyvin kuin Wii ensimmäisinä vuosina menestyikin, sen myynnit myös hiipuivat aika äkillisesti.
"Äkillisesti", eli neljä vuotta julkaisun jälkeen, kun oli myyty 80 miljoonaa konsolia? Ja ennen Wii U:ta menee kyllä 100 miljoonaa rikki.
Niin, äkillisesti. Ensin myydään tukuttain ja yhtäkkiä myynti putoaa harppauksin. Kilpailijat ottivat hitaan lähdön, mutta tuntuvat pääsevän nyt vasta vauhtiin. Varmasti Wii silti voittaa, mutta loppukiri sillä on kilpailijoihinsa nähden melko heikko.
Tehot ja ohjaustapa tietenkin rokottivat pelivalikoimaa. Jos nyt kuitenkin uskotaan ilkeimpiä huhuja ja Wii U olisi vain samaa tasoa PS3:n ja 360:n kanssa, en analogitikkujen myötä näe mitään syytä miksei se tulisi saamaan 1-2 vuoden ajan täyttä tukea multiplatformpelien saralla. Assassin's Creed III ja kaverit ovat suoraan käännettävissä sille ja se saa varmasti ihmiset harkitsemaan laitteen ostamista kun päälle lyödään vielä eksklusiivit. Nähtäväksi jää riittääkö se 1-2 vuotta miten pitkäksi etumatkaksi.
Kuten jo todettua, jos omistaa PS3:n tai XO:n, joilla pelata ACIII:a ja CoDia, ei välttämättä tule mieleen ostaa toista konsolia, joilla pelata samoja pelejä. Toki tähän tulee ekslut päälle, mutta eksluja on jokaisella konsolilla. Täytyy myös muistaa, ettei ne 3rd partyt Gamecubellakaan myyneet, vaikka oli tehoja ja perinteinen ohjain. Jos Wii U pystyisi tuomaan näytölle selvästi upeammat 3rd partyt ja tehojen myötä myös sellaisia pelejä, joita ei PS3:lla ja XO:lla olisi mahdollista toteuttaa ilman isoja leikkauksia, voisi monella jo tulla mieleen vaihtaa se konsoli.
Ihmiset tosin unohtavat sen, että jos telkkarissa oleva peli näyttää PS3-peliltä, pitää tehoa oikeasti löytyä X määrä enemmän, Wii U:n ohjaimen näytön takia. DS:llä ja tableteilla kuitenkin on nähty enemmän innovaatiota kuin Wiillä ja Kinectillä, joten ohjaimelta voinee odottaa paljon. Todennäköisesti niin paljon, että myös Sonylla kuumasti mietitään jotain "uutta".
Kyllä. Jo pelkästään netin selaus tulee olemaan näytöllisellä ohjaimella luontevaa, mutta kun vielä päälle saadaan pelilliset innovaatiot. Kunhan Wii U:n näyttöä muistetaan käyttää yhtä fiksusti kuin DS:llä, ei pakotetusti.
Microsoft taas varmaan lataa paukkunsa sisäänrakennettuun Kinectiin.
Sinänsä mielenkiintoista nähdä tapahtuuko tosiaan näin. Liikkeentunnistuksen buumi tuntuu haalenevan koko ajan. Kinectiä "myytiin" (=toimitettiin ja liioiteltiin lukuja) 8 miljoonaa kahdessa kuukaudessa. Seuraavan kymmenen kuukauden aikana luku kasvoi vain kahdella miljoonalla.
Voi vain arvailla mikä varsinainen myyntiluku on. Kinectiähän toki pakataan ahkerasti konsoleiden kylkiin kiinni, joka nostaa myyntiä, joten pelimyynti lienee se oikea paikka katsoa laitteen suosiota.
Voi toki olla, että Kinect on Xboxilla se seuraavan sukupolven keskeinen juttu. Lämmintä vastaanottoa en kuitenkaan välttämättä odottelisi.
Lisäänpä tähän viestiin yhden melko mielenkiintoisen huomion, jonka olen tehnyt.
Aikoinaanhan, kun Wii U:n kehitysyksiköt lähetettiin studioille, saatiin melko paljon lukea kommentteja, joiden mukaan Wii U olisi melko selvästi tehokkaampi kuin nykyiset laitteet. Muun muassa Epic, EA, Crytek ja THQ ovat tällaisia kommentteja antaneet.
GTA V:n traileri ilmestyi jo hyvän aikaa sitten, mutta kyseistä traileria ei ole vielä ladattavissa PS3:n eikä XO:n latauspalveluissa. GTA IV:n trailerithan ilmestyivät sinne ilman minkäänlaista viivettä. Trailerin perusteella GTA V näyttäisi vähän turhan upealta nykyisten konsoleiden peliksi.
Olisiko oikeasti niin, että Rockstar on päättänyt lähteä tekemään GTA:ta Wii U:lle? DS:n Chinatown Wars oli loistava GTA-peli. Sen kaikki kosketusnäyttöpelit olisi helppo kuljettaa Wii U:lle.