Nintendo aikoo nähtävästi tuoda Wii U:n pelit sekä levyillä, että ladattavina heti julkaisupäivästä lähtien. Nykysukupolvessahan nuo ladattavat pelit ovat lähinnä vitsi. Siis en tarkoita Live Arcadea ja vastaavia, vaan näitä pelejä, jotka löytyvät myös kauppojen hyllyiltä.
Esim. Xbox 360:lle pelit saapuvat ladattavaksi useita kuukausia varsinaisen julkaisun jälkeen. Tällöin pelit maksavat uusinakin kaupoissa yleensä jotain 40-50 euroa tai vähemmänkin ja käytettyinä reilusti vähemmän. Ladattavista versioista silti kehtaavat pyytää sen 59,99. Ikivanhat pelit ovat myös todella kalliita, esim. Call of Duty 2:ta saa varmasti alle vitosella kansine päivineen, mutta niin vain ladattava versio maksaa muistaakseni neljä kymppiä.
Toki nykysukupolvessa tämä on vielä puhtaasti testivaiheessa. Ladattavat pelit on lähinnä testausmielessä laitettu myyntiin, jotta on sitten kokemusta kun niiden aika oikeasti koittaa konsoleilla.
Sääli kyllä sinänsä, ettei tätä puolta ole hoidettu konsoleilla hyvin, sillä ainakin minä voisin tehdä paljonkin heräteostoksia tylsinä hetkinä sohvalla istuessani. Minulla on usein hetkiä, jolloin tuntuu, että kaapissa ei ole mitään pelattavaa, joka kiinnostaisi juuri nyt. Kaikille konsoleille on paljonkin pelejä, joita tekisi mieli kokeilla, mutta en minä lähde kauppaan tekemään heräteostoksia normaalistikaan, saati sitten lauantai-iltana kello 22.
Ladattavien pelien pointti on tuoda paljon houkuttelevia tarjouksia vanhemmista peleistä, joita harva enää ostaa. Jos jonkun Condemnedin, The Darknessin tai vaikka Split/Secondin, eli siis semisti unohtuneen, mutta kiinnostavan pelin saisi virtuaalisesta tarjouskorista vaikka 9,99 eurolla, voisi sen napatakin yhden viikonlopun iloksi, kun mikään muukaan ei juuri innosta. Mutta kun nämä vuosia vanhat, unohtuneet, mutta ihan pätevät pelit ovat palveluiden kätköissä myynnissä hintaan 59,99, ei niitä päin viitsi edes katsoa.
Toivotan kyllä ladattavat pelit tervetulleiksi, juurikin siitä syystä, että on pieni mahdollisuus, että joku osaa hoitaa palvelun hyvin. Vaikka edelleen ostan mielummin pelini oikeasta kaupasta koteloineen, voisin joitain pelejä hankkia mieluusti myös ladattavina, kunhan halvalla lähtee vain.
Steam.
Esimerkki siitä, että ei se nyt niin vaikeaa ole. Sony ja Microsoft eivät vain osaa.