Haiskahtaa vähän huonolta provolta, mutta mennään.
Tai jos nyt oletetaan, että Valvella on vaikka se Halffis 3 hihassa ja se on kokonaan uuden moottorin varaan rakennettu, jota ei pystytä sovittamaan PS3:lle ja XO:lle, peli tullaan julkistamaan vasta kun se voidaan luvata PS4:lle ja XOO:lle. Pelkälle pc:lle ei ketään enää huvita kehittää peliä, joka hyödyntäisi laitteen voimavaroja kunnolla.
Ja siksi pc-jermut ovatkin nyt siirtyneet hehkuttamaan pieniä ja niin nerokkaita indy-pelejä. Loppuisi sekin hehkutus siihen, kun joku PC Hardcore Inc. esittelisi kunnollisen fps-pelin grafiikoin, jollaisista PS3-pellet eivät saa lain mukaan edes nähdä päiväunia.
Vai olisikohan se indie-pelien hehkutus kyrpiintymistä siihen vuosittaiseen tusinapelisatoon? Jos vedät jostain jonkun seuraavan 6kk aikana tulevien pelien listan niin niistä kahdeksan kymmenestä on varmasti ainakin joku kolmas tai neljäs jatko-osa tutuille turvallisille sarjoille. Se pienien pelien hehkuttaminen saattaa johtua pitkälti myös siitä. Eikä pc:llä pelaavat porukat ole ainoita, jotka ovat samaa mieltä: PS3:lla hehkutetuimpien peleihin taisi kuulua Journey ja 360:lla Trialsit. Omalla kohdalla se pienempien pelien viehätys on se, että ne ovat interaktiivisia kokemuksia ensin ja kaikki leffoista otetut elementit ovat sitten listan pohjalla.
Tästä analyysistäsi puuttuu myös se komponentti, että nykyisille konsoleille grafiikkaspektaakkeleiden tekeminen on jo niin kallista, että vain aniharva pystyy moiseen pistämättä itseään konkurssiriskiin. Koko teollisuus on vähän paskassa jamassa. Ja siinähän suurin ongelma nykykehityksen kanssa onkin. Tulevaisuuden peleihin piisaisi varmasti tehoja, mutta lieneekö kenelläkään oikeasti budjettia lähteä tekemään moista spektaakkelia varsinkin, kun sen pitäisi sitten myydä useita miljoonia päästäkseen edes nollille.
Mitä Half-Life 3:een tulee, niin pieni vilkaisu Valven menneisyyteen ja sieltä voi hyvin selvitä, ettei sieltäkään mitään graafista superpläjäystä ole tulossa. HL1 ei ollut kummoisen näköinen verrattuna sen aikaiseen PC-tarjontaan. HL2 julkistettiin, kun Doom 3 kolkutteli jo ovella. Valvella ei yksinkertaisesti ole kummoistakaan historiaa moisista peleistä eikä se näytä olleen porukan prioriteettikaan missään vaiheessa. Todennäköisempää olisi ehkä, että joltain id:ltä tai Crytekiltä tulee moinen peli.
Jos pc olisi hyvä pelialusta, sille voisi tehdä suuren budjetin pelejä, ilman suoria konsolikäännöksiä. Mutta pc ei pelialustana enää ole sitä mitä se ennen oli.
Huomannet, että yksinoikeudet ovat muutenkin todella harvinaisia verrattuna mihin tahansa muuhun aikaisempaan sukupolveen? Ja sen, että keskimääräinen peli on niin vaikeillakin tasoilla nykyään niin helppo, että siinä ei yksinkertaisesti voi enää mokata? Ei näillä budjeteilla yksinkertaisesti pysty tekemään yksinoikeuksia millekään alustalle (tai pienemmälle yleisölle), ellei rahoitus tule suoraan laitevalmistajalta.
Kickstarter ja ison budjetin pc-pelin harvinaisuus on tavallaan avannut markkinoita sellaisille peleille, mille porukka sukupolven alussa huuteli, ettei niille ole yleisöä (ja siksi kaikesta pitää tehdä FPS). Näin vanhan koulukunnan ropefanina esmes Wasteland 2:n ja Project Eternityn olemassaolo on jotain todella hienoa.