JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 711
Basaaripisteet: 2
Olen hiukan ymmälläni noista specseistä. Tai lähinnä kohdasta "12 shader cores providing a total of 768 threads". En saa kiedottua päätäni sen ympärille mitä tuo tarkoittaa. Lukujen perusteella 768 voisi olla Steam prosessoreiden määrä, mutta tuo tulkinta että ne olisivat jotain threadejä on jotenkin outo. Voinhan tosin olla väärässäkin että se ei ole outo...Mutta nuo luvut sen periaatteessa sanoo kuinka paljon GPU numeroita vääntää.
Muisti on ehkä yllättäen "vain" DDR3 muistia. Sinänsä muistin nopeus ei ehkä ole se kaikista kriittisin ominaisuus, mutta kun tämä muisti on ilmeisesti myös GPU:lle, niin luulisi että kiire tulee jossain vaiheessa. Hiukankin peli tarkoitukseen tehty PC -näytönohjain sisältää aina GDDR5 muistia, eli juuri sitä jota Orbis sisältää. Vaikka voisin kuvitella että se määrä on kuitenkin ehkä tärkeämpää kuin nopeus. Tässä tosin on sekin puoli että jos peli käyttää yli 4GB muistia, se on ymmärtääkseni koodattava 64 bittiseksi (Fraeon varmaan korjaa jos olen väärässä?). Jos tämä pitää paikkansa ja Durangon maksimi muisti peleille on 5GT, niin tämä tuntuu hiukan hassulta ratkaisulta että koko koodaus täytyy tehdä uusiksi jos haluaa sen koko 5GT käyttöön. Eli kun Orbis todennäköisesti sisältää sen 3,5GB peli käyttöön, Durangon koko muistia tuskin tullaan ikinä käyttämään multiplatfrom -peleissä. Joten muistin osalta Orbis voi hyötyä ehkä enemmän multiplatform -peleissä.
En sitten tiedä kuinka paljon eSRAM kompensoi DDR3 muistia (se on todella nopeaa muistia). Mutta ymmärtääkseni se on enemmän bufferointia varten kuin itse käyttömuistia. Onhan 32MB aika pieni kokoinenkin käyttömuistia ajatellen. Mutta voisi kuvitella että eSRAM ainakin auttaa 1080p/60fps saavuttamisessa.
Prosessorista on paha sanoa mitään kun mitään ei oikein tiedä. Mutta arkkitehtuurina on x64. Ja tämä on taas aivan erilainen kuin WiiU:n Power arkkitehtuuri. Vaikka ei sillä, ainahan prosessorit on ollut omanlaisia konsoleissa. Haitta tästä voi tulla jos Orbis on x64 tai x86 arkkitehtuuria. Orbis voisi itseasiassa olla jopa x86 arkkitehtuuria. Jos siinä on siis huhuttu 4GB muistia.
Sitä hiukan ihmettelen että tuossa on HDMI sisääntulo. Miksi ihmeessä? Voisiko olla että siinä on TV:n nauhoitusominaisuus? Sinänsä sopisi M$:n multimediaboksi ajatteluun.
Vähän tarvisi tarkempia tietoja että voisi hypettyä...
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Sharkie
Valikoiva pelaaja.
Moderaattori
Viestejä: 3 175
Basaaripisteet: 5
olen alkanut lämmetä Microsoftin käyttiksille ja suunnittelutyylille yhä enemmän.
Saa nähdä mitä Microsoftilla on mielessä, jos käyttikselle on varattu jopa 3 gigaa muistia. Guide on Xbox 360:llä näppärä idea, mutta paikoitellen ärsyttävän hidas. Jokaista valikkoa ladataan vähän liian kauan. Kyse ei ole kuin muutamista sekunneista, mutta lisämuistilla Guiden saisi varmaan toimimaan salamannopeasti. PS3:n in-game XMB oli vielä hitaampi. Noin muuten pidän XMB:stä. Se toimii nopeasti. Xboxin käyttiksessä ärsyttää kaikki siirtymäanimaatiot. Miksi kaikki ei voi aueta heti? Mitä nyt olen Windows Phoneja räplännyt, niin samat animaatiot taitavat sielläkin olla? Toivottavasti MS keksii tuon nykyisen Xboxin tiilikäyttiksen tilalle jotain muuta. Onhan se ihan nätti, mutta se suorastaan huutaa kosketusnäyttöä. Xbox Smartglass on tavallaan vastaus tuohon, mutta on se nyt hieman typerää heittää ohjain sivuun ja napata tabletti/puhelin käteen.
Itsekin pidän XMB:stä todella paljon. Simppeli, nopea, nätti, käytännöllinen. Preferoin nykyään tällaista suunnittelua turhan krumeluurin aiheuttaman pienenkään hidastelun edelle. Onkin harmillista, että Sony päätti kurauttaa Storensa entisestään puskemalla ruudun täyteen kaikkea isoa. Vaikka tuo kyllä stögäilee sen verran, että koodaajassakin on varmasti syyttämistä.
Anyhoo, toivon kovasti että uusi pleikkari pitää XMB:stä kiinni. Kestää siitä joitain asioita parannella, ja toki muilla konsolin käyttöön liittyvillä alueilla Sonylla on kovastikin petraamista, mutta pohjalla on ehdottomasti tämän sukupolven miellyttävin käyttis.
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 711
Basaaripisteet: 2
En nyt voi satavarmasti mitään sanoa, kun en tietokonearkkitehti ole, mutta kuulostaa vähän hassulta. Lisäksi onko tuo 64-bittisyyden käyttö nyt sen vaikeampaa kuin normikoodaminenkaan.
Sitä en tiedä että onko se kuinka paljon vaikeampaa tehdä 64bit koodausta, tuskin. Mutta se tarvitsee jollain tavalla tehdä uusiksi. PC-peleistäkään ei kai oikeastaan tule 64bit ja 32bit versiota, ainoastaan toinen. Vaatisi kuitenkin extratyötä.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 711
Basaaripisteet: 2
Ilmeisesti tuo 12 shader unit tarkoittaa Compute Unitia...ja tuo 768 theards tosiaankin steam prosessoreita. Tämä heittää GPU:n hiukan AMD:n HD7770 -kortin yläpuolelle. Siinä on 10 Compute Unitia. HD7850 kortissa on jo 16 Compute Unitia, joten se on jo hiukan tehokkaampi.
Konsolille tämä on aika kova kortti. HD7770 kortti kuitenkin riittää jonkinlaiseen PC-pelaamiseenkin. Lisäksi on vähän epäselvää, kumpi kortti on pohjimmiltaan kyseessä, HD7770 vai HD7850. Periaatteessa tämän suurin merkitys on muistiväylä, mutta kun Durangossa on DDR3 muistia, muistiväylän nopeus on kyseenalainen. Mutta, luulen että kortti on pohjimmiltaan lähempänä HD7850 korttia. On kuitenkin helpompaa ottaa niitä Compute Uniteja pois käytöstä kuin lisätä. Samoin HD7850 käy 860Mhz kellotaajuudella, joka on lähellä Durangon GPU:n kellotaajuutta. Tykkilaite tulossa tämän perusteella. Eli ainakin huhut M$:n maltillisesta konsoliraudasta voidaan mielestäni todeta vääriksi huhuiksi, jos nämä pitää paikkansa.
Ja edelleen, WiiU jää niin kauas että todennäköisesti ei ole toivokaan multiplat -peleistä.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2013 10:40 kirjoittanut JayeizH »
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
zoukka
guli
Jäsen
Viestejä: 5 054
Basaaripisteet: 14
Ja edelleen, WiiU jää niin kauas että todennäköisesti ei ole toivokaan multiplat -peleistä.
Jeps, saa nähdä vakiintuuko Nipan asema kotikonsolimarkkinoilla halvemman hinnan ja Wii brändin avulla tämän genin "PS2'seksi", joka eli vielä pitkään HD konsolien tulemisen jälkeen, vai käykö Gamecubet nyt kun Wii Sports huuma puuttuu täysin. Aika paskalta näyttää ainakin omiin silmiin tämä Nipan meininki.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 711
Basaaripisteet: 2
-backwards comparability (jos xbla pelit ei enää toimi uudella boxilla, pitää se jättää jo periaatteesta ostamatta)
jne.
X360:n ns. "oikeat pelit" tuskin toimivat, mutta XBLA pelit voivat toimia emulaattorilla. Suoraan tuonti tuskin onnistuu, niin erilainen on rauta ja todennäköisest käyttiskin. Lisäksi 3GB:n järjestelmämuisti ainakin pitäisi riittää emulaattorin pyörittämiseen, samoin CPU:ssa olevat ytimet luulisi riittävän tähän helposti. Se on sitten vaan kiinni siitä jaksaako M$ tehdä tämän "ilmaisen työn", että käyttäjät saavat kunnon emulaattorin ilmaiseksi, että voivat pelata jo maksettuja pelejä. Tosin voihan olla että tästä tulee Xbox Liven mukana tuleva ominaisuus. Jos Liveä ei ole, et pelaa X360:n xbla pelejä.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 711
Basaaripisteet: 2
Itse ainakin toivon, että laitteessa olisi Cell mukana pyörittämässä käyttöjärjestelmää ja mahdollistamassa PS3-yhteensopivuuden.
Eli CPU, GPU, PPU ja vielä Cell? No saahan toivoa, mutta minä sanon että ei ikinä. Tulisi sellanen sekasalaatti että kehittäjät olisi aivan hukassa. Varsinkin jos koneessa on x64 tai x86 CPU. Puhumattakaan kustannuksista.
Voisihan periaatteessa olla että Cell olisi sivussa, joka tekisi vain taaksepäin yhteensopivuutta, mutta tähän tuskin riittäisi Cell. Koska kun RSX on Nvidian, niin AMD:n GPU:lla sen emulointi olisi todennäköisesti suht vaikeaa. Vaikka varmasti todennäköisempi vaihtoehto kuin RSX:n laittaminen Orbikseen. Mutta kustannukset nousisi niin korkeaksi että tuskin.
EDIT:
Btw. missä on Rane61?
Tosiaan! Mies osaisi varmaan kertoa kuinka 4GB GDDR5 muistia vastaa helposti 8GB DDR3 muistia ja yli, kun se on niin paljon nopeampaa.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 711
Basaaripisteet: 2
Ja edelleen, WiiU jää niin kauas että todennäköisesti ei ole toivokaan multiplat -peleistä.
Enemmän tässä painaa se miten Wii U tulee menestymään ja onko kaupallisesti järkevää kääntää peli Wii U:lle.
No joo, voihan sitä näinkin katsoa. Mutta käytännössä WiiU:n pitäisi menestyä paremmin kuin Orbis ja Durango yhteensä ja kuten historia on näyttänyt, tämäkään ei vielä lupaa hyvää tukea multiplat peleille, vaan niiden pitää myös myydä alustalla.
Lisäksi näillä tehoeroilla Durango ja Orbis kun ovat selvästi tehokkaampia kuin WiiU. Pelkästään 1GB muisti tuo kovan rajoituksen kun verrataan 3,5GB ja 5GB määriin. Puhumattakaan about kolmen sukupolven erosta GPU:ssa. Kyllähän Modern Warfare 3:kin tuli myös Wiille. Mutta voiko tätä verrata PS3 tai X360:n vastaavaan? No ei oikein. En siis oikein osaa ajatella skenaariota että multiplat -pelit olisivat WiiU:lla samassa statuksessa kuin Orbiksella ja Durangolla. Multiplat -pelit tulevat olemaan kuitenkin aina parempia Orbiksella ja Durangolla.
Tietty tehot ovat pitkälti spekulointia vielä. Mutta onhan samanlaista juttua kuulunut jo monelta suunnalta.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu