Ensinnäkin täydellistä peliä ei ole olemassa, eikä tule olemaankaan. Täydellinen on idea, joka ei koskaan toteudu käytännön asteella. Se että Halo sattui saamaan kympin ei tarkoita varmasti edes arvostelijan mielestä että peli olisi täydellinen. Se vain sattuu olemaan asteikon korkein arvosana. Minusta on typerää että kympistä edes tehdään jotenkin pyhä asia. Voin sanoa vaikka kymmeniä kympin pelejä, vaikka kaikissa niissä on varmasti omat ongelmansa.
Juuh, no tarkoitinkin lähinnä lähes täydellistä peliä. Siis sellaista, joka saisi maksimipistemäärän kuvitellusta arvosteluasteikosta. Muutan siis otsikkoa hiukan.
Itse kuitenkin pyrin jähmettämään pelin sen omaan aikakauteensa enkä yritä arvostella sitä nykymittapuiden mukaan. Esim. A Link to the Past on 90-luvun alun täydellisyys ja Ocarina of Time 90-luvun lopun.
Niin teen minäkin. Viime aikoina olen tutustunut hieman vanhempiin peleihin, sillä aikaisemmin minulla ei ole ollut niihin varaa tai muuta mahdollisuutta. Etenkin Ocarina of Time hipoi täydellisyyttä omaan aikaansa nähden, mutta eihän se missään nimessä pärjää teknisesti Twilight Princessille. Molemmat ovat äärimmäisen hyviä pelejä, jotka sidon julkaisuajankohtaan. Onhan se nimittäin jo selvää, ettei NES-aikoina voitu edes uneksia nykykonsolien tehoista ja nykypelien tasosta. Ja jos joku lähtee nykyään tekemään uutta peliä NES-grafiikoilla ja -tehoilla, se saattaa silti nousta todella hyväksi ja merkittäväksi peliksi, kunhan vain se onnistuu hyvin.