Niin ja voisin tosiaan sanoa samat sanat Apexista, mitä MasterTK sanoi Siegestä. Alkaa tuntumaan, että tämä on minulle genin paras peli. Pelitunteja en osaa tarkasti arvioida, koska PS4:llä ei niitä voi mitenkään seurata, mutta Xbox-versiota olen pelannut 130h ja PS4-versiota ainakin tuplat tuosta. Aina kun on aikaa pelata, niin pistän pelin tulille, ja kun pitäisi lopettaa, niin en haluaisi. Toivon todella, että tästä saadaan nauttia Overwatchin ja Fortniten tavoin vuosia.
Apex Legends oli minulle genin paras peli. Sitten tuli Season 3 ja pilasi kaiken. Tai Respawn Entertainment pilasi.
Ensin tuli uusi mappi, joka vaikutti aluksi hyvältä. Visuaalisesti upeaa tykitystä tylsähkön Kings Canyonin jälkeen. Paljon eri tyyppisiä alueita ja tapoja taistella vihollisia vastaan. Uusi hit scan -ase, Charge Rifle, jolla pystyy ampumaan juuri sinne minne tähtäät. Uusi legenda, Crypto, joka vaikutti ihan coolilta.
Pian sain kuitenkin huomata, että jokin mättää. Ei tämä tunnu enää siltä peliltä, johon olin tulisesti rakastunut ja johon olin upottanut ainakin 500h vapaa-ajastani. Uuden kartan flow ei vain yksinkertaisesti ole lähelläkään sitä mitä se oli Kings Canyonissa. Liikaa tyhjää tilaa sekä ahtaita ja monikerroksisia rakennuksia, joissa taistelu on helvetin tökeröä ja joissa on mahdotonta paikallistaa vihollisten sijainti, koska askelet kuulostavat identtisiltä, kuuluivat ne sitten mistä kerroksesta tahansa. Taistelut käydään nyt pääosin räiskimällä snipereilla, koska etäisyydet ovat liian pitkiä ja rakennusten päällä on helppo kämppiä.
Sitten se Charge Rifle. Hit scan -aseilla ei pitäisi olla mitään sijaa BR-peleissä. Charge Riflea on nerfattu muistaakseni nyt kaksi kertaa, mutta se on edelleen täyttä syöpää, joka pitäisi poistaa pelistä. Joka kerta kun kuulen sen korviariipivän BFFF-TSHUU-äänen, tekisi paiskata ohjain seinään. Charge Riflellä ei enää helposti tapa ketään, se on lähinnä raivostuttava ärsyke, jolla lypsetään vastustajilta shieldit nolliin järjettömien etäisyyksien takaa, koska hit scan -aseella sinun ei tarvitse ajatella etäisyyksiä tai ennakoida vastustajan liikkeitä. Sen kun klikkaat pitkänmatkan scopella vastustajaa ja imet sen shieldit tyhjäksi. BFFF-TSHUU, BFFF-TSHUU, BFFF-TSHUU! Vittu mitä paskaa.
Crypto osoittautui myös turhakkeeksi, jota juuri kukaan ei enää käytä. Hahmo-META pyörii edelleen Wraithin ja Pathfinderin ympärillä, koska Respawn ei osaa tai uskalla nerfata noita hahmoja kunnolla. Gibraltar nousi sentään TOP3:een uusien buffien ansiosta, mikä sekoittaa edes vähän pakkaa.
Unohdinko mainita, että Respawn poisti Kings Canyonin kokonaan pelistä? Aivan järjetön idea. Tässä ollaan nyt jouduttu siis väkisin pelaamaan uutta mappia kaikkine lieveilmiöineen, koska pelattavia mappeja on siis vain yksi. Olen aidosti nostalginen Kings Canyonia kohtaan, vaikka siitä on vain muutama kuukausi, kun pääsy sinne evättiin.
Mutta ei tässä vielä kaikki! Pari viikkoa sitten Respawn iski viimeisen naulan arkkuun lisäämällä SBMM-systeemin (Skill Based Matchmaking) myös casual modeen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että casual mode on nyt vaikeampi kuin ranked mode. SBMM:n tarkoituksena oli helpottaa peliä vasta-alkajille ja keskivertoa huonommille pelaajille, jotta he saisivat pelata samantasoisten pelaajien kanssa. Samalla kuitenkin pilattiin keskivertoa parempien, etenkin soolopelaajien pelit, koska me joudumme pelaamaan samantasoisia - tai parempia - pelaajia vastaan. Käytännössä lobby täytetään eri servereiltä hyvistä pelaajista ja loput paikat täytetään niillä huonommilla pelaajilla, jos sillä hetkellä peliä ei ole aloittamassa tarpeeksi hyviä pelaajia.
Ennen kaikki pelaajat valittiin sattumanvaraisesti samalta serveriltä, taitotasosta huolimatta, minkä lisäksi premade-joukkueet pelasivat vain toisiaan vastaan. Nyt premade-joukkueet pelaavat sooloilijoiden kanssa samassa pelissä ja pelaajat tulevat eri servereiltä. Tämä tarkoittaa sitä, että joillakin pelaajilla on paskemmat pingit ja tiimit jaetaan täysin epäreilusti. Näin sooloilijana voin saada kaksi täysin paskaa pelaajaa tiimiini, samalla kun vastassani on kolmen hengen premade-kaveriporukoita, jotka kommunikoivat keskenään ja joilla on aivan järjettömät statsit. Joudut siis usein taistelemaan käytännössä yksin kolmea yhtä hyvää tai itseäsi parempaa vastustajaa vastaan.
Kun ennen pelasin Apexia ”vielä yksi roundi” -mentaliteetilla aamuyöhön asti, niin nyt pystyn pelaamaan ehkä maksimissaan kolme matsia ennen kuin mitta tulee täyteen ja peli on pakko sulkea. Enkä mä pysty pelaamaan mitään muutakaan FPS-peliä, koska kaikki muut pelit tuntuvat Apexin jälkeen rupiselta persereiältä pelimekaniikoiltaan.