Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #3699 : 24.11.2020 14:39 »
Gba
Jäsen
Viestejä: 2 918
Basaaripisteet: 0
Tuli se Cold War tylsyyksissä hommattua sitten kuitenkin. Meinasin jo heittää pelin levyltä, kun ei alkuun ollut Aiming Response Curvea säädettävänä lainkaan. Onneksi tuli kuitenkin eilisessä päivityksessä niin sai dead zonen ja lineaarisen response curven avulle pelin kelvolliselle tasolle.
Visuaalisesti peli ottaa jopa takapakkia MW:een verrattuna. MW:n realistinen presentaatio on korvattu perinteisemmällä arcade-CoDittelulla. Äänimaailma kuulostaa flipperiltä ylikorostetuilla hitmarkeilla ja ääniefekteillä. Ray tracing + 4K/60 TAI 1080p/120 tekee hommasta kuitenkin visuaalisesti tietyllä tapaa miellyttävää. Ja PC -pelaajille tuttu FoV -säädin on sekin ihan tervetullut lisä.
Itsellä täysin päinvastaiset fiilikset. Hienoin tähän asti tehty COD, äänimaailma huikea ja FoVsäätö täysin turha pelaamisen pilaava lisäke. Testailin säätää pelin siihen 120:n ja vaikka rekyyli tippuu nollaan, niin peli muuten muuttuu aivan pelikelvottomaksi. Tykkään nopeasta toiminnasta ja se oletus FoV on tähän paras. Toki tietenkin hyvä mitä enemmän peliä voi säätää, jokainen voi sitten omaan makuun säätää asetukset.
Makuasioita osakseen nämä. Teknisesti melko tasaviivalla ovat vaikka ilmeisesti Cold Warissa on käytetty pohjana jotain vanhempaa pelimoottoria. Itselle ainakin MW:n jälkeen osuu pahasti silmään tönköt hahmoanimaatiot ja yleinen videopelimäisyys.
Mitä muuten meinaat että rekyyli tippuu ja peli pelikelvottomaksi jos on 120Hz? Ja että laajempi FoV tekee pelistä hitaamman? Juuri sillä kalansilmämoodillahan ne maisemat vilkkuu nopeammin taustalla.
Omaan makuun tuo 120 fov vaikutti nopealla testillä juuri hitaammalta fiiliksen osalta kuin default asetukset. Tuosta rekyylistä, selvitin asiaa vielä lisää ja ads affected + 120 fov saattaisi vaikuttaa vain visuaaliseen rekyyliin, eli näyttäisi ettei aseessa ole rekyyliä niin paljon vs ineffected. Toki helpottaa tähtäämistä. Ja ilmeisesti tuo 120 fov ei edes itsessään vaikuta siihen, eli täysin väärä oletus itsellä siitä mikä siihen vaikutti.
edit: nyt alkoi epäilyttää et pelasinkohan saatana jollain 60hz asetuksilla kun tein ton testin, vaihdoin nimittäin näyttöä kun strategiat tulee pelailtua mieluimin tolla 27" vs Oledi 55" - huh huh mitä autismia taas
« Viimeksi muokattu: 24.11.2020 14:47 kirjoittanut Gba »
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #3703 : 29.11.2020 14:14 »
Gba
Jäsen
Viestejä: 2 918
Basaaripisteet: 0
Hearts of Iron IV
Jumakauta onko tämä digitaalista heroiinia? Aivan tajuttoman koukuttava peli. Kello näyttää noin 25h peliaikaa ja muutaman kerran olen aamuun asti pelannut. Lueskelin naureskellen yhden yli 200h pelanneen kommentteja, ettei vielä ole oppinut kuinka joukkoja siirretään satamasta toiseen. Pelin oppimiskäyrä on älyttömän korkea, joskus jopa liiankin. Mitään ei oikein selitetä kunnolla ja pelin ympärille rakennettu Wikipedia, sekä Youtube videot pelistä ovatkin olleet ahkerassa käytössä. Ymmärrän hyvin miten monella ei maltti pelin opetteluun riitä, mutta itselle homma ei tunnu mitenkään epämieluisalta vaan jatkuvia dopamiinia tuottavia "ahaa" -elämyksiä tulee kun tajuaa miten prosessit toimivat. Olen pelannut lähinnä Suomella ja se on sama kuin alottaisi pelin extra hardilla, mutta tämä tuo peliin samanlaisia viboja kuin lapsena 8-bittistä hakatessa, kokoajan samaa kohtaa uudelleen ja uudelleen. Peli myös noudattaa historiallisia faktoja suht kivasti, joten etua historian tuntemuksesta on jonkin verran. HOI4 julkaistiin 2016, mutta edelleen tulee päivityksiä ja yhteisö on hyvin voimissaan. Huh huh mikä peli. 100/100 mikäli autisti tason strategia kiinnostaa. Steamissa hintaa 9,99e nyt ja jatkuvasti noita tarjouksia pyörii. Itse maksoin 40e kun en jaksanut venata tarjousta, vaikka tiesinkin sen tulevan. Ei kaduta yhtään.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #3704 : 29.11.2020 23:13 »
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 711
Basaaripisteet: 2
Gears of War 4 tulille PC:llä. On ollu helvetin jännittävät tunnit kun katselen latauspalkkia ja jännitän saanko ohjainta käteen tänään ollenkaan. Saatana ja luulin vielä olevani fiksu ja päätin laittaa ajoissa latautumaan heti kun pääsi tänään ilta puolella kotio. No, koko onkin 133gigaa, joka pitää ladata kokonaan ennen kun pääsee pelaamaan. 100Mbit/s netti löytyy, mutta teoriassakin se imee sitä melkein kolme tuntia. Päälle se että kakarat katsoo ties mitä pätkää tableteillaan, niin odottelen vieläkin 23:00 jälkeen reilua kymmentä gigaa.
Mitä tästä opimme? Ei ole tulossa all-digital konsolia ihan heti tähän talouteen. Myönnän toki senkin että rutisen tästä yhtä usein ja antaumuksella kuin vanhempikin rusina. Mutta ironia on kyllä jos ei koskettavissa niin haistettavissa, kun puhe on kova kuinka latausaikoja saadaan olemattomaksi tässä sukupolvessa. Ongelma kuitenkin se että kun pelin koko on tätä tasoa, 20 vuotta sitten pelikokemus oli siinä vaiheessa jo korkealla kun nykysukupolven kanssa puristetaan ohjainta rystyset valkosena seuraten viimeisiä gigoja.
Mutta toivon kyllä oikeasti että fyysinen media peleissä ei ole katoamassa mihinkään. Muutenkin aika ja tilaisuudet pelaamiseen aika kortilla, niin siinä on kiva katella palkkeja vielä. Tulee PSOnen latausaikoja ikävä.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #3705 : 30.11.2020 01:44 »
Gba
Jäsen
Viestejä: 2 918
Basaaripisteet: 0
Gears of War 4 tulille PC:llä. On ollu helvetin jännittävät tunnit kun katselen latauspalkkia ja jännitän saanko ohjainta käteen tänään ollenkaan. Saatana ja luulin vielä olevani fiksu ja päätin laittaa ajoissa latautumaan heti kun pääsi tänään ilta puolella kotio. No, koko onkin 133gigaa, joka pitää ladata kokonaan ennen kun pääsee pelaamaan. 100Mbit/s netti löytyy, mutta teoriassakin se imee sitä melkein kolme tuntia. Päälle se että kakarat katsoo ties mitä pätkää tableteillaan, niin odottelen vieläkin 23:00 jälkeen reilua kymmentä gigaa.
Mitä tästä opimme? Ei ole tulossa all-digital konsolia ihan heti tähän talouteen. Myönnän toki senkin että rutisen tästä yhtä usein ja antaumuksella kuin vanhempikin rusina. Mutta ironia on kyllä jos ei koskettavissa niin haistettavissa, kun puhe on kova kuinka latausaikoja saadaan olemattomaksi tässä sukupolvessa. Ongelma kuitenkin se että kun pelin koko on tätä tasoa, 20 vuotta sitten pelikokemus oli siinä vaiheessa jo korkealla kun nykysukupolven kanssa puristetaan ohjainta rystyset valkosena seuraten viimeisiä gigoja.
Mutta toivon kyllä oikeasti että fyysinen media peleissä ei ole katoamassa mihinkään. Muutenkin aika ja tilaisuudet pelaamiseen aika kortilla, niin siinä on kiva katella palkkeja vielä. Tulee PSOnen latausaikoja ikävä.
Tuo on täyttä totta. Vasta kun kaikilla on gigaset liittymät voidaan puhua digin läpimurrosta. Kateellisena katsoin kun frendin giganen imaisi pelin, latausnopeus oli 600mb/s. Suomi on vielä ihan ok tasolla, jos miettii liittymien nopeuksia, muu maailma tulee vielä perässä. Parikymmentä vuotta sitten asensin Duke Nukemin (muistaakseni) 30 disketiltä ja sekin meni nopeammin, kuin useamman pelin lataaminen on mennyt nykypäivänä. Kun warettamalla saa pelin nopeammin kuin virallisesti - on jossain on menty vikaan.
Ps. tänään 11h HoI IV - huh huh, pakko alottaa joku pakollinen 1h päivittäinen lenkkeily tähän kylkeen.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #3708 : 30.11.2020 12:16 »
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #3715 : 02.12.2020 12:09 »
zoukka
guli
Jäsen
Viestejä: 5 054
Basaaripisteet: 14
Missasin aikoinaan Hollow Knightin täysin ja olen nyt pelaillut sitä hiljalleen kuukauden ajan switchillä. Ajattelin, että tässä olisi hyvä peli kannettavaan pelaamiseen, mutta päinvastoin tämän pelin refleksipohjainen taistelu ja uskomattoman hieno presentaatio saavat oikeutta vain isolta ruudulta ja kotiteatterilla. Sain myös kramppeja käsiini kannettavasta pelaamisesta, sillä peli vaatii välillä melkoista sorminäppäryyttä ja switchin ergonomia on lähellä kolmea yhteen teipattua N-Cagea.
Pelasin peliä muutaman tunnin viime vuonna ja se jäi jostain syystä kesken. Onneksi aloitin pelin uudelleen, sillä pelistä on kuoriutunut loppua kohti yksi parhaita metroidvanioista ikinä. Monilla osa-alueilla peli pieksee jopa Super Metroidin, vaikka kokonaisuus jää aika tasaiseksi väännöksi. Suurin nautinto pelissä tulee siitä, että jossain kohtaa pelimaailma aukeaa oikein kunnolla ja sitä saa tutkia omaan tahtiin. Jotkut bossit ovat liian vaikeita riippuen siitä miten aikaisin satut ne löytämään, mutta ne on aina mahdollista voittaa. Jos selkäsauna ei kiinnosta voi vaan vaihtaa maisemaa ja parannella hahmoaan revanssia varten. Peli on myös täynnä todella merkittäviä salareita ja vaihtoehtoisia paikkoja, mikä tekee tutkimisesta niin palkitsevaa.
Pelaaminen itsessään on nautinnollista hyvien kontrollien ja pelisuunnittelun ansiosta. Pelihahmo liikkuu nopeasti ja kentät/kyvyt antavat yleensä jonkun keinon oikaista tylsempiä maisemia. Yleensä backtrackaaminen ei harmita, sillä pelimaailma on täynnä salareita ja reittejä, jotka aukeavat uusien kykyjen avulla. Pelissä voi myös farmata vihollisia resurssien ja ötököistä aukeavien tarinoiden toivossa. Pelissä on myös hieno "unimekaniikka", minkä avulla voi saada lisää tietoa pelimaailmasta ja hahmoista. Genrensä peliksi Hollow Knightissa on todella paljon erilaisia hahmoja ja vihollisia ja niillä kaikilla on joku koherentti taustatarina tai yhteys pelimaailmaan. Pelin hitaasti avautuva tarina on yhdistelmä Dark Soulseja ja Metroideja ja sitä on ilo tutkia. Tunnelma vaihtelee kiehtovista ympäristöistä ja kauniista melodioista, karmeisiin pimeisiin tunneleihin, joita asuttavat inhottavat hämähäkit ja parasiitit. Jotkut viholliset aiheuttavat varmasti hyönteiskammoisille painajaisia.
Pelin yksi kohokohta ovat mahtavasti suunnitellut bossit. Osassa taisteluissa päästään todella eeppisiin tunnelmiin, kun bossilla on monta phasea ja hieno taustamusiikki joka yltyy JRPG-mäisiin urku ja kuorotilutuksiin. Syke on yleensä korkealla, kun bossi lopulta kaatuu sillä näkyvää HP-mittaria niillä ei ole ja osa bosseista on todella haastavia. Pelistä on jäljellä vielä varmaan 5-10 tuntia ja suru ryömii jo puseroon ajatuksesta, että tämä herkku loppuu. Olisi varmasti ollut vuoden peli materiaalia julkaisuvuotenaan.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu