Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: 1 ... 129 130 131 132 133 [134] 135 136 137 138 139 ... 141
Tulostusversio
Aihe: Mitä peliä pelasit viimeksi?  (Luettu 1208793 kertaa)
Re: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #3990 : 26.01.2022 10:27 »
Rocky_Balboa Jäsen Viestejä: 3 953 Basaaripisteet: 1 Profiili WWW
Käykääs pelaamassa Cyber Shadow Game Passista vielä kun kerkeette. Bongasin  sen tuolta poistuvien pelien listalta ja kyllä kannatti tarttua. Aivan timanttista toimintaa erinomaisella musiikilla ja tyylikkäillä visuilla höystettynä. Koko paketin sinetöi yleinen tunnelma josta huokuu NES-aikakausi myös cyberpunk teeman ja tarinan puolesta. Tärkein eli pelattavuus on täydellinen yhdistelmä uutta ja vanhaa.

Vähän ihmetyttää miten vähälle huomiolle peli on jäänyt. Ehdoton suositus.

Vaikuttaa kyllä hyvältä. En tiedä ehtiikö tuota läpi pelailla ennen kuin lähtee GamePassista, mutta pitää kokeilla. Ensimmäisen 1h perusteella suosittelen myös.

Itse pelasin Yakuza: Like a Dragonin läpi. 40-50h meni ja hyvä oli. RPG-taistelusysteemi oli ihan jees ja hyvää vaihtelua aikaisempiin peleihin. Jotku minipelit ja juonet tuntui jäävän vähän tyngäksi, mutta muuten taattua Yakuza-laatua.
Play-Asia
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #3991 : 30.01.2022 10:51 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 904 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Rocket League

Olen jäänyt tähän aivan totaalisesti koukkuun. Pelasin peliä ehkä kymmenen tuntia silloin kun se tuli, mutta jotenkin ei ollut aikaa pelille vaikka huomasin kyllä, että todella laadukas teos kyseessä.

Nyt on muutama kuukausi tullut pelailtua ja pakko sanoa, että tämä on minusta paras videopeli koskaan. Jos Tetris on omalla tavallaan videopelien shakki ja täydellinen videopeli, niin tästä voisi sanoa samalla tavalla. Pelissä ei ole vikoja. Se on uskomattoman syvä mekaniikoiltaan ja mielettömän hienoa joukkue"urheilua". Pelin mekaniikoissa riittää opeteltavaa loppuelämäksi. En tiedä, tätä ei voi ylistää tarpeeksi. Huikea idea, vielä huikeampi toteutus.


NHL22

Sorruin ostamaan pelin heti julkaisussa. Monia parannuksia etenkin mailapuolustuksessa, silti edelleen lukuisia virheitä etenkin mm. tekoälyssä (joka puolella kenttää, niin hyökkäys- kuin puolustuspäässä) ja pelaajanvaihdossa. Ei olisi pitänyt ostaa, paha koukku kehittyi heti. Onneksi Rocket League sai vieroitettua lopulta pois. Ei mikään muu peli saa aikaan niin paljon raivoa kuin EA:n NHL (toisaalta toki myös paljon aivan huippuhetkiä, koska parhaimmillaan peli on todella upeaa vääntöä). On uskomaton kontrasti pelata Rocket Leagueta, jossa jokainen tilanne on omissa käsissäsi, verrattuna NHL, jossa puolet pelistä menee taistellessa itse pelin ärsyttävyyksiä vastaan. Ensi vuoden versio jää hyvin luultavasti hyllylle. Ainakin uskottelen itselleni niin.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #3992 : 30.01.2022 22:29 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 918 Basaaripisteet: 0 Profiili
Rocket League

Olen jäänyt tähän aivan totaalisesti koukkuun. Pelasin peliä ehkä kymmenen tuntia silloin kun se tuli, mutta jotenkin ei ollut aikaa pelille vaikka huomasin kyllä, että todella laadukas teos kyseessä.

Nyt on muutama kuukausi tullut pelailtua ja pakko sanoa, että tämä on minusta paras videopeli koskaan. Jos Tetris on omalla tavallaan videopelien shakki ja täydellinen videopeli, niin tästä voisi sanoa samalla tavalla. Pelissä ei ole vikoja. Se on uskomattoman syvä mekaniikoiltaan ja mielettömän hienoa joukkue"urheilua". Pelin mekaniikoissa riittää opeteltavaa loppuelämäksi. En tiedä, tätä ei voi ylistää tarpeeksi. Huikea idea, vielä huikeampi toteutus.


NHL22

Sorruin ostamaan pelin heti julkaisussa. Monia parannuksia etenkin mailapuolustuksessa, silti edelleen lukuisia virheitä etenkin mm. tekoälyssä (joka puolella kenttää, niin hyökkäys- kuin puolustuspäässä) ja pelaajanvaihdossa. Ei olisi pitänyt ostaa, paha koukku kehittyi heti. Onneksi Rocket League sai vieroitettua lopulta pois. Ei mikään muu peli saa aikaan niin paljon raivoa kuin EA:n NHL (toisaalta toki myös paljon aivan huippuhetkiä, koska parhaimmillaan peli on todella upeaa vääntöä). On uskomaton kontrasti pelata Rocket Leagueta, jossa jokainen tilanne on omissa käsissäsi, verrattuna NHL, jossa puolet pelistä menee taistellessa itse pelin ärsyttävyyksiä vastaan. Ensi vuoden versio jää hyvin luultavasti hyllylle. Ainakin uskottelen itselleni niin.

Samat huumeet itsellä käytössä. Sitä yrittää aina kokeilla ties mitä "laatu"-pelejä, uutta Forzaa, Crusader Kingsiä tai vielä uusi yritys Cyberpunkin kanssa, mutta ne jää aina kesken 30 min jälkeen.

Rocket League 1-3 kaverin kanssa helkkarin hauskaa, loistava ryyppypeli. Baarin jälkeen (nyt kun pilkku tulee jo päivällä), niin jatkot kotona, olut & PS5 auki. Peruspeli melkeinpä parasta, mutta Rumble tuo mukavaa vaihtelua taitoeroihin, kun saa PowerUpilla vedettyä huonommatkin helppoja maaleja ja lisää varianssia matseihin.

NHL22 huomasin eilen kotipippaloissa, että eihän se paska taivu local co-oppiin. Eli entinen nettipeli vihuja vastaan kaverin kanssa kotisohvalta kaveri(t) "questina" ei onnistu enää. EA pakottaa kaikille PS -tilin, jotta online peliä on mahdollista pelata. Ei sitten pelattu. Muuten kyllä vittumainen peli ja tuntuu tekoäly edelleen olevan lähinnä kehitysvammaisten kehittämää. Kaikesta huolimatta tuo on lätkäfaneille parasta mitä markkinoilla on tarjolla. Jos muuten joku tietää jonkun hyvän NHL managerointipelin, niin saa vinkata. Football Manager 22 on myös ollut ahkerassa käytössä.

Tässä vielä HC-pelaajille videolla mikä EA:n NHL-pelien tekoälyssä mättää ja nostattaa verenpainetta enemmän, kuin alepan kassan johtama hallitus:
https://vm.tiktok.com/ZMLNJvKYB/

You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #3993 : 02.02.2022 18:43 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 904 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Joo, Rocket Leaguessa on ehdottomasti tuokin hyvä, että siihen on helppo hypätä koska vain, eli juuri vaikka baari-illan jälkeen. Ja matsit ovat sopivan pituisia. Tosin melkeinpä petollisen sopivia, koska AINA voi pelata vielä sen yhden. AINA. Nimimerkillä "ei helvetti, taas kello on viisi aamulla".

Ja tosiaan rumble on todella hyvää vaihtelua ja sopii hyvin nimenomaan (myös) niihin hetkiin, kun on eri taitotasoisia pelaamassa. Kehittäjät tuntuvat olevan aika kekseliäitä näiden eri moodienkin kanssa. Rumble, dropshot, hoops, NFL, lätkä, jne todella vaihtelevia, mutta toimivia.

Pitääkin katsoa tuo video NHL:n tekoälystä. Minulla on tallennettuna noin 1000 klippiä joista pitäisi jaksaa koostaa video, mutta joku onkin jo tehnyt. Jännä nähdä, käyttääkö samanlaisia esimerkkejä kuin mitä itselläni on.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #3994 : 02.02.2022 19:29 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili Vaatiiko Rocket League välttämättä peliseuraa vai voiko sitä pelailla myös yksin?
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #3995 : 03.02.2022 00:40 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 918 Basaaripisteet: 0 Profiili Cyrus, ei ole ihan niin syväluotaava video kyseessä. Huumoria aiheesta.

Vaatiiko Rocket League välttämättä peliseuraa vai voiko sitä pelailla myös yksin?

Voi hyvin, randomien kanssa pelaamisen ainoa ero on kommunikoinnin niukkuus. Voit kommunikoida ennaltamäärättyjen sanojen kautta, mutta se on suhteellisen köykäistä mikin välityksellä kommunikoimiseen. Suosittelen kyllä kokeilemaan, luultavasti jäät koukkuun. Peli siis arpoo sulle kaverit niihin 3 vs 3 matseihin. Lataa ihmeessä peli ja testaa, tosin sen jälkeen jää muut pelit pelaamatta.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #3996 : 03.02.2022 14:38 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 904 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW No joo, se olikin huumoripätkä. Mutta tuossakin kuitenkin näki hyvin yksittäisessä esimerkissä sitä tekoälyn sekoilua.

Joo, soolona on ihan hyvä pelata Rocket Leagueta. Pelissähän voi pelata sitten 1v1, 2v2, 3v3 ja 4v4 otteluita. Todella erilaisia luonteeltaan. 3v3 on se "standardi", itse pelaan eniten 2v2 matseja, mutta tykkään paljon myös 3v3 ja 1v1.
Tietysti peli on hauskimmillaan voicen kanssa tuttujen kanssa pelatessa, mutta tosi hyviä pelejä saa ihan soolonakin hakien. Kannattaa tosin varautua siihen, että tiimikavereissa on välillä melko toksisia tapauksia. Niistä ei vain kannata välittää.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #3997 : 06.02.2022 17:32 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Dying Light: Platinum Edition on kyllä yksi parhaimpia Switch-käännöksiä, mitä on tehty. Tietyllä tavalla vielä vaikuttavampi kuin Witcher 3, sillä uhraukset visuaalisella puolella ovat maltillisempia, vaikka lähtökohdat ovat aika samanlaiset (puhdas 30fps:n PS4/XboxOne-peli, avoin maailma). Näyttää erityisen vaikuttavalta OLED Switchillä yöaikaan. Ovat saaneet visuaalisuudesta todella paljon säilytettyä ja pelaajien pyynnöstä lukitsivat ruudunpäivityksen patchilla myös kolmeenkymppiin, kun aiemmin sen risteily 30-40:n välillä ei ollut optimaalista. Kiinnostuneet voivat tsekata DF:n videolta, miten yllättävän pieniä uhrauksia tässä on jouduttu tekemään: https://www.youtube.com/watch?v=Iku4GQCYAz4

Kymmenisen tuntia olen pelaillut, ja niiden perusteella aikalailla unelmien Zombie-peli meikälle. Rapistunutta ja elävien kuolleiden valtaamaa kaupunkia on ilo tutkia selviytymistarvikkeiden toivossa, kun kontrollit sallivat näyttävän ja tyydyttävän parkourin. Tuliaseilla ampuminen on harvinaista, mutta herkullista meleetä pääsee harrastamaan senkin edestä. Päivällä Dying Light ei vaikuta niin uhkaavalta, mutta yön tullen peli luo kunnolla pakokauhua, kun alfa-Zombit tulevat kaduille. Jos ne saa peräänsä, meno menee tuli hännän alla juoksemiseksi, sillä niitä ei pahemmin mätkimään jäädä.

Varmaan moninpeli-co-oppi on monille pelin SE juttu, mutta minulle yksinkin seikkailu kaupungissa on ollut jännää. Tietyllä tavalla varmasti myös kuumottavampaa, kun ei voi turvautua kaverin apuun. Ehkä pitäisi joskus availla peliä kuitenkin randomeille, niin pääsisi testailemaan sitäkin.

Saisivatpa tuon DL2:nkin pyörimään Switchillä jotenkin natiivisti. En oikein usko kuitenkaan tähän, pilviversiokin myöhästyi syksyyn. Tulee kyllä joka tapauksessa XBoxilla jossain vaiheessa varmasti pelattua kakkonenkin.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #3998 : 11.02.2022 11:14 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW GTA III Docked-moodissa Switchillä varmaan yksi rumimpia pelejä, joita olen alustalla nähnyt. Todella sumea ja pop in iskee isommalla näytöllä silmään kuin miljoona vasaraa. mClassic 1440p-skaalauksineen on voimaton tämän edessä!

Mutta pelistä tulee onneksi ihan erilaisen tuntuinen ja näköinen, kun Switchin ottaa käsiinsä. Ollaan aika lähellä NS:n näytön natiiviresoa, eivätkä tekniset ongelmat nouse samalla tavalla esiin 7" ruudulla. Ja tämän takia minä nämä tälle alustalle hankinkin, siistiä jatkaa peliä parikymmentä minuuttia silloin tällöin ja suorittaa tehtävä tai pari. Pelien konsepti soveltuu kannettavaksi hyvin.

Mutta murr murr, ovat sitten sössineet portable-moodissa gyron! Pro-ohjaimella toimii oikealla akselilla, mutta portablena akseli ei vaihdu, jolloin tähtäyksestä tulee luonnoton (ainakin minulle, jotkut saattavat toki suosia tätä vaihtoehtoa). Toivottavasti korjaavat tai ehkä fiksummin sisällyttävät "yaw, roll" -valinnat patchissa, niinkuin Epic teki Fortniten Switch-versiossa. Ei tämä nyt peliä kuitenkaan pilaa, kun mistään laaturäiskinnöistä ei todellakaan ole kysymys.


« Viimeksi muokattu: 11.02.2022 11:20 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #3999 : 13.02.2022 16:33 »
Lanttu Jäsen Viestejä: 977 Basaaripisteet: 1 Profiili
Ratchet & Clank 2016 (PS4)

Ratchet & Clank: Rift Apart

Seuraa avautumista, joka saa pelin kuulostamaan paljon huonommalta kuin se todellisuudessa on. Odotukset Rift Apartille olivat remaken heikkouksien jälkeen korkealla ja lopputulos oli... suurehko pettmys. Odotin peliltä enemmän, kun kokonaisuudessa ei ole mukana pakotettua yhteyttä huonoon elokuvaan. Tämä ei näköjään ollut kaikkien ongelmien juurisyy, sillä Ratchetista on yhä hiottu kaikki särmä pois. Ulkonäkö on jotenkin liian pyöreä ja pörröinen, mutta kriittisemmin täysin ilmeetön verrattuna alkuperäisiin PS2-peleihin eikä persoonaa löydy enää nimeksikään. On kuin hahmo olisi täysin sivuosassa omassa pelissään. Uusi lombax Rivet on huomattavasti mielenkiintoisempi ja moniulotteisempi hahmo.

Juoni on onneksi ihan mukiinmenevä. Ei herätä suuria tunteita mihinkään suuntaan, mutta kulkee sentään loogisesti. Vähän kuitenkin kaipaan vanhojen pelien rennompaa ja leikittelevämpää meininkiä. Huumori ei vaan meinaa iskeä samalla tapaa. Ehkä syy on osittain pääpahiksessa, vanhassa tutussa Dr. Nefariouksessa, joka ei omaan makuuni kanna useampaa peliä.

Pelin abosluuttisesti suurin synti on kuitenkin sen bugisuus ja maailmasuunnittelu. Paperilla peruspalikat ovat aivan loistavassa asennossa. Pari vanhaa Clankin kykyä on poistunut, mutta tilalla on uusia. Lisätty juoksumahdollisuus on loistava lisä alkupelissä. Hyppelytuntuma on kuitenkin jotenkin onnistuttu sössimään. Jo aivan perushyppelystä tuntuu sellainen tarvittavaa viimeinenen tatsi. Pahempana syntinä hyppely tuntuu jatkuvasti epäluotettavalta.

Jo normaalit neliöt laatikot ovat lottokoneita. Sitä kuvittelisi, että sopivat korkuisen laatikon päälle onnistuisi helposti tuplahyppäämään tai vähintään ottamaan reunasta kiinni. Todellisuudessa hahmo päätyy seinähyppyhalaamaan laatikkoa säädyttömän usein. Peliin on myös lisätty jonkinlainen antijumitusmekanismi, jossa liian pitkään putoamisanimaatiossa oltua peli lennättään hahmoa taaksepäin tehden hieman vahinkoa. Joskus (ja aivan liian usein) tämä mekanismi aktivoituu sillä nanosekunnilla, kun hahmo koskettaa jonkin tason reunaa. Kun mukaan lisätään vielä hillitön määrä näkymättömiä seiniä selkeästi käveltä näyttävien tasojen ja pinnanmuotojen edessä, niin lopputuloksena on soppa, jossa perustavan laatuinen osa peliä on sössitty täysin.

Alkuperäisissä peleissä ei muistaakseni voinut seinähyppiä kuin ennalta määrätyissä kohdissa. Jo tämä helpottaisi paljon. Yhtään liioittelematta 99% ajasta seinähyppyhalauksista Rift Apartissa on ollut enemmän harmia kuin iloa. Jotenkin ne oikein korostavat esimerkiksi noita näkymättömiä seiniä.

Peli on myös audiovisuaalisesti levoton. Pelihän on nätti kuin mikä, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Vastapuolena toiminnan luettavuus kärsii silloin tällöin. Tämän takiahan ammattipelaajat karsivat asetukset (PC-)peleissä aina minimiin. Asioita tapahtuu yksinkertaisesti niin paljon ja efektit ovat hienostuneempia kuin aiemmin. Puolena ja puolensa siis enkä todellakaan osaa sanoa mikä olisi paras tapa ratkaista tämä. Niin paljoa asia ei häirinnyt, että olisi esimerkiksi vihollisia korostavia helpotuksia lähtenyt päälle laittamaan. Todella suuret propsit kuitenkin mahdollisuudesta ja monipuolisista asetuksista.

Audiopuoli häiritsee enemmän. Hahmot yksinkertaisesti puhuvat liikaa välipätkien ulkopuolella. Suurin osa siitä on täysin turhaa ja pitkällä tähtäimellä suorastaan rasittavaa. Kun musiikki soi ja ruutu on täynnä toimintaa ja siihen liittyviä ääniä, niin hahmojen puuroutuva dialogi aiheuttaa lähinnä puutumista. Rasittavin hetki koko pelissä oli alkupuolella, kun oli iso alue tutkittavana ja Ratchet muistutteli minuutin välein siitä miten pitää löytää paikka X. Päätehtävä, jonka näkee kartasta ja jonka sijainnin saa halutessaan suoraan ruutuun jatkuvasti näkyviin.

Audioon liittyen musiikki jatkaa edellisen linjaa ollen suorastaan syntisen mitäänsanomatonta ja geneeristä. Rift Apartia pelatessa vihdoin tajusi kuinka iso vaikutus sillä on koko pelin tunnelmaan. Remaken kanssa pelialueiden tuttuus auttoi. Nyt kaikki alueet ovat uusia eikä niihin saa muodostettua samanlaista sidettä, koska musiikki on aivan surkeaa ripulia. Tämä on todella suuri sääli, koska alkuperäisten pelien soundtrackit olivat loistavia ja ennen kaikkea tunnistettavia. Jos nyt kuulisi uuden samalla tyylillä sävelletyn kappaleen, osaisi sen välittömästi yhdistää Ratchet & Clankiin. Rift Apartin kappaleista en muista nuotin nuottia eikä niillä ole mitään yhteyttä nimenomaan Ratchet & Clankiin. Copy paste materiaalia, jonka voisi sellaisenaan siirtää vähän minne tahansa.

Viimeisenä murhekryyninä mainittakoon tuo bugisuus. Peli tuntuu bugisemmalta kuin kaikki aiemmat pelaamani sarjan osat (PS2 x4 + PS4 remake) yhteensä. Tämä liittyy suurelta osin aiemmin mainitsemaani antijumitusmekanismiin. Tuo yhdistettynä epäluotettavaan maailmasuunnitteluun, jos näkymättömät seinät estävät tutkimisen ja hyppelyn alueille, jotka selkeästi vaikuttavat saavutettavilta ja toisaalta saavutettavien paikkojen todella epäluotettavat hitboxit saavat kokonaisuuden tuntumaan todella viimeistelemättömältä. Kerran olen jopa onnistunut kävelemään aivan normaalilla pelialueella seinän viereen niin, etten ole enää ilman tallennuksen latautumista pois, koska seinässä kiinni olleet "koristeet" eivät päästäneet enää takaisi toiseen suuntaan. Kaksi kertaa olen spawnannut välipätkän jälkeen maan alle joutuen välittömästi lataamaan viimeisimmän check pointin. Onneksi noissa tapauksissa ei sentään menetä oikeastaan mitään. Ei edes aikaa, kiitos supernopeiden latausaikojen.

Pahin bugi saattaa kuitenkin olla yksien kenkien rekisteröimättömyys. En tiedä estäisikö tämä platinum trophyn saantia. Sen riski kuitenkin vähentää kiinnostusta uudelleenpeluuseen. Pelissä on siis julkaisusta asti tiedossa ollut bugi, joka aiheuttaa yhden kosmeettisen kengän katoamisen, jos keräät sen riftialueella mutta onnistut kuolemaan ennen alueelta poistumista. Ilmeisesti itse tässä onnistuin. Aivan kuten moni muukin. Ainut tapa tuon korjaamiseen on ladata tallennus välittömästi uudestaan. Käytännössä bugi pitää siis tietää etukäteen, koska miten kenenkään pitäisi tuollainen itse toiminnan tohinassa tajuta? Ei anna kovin hyvää kuvaa, että pelin julkaisusta on yli puoli vuotta ja noin konkreettinen ja yleinen bugi on yhä sisässä...

Koitetaan nyt kuitenkin lopettaa positiivisempaan puoleen. Taistelu on yhä erinomaista. Ehkä osittain jopa parempaa kuin koskaan aiemmin, kiitos uuden phantom dashin, joka on vähän kuin Dark Soulsien rollaus, mutta anteeksiantavampi ja ketterämpi. Voihan sitä käyttää ilmassa ja maailmassa liikkumiseenkin. Aseet ovat ihan päteviä. Kaikista en ollut yhtä tasaisesti innostunut, mutta eipä tämä haittaa niin kauan kuin miellyttäviä aseita löytyy. Hyvää perustasoa Ratchet & Clankin arsenaaliksi, ja se perustasohan on varsin korkealla.

Perustaisteluiden toimivuus ja tyydyttävyys onkin se suurin syy miksi kaikesta huolimatta luultavasti vähintään koitan uudelleenpeluuta. Hahmojen hölinät ja tekstitykset pois päältä ja keskittyy pelkkään toimintaan. Tällä kertaa kaikki Clankin puzzleminipelitkin ovat täysin skipattavissa, joka tekee ihmeitä uudelleenpeluulle. Ne ovat miellyttäviä kerran (ensimmäisenkin peluukerran voi toki skipata), mutta eivät seuraavilla läpipeluilla tarjoa enää mitään. Iso plussa siis skippausmahdollisuudesta!
\"Vittu mää en tiedä mikä hedelmä on!\"
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4000 : 14.02.2022 03:27 »
saska Jäsen Viestejä: 650 Basaaripisteet: 2 Profiili Doom Eternal

Olen nyt pelannut pääkampanjan ja kaikki neljä master leveliä ja huhheijaa mikä hurmos ja ryminä tässä pelissä on. Kuten edeltäjässään, myös tässä parhaat elämykset tulevat kun zen tilassa paahtaa ympäri taistelukenttäö samalla havainnoiden ja prosessoiden sekunnin murto-osissa seuraavaa liikettä. Parhaimmillaan siis puhdasta nautintoa.

Pelasin ultra violence vaikeustasolla (3. vaikein) ja sillä kampanja oli yhtä vaikea kuin Doom 2016 nightmarella (2. vaikein). Eli haastetta on hilattu ylöspäin ihan selvästi. Master leveleissä nupit vedetään vielä totaalisen kaakkoon ja muutamat encounterit tuntuivat aluksi suorastaan epäreiluilta. Rautainen pelattavuus (120fps Series X:llä!) auttoi kuitenkin jaksamaan kovankin esteen edessä.

Pelimekaniikkoihin on tuotu paljon lisää sälää ja nyansseja perinteisen ”shoot cyberdemon until it dies” meiningin päälle: vihollisten heikkoudet, liekinheitin jne. Se on ihan hyvä koska Doom 2016 oli jo aika täydellinen toteutus ”simppelimmästä nykyaikaisesta Doom pelistä”. Niin tämä on jo ihan eri peli ja jälleen erinomainen toteutus omassa tyylilajissaan.

Eipä sillä että lore olisi mitenkään tärkeässä osassa pelisarjaa mutta pelin tarina myyttisistä jumalolennoista sun muista oli kyllä haukotuttavaa tavaraa. Saa nähdä meneekö se puoli DLC:ssä mielenkiintoisemmaksi.

Nyt on lähes* koko Doom pääsarja pelattuna n. yhden vuoden aikana. Kannatti.

*Pelaamatta vielä Eternalin DLC:t, Sigil, Plutonia Experiment ja TNT Evilution.

tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4001 : 04.03.2022 07:29 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Nintendo laittoi eilen ulos Kirby and the Forgotten Landista demon vakuuttaakseen pienen pinkin palleroisen epäiilijät. Suurella todennäköisyydellä se onnistuu myymään tämän ansiosta peliä lisää hurjasti, sillä peli vaikuttaa hienonhienolta.

Tässä on sitä kaikkea, mitä hyvältä Nintendo-peliltä odotan: värikkyyttä, kekseliäitä ja vaihtuvia pelimekaniikoita, erinomaista kenttäsuunnittelua sekä puhtainta riemun tunnetta. Mielestäni näinä masentavina maailman aikoina on tärkeää, että tällaisia pelejä on; jotenkin nyt haluaisi mieluummin paeta Kirbyn maailmaan kuin Elden Ringin synkkyyksiin. Näitä kahta vuoronperään pelatessa Kirbyn värit hyppäävät näytöltä suorastaan silmämunia halaten ja suukotellen, iloisia laulujaan laulaen.

Muttan kuten sanottua, uusi Kirby tuntuu riemukkaalta pelata. Se on vähän kuin low key Mario Odyssey, mutta rajatuimmissa maailmoissa (ainakin demo-kenttien perusteella). Kirby voi tässä ottaa haltuunsa ties mitä autoja ja erilaisia rakenteita, jotka ovat sallineet pelintekijöille entistä enemmän pelisuunnittelullisia asioita. Esimerkiksi vahingoittuneen vesiputken rei'ittäminen kartio-Kirbyllä ja siitä tulevan vesisuihkun mukana ulos kohoaminen nostaa hymyn suupielille!

Myyntipuolella ja suosiossa taivas on rajana Forgotten Landin menestykselle. Jos oikein pamahtaa, uusi Kirby voi puhkoa kymppimiltsin. Rutiinilla tehty Star Allieskin on myynyt 3 miljoonaa, ja Forgotten Land on siihen verratessa omassa luokassaan.




« Viimeksi muokattu: 04.03.2022 07:37 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4002 : 09.03.2022 11:44 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW


Triangle Strategy ei ihan parin ensimmäisen tunnin aikana iskenyt täysillä, mutta siinä viiden tunnin jälkeen tarina alkoi vetää puoleensa ja pääsin täysillä sisään loistavaan taistelu- ja strategiasysteemiin. Puhtaana strategiapelinä varmasti vielä parempi kuin esim. Three Houses, jossa on paljon ylimääräistä suhteiden rakentelua mukana. Trianglessakin on paljon juonenkuljetusta, mutta se on esitetty aika samalla tavalla kuin 16-bittisissä roolipeleissä.

Rakkauteni HD-2D-tyyliä kohtaan ei varmastikaan ole enää mikään salaisuus: Octopath Traveler ja Triangle Strategy näyttävät molemmat tyrmäävän upeilta varsinkin OLED-mallin näytöllä. Ja vielä parempaa on tulossa, sillä Live a Live käyttää pelimoottorin uusinta versiota ja ainakin trailerin perusteella ovat onnistuneet nostamaan tarkkuutta ja visuaalisuuden tasoa vielä entisestään näistä kahdesta. HD-2D on visuaalisesti herkullisinta antia, mitä olen peleissä nähnyt viime vuosina, heittämällä.

Mutta ei Trianglen anti siihen jää, onneksi. Taistelusysteemi on mainio ja paljon erilaisia mahdollisuuksia tarjoava. Taisteluissa merkitsevät niin korkeuserot, mihin suuntaan hahmo on kääntynyt, sääolosuhteet, onko maa jäätynyt vai tulessa... hahmoja on paljon ja kaikilla on tietenkin oma vahvuutensa. Oma suosikkini on tällä hetkellä Assassins-luokan Anna, joka pystyy tekemään kaksi iskua yhdellä vuorolla ja mm. piilottamaan itsensä kahdeksi vuoroksi vihollisilta. Loistava hahmo hiipiä vihollisen selustaan ja iskeä tikarilla takaapäin kunnolla damagea.

Enemmän kuin suositeltavaa kamaa hyvien strategiapelien ystäville!
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4003 : 09.03.2022 13:13 »
Rocky_Balboa Jäsen Viestejä: 3 953 Basaaripisteet: 1 Profiili WWW Cyberpunk 2077 on kohta läpi. Vielä sivutehtäviä pitää tehdä ennen kuin alkaa final showdown. Kaiken kaikkiaan hyvä peli. FPS RPG genren huippua. Fallout New Vegas on yltänyt samalle tasolle, mutta muut (Skyrim ym.) paskuudet ei lähellekään. Bugeja kyllä löytyy vielä 1.5 versiostakin, mutta omalla kohdalla olleet lähinnä visuaalisia glitchejä.

Hyvällä tuurilla voisi jaksaa pelata vielä toisenkin kerran läpi.

Ainoa valittamisen aihe on Keanu Reeves. Ei sovi tuohon pelin rooliin ollenkaan. Ja paska ääninäyttelijä.
Play-Asia
tallennettu
Re: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4004 : 15.03.2022 11:21 »
Rocky_Balboa Jäsen Viestejä: 3 953 Basaaripisteet: 1 Profiili WWW Halon kampanjakin tuli pelattua läpi.

Olihan tuo aika mitäänsanomaton. Pelattavuus oli tietty rautaa, mutta kaikki muu keskinkertaista.

*Grafiikat ei mitenkään erikoiset
*Koko open-world mekaniikka vaikutti turhalta - ei hirveästi tutkittavaa ja paikat samannäköisiä
*Chiefin lisäkyvyt (grappling hook, suoja ym.) turhia - käytin koko pelin ajan ainoastaan grappling hookkia.
*Sisätilat kaikki samanoloisia "putki - arena - putki"-comboja
*Ei cooppia
Play-Asia
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4005 : 18.03.2022 10:06 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Tuli otettua ensimaistiainen MK8: Deluxen Booster Packin ensimmäisestä ratasetistä. Nämä radat lisätään ymmärtääkseni yleiseen online-pooliin ensi viikon tiistaina (22.3), jolloin kuka tahansa (perus Online-jäsenyydenkin omaava) voi päästä kisailemaan niissä, kunhan valinta vain osuu tiettyyn rataan. Nytkin riittää, että kisan hostilla on oikeus ratoihin, mukaan voi kutsua sellaisiakin, joilla ei ole. Fiksusti tehty.

Itse radoista huomaa, että niiden geometria on pykälän yksinkertaisempaa ja tekstuurit ajoittain rujompia kuin vanhoissa MK8:n radoissa. Tämäkin vaihtelee, esimerkiksi Ninja Hideaway näyttää upealta. Tuli muutenkin yllätyksenä, että Tourin radoissa on näin hyvää ratasuunnittelua. En nimittäin ole pelannut Touria sekunnin sekuntia ja olenkin hyvin tyytyväinen, etteivät näin hyvät radat jääneet mobiilipeliin.

Soundtrackitkin on tehty kokonaan uusiksi. Levisi muuten hymy korviin asti, kun kuulin N64:n Choco Mountainin uuden sovituksen. Muuten hieno rata ja näyttää mainiolta tässä paketissa.

Vasta eka wave ja todella, todella hyvältähän tämä vaikuttaa.

EDIT:

Pitää myös sanoa, että Triangle Strategy on jo ylittänyt kaikki odotukseni. Pistin jopa Elden Ringin tauolle tämän pelin takia. Juonikin pitää otteessaan ja siinä on ollut samanlaisia käänteitä ja tapahtumia kuin esimerkiksi Game of Thronesissa. Yllättävän synkkää. Pelin aikana joutuu myös tekemään ajoittain todella kiperiä valintoja, jotka määrittävät täysin sen, mihin suuntaan juoni ajautuu. En ole vähään aikaan pähkäillyt videopelin valintojen kanssa näin paljon.

Hienonhieno rooli- ja strategiapelin kombinaatio, jossa pääpaino on silti jälkimmäisellä. Enkä voi olla ihastelematta kerta toisensa jälkeen miten hienoja näkymiä HD-2D tekee pelin maisemista.


« Viimeksi muokattu: 18.03.2022 12:50 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4006 : 18.03.2022 14:03 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 711 Basaaripisteet: 2 Profiili Switch ollut nyt tulilla muutaman pelin voimin. Kannettavana kaikilla.

Haven on tylsä. Olisiko rytmitys pielessä tai jotain. Kaikkeen vain tylsistyy. Keskustelut on pitkiä ilman valintoja, samoilut on pitkiä ilman kunnon tekemistä... ehkä peli paranee alun jälkeen, mutta alku on vain tylsä.

Luigis Mansion 3 on tutun turvallinen. Alussa vasta mutta peli tuntuu jo tutun mukavalta. Ihan alussa tosiaan vasta mutta tuntuu että peli etenee nopeasti. Uutta juttua koko ajan käsillä.

Kirby and the forgotten land demo. Otin tämän likan kanssa tulille kun arvasin että pinkki pallero on mieleinen. Ja olihan se aika hitti. Kolme demo kenttää tuli pelattua tabletop modessa co-oppina aika nopeasti ja ruinaus koko peliin alkoi heti. Vaikka ei sillä, on peli omastakin mielestä huolettoman toimiva. Ei mitään ihmeellistä, mutta toimii. Yksin tuskin tulisi silti pelattua, mutta saahan likan hiljaseksi ja onhan pelaaminen aina ihan kivaa. Ainakin kun vertaa esim. Disney Barbien pukemiseen.

Likan kanssa pelatessa Switchistä tuli esiin yllättävä plussa. Likalla kun on 7 vuotiaaksikin suht pienet kädet, joten esim. PS5:n pelaaminen ei ikinä kiinnostanut. Mutta tabletop mode, toinen joy-con vaakatasossa, ohjaimen koko on juuri sopiva. Itse luulin että omat kädet taas ei niin pieneen taivu, mutta se toimi käytännössä ongelmitta. Pienistä käsistä on siis etua(kin :rollaus:). Mutta alkoi vähän epäilemään ohjaimen paremmuuden merkitystä, kun tuollaisella palikalla pystyi pelaamaan ilman ongelmia. Vaikka myönnänkin, Orin tms. hektisemmän 2D tasoloikan pelaaminen sillä tuskin onnistuisi meikäläiseltäkään.

Alkaa toi backlogikin poltteleen kovasti. Otin kaupasta mukaan Luigis Mansion3:n ja Astral Chainin, joista en ole jälkimmäistä edes testannut vielä. Mutta silti polttelee mielessä jokin JRPG, kuten Xenoblade, Bravely Default 2, Triangle Strategy,... Ja kun näihin menee 50-200h per peli... eihän niitä ehdi pelaamaan. Ainakaan toistaiseksi. Vaikka voisihan nykymaailman menosta saada tekosyyn, että nyt kannattaa ostaa pelejä varastoon jos toimitusongelmat pahenee tai inflaatio räjähtää täysin käsiin ;D
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4007 : 26.03.2022 10:20 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW HAL on tehnyt aikamoisen laatutason noston uudella Kirbyllä aiemmasta osasta. Olen tykitellyt ensimmäisen maailman 100% läpi ja aloitellut kakkosmaailmaa (trooppinen vesimaailma). Tuntuu kuin olisin se viaton pikkupoika, joka pelasi joululahjaksi saamaansa NES:sin Kirbys Adventurea ensimmäistä kertaa – juuri niin hyvin Forgotten Land kapturoi sarjan taian ja siirtää sen ensimmäistä kertaa aidosti kolmiulotteiseksi. Ja vaikka kyseessä ei aivan olekaan OoT:n, Metroid Primen tai SM64:n laatuinen siirros, on tämä silti kova temppu HALilta. Korostan myös sitä, että nautin kyllä myös Star Alliesista, joka oli parhaimmillaan neljän pelaajan moninpelinä.

Peli on aivan mielettömän hienon näköinen, varsinkin handheld-moodissa. Värit ovat julmetun herkullisia, ja lasimaisia läpinäkyvyyksiä hyödyntyvä UI yksi tyylikkäimmistä mitä olen videopeleissä ikinä nähnyt. 30fps on pieni miinus, mutta Kirby ei ole täydellistä ajoitusta vaativa tasoloikka, joten se ei peliä ainakaan minulta pilaa. Aivan riittävän reagoivalta tämä silti tuntuu. Kyseessä on yksi Switchin visuaalisesti kauneimmista peleistä.

Kenttädesign ei oikein voisi olla enempää minua miellyttävä: usein ensimmäisellä kerralla kentästä ei löydä kaikkea, vaan sinne pitää palata etsimään missattuja juttuja. Kentät ovat sillä tavalla sopivan kannustavia tutkimaan jokaisen nurkan. Ensimmäisellä peluukerralla tavoitteet ovat kysymysmerkin takana, mutta niiden nimet paljastetaan, jos kenttiin palaa uudemman kerran. Omaan makuuni täydellistä pelisuunnittelua.

Kirby on kuin berliininmunkki: sitä ei syödä joka päivä, mutta kun syödään, se maistuu taivaalliselta ja seuraavaa kertaa odottaa aina vesi kielellä.

Loistavaa duunia, HAL ja Nintendo! Ihme, jos Forgotten Land ei popsi myyntilistoilla tänä vuonna.



« Viimeksi muokattu: 26.03.2022 10:25 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4008 : 11.04.2022 08:04 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Triangle Strategy

TS meni viime viikolla läpi. Pelattuna yksi juonilinja, aikaa kellottui n. 50 tuntia.

Minulla ehkä alkuvuoden paras peli, ja Switchin hienoin strategiapeli toistaiseksi. Kaikki aiemmin sanomani säilyi loppuun asti, kritiikkiä voisin antaa hieman siitä, että tarinankuljetuksen ja pelaamisen välinen suhde ei ajoittain ollut kohdallaan (eli keskustelua oli liikaa). Onneksi juoni kuitenkin on oikeasti laadukkaasti kirjoitettu ja siten sen etenemistä on ilo seurata. Harvoin pelissä päähenkilöiden motiivit ja tekemiset on mietitty niin tarkoin, kuin Trianglessa.

Viis kautta viis, ja kahvin kanssa kuus kautta viis.

Kirby And the Forgotten Land

Tykitellyt vajaa 20 tuntia tätä ja se on tuonut pelitallennukseen n. 40% suorituslukemat. Pelin voi kyllä juosta läpi tyyliin viidessä tunnissa, mutta jään aina mielelläni koluamaan kentistä kaiken esiin ja tekemään ylimääräiset haasteet vaativimmat ajat rikkoen. Parasta Kirbyä minulle sitten NES:sin Adventuren, siitä ei ole enää epäilystäkään.

Haasteen puutteesta voisi tietenkin vähän napista. Post game ilmeisesti tuo myös sitä puolta enemmän kehiin, ja se minulla onkin kokonaan vielä edessä.

Final Fantasy VIII Remastered

Aloitin tämän vihdoin, saadessani Triangle Strategyn pakettiin. Vanhojen FF-pelien pariin on aina mukavaa palata, tuntuu kuin tulisi takaisin lapsuudenkotiinsa kaakaomukin ja uuden Aku Ankan odottaessa keittiönpöydällä. Aika, jona Square teki näin täydellisiä AAA-pelejä ilman mikromaksuja ja bugeja, ei todennäköisesti enää koskaan palaa.

Remastered on ainakin handheld-moodisa ihan pätevän näköinen: uudet hahmomallit ovat pääosin kivan näköisiä eikä niiden iso kontrasti suttuisempiin taustoihin haittaa niin paljon pienellä ruudulla. 3x-tason nopeutus taas on FFVIII:n kaltaisessa pelissä jumaltason QoL-ominaisuus.

FF kasi on niin lämmin peli, ja minulle myös henkiökohtaisista syistä hyvin, hyvin tärkeä peli. Aina Balamb Gardenin rauhoittavasta teemamusiikista yllättäviin juonenkäänteisiin, se onnistuu olemaan erityinen RPG.

Täytyy myös muistaa, että Squall Leonhart on todennäköisesti suomalaisin pelihahmo, mitä olemme taidemuodossa koskaan nähneet. Hiljainen ja vaatimaton kaveri, jonka sisäisestä maailmasta voi löytää valtavasti vivahteita. On huimaa, miten paljon enemmän kasvaneen elämänkokemuksen myötä Squaren klassisista roolipeleistä saa irti. Monet jutut iskevät nyt ihan eri tavalla kuin teini-ikäisenä.

Halo Infinite (moninpeli)

Pelaajakato uuden sisällön puutteessa on ollut todella kovaa. Onneksi crossplay-asetuksella Rankediin löytyy yhä peliseuraa (ainakin viikonloppuisin) alle minuutissa. Halo Infinite on yhä pelattavuudeltaan aivan erinomainen peli, mutta kaipaa uusia kenttiä. Season 2 tuo onneksi pari uutta areenaa. Se tuskin riittää palauttamaan pelaajamäärän julkaisua vastaavalle tasolle, mutta ehkä ei tarvitsekaan. On selvää, että nykymuodossaan 343i ei kykene samanlaiseen päivitysvauhtiin kuin Respawn tai Epic omien live service -kullannuppujensa kanssa.

Mutta on tärkeää, että Infinite on olemassa. Se on yksinkertaisesti hienoa käynnistää, kun kuolee viidennen kerran peräkkäin Apexin Rankedissa kolmannnen osapuolen yllätyshyökkäykseen Kuninkaiden Kanjonissa. Battle Royale tarvitsee vastapainonsa, ja Halo Infinite on mitä mainioin siihen rooliin.



« Viimeksi muokattu: 11.04.2022 08:25 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4009 : 11.04.2022 20:10 »
Partajeesus Jäsen Viestejä: 1 177 Basaaripisteet: 0 Profiili

Kirby And the Forgotten Land

Tykitellyt vajaa 20 tuntia tätä ja se on tuonut pelitallennukseen n. 40% suorituslukemat.


Mulla oli 20 tunnin jälkeen 100%. Tosin ne haaste kentät pelasin vaan läpi enkä yrittänyt alittaa niitä aikoja.
tallennettu
Re: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4010 : 21.04.2022 11:33 »
Rocky_Balboa Jäsen Viestejä: 3 953 Basaaripisteet: 1 Profiili WWW Sekiro ja eka Dark Souls tuli pelailtua läpi. Hyviä pelejä oli, mutta kyllä Sekiro vie voiton Souls peleistä. Lähes kaikki siinä on paremmin tehty ja muutenkin mukavampi pelata. Viimeiseen bossiin meni kyllä liian monta yritystä, mutta olihan se hieno tunne kuin vihdoin sai sen kaadettua.

Pitää ottaa hieman taukoa näistä ennen kuin aloittaa Elden Ringin. Odotan innolla kuinka paljon George Martin on peliin panostanut :D
Play-Asia
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4011 : 21.04.2022 14:54 »
Tingle Paavo Jäsen Viestejä: 37 Basaaripisteet: 0 Profiili Kirby and the Forgotten Land

Forgotten Landia hehkutetaan ensimmäisenä kolmiulotteisena Kirbyseikkailuna, mitä se tavallaan on ja tavallaan ei ole. Parhaan Kirbyn, Planet Robobotin minipelinä nähtiin jo 3D Rumble, josta kehitettiin lopulta oma tuotteensa Kirby's Blowout Blast. Kopiokykyjä näissä ei ollut, ja kentät koostuivat irrallisista pikkuhuoneista. Nyt kun on täysiverisen seikkailun aika, on fiilis kahtiajakoinen, sillä kolmiulotteisuutta ei lopulta hyödynnetä hirveästi. Korkeuseroja tai tasohyppelyä on läsnä lähinnä triviaalisti, eikä Kirby pysty edes hyppäämään kovin korkealle. Enemmän seikkailu tuntuu ylhäältäpäin kuvatulta 2d:ltä. Sinänsä homma toimii ja on kiitettävää vaihtelua kaavaan, mutta lopulta kyseessä on juurikin sellainen peli mitä modernilta Kirbyltä on totuttu odottamaan niin rakenteen kuin sisällön osalta. Raskaampi irtiotto jäi nyt toteutumatta.

Totutusti iso osa Kirbyn viehätystä ovat monipuoliset taistelutaidot. Vauvojen leikkikalusta saa ilon irti, kun saa toteuttaa itseään omalla pelityylillään. Valitettavasti tällä kertaa kopiokykyjen liikevalikoima on tavallista suppeampi. Hyökkäyksiä on korkeintaan neljää sorttia: normaali, rämpytys, lataus ja ilma-isku. Neljän sivun tappelupelikombot ovat jääneet historiaan, joille oli aiemmin ilo hekumoida - ja pelata lopulta vain hakkaamalla perusiskuja. Kykyjen suppeutta korvataan sillä, että tällä kertaa kopiokyvyt pitää kehittää korkeammille tasoille, jotta ne alkavat oikeasti tappaamaan porukkaa ja ovat hauskoja käyttää. Suosikkikykyni olivat uusista mörssäri, jolla tähtääminen todella hyödyntää kaikkia kolmea tilan ulottuvuutta, sekä vanha kunnon vasara. Kankea ja järeä moukari, joka täyteen ladattuna pistää pomot päiviltä yhdellä osumalla. Pomotaisteluissa pelin vahvuudet pääsevätkin parhaiten esiin. Ehkä Kirby onkin aina ollut enemmän tappelupeli kuin tasoloikka.

100% läpi tuli tahkottua myös, eli kai Forgotten Landin pitää top 5 kirbyihin kuulua. Vaikka peliä ei pystykään pelaamaan kuin yhden radan kerrallaan ennen sokeriähkyä. 3,5/5

Gunvolt Chronicles: Luminous Avenger iX

Luulin jo pelanneeni tämän, mutta enpäs sitten ollutkaan. Ja nyt tästä on jo toinenkin osa! Menen jo ihan sekaisin näissä turhissa megamankopioissa hyvien megamanien tekijöiltä. Kyseessä siis on Gunvoltin poikaystävän Copenin oma peli, jossa puolirobottipoika ampuu ja syöksyy tiensä läpi kahdeksan alueen ja ryöstää pomojen aseet itselleen. Jos kuolet pelissä, puolialaston teini-idoli palauttaa pelaajan henkiin. Tämä on niitä pelejä joissa ohitetaan suosiolla kaikki animedialogi, muuten ei mielenterveys kestä.

Kenttäsuunnittelua joko ei ole tai se vaan kierrättää ideansa suoraan Mega Man -sarjasta. Tasohyppelyn sijaan keskiössä on ennätyspisteiden kerääminen. Tehdäkseen kunnolla runtua Copenin tulee ensinnä tähdätä kohteeseensa syöksymällä tätä päin. Ruutu välkkyy ja kertoimet paukkuvat, mutta mitään järkeä ei touhussa ole, eivätkä rpg-hölynpöly ja ladattava panoslipas kehitä kaavaa mielekkääseen suuntaan. Pomotaistelut ovat onneksi ihan mainioita.

En kokenut pelin aikana mitään tunteita, mutta tavallaan olin siihen ihan tyytyväinen. Kestoa räiminnällä on vain pari hassua tuntia. Se on enemmän kuin tarpeeksi.

Earthbound Beginnings

Sympaattinen klassikkopeli, jota en suosittele kenellekään. Earthbound ja Mother 3 olisivat parempia pelejä ilman mitään RPG-humpuukia, mutta ensimmäinen peli käy jo työstä. Taisteluissa ei ole mitään mieltä, mutta onneksi autobattlella voi kytkeä aivot pois pelistä. Eikä grindaus ole pahin osa peliä. Jos haluaa palata kauppaan ostamaan porukalla varusteita, pitää kiertää kahden luolaston kautta. Rajallinen inventaario tuottaa hämminkiä, ja kesken seikkailun joutuu peruuttamaan takaisin kaupunkiin tyhjentämään kasseja, jotta taskuihin mahtuu taas kymmenen kuittia. Kenttäsuunnittelu on roskaa, suorilla reiteilläkin voi eksyä kun tyhjää tilaa on joka puolella. Toki muistettavia kommelluksia ja söpöä dialogia on tarjolla runsaasti, mutta eivät ne tee kokonaisuudesta wörttiä. Parhaat ideat kuitenkin kierrätetään suoraan Earthboundiin.

Peliaika: 14 ja puoli tuntia
Arvosana: 2/5

Celeste

Oli ihan ok tasohyppels. Kenttäsuunnittelu on aika yksiulotteista kapteeni käskee -temppurataa, jossa luovuudella ja vaihtoehdoilla ei ole sijaa, mutta temput eivät onneksi ole mahdottoman pikkutarkkoja suorittaa. Keräilyrihkama ja salareitit tuovat sitten oman variaationsa soppaan. Lähintä verrokkia Super Meat Boyta en jaksanut oikeastaan yhtään, mutta Celesten tilskutin ihan mielelläni pienissä erissä.

Pelin keskeinen mekaniikka on tuplahyppy/syöksy. Se on ihan ok, mutta liike on niin välitön, ettei sitä pysty kesken korjaamaan kuten hyppyä. Tämä tekee pelaamisesta vähän turhauttavaa, sillä kantomatkan arviointi on vaikeaa ja pienet virheet johtavat helposti kuolemaan.

3/5. Switchillä pelasin.

The Legend of Zelda: A Link to the Past

Keräsin kaikki esineet, muutaman ohi jääneen sydämenpalasen sijainnin lunttasin netisä. Aikaa urakkaan kului 14 tuntia.

Zelda Kolmosta pidetään usein sarjan merkkiteoksena ja kaavan määrittäjänä. Minulle se on enemmän välimuoto ensimmäisen osan avoimen toimintaseikkailun ja Link's Awakeningin rajatun esinepulmailun välillä. Vähän tökkii miten koko peli kannattaa pelata valmiiksi pureskellussa järjestyksessä, mutta sen voi aina luntata kartasta, ettei tarvitse umpikujissa hakata päätään seinään. Suoraviivaisuus ja toiminnallisuus riemastuttavat, myös luolastoissa. Persoonallisten labyrinttien suurimmat pulmat liittyivät navigaatioon huoneiden välillä, mikä on hauskaa, paitsi silloin kun lopussa joutuu pelaamaan koko sokkelon uusiksi päästäkseen vääntämään yhtä vipua.

Mainio kaksoismaamekaniikka esitellään ensimmäistä kertaa, ja toteutuskin on keskivertoa parempaa. Kertaamalla kartan kahteen kertaan jäävät maamerkit mieleen, ja pienien erojen bongaaminen johtaa salaisille aarrekätköille. Portaaleja Ganonin hallitsemaan Pimeyden Maailmaan olisin kaivannut enemmän liikkumisen helpottamiseksi. Se, ja moni muukin asia on toteutettu paremmin A Link Between Worldsissa, mutta eipä ALLTP varsinaisia virheitäkään sisällä. Arvosanaksi 5/5 ja kuudenneksi parhaan Zeldan titteli. Nyt olenkin kahlannut jokaisen legendaarisen pelisarjan osan läpi, hyvissä ajoin ennen Breath of the Wildin jatko-osaa.
moi :)
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4012 : 01.05.2022 12:26 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 918 Basaaripisteet: 0 Profiili
Crysikset on mielestäni ihan huippu FPS-pelejä. Tosin kolmonen taisi olla pieni pettymys ykkösen ja kakkosen loistavuuden jälkeen. Ykkösen loppupuoli on aika erikoinen, mutta mielestäni ihan siisti twisti. Kakkosta haukuttiin paljon suoraviivaisuudesta, mutta mielestäni oli aivan huippu peli. Vaikeimmalla vaikeusasteella ehdottomasti pelattava.

Itse tuli pelattua Days Gone tässä intensiivisesti parin viime viikon aikana. Kirjoitin KFINiin pidemmän tekstin ja kopsaan sen tähän sellaisenaan.

Peli ei varsinaisesti hirveästi kiinnostanut koskaan. En lukenut siitä paljoa. Videoita en peleistä nykyisin katso kuin minuutin tai pari, haluan kokea pelit ilman paljoa etukäteistietoa siitä, mitä on tulossa. Peli vaikutti vähäisen lukemani ja näkemäni perusteella melko geneeriseltä avoimen maailman hötöltä, jossa on vielä päälle huonot hahmot ja tarina. Lainasin pelin kuitenkin veljeltä ja pelasin sen läpi. Ja pakko sanoa, että "what in the actual fuck"! Tämähän on, ei enempää eikä vähempää, mestariteos.

Aivan jäätävän upea teos alusta loppuun. Tunnelmallinen matka. Vaikka peli oli kokonaisuutena aivan totaalinen yllätys siinä, kuinka hyvä se onkaan, niin isoin yksittäinen yllätys olivat kyllä hahmot ja tarina. Siis aivan helvetin hyvä ja muistettava matka tässä maailmassa, tällä tarinalla, näillä hahmoilla. En muista pelanneeni pitkään, pitkään aikaan peliä, jossa olisin välittänyt hahmoista yhtä paljon. Tai, että olisin nauttinut yhtä paljon tietyn pahiksen nitistämisestä, siinä oli oikeasti tunnetta mukana, paskiainen
Spoileri (osoita katsoaksesi)
. Jos koskaan olisi halunnut sen viimeisen napin painalluksen tehdä itse "QTE-tyyliin" (kuten MGS3:ssa), eikä cut-scenenä, niin tämän hahmon kohdalla. Ääninäyttelijät tekivät osaltaan aivan mahtavaa työtä ja herättivät hahmot todella henkiin. Paljon myös hyviä sivuhahmoja. Vaikka itselleni tuollainen "infinite brotherhood" Boozerin ja Deaconin välillä on vähän koominen konsepti tietyllä tapaa, niin todella hyvin se oli toteutettu. Noita veljeksiä on maailma täynnä. Eli pidin myös tästä "suhteesta". Myös flashbackit Sarahin suhteen ja muistelut/pohtimiset tämän kohtalosta ja miten tilanne pikku hiljaa etenee, oli todella hyvin toteutettu.

Deacon helposti yksi suosikkihahmoja peleissä koskaan. Pienenä, mutta melko merkittävänä yksityiskohtana Deaconin taisteluiden aikana hokemat piruilut vihulaisillle nostivat adrenaliininsävyistä tunnelmaa entisestään. Nämä "itsekseen puhumiset" ovat nykyisin yleisiä peleissä, aloittikohan Uncharted nämä, mutta yleensä ne ovat sellaista "toisesta korvasta sisään, toisesta ulos" -hommaa. Mutta se, miten Deaconin ääninäyttelijä pursusi vihaa kaikkia rikollisia kohtaan, joita kurmotti, nosti taisteluiden tunnelmaa kaiken muun loistavan (aseiden äänet, latausanimaatiot ja -äänet, musiikit, taistelun yleinen tuntuma) lisäksi vielä entisestään. Deacon on selvä "oikeuden puolustaja" ja siksi nuo "miltä nyt tuntuu saatanan murhaaja, kun joku ampuukin takaisin" heitot olivat täydellisen osuvia taistelun tiimellyksessä, sellaista omaa sisäistä vuoropuhelua, jolla kerää adrenaliinia taistelun tuoksinassa. Luin tämän ketjun pelin läpäisyn jälkeen ja Omier oli kritisoinut tuota, että se olisi jotenkin ristiriidassa hahmon cutscene-roolin kanssa. Oli hauska lukea tuo kanta, kun itse olin fiilistellyt koko pelin ajan Deaconin oikeudentajun mukaista murhaajille kostamista ja sitä, miten hyvin se kuului ääninäyttelijän kautta ja miten se sopii hahmoon mielestäni täydellisesti. :D Samoin muuten esim. se, kun Deacon lähestyi friikkereiden pesää, se hajun kuvottavuus tuli todella hyvin läpi ääninäyttelijän kautta. Ensimmäinen peli, jossa päänsisäinen puhe tuo kokemukseen jotain merkittävää plussaa, mielestäni.

Myös tarina ja esim. erilaiset pienet pohtimiset siitä, millainen asema tuollainen postapokalypsi on, mikä on merkittävää, mitä "vanhassa maailmassa" tapahtui jne. kolahtivat kyllä. Armeijasysteemi oli myös hyvä lisä peliin. Samoin pidin ihan älyttömästi Radio Free Oregonin tuomasta lisämausteesta, aivan loistava keksintö tuoda salaliittohommat mukaan tähän maailmaan ja Copelandin ääninäyttelijä sopi täydellisesti osaan. Koko NERO-hässäkkä ja tutkimukset sekä lopun ylläri jäävät myös takaraivoon. Huikea matka.

Mutta, tarina ja hahmot yksin eivät voi kantaa näin pitkää peliä, vaan itse avoin maailma ja pelin mekaniikat tulee olla hyvin toteutettu, jotta se jaksaa viihdyttää. Ja kyllähän lähes kaikki on pelissä kohdallaan.
Oikeastaan itse pelaamisen puolelle sanoisin ainoana kritiikkinä, että vaikeustaso olisi saanut olla esim. leirejä vallatessa korkeampi. Aloitin Hard 2-tasolla, joka ilmeisesti tuli päivityksenä myöhemmin peliin, mutta silläkään ihmisvihollisten tekoäly ei antanut tarpeeksi vastusta. Tekoäly on liian passiivinen siihen nähden, että pelaajalla on käytössään jopa Focus-tila, jolla hidastaa aikaa. Tekoäly olisi saanut vyöryttää agressiivisemmin päälle.
Lisäksi framerate tippui välillä pahasti avoimessa maailmassa prätkällä mentäessä, jonkinlaiselta maailman striimaukseen liittyvältä ongelmalta vaikutti. Tämä ei kuitenkaan vaikuttanut kokonaisuuteen paljoa, niin harvoin sitä tapahtui, eikä sitä tapahtunut kriittisissä pelaamiseen vaikuttavissa kohdissa koskaan.
Muuta moitittavaa en juuri keksi. Toki jotkut siviilien pelastamiset autosta friikkereiden kynsistä on halvasti ja nopeasti tehtyjä, mutta nämä on niin pieni osa kokonaisuudesta, että ei kyllä kiinnosta pätkääkään. Oikeastaan ne oli aika hauskoja koomisuudessaan. Ei pysty käsittämään, miten nämä voi olla jollekin joku koko pelin pilaava tekijä.

Muuten sitten kaikki toimii. Taistelussa on mahtavaa tunnelmaa, oli kyse sitten hordeista tai pienemmistä taisteluista. Stealthin ja toiminnan suhde on saatu mielestäni kohdilleen. Toki se vihollisten agressiivisempi tekoäly leirejä vallatessa olisi tehnyt taistelusta vielä herkullisempaa. Melee-animaatiot on hyviä ja tuntuma kohdillaan, kun kurkut auki ja muuta vastaavaa kirveellä/lekalla/puukolla. Aseiden äänet, latausäänet ja animaatiot, hahmon liikkuminen, aseiden rekyylit, kaikki tuntuma kohdillaan, todella tyydyttävän tuntuista. Pelin musiikki luo tunnelmaa täydellisesti, oli tilanne mikä hyvänsä, niin musiikki on aina kohdillaan. Avoin maailma ja koko peli on mielettömän upea graafisesti ja tuo säätilojen vaihtelu oli itselleni ainakin todella vaikuttava tekijä. Sekin loi maailmaan tunnelmaa todella paljon, ihan omassa luokassaan koko systeemi. Hordet nyt on varmaankin universaalisti kehuttu ominaisuus pelissä, uskoisin, niistä ei tarvitse sen enempää mainita. Todella mielenkiintoinen konsepti ja teknisesti upea toteutus. Veikkaan, että jatko-osassa nousee vielä tämäkin uudelle tasolle. Ensimmäisellä yrityksellä näin vaikuttava setti.

Lisäksi tuo, miten maailmassa ei ole liikaa tehtävää, vaan sitä avataan sopivasti ja merkityksellisesti, on mielestäni tärkeä yksityiskohta, joka vaikuttaa pelaamisen mielekkyyteen. Myös bensan kanssa tasapainoilu ja muut resurssisysteemit oli mielestäni hyvin tasapainotettu. Fast travel-pisteiden avaaminen samoin, sekä infestationit, jotka häiritsivät fast travelia, sellaisia hyviä pikkuisia juttuja, joita tulee pelaamalla avata.
Survival-vaikeustasohan poistaa fast travelin ja siinä on varmasti aivan oma tunnelmansa, jonka haluaisin kokea, mutta peli on kyllä liian pitkä, että viitsisi uudelleen sen kokonaan pelata.

Tarina piti vetää 100%, oli vaan pakko ahmia kaikki. Tarinan jälkeen pelasin vielä challenge-moodia jonkin verran ja sekin on todella hyvin toteutettu. Haastemoodissa nuo prätkäosuudet saavat erilaisen merkityksen, ovat jopa yllättävän viiihdyttävää settiä. Toivoittavasti myös jatko-osaan tulee challenget. Näiden pariin tulee varmasti vielä palailtua, jos luultavasti hankin joskus todella halvalla digiversion kirjastoon. Suosittelen, jos et ole pelannut näitä, mutta tykkäsit pelin toiminnasta.


Days Gone on mestariteos. Menee suosikkipelieni listalla korkealle. Tämä peli, matka, jää muistiin. Syphon Filter oli aikoinaan älyttömän tunnelmallinen ja jotenkin jännällä tapaa omaperäinen teos ja Days Gone menee aivan samaan kategoriaan.



Tää viesti jäi aikoinaan mieleen ja aina välillä kun Days Gone vilahti PS+ Collectionissa, niin mietin lataamista. Lopulta PS5:n kohdalla latasin tuon maksuttoman version ja aloitin pelaamaan. Aluksi tuli vain testattua ja lopulta peli unohtui muiden kiireiden jalkoihin. Nyt olen pelannut tarinaa kunnolla eteenpäin ja täytyy kiittää Cyrusta tästä postauksesta, nimittäin hyvä että pelasin. Itselle kolahtaa hyvin, eikä vähiten prätkäilyn vuoksi. Iso prätkäkuume ollut jo kuukausia ja tuossa pääsee vähän fiilistelemään jo ennakkoon, pitää se kesäksi varmaan joku custom pyörä ostaa. Itse peli antaa kuvan open worldista, mutta todellisuudessa antaa aina tehtävän tehtävän perään ilman, että tarvitsee itse arpoa mihin nyt keskittyisi, sopii hyvin tällaiselle avoimen maailman peleihin kyllästyneelle. Ei tuosta oikein mitään valittettavaa ole, eikä pidemmätkään tauot ole pelatessa haitanneet. Hyvin pääsee uudelleen tarinaan kiinni ja sopii sellaiseen 1h per päivä pelailuun. Vaikeusaste nykypeleille tyypilliseen tapaan suht helppo, mutta en tästä mitään HC-kokemusta ole hakenutkaan. Arvosteluista sai aikoinaan sellaisen kuvan, ettei tätä kannata ostaa, mutta ilmeisesti joko peliä on päivitetty tai sitten arvostelijoilla on ollut liian kiire peliä pelatessa. Ehdottomasti seikkailun ja mielenkiintoisen juonen ystäville peli pelattavaksi.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4013 : 01.05.2022 12:44 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Nintendo Switch Sports ilmestyi toissapäivänä. Raikas tuulahdus, varsinkin kun harva peli NS:n pelivalikoimassa keskittyy waggleen. Ja onhan siitä melkein 16 vuotta, kun Sportsia viimeksi pelattiin. Kokemus oli silloin lähes taianomainen, eikä uusi Sports pysty tietenkään kapturoimaan alkuperäisen luomaa alkuhuumaa. Silti tuntuu siltä, että olisi tullut takaisin paikkaan, josta poistui vuosia sitten hieman väsähtäneenä, mutta nyt vanhan energian pulputessa takaisin on pelaaminen jälleen nautinnollista.

Paras uusi lisäys peliin on jalkapallo, joka tuo mieleen vahvasti Rocket Leaguen. Sportsin vastineessa vauhtia on vähemmän ja taitokatto matalampi, mutta onneksi peli kuitenkaan tunnu liian yksinkertaiselta. Tämä on todella kivaa onlinessa pelatessa.

Keilaus on myös säilyttänyt kaiken vetovoimansa ja toimii erityisesti neljällä pelaajalla lokaalisti kilpailtaessa. Online-puolella 16 pelaajan "Bowling Royale" on tosin tehty sekin esimerkillisesti ja aika lentää kuin siivillä kärkisijoituksia jahdatessa.

Motivaattorina pelissä on joka viikko päivittyvä kattaus kosmeettista avattavaa, kuten vaatteita, titteleitä, urheiluvälineitä. Onneksi nämä eivät maksa oikeaa rahaa, vaan unlockaaminen tapahtuu peliä pelaamalla. Olisin toki ottanut kaiken rihkaman mieluusti heti kättelyssä käyttöön, mutta nykyaika on nykyaikaa – on julkaisijan etu, jos pelaajat saadaan sitoutumaan peliin, ja juuri sitä tässä haetaan, Nintendo-tyyliin toteutulla "semi service game" -mallilla.

Kyllä tästä tulee säännöllinen kassu meikän Switchiin. Mainio peli illanistujaisiin ja muutenkin puolen tunnin sportti-rypistyksiin.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4014 : 05.05.2022 11:15 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 904 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW

Tää viesti jäi aikoinaan mieleen ja aina välillä kun Days Gone vilahti PS+ Collectionissa, niin mietin lataamista. Lopulta PS5:n kohdalla latasin tuon maksuttoman version ja aloitin pelaamaan. Aluksi tuli vain testattua ja lopulta peli unohtui muiden kiireiden jalkoihin. Nyt olen pelannut tarinaa kunnolla eteenpäin ja täytyy kiittää Cyrusta tästä postauksesta, nimittäin hyvä että pelasin.

No mutta, sitten ei tullut kirjoitettua pelkästään tyhjään bittiavaruuteen. Hauska kuulla! On se kyllä huippu peli.


Minulla on jatkunut Rocket League addiktiona, johon tuli kuitenkin sadan tunnin mittainen tauko, kun hankin Elden Ringin, joka oli pakko ahmia käytännössä ilman taukoja. Se tasan sata tuntia tuli maailmassa pyörittyä, halberdilla tuli hakattua käytännössä koko peli. On kyllä harvinaislaatuinen teos. Upea maailma täynnä tutkittavaa, eeppiset bossit, upea design kauttaaltaan, haastetta, mysteerejä. Peli on todellakin ansainnut korkeat arvosanansa. Tuo avoimen maailman tutkiminen on todella harvinaisen tyydyttävää, sieltä löytyy loputtomasti uutta ja ihmeellistä ja jokainen bossin kaataminen tuntuu aina yhtä hienolta. Ja pelihän on kuin maalaus. Kuinka paljon työtä tähän on kehittäjiltä mennytkään.. Kuinka aikovat ylittää tämän? Mielenkiintoista nähdä, mitä sieltä seuraavaksi tulee.

Olen pelannut Fromin peleistä vain Demons Soulsin ensin PS3:lla, sitten remaken PS5:llä ja nyt Eldenin. Kyllä noille muillekin pitää aikaa raivata. Niin upeita teoksia väsäävät.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4015 : 07.05.2022 17:57 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Jumankauta, tämä Switch Sportsin jalkapallo on todennäköisesti paras "minipeli", minkä Nintendo on pakertanut aikapäiviin. Ihan hiton addiktiivista tahkota Rankedia onlinessa. Ja tämä on vain pieni palanen suurempaa pakettia, melkein yksinään pelin hinnan arvoinen.

- 4vs4-pelit sopivat kentän kokoon ja vauhtiin täydellisesti. Vauhtia ei ole liikaa, peleissä täytyy miettiä oikeaa sijoittumista ja sitä, koska kuluttaa kestävyyttä juoksuspurteilla. Jotkut pelit menevät yliajalle ja huikeiksi jännäreiksi, kun ensimmäinen maalin tekevä vie rankkipojot kotiin.
- Ihan varmasti ovat Rocket Leagueta pelanneet ja miettineet, mikä tekee pelistä hauskan. Pallossa on aika samankaltaiset fysiikat, ja ohjainta sivuille kampeamalla potkuihin saa jopa kierrettä. En edes osaa vielä kaikkia hienouksia erityisen hyvin, mikä on mainiota, koska se kertoo että pelistä todella löytyy syvyyttäkin.
- Itse olen Rocket Leaguessa sen verran noob, että tekemäni maalit tuntuvat melkein aina onnenkantamoisilta. Tai läsnä on tunne, että pallo vain kimposi autostani ja satuin olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tässä on jo alusta asti tunne, että jokainen maali on hieno ja syntyi oman taidonnäytteen kautta. Hemmetti sitä riemua, kun ennakoi vastajoukkueen syötön ja potkaisee aivan tolpan vierestä upean maalin!
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4016 : 08.05.2022 22:19 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 711 Basaaripisteet: 2 Profiili Tänään meni Luigi's Mansion 3:n tarina läpi.

Olihan se ihan jees ja sen parissa viihtyi. Tuli jopa metsästettyä kaikki Boot. Siitä tosin ei muuta saanut kuin tekstin "Metsästit kaikki Boot". Pieni antikliimaksi. Vaikka ei sillä, en nyt oikeasti mitään odottanutkaan, mutta olisi joku palkinto olisi ollu jees. Mm. tämän vuoksi kaikkia hidden gemsejä ei tullut etsittyä, vaikka useampi kyllä.

Mutta peli siis toimi. Puzzlet oli paikoitellen ihan näppärästi keksittyjä, kun joskus taas mentiin vain nurkkia läpi lampulla. Muistelisin että pääasiallisesti mentiin päätelmillä, eikä haravoinnilla. Hidden gemsien etsiminen tosin oli suurimmilta osin haravointia, vaikka näissäkin oli pari hienoa oivallustakin. Osassa oli kyllä liian paljon edes takaisin kentässä pyörimistä (se saatanan kissa...), mutta ei näitä montaa ollut.

Pelissä tuotiin hienosti kaikki ominaisuudet vähitellen ja kouluttaen. Nykyään tuntuu että monessa pelissä ähky tulee jo pelkästään toimintojen määrästä ja kun ne vielä isketään naamalle kaikki melkein kerralla. LM3 piti tässä tasapainon aika täydellisesti. Tahti oli mukavan verkkainen ja toimintoja ei unohdettu ensimmäisen kentän jälkeen, vaan niitä käytettiin aika hyvin läpi koko pelin. Mikä toi vaihtelua mukavasti. Vaikka myönnänkin, että aika paljonhan sitä vain tuli paiskottua tavaroita.

Rivivihujen paiskominen alkoi jossain vaiheessa hiukan kyllästyttämään. Ne kun meni alusta loppuun pitkälti samalla tyylillä, ilman suurempaa haasteen lisäystä. Pomot oli ihan mielenkiintoisia ja loppupuolella tuli haastettakin. Ainakin meikäläisen tasoiselle pelaajalle. Ei nyt mitään mieletöntä, mutta haastetta kuitenkin. Ja nämä oli ihan mukavia pelata.

Ulkoasu toimi kannettavana todella hyvin ja yllättävän hyvin jopa 65" OLEDissa. Tietty sahalaitaa näkyi, mutta värikkään karkkimainen väripaletti antoi anteeksi paljon. Yllätyin. FPS oli ilmeisesti 30fps, joka ei itseä haitannut, enkä huomannut mitään suurempia dippejä missään vaiheessa. Tosin meikällä FPS liittyy paljon siihen mitä viimeksi on pelannut. Jos on ollut 60fps peli tulilla, menee hetki että 30fps materiaaliin tottuu. Mutta jos ei ole esim. pelannut hetkeen (kuten tätä ennen), 30fps ei häiritse.

Mutta ihan kiva. Vähän alkoi puutumaan, kun peli kello näytti yli 20h pelin jälkeen. Meikäläisen pelitahti on muutenkin aika verkkainen, eikä LM3:a voi nopea tempoiseksi muutenkaan sanoa, joten vierähti kauemmin mitä suunnittelin. Muutaman kerran kyllä joutui seisottamaan peliä päällä, kun tuli äkillinen tarve kiinnittää huomita muualle. Mutta aika lepposta pelaamista ja etsittävääkin sinänsä löytyy jos siitä tykkää. Kyllä meikä LM4:nkin hommaa ja todennäköisesti pelaa läpikin jos sellaisen Nintendo ulos työntää.

Jos seuraavaksi Astral Chain. Tai sitten voisi vihdoin ottaa PS5:llä sen FF7R:n lisäosan tulille.


« Viimeksi muokattu: 09.05.2022 00:59 kirjoittanut JayeizH »
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4017 : 10.05.2022 08:47 »
Partajeesus Jäsen Viestejä: 1 177 Basaaripisteet: 0 Profiili
Tänään meni Luigi's Mansion 3:n tarina läpi.

Olihan se ihan jees ja sen parissa viihtyi. Tuli jopa metsästettyä kaikki Boot. Siitä tosin ei muuta saanut kuin tekstin "Metsästit kaikki Boot". Pieni antikliimaksi. Vaikka ei sillä, en nyt oikeasti mitään odottanutkaan, mutta olisi joku palkinto olisi ollu jees.

Saa siitä uuden taskulampun. Taisi löytyä sieltä labran extras valikon takaa.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4018 : 11.05.2022 08:45 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 711 Basaaripisteet: 2 Profiili
Tänään meni Luigi's Mansion 3:n tarina läpi.

Olihan se ihan jees ja sen parissa viihtyi. Tuli jopa metsästettyä kaikki Boot. Siitä tosin ei muuta saanut kuin tekstin "Metsästit kaikki Boot". Pieni antikliimaksi. Vaikka ei sillä, en nyt oikeasti mitään odottanutkaan, mutta olisi joku palkinto olisi ollu jees.

Saa siitä uuden taskulampun. Taisi löytyä sieltä labran extras valikon takaa.

Aaa. Menikös tuollainenkin nyt kokonaan ohi kun keräsin ne... Jotenkin olin lukevinani että ilmoitus sanoi vain että kaikki boot on metsästetty tms. Hyvä jos tuollainen pitää vain tietää :lol: Vaikka ei sillä, en yllättyisi jos olisi mennyt vain ohi. Ei tullut sen jälkeen valikkojakaan selailtua, kun menin käytännössä pelin Bossiin heti sen jälkeen. Mutta tuo on sinänsä ihan jees palkinto.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? « Vastaus #4019 : 12.05.2022 00:00 »
Partajeesus Jäsen Viestejä: 1 177 Basaaripisteet: 0 Profiili Ei se muistaakseni siitä mitään ilmoitakaan. Mä olin lukenut tuon gamefaqsista jo etukäteen.
Myös kaikki timantit keräämällä saa uuden imukupin, mutta ei sillä mitään tee kun peli on siinä vaiheessa 100% läpi eikä mitään new game+ moodia ole.
Tai no on siellä myös iso määrä niitä haasteita ja kaikki ne suorittamalla saa uuden imurin. Kaikki nämä on kuitenkin vain kosmeettisia asioita.
Mulle peli alkoi muutenkin maistumaan vasta tarinan läpäisyn jälkeen kun sai omaa tahtia ratkoa pulmia ja kerätä timantteja ja jos et jotain tajunnut niin sitten vaan seuraavaan kerrokseen.

Mutta vielä pelin lopussakaan ohjaus ei tullut selkärangasta.
Se default ohjaus oli aivan kamala joten laitoin sen niin, että oikealla tatilla Luigi katsoo sinne mihin tattia kääntää eli periaatteessa perus twin stick shooter ohjaus.
Tuossa moodissa tähtäys ylös/alas kuitenkin hoidetaan gyrolla ja mä en koskaan tottunut siihen, että mun pitää kallistaa ohjainta ylöspäin jos haluan tähdätä ylös samalla kun kävelen "alaspäin" kohti kameraa.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 129 130 131 132 133 [134] 135 136 137 138 139 ... 141
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines