Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #4140 : 04.05.2023 11:39 »
Fraeon
/fɹeɪɔnʰ/
Moderaattori
Viestejä: 1 652
Basaaripisteet: 3
Street Fighterin tuplaneljännesliikkeet ovat täysin luonnottomia tehdä dpadilla, eivätkä ne kyllä edes tikulla ole minusta koskaan tuntuneet hyvältä. Sataprosenttisen tarkkuuden toki saisi hitbox-tyyppisellä nappiratkaisulla, mutta nyt voit tehdä ne superit painamalla vain kahta face buttonia samaan aikaan. Klassinen kuuden eri painikkeen näppäinasettelu on myös jöötiä, etenkin DualSensellä, jonka olkapäänappien liikerata on pidempi, jolloin painellusten ajoittaminen face buttonien kanssa on yhtä helvettiä. Tätäkään ongelmaa ei ole modern-asetuksella, koska viides ja kuudes nappi tarvitaan vain Drive Parryyn/Impactiin. Face buttoneilla onnistuu (toivottavasti) kaikki muut liikkeet.
Tuossahan on muuten vielä bonarina se, että sen sijaan että itse varmistaisit osuiko nappi blokkiin, normisti vai counterhitinä, peli ikään kuin valkkaa puolestasi optimimman vaihtoehdon käyttämällä autocomboja. Mm. Daigot ja muut kovan luokan pelaajat jo miettivät, että tämä olikin se paras tapa pelata. Modernit kontrollit kun on varmistettu sallituiksi Capcomin omissa turnauksissa.
Onhan se 20% lämästä pois tyyristä, mutta kovatkin ovat valmiita vaihtamaan sen ihan suoraan konsistenssiin.
A légpárnás hajóm tele van angolnákkal
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #4142 : 07.05.2023 23:14 »
Scarf
Smokin' Sexy Style!!!
Jäsen
Viestejä: 2 582
Basaaripisteet: 4
Enpä tiiä, parikymmentä tuntia Monster Hunter Risen Sunbreak-lisäriä takana, ja tämä on jo nyt heittämällä omassa TOP5:ssä. Monster Hunter World oli minulle paras peli varmaan viimeiseen 10 vuoteen (tai 20 vuoteen, helvetti aika kuluu nopeasti), eikä se pärjää oikeastaan millään mittapuulla Sunbreakille.
Tuntuu, että kaikki peruspelin ongelmat on korjattu: uusi satamakaupunkiteema Hubissa pieksee fiiliksellään sen nopeasti tympiinnyttävän Japani-teeman ärsyttävällä hoilotusmusiikillaan, uudet kartat ovat upeaa väriloistoa, sisältöä on niin julmetusti, monsterit ovat äärettömän siistejä, kaikenlaisia skilejä on loputtomasti ja se pelattavuus… Rise oli jo minulle tyydyttävin videopeli mekaniikoiltaan ikinä, mutta tämä pistää vieläkin paremmaksi. Siis kaikki, ihan kaikki, on yhtä täydellisyyttä. Ja olen pelannut vain ja ainoastaan Greatswordilla. Kirsikkana kakun päällä 120Hz-moodin sulavuus ja responsiivisuus sekä gyron luomat mahdollisuutet liikkua 3D-tilassa Wirebugeilla ihan miten lystää tekevät tästä pelistä minulle jotain todella erityistä.
Äänimiksaukselle jälkeen myös erityismaininta - parasta settiä, mitä minä olen kuulokkeillani kuullut. HDR sopii myös kuin nenä päähän tälle jatkuvalle värien ilotulitukselle.
Vaikeustaso nyt on mitä on, mutta toisaalta se on lienee ongelma aina näissä peleissä, kun niitä oppii pelaamaan. Eiköhän end gamea lähestyttäessä monsterit vedä pataan, kuten ihan peruspelin Apex-versiot minulle jo osoittivat.
Mikäli Sunbreak ei hilaa itseään kaikkien aikojen lempipelikseni, niin sitten sen kunnian vienee Worldin jatko-osa. Sen verran korkeissa sfääreissä Capcomin Monster Hunter -tiimit huitelevat. Pelottavan pelattavia pelejä tekevät.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #4151 : 14.09.2023 12:33 »
Scarf
Smokin' Sexy Style!!!
Jäsen
Viestejä: 2 582
Basaaripisteet: 4
Viimeisimpänä pelinä on tullut hakattua uutta Armored Corea. Aivan loistava peli monestakin syystä. Pelin rakenne on tuulahdus ysäriltä, ei pitkiä välidemoja, ei mitään lässytysdialogia ja pelaaja saa omaan tahtiin pelailla tehtäviä jotka ovat todella lyhyitä. Yleensä tehtävät pääsee läpi jossain 15-30 minuutissa lukuunottamatta isoja bosseja joita tietenkin hinkataan pahimmillaan tuntitolkulla jos buildi ei ole kunnossa. Itse myös koukutuin pelin tarinaan ja loreen, mukavan masentavaa settiä.
Pelin suurin miinus on sen vaikeustaso. Normaalit tehtävät ovat aivan liian helppoja ja pomot hemmetin vaikeita kunnes vähänkään aivosoluja rasittamalla löytää optimaalisen buildin. Sen jälkeen bossitkin on kaatunut ekalla yrittämällä. Siltikin tää on helposti semmonen 9/10 peli ja jokaisen geimerin pitäis ainakin testata.
Itse jaksoin Chpater 1:n bossiin, kunnes lopetin pelaamisen. Alkoi vituttamaan se jatkuva ohjusspämmi, joka peittää 95% näkyvyydestä, lock on -piippailu, stagger-systeemi ja paska kameraohjaus sekä quick turn, joka toimii juuri päinvastoin kuin kaikissa muissa peleissä (pitää ensin painaa B/O-nappia ja sitten vasta alas vasemmasta tatista). Neljällä eri olkapäänamiskalla (liipasimet ja RB/LB) yhtäaikainen räiskiminen tuntuu myös epäintuitiiviselta - ei tule heti mieleen peliä, jossa pitäisi pitää koko ajan neljää sormea varattuna räiskimiseen. Samalla pitäisi kaikkien edellämainittujen ärsykkeiden keskellä pitää mielessään kirjaa, että missä hemmetin aseissa nyt on lataus meneillään, koska HUD:in luettavuus on niin huono, että siitä on mahdoton nopeasti lukea mitään tietoa. Siihen päälle vielä manuaalilataukset, niin peli alkaa tuntua yhtä antiikkiselta kuin jotkut PS2-aikojen MGS-pelit, joissa tarvitaan parhaimmillaan yhtätoista sormea samanaikaisesti joidenkin toimintojen tekemiseen.
Peli on myös graafisesti uskomatonta mössöä ainakin Xboxilla, enkä saanut HDR:stä mitään irti.
Ehkä tässä käy vielä joskus sekirot (onhan tämä samalta tiimiltä) ja havahdun pelin hyvyyteen vasta myöhemmin, mutta epäilen.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #4156 : 15.09.2023 21:24 »
Scarf
Smokin' Sexy Style!!!
Jäsen
Viestejä: 2 582
Basaaripisteet: 4
Latailin Macciin uuden käyttiksen betan, jonka Game Mode vähentää DualSensen kammottavaa input lagia (eikä ohjainta saa kytkettyä pelkällä kaapeliyhteydellä Apple Silicon -koneissa, johtuen jostain Applen sekoilusta). Zeldan pelailu on huomattavasti nautinnollisempaa. AirPodien latenssi häviää myös kokonaan, mutta tuntuu, että input lag nousee, jos laitteessa on useampi bluetooth-laite yhdistetty samanaikaisesti. Deadzonet saa myös poistettua sekä modeilla FOV:ia suurennettua ja kameraohjauksen herkkyyden tuplattua. 60fps-tuki on toki myös mahdollista, mutta valitettavasti MacBookin tehot eivät tunnu riittävän tuon pyörittämiseen kunnolla. Joka tapauksessa emulaattoreilla jälleen saa paremman pelikokemuksen, kuin alkuperäisellä raudalla, koska pelintekijät eivät näitä ohjauksen perusjuttuja ikinä osaa itse tehdä oikein.
Metroid Prime Remasteredia tuli myös kokeiltua, mutta en pitänyt yhtään tuosta gyron toiminnasta. Rotaatio toimii tönkösti verrattuna JoyShockMapperissa tottumaani asetukseen - noista vaihtoehdoista voi lukea täältä. Switchillä kaiketi gyro on toteutettu tuolla local-asetuksella, kun world- ja player-asetukset tuntuvat luontevammilta käyttää padilla pelattaessa.
EDIT: Eipä tuossa gyrossa olekaan mitään vikaa, kun tajuaa nostaa herkkyyttä pelin valikoista ja pistää gyron deadzonea oletusasetusta pienemmäksi. Metroid Prime on kuin luotu tuota hybridiasetusta varten.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2023 23:06 kirjoittanut Scarf »
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #4160 : 17.09.2023 21:31 »
Scarf
Smokin' Sexy Style!!!
Jäsen
Viestejä: 2 582
Basaaripisteet: 4
Metroid Dread. Vaikuttaa mulkunkovalta: todella tyydyttävät ääniefektit, upeat animoinnit sekä timanttinen ohjaus. En nyt muista, mistä porukka on peliä kirisoinut, mutta alku ainakin vaikuttaa lupaavalta.
Metroid Prime Remastered. Juuri niin hyvä, mitä voi olettaa. En tajua, miten Retro on saanutkin pelistä noin hyvännäköisen. Äänimaailma myös rautaa. Tuskin tätä kuitenkaan jaksan pelata, koska edellisestä läpipeluukerrasta on sen verran lyhyt aika.
Donkey Kong Tropical Freeze. Eipä Retro osaa huonoja pelejä tehdä. Wiin Donkey Kongia ei jaksanut pelata edes Dolphin-emulaattorilla, jossa ei tarvinnut käyttää Wiimoten hölmöä heiluttelua, koska niissä Wiimote-liikkeissä tuntuu olevan väkisinkin viivettä, vaikka liikkeet tekisi digitaalisella napilla. Tropical Freezessä ei tuota ongelmaa ole, joten pelaaminen maistuu. Hemmetin hyvännäköinen ja -kuuloinen peli tämäkin, ja salareita on mukava etsiskellä.
Super Mario Odyssey. Kova tämäkin. Vihdoin tuli peli korkattua, vaikka ostin tämän muistaakseni jo julkaisussa Switchille.
Mutta joo, eipä sitä Switch 2:sta tarvitse odotella, kun noita pelejä voi jo nyt pelata emulla kunnollisella resoluutiolla. Ainoa miinus on shader compilation, joka aiheuttaa tökkimistä, kun shaderit otetaan talteen ensimmäistä kertaa, mutta nopeasti tuohon tottuu.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #4162 : 09.10.2023 15:01 »
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 710
Basaaripisteet: 2
Olen myös ihmetelly mistä FF16 hype kumpuaa. Onhan se ihan jees, mutta että vanhojen osien kaltainen mestariteos... ei edes lähelle. Lisäksi en tajua S-E:n kerrontaa enää nykyään. Ihan kuin peli ei voisi olla hyvä ilman yksityiskohtaisia poliittisia kiekuroita. Hahmotkin on niin unohdettavia paria hahmoa lukuunottamatta, että tipuin aika varhaisessa vaiheessa yksityiskohdista siitä mitä tapahtuu. Nyt taitaa olla vajaa 60h takana ja porukkaa on kuollu sen verran, että nyt on perillä mitä tapahtuu ja mitä on tapahtunut.
Olen osin sitä mieltä että Game of Thrones pilasi juonet seuraajilta ja tekijöiltä. Niistä tehdään aivan liian rönsyileviä ja punainen lanka menee missä sattuu ja seuraajaa ei yllätä enää mikään. Ei sillä että Square-Enixin juonet olisi ollut enää vuosiin yhtä hyvää kuin aikoinaan, mutta GoT on vain vahvistanut polkua väärään suuntaan.
Erikoisuutena vielä peli on helppo, jopa meikäläiselle. Enkä ole edes käyttänyt varusteissa olevia helpotuksia. Yksi oikeasti hankala pomo on sattunut eteen ja se oli sivutehtästä eteen tullut lohikäärme. Se oli hieno ja siinä kaaduin useamman kerran. Ja oli hienoa kun pääsi jauhamaan tätä kunnolla eikä joutunut samoamaan helvetin kaukaa takaisin. Pomoissa on tainnu pari käydä lähellä, mutta en muista olisinko kuollut kertaakaan. Yhdessä Eikon taistelussa taisi käydä huonosti. Eikon taistelutkin on ihan ok ja skaala ainakin yrittää olla helvetin eeppistä, mutta harva niistä on mieleen jäänny.
Mutta, onhan tätä kohta jo 60h takana ja vielä jaksaa pelata, niin eihän tätä huonoksi voi sanoa. Mutta ei tämä PSOne ajan FF -pelien tasolle mene.
Joskohan FF17 näyttäisi ensimmäiset tissit FF-peleissä. Nyt mennään jo niin lähellä, että alkaa melkein naurattamaan. Tekijät selvästi haluavat tietyn fiiliksen kohtauksiin ja peli on kuitenkin K18, niin rajojen hipominen tuntuu pöhelöltä.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #4168 : 22.10.2023 17:13 »
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 710
Basaaripisteet: 2
No niin. FFXVI läpi. Samanlaisena se kantoi loppuun asti. Taistelu oli ihan viihdyttävää ja sitä jaksoi tahkota. Mutta haaste oli vähän mitä oli. Pelin loppupomo meni ensimmäisellä yrittämällä läpi. En yllättyisi jos olisi ensimmäinen kerta missään pelissä kun käy näin. Tosin myönnän että tuli mentyä aika antaumuksella lisätehtäviä läpi, joten varusteet oli kai (en oikeasti tiedä) aika tapissa. Hahmo oli levelillä 48, eli olisi ollut vielä varaa nousuun. Oli 60lv korkein, jos en väärin muista.
Mutta lisätehtävät tuli koluttua kai aika hyvin läpi, mutta trophyja jäi vaikka kuinka vielä, ja Eikon haasteet jätin parin yrityksen jälkeen omaan arvoonsa. Aikarajan kanssa kikkailu mätössä ei ole meikäläisen juttu. Näistä tulee mieleen aina Bayonettan aikarajalliset haasteet. Tunnen enemmän vihaa kuin parhautta niitä kohtaan. Joten kun näissä oli käytännössä ideana vastuksen voittaminen kasvattavalla jäljellä olevaa aikaa, kyllästyin nopeasti.
Juoni oli ihan ok, vaikka en tajua mikä pelissä oli se suuri "yllätys". Pitkälti aika ennalta-arvattavaa kulkua koko ajan. Ultiman tausta oli hienosti keksitty ja pidin siitä. Juonen yksityiskohtia googletin hitaana ja väsyneenä Googlesta, mutta ei siinä niin paljoa ollutkaan mitä en sisäistänyt. Se oli vain vähän mitä oli. Ihan ok.
Tunne latauksen osalta suurin kuoppa oli kasvoanimaatiot. Vihaan niitä. Varsinkin hymyt, kun tuntuu että jokainen hahmo saa pumpuli tupot poskiin siinä vaiheessa. Ja kun hahmot eivät vain näytä aidoilta puhuessa. Varsinkin silloin kun keskustelut pyörii pelimoottorilla. Tämä on oikeastaan kyrsinyt vähän aina länsimaalaisissa peleissä. Hahmojen fotorealismi "sinne päin" on itselle aika iso miinus. Silloin hahmot vain näyttävät oudolta. JRPG peleissä hahmot on aina vähän piirrosmaisempia anime tyyliin, niin niissä tökerö kasvoanimaatio ei niin iske silmään, jolloin fiilis välittyy paremmin.
Cid vakuutti eniten, mutta saattoi johtua äänestäkin. Se ääni oli muuten hassu juttu. Aluksi kun hahmo aukaisi suunsa, naurahdin että ompas erikoinen tämän näköiselle hahmolle, mutta se tarttui ja tuntui aika korvaamattomalta lopuksi. Ja jos nyt totta puhutaan kun katsot itse ääninäyttelijää Ralph Inesonia videolla puhumassa, ensi reaktio on sama
Varsinaista Final Fantasy fiilistä oli vaikea löytää tästä. Muutamat musiikit ja still kohtaukset vähän veti sinne päin, mutta ne tilanteet oli aika harvassa. Ei peli huono ollut, mutta oliko se Final Fantasy... eh. Sama fiilis oli oikeastaan jo ensitraileristi asti. Eikä se oikein missään vaiheessa poistunut. Ehkä alkuvalikossa fiilis oli eniten kallellaan FF-peleihin.
Mutta lopulta kritisointi on vähän huvittavaa, kun pelikellossa oli lopulta 71h Harvaa peliä jaksaa pelata näin kauan. Tässä taisi olla Platinum mukana kehittämässä taistelua, niin se kertoo paljon. Onkohan tässä jossain jotain prosetti laskuria kuinka lähellä oli täydellinen läpäisy? Olisi mielenkiintoista vilkasta paljonko jäi sivuun vielä.
Ihan hyvä. 3,5/5.
Olisikohan seuraavaksi Mario Wonder. Hiukan alkanut kuumottamaan. Tosin voi olla että jätän suosiolla hyllyyn toistaiseksi ja etsin kalenterista pari sopivaa päivää että saisi PC-raudan nurkasta koottua, ja ottaisi sitten vihdoin Cyberpunkin "työnalle". Tosin se Wonder olisi mukavan kevyt välipala ennen Cyberpunkia. Tears of Kingdomia ei jaksa alottaa heti perään FF pelin jälkeen.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #4169 : 28.10.2023 16:45 »
Gba
Jäsen
Viestejä: 2 918
Basaaripisteet: 0
GamePass PC:n uusin lisäys Cities: Skylines II
Jos joku peligenre on lähellä lähellä sydäntä, niin kaupunginrakennuspelit. Taisi Atari Jaguarilla 1994 julkaistu Theme Park olla se joka sytytti sisäisen kaupungin(huvipuiston)rakennusautistin. Sitten ihan oikea kaupunginrakennus SimCity 2000, joka oli toki julkaistu jo aiemmin, mutta mikäli viinalla mädätetyt aivoni muistavat oikein pelasin tätä vasta Jaguarin hommaamisen jälkeen. Niin tai näin, Cities: Skylines II iskee meikäläiseen kovaa. Ykköstä tuli pelattua paljon ja uskon saman jatkuvan kakkosen kohdalla. Tässä on paljon samaa kuin Stardew Valleyssa, mitään uutta ei ole keksitty, vaan on kopioitu vanha hyvä idea ja tehty siitä parempi.
Peli myös pyörii hyvin, vaikka jotain ulinaa on ollut teknisistä vaatimuksista. Ilmeisesti ruudunpäivitys on käpättu 30 fps, mutta tämän tyylisessä pelissä sillä ei mielestäni ole juuri merkitystä. Voin toki olla väärässä, sen näkee sitten kun tunteja alkaa kertyä enemmän. Kone huutaa kyllä kuin venäläinen huora, mutta eipähän tarvise pitää kaukolämmitystä päällä. Kuulokkeet päässä ei haittaa. Odotellaan päivitystä joka optimoi tehon käytön.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2023 16:53 kirjoittanut Gba »
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu