Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #4177 : 14.12.2023 12:37 »
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 711
Basaaripisteet: 2
Gears5 oli ensimmäinen mikä meni uudella PC raudalla läpi. En oikein edes tiedä miksi, mutta Gears sarja on niitä harvoja räiskintäpelejä joista oikeasti pidän. Jotenkin siitä on vain saatu niin tyydyttävää. Näissä on minulle jotain samaa kuin Nintendon peleissä, että pelkkä pelaaminen on vain hienoa. Muut on vain täytettä ympärillä. Myönnän että suojasta suojaan liikkumisessa on joskus vähän sanomista, kun tuntuu että hahmo aina joskus käyttäytyy vähän erilailla kuin kuvitteli. Mutta lopulta nämäkään ei varsinaisesti häiritse. Haulikolla tai vastaavalla toisen räiskiminen kirjaimellisesti palasiksi on tyydyttävää silti.
Toinen satunnainen asia oli että vihut jäi joskus jumiin johonkin nurkkaan ja niitä piti lähteä äänen perusteella metsästämään. Ei näitä nyt montaa kertaa sattunut mutta muutama.
Tarinassakin on jotain seurattavaa vaikka myönnänkin että ehdin aina tippumaan ennen kun aloitan seuraavaa. Pitäisi aina käydä joku recap läpi ennen kun alottaa seuraavan, mutta ei sitä yleensä malta. Mutta näitä pelaa mielellään vaikka juonen tietääkin vain "vähän sinne päin". Eli ei nyt ihan ole kyydistä tiputtu.
Gears pelit myös kestää yleensä aika hyvin aikaa visuaalisesti. Tämäkin tullut 4 vuotta sitten, mutta eipä siellä suuremmin kohtia tullut jotka olisi silmiä kirvellyt. Toimii edelleen. Ainoa mistä meinasi tulla päänvaivaa oli screentearing. En tiedä miksi, mutta G-sync ei toiminut tässä ollenkaan. Sain sen vasta pois kun lukitsin näytön 100Hz ja pelin 60Hz lukemille. En tiedä vaihteliko pelin FR niin tiuhaan että G-Sync ei tähän sopeutunut. Tämänkin sai pienen ensi taistelun jälkeen toimiaan ok ja telkusta kaikki toimi ok.
Mutta, hienoja pelejä. Voisivat tuoda Gears6:n jo ensi vuonna, mutta taitaa mennä 2025...
Olisko seuraavaksi Control vai Cyberpunk... vai pistäisikö jouluksi tulille Tears of the Kingdomin kun silloin ei PC:n ääressä ole käyttännössä ollenkaan.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #4179 : 11.02.2024 16:18 »
Scarf
Smokin' Sexy Style!!!
Jäsen
Viestejä: 2 582
Basaaripisteet: 4
https://haute42.com/haute-pad-t-series/Tuli tuollainen ”Haute 42 T16” hitbox-tyylinen ohjain ostettua Saksan Amazonista, kun porukka noita on hypettänyt. Käytännössä samanlainen ja -mallinen vekoitin kuin kolme kertaa kalliimpi Razer Kitsune. Input lagia on 1000Hz USB polling ratella alle 1ms ja PCB on open source -kamaa, eli päivityksiä tulee koko ajan. SOCD-setit toimii myös suoraan toisin kuin Kitsunella, nappeja on myös enemmän. PS5:llä tarvii adapterin, mutta muilla konsoleilla pitäisi toimia aika kivuttomasti.
Eiköhän tolla Tekken 8:sia (joka on demon perusteella jeesuskamaa) ja SF6:sta pelaa.
Loistava kapistus ollut. Toimii Titan Two -adapterilla tosiaan Xboxissa, ja input lag on niin alhainen kuin se vain voi OLED:illani olla. Nappuloissa on kätevästi ledit, jotka vaihtaa väriä painettaessa, joten tuota input lagia on helppo testailla, kun laskee 240fps-videolta, kuinka monta framea kestää, että värinvaihdosta hahmo reagoi painallukseen. Input lag on samalla tasolla kuin kuvaputkella pelatessa. En ole ikinä nauttinut näin paljon retropelailusta. Tiettyjen liikkeiden - kuten dash jumping / dash canceling miekalla Megaman X4:ssä tai vanhemmissa, shield canceling Symphony of the Nightissa, wall jumping Super Metroidissa, joka on suorastaan naurettavan helppoa padiin verrattuna - on uskomattoman nautinnollista noilla mekaanisista näppiksistä tutuilla low profile -napeilla. Liikkuminen on myös superresponsiivista kun heittää SOCD:n Last Input Wins -asetuksen, jolloin hahmo on tavallaan koko ajan liikkeessä.
Tappelupeleistä kokeilin ekana Tekken 8:sia, jossa leverless toimii hyvin, vaikkakin oikealla pelatessa wavedash on paljon vaikeampaa, eikä yhden framen EWGF-liikkeet tahdo tulla millään ulos. Vasemmalla puolella pelatessa EWGF:n saa tulemaan ulos vaikka joka kerta. Liikkuminen on muutenkin huomattavasti nopeampaa kuin tikulla, koska tikun liikerata on mitä on. Harmaita hiuksia aiheuttaa lähinnä jotkin viistoliikkeet, mutta eiköhän nuokin aikanaan opi kun vain tarpeeksi rämpyttää.
Street Fighter III: 3rd Strikessä tällä ei tee oikein mitään, koska siinä superit vaativat nykypeleihin verrattuna todella nopeaa ja tarkkaa ajoitusta. Ei noita supereita tunnu saavan napeilla tarkasti ulos, vaikka kuinka harjoittelisi, enkä oikein tiedä mistä on kyse. Ehkä emulaattorilla on liian vähän input lagia tai jokin muu asetus on pielessä. Myös puoliympyräliikkeiden tekeminen on yhtä helvettiä, ellei sitten slaidaa sormella vasen, alas, oikea -nappeja nopeasti, mutta tämäkin menee säheltämiseksi oikealla puolella pelatessa. 360-liikkeen tekeminen Hugolla ilman slaidaamista on lähestulkoon mahdotonta, 720-liikkeen tekeminen onkin sitten varmaan jo täysi mahottomuus. Tikulla noiden tekeminen ei ole homma eikä mikään.
Kokeilin tätä myös shmupeissa, ja uskon, että kun joskus saa napeilla liikkumisen selkäytimeen, saattaa tämä olla jopa tarkin tapa pelata näitä pelejä. Aivot kuitenkin meinaa räjähtää, kun Ikarugassa pitäisi samaan aikaan miettiä napeilla liikkumista, ampumista, chainausta ja aluksen värinvaihtoa. Kuitenkin virkistävää, kun on tätä vuosikaudet dpadilla pelaillut.
Kokeilin myös God Handia, jonka pelaaminen ei ole ikinä ollut näin hauskaa! Oikean tatin väistöliikkeet saa mapattua napeille, minkä ansiosta pelissä voi tehdä juttuja, jotka eivät olisi normaalisti mahdollisia. Esimerkiksi vasemmalle/oikealle väistön pystyy canceloimaan jabilla, jolloin liikkumiseen tulee ihan uusi ulottuvuus, kun vain rullailee noita kahta liikettä peräjälkeen. Myös eteenpäin dashaus nopeutuu huomattavasti napeilla. Todella siistiä löytää tällaisia juttuja, joita mahdollisesti kukaan ei ole edes tajunnut kokeilla.
Kaiken kaikkiaan ihan lyömätön diili, jos haluaa leverless-ohjainta kokeilla. Mahdoton pelata 2D-pelejä enää millään muulla laitteella.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #4184 : 02.03.2024 13:41 »
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 711
Basaaripisteet: 2
FF7Rebirth korkattu. Ihan pätevää menoa sinänsä. Taistelu on hauskaa ja hahmomallit viehättää edelleen. Vähän huolestuttaa tarina. Vasta muutama tunti pelattu, mutta mennyt vähän ohi, miten uudet kuviot oikein menee. En oikein edes tajua miksi uusia kuvioita on otettu mukaan. Alkuperäinen tarina on hyvä, joten uudet viihtyisi varmasti ja nostalgian nälkäiset tykkäsivät ennenkin. Ja jo nyt huomaa että peliin on lisätty aika paljon lisää kamaa hahmohen kehityksen ja extratekemisen osalta.
Mutta, se tekninen toteutus... 5/5 tai 10/10 arvostelut on aika käsittämättöämiä. Pelihän on teknisesti paikoitellen ihan karmeaa. Oikeasti en tahallani valehtele jos sanon että osa tekstuureista pyörisi PS3:lla. Eihän FF7Remakekaan näissä loistanut ja paikoitellen oli ihan samanlaisia ongelmia, mutta niitä kohtia ei ollut niin paljon kuin nyt. Todella usein tulee vastaan pintoja jotka on tasaista mössöä.
Ja mikä vielä korostaa tätä kaikkea on outo varjostus. Esineillä ei välillä ole varjoja ollenkaan ja hahmojenkin varjostus menee vähän sinne päin. Ja jos mene Cloudilla varjoon, hahmot kasvot näyttää siltä että sitä vaivaa anemia ja unettomuus.
Ja 60fps tila... sinänsä se kai pysyy aika hyvin 60fps lukemissa, mutta kuvan laatu kärsii oudosti. Kaikesta tulee vähän pehmeää ja rakeista samaan aikaan. Todella hämmentävää.... Toivottavasti paranee edetessä...
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #4185 : 02.03.2024 15:34 »
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
« Vastaus #4194 : 14.04.2024 15:16 »
Gba
Jäsen
Viestejä: 2 918
Basaaripisteet: 0
Cyberpunk 2077
Ostin aikoinaan pandemian alussa tuliterän master race koneen vain ja ainoastaan tätä peliä varten. Alkuinnostus lässähti hyvin nopeasti, lopulta teknisiä ongelmia, liian hypen aiheuttamaa pettymystä ja muuta elämää vei mielenkiinnon muualle ja jätin pelin Steamin kirjastoon hautumaan. Heti perään neljä vuotta myöhemmin ostin peliin julkaistun lisärin Phantom Libertyn ja päätin antaa uuden mahdollisuuden, tätä vartenhan mylly oli hankittu.
Nyt Cyberpunk pyöri täydellisesti koko pelisession ajan täysillä asetuksilla, vaihdoin myös ohjaimen hiireen ja hetken pelailun jälkeen tuntui hyvinkin luonnolliselta.
Onhan tuo todella tunnelmallinen peli. Ensi kertaa pitkään aikaan hahmot tuntuvat kiinnostavilta ja dialogia ei jatkuvasti skippaile, kuten useimmissa peleissä. Ehkä tämä on tehty aikuisempaan makuun. Pari kertaa olen revennyt nauramaan peliä pelatessa, hemmetin harvinaista. Pelimekaniikka toimii erittäin hyvin. NPC:t on edelleen statisteja, mutta jos sen hyväksyy, eikä pyri keskusteluihin muiden kuin päähahmojen kanssa pysyy illuusio toimivasta maailmasta ihan hyvin kasasssa.
Pienenä yksityiskohtana täytyy nostaa myös pelin soittolista. Radiot soittavat hyvin laajalla skaalalla laadukasta muusiikia ja varsinkin Phantom Libertyn mukanansa tuoma Growl FM on hyvä lisä peliin. Radioemäntänä toimii muuten kirjailijana ja filosofina tunnetuksi tullut aina viehättävä Sasha Grey. Suurin yllätys oli kumminkin suomalaisen St. Auroran biisin päätyminen soittolistalle. Olen seurannut bändiä alusta asti ja myös Spotifyssa. Hyvin pientä on suksee ollut, mutta Cyberpunkiin päätynyt biisi Going to Heaven on striimannut jo yli 500k. En edes tajunnut, että bändi on tehnyt biisin peliin ja vasta googlessa kun artikkeli tuli vastaan niin tajusin mistä on kyse. Hyvinpä toimii Spotifyn paska algoritmit, kun menee ohi myös seuratut bändit.
Itselle musiikki on tärkein viihteen muoto. Kuuntelen yli 120 000 minuuttia pelkästään Spotifyta vuodessa, siihen päälle Youtube Music, radiot jne. Siksi onkin hemmetin siistiä nähdä miten paljon musiikkiin on panostettu pelissä. Yksi tunnelmallisimpia kohtauksia itselleni pelissä oli ihan vain päämäärätön kruisailu Night Cityn sateisessa yössä samalla kun Body Heat kanavalta lähti soimaan I Really Want to Stay at Your House.
Kaikki pelin kappaleet löytyy muuten Spotifysta.
Itse pelin juonen rakenne taas on rakennettu väärin. Ainakin jos ei ole lukenut arvosteluita pelistä, niin helposti pelaa pääjuonta päätyyn asti huomaten ettei tullut tehtyä juuri mitään muuta ja peli on ohi hyvin nopeasti. Hyvä analogia kyllä oikeaan elämään, ne sivutehtävät on elämänkin suola, eikä työelämässä grindaus, joka vie suurimman osan ajasta.
Tämän virheen jälkeen aloitin uudelleen aiemman tallennuksen ja tarkoitus on pelata Phantom Liberty ja sivutehtävät läpi ja vasta sen jälkeen pelata joku vaihtoehtoinen loppu peliin.
Pitkästä aikaa tarinavetoinen peli, jota on ollut pakko pelata. Tämä on hyvän pelin merkki.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu