DS:lle (ja 3DS:lle) on helppo tehdä suhteellisen yksinkertaisilla grafiikoilla settiä, kun taas NGP:lle siirtyy kaikki AAA-kehityksen suurimmat ongelmat, jotka vaivaavat nykysukupolvea. Luvassa siis Call of Dutyä, Killzonea, Unchartedia, mutta suhteellisen vähän uusia juttuja.
Tämä on meikäläiselle se suurin ongelma NGP:ssä. Suuret tehot johtavat siihen, että pelien kehityskustannukset karkaavat hanskasta ja kehittäjien täytyy pelata varman päälle ja julkaista noita tylsiä jatko-osia, luovuus kärsii. Sinänsä hieman harmi, että käsikonsoleissakin ollaan kehitytty jo niin pitkälle, että puhutaan tuollaisista suuren budjetin AAA-peleistä. Käsikonsolit ovat kuitenkin olleet jo pitkään seivaajana 2D-pelien tuotannossa. 3DS:lle tulee kyllä varmasti innovatiivisia pienen budjetin pelejä ja meininki ei varmaankaan hirveästi eroa DS:stä.