Sinä päivänä kun Sonyt, Nintendot ja kumppanit siirtyvät tekemään pelejä älypuhelimille, niin lopetan pelaamisen kokonaan.
Siis, että lopettavat pelien tekemisen muille kuin älypuhelimille? Siihen nyt on vielä "jokunen" vuosi aikaa, eikä silloinkaan niitä taskussa kuljetettavia laitteita enää kutsuta älypuhelimiksi - eikä välttämättä myöskään tietokoneiksi, saatika pelikonsoleiksi. Mutta kyllähän monet perinteiset pelikehittäjät on jo jonkin aikaa tehnyt pelejä iOS:lle ja Androidille.
Aloitetaan nyt vaikka Microsoftista, jonka edustaja taisi jossain vaiheessa sanoa jotain tyyliin, ettei Microsoft aio tuoda kannettavaa pelikonetta markkinoille, vaan Windows Phone 7 on niiden kannettava pelikone.
Sony sen sijaan hyppäsi Androidin kelkkaan. Nehän esim. julkaisi Xperia Play -luurin, jossa on qwerty-näppiksen tilalla gamepad. Lisäksi ne värkkäsi Androidille ohjelman jolla voi pelata PSOnen pelejä ja niiltä on tulossa PlayStation Suite, joka tulee olemaan cross-platform. Ainakin Android ja Vita tulee olemaan tuettavien laitteiden joukossa ja sen turvin voi pelata PSN:stä ladattavia pelejä. Lisäksi Sony julkaisi PlayStation Official App -sovelluksen iPhonelle, jolla voi kait tutkailla PSN:n sisältöä, tai jotain.
Ja sitten on monia tunnettuja pelikehittäjiä, jotka on julkaissut pelejä iPhonelle. Osa myös Androidille. Capcom, Cave, EA, Epic Games, iD Software, Konami, Rockstar, Sega, Square Enix. Noin ulkomuistista. EA:han sanoi tuossa vähän aikaa sitten, että iPad on niiden nopeiten kasvava alusta.
Kaikista kolmesta suuresta kilpailijasta Nintendo on varmaan vähiten vanhanaikainen. Wiinkin kanssa saivat kerättyä uudenlaisten ohjauskikkailujen takia (joita muut koittivat heti paniikissa kopioida itselleen) enemmän uusia pelaajia kuin MS ja Sony yhteensä.
No kieltämättä tuo Nintendon vispausohjain pääsi karkaamaan mielestä. Mielessäni pyöri lähinnä sellaiset asiat kuin Nintendon huonot nettipalvelut. Friend Codet on kaikkien suosikkeja, ei achievementteja, ei ladattavia demoja, laitteissa vähän sisäistä muistia. Pelejä ei voi asentaa sisäiselle muistille, ei tukea sisällön striimaamiseen sisäverkon muista laitteista, ei tukea DVD-elokuville.
Eli siis Nintendon koneet on vain ja ainoastaan pelikoneita, joilla ei voi tehdä juuri mitään muuta, kun taas muut kilpailijat on siirtyneet "monitoimikoneisiin". Toisaalta tuo on myös positiivinen asia, koska Nintendo voi myydä laitteitaan halvemalla (tai suuremmalla voitolla). Ja ainakaan Wiin kohdalla nuo "puutteet" ei kovinkaan paljoa myyntiä heikentänyt.
Oikeastaan älypuhelimella pelaaminen on kuin siirtyisi 20 vuotta ajassa taaksepäin. Pelit ovat lyhyitä ja vailla sisältöä, tosin huonommalla pelattavuudella fyysisten näppäinten puuttumisen vuoksi.
No ensinnäkin 20 vuotta sitten ei tainnut olla online leaderboardeja, online moninpeliä ja achievementtejä. Mutta "pelit ovat lyhyitä ja vailla sisältöä" on juurikin mobiilipeleille suotava, eikä negatiivinen, asia. Niitä monikymmen tuntisia eeppisiä megapelejä voi pelata kotona suurelta ruudulta kunnon ohjaimella, eikä kärvistellä muutaman tuuman huonolaatuiselta ruudulta epäergonomisen ohjaimen kera, jonka napit ja tatit tuskin on yhtä hyvät kuin kotikonsolin ohjaimessa. Ja kyllä iPhonellekin on sisältörikkaita pelejä.
Penny Arcade osui naulan kantaan.
Älypuhelimet ovat vallanneet markkinoita, mutta suurin osa puhelinpelien pelaajista on varmasti sellaisia, jotka eivät muuten pelaisi käsikonsoleita. Älypuhelimilla on luotu uutta markkinaa pelaamiselle.
Varmasti älypuhelimet on tuonut lisää pelaajia, mutta kyllä minä sanoisin, että suurin osa iOS-pelaajista on pelaajia ennestään. Ei iOS-laitteella pelaaminen ole millään tapaa tai millään tasolla pois sulkeva asia. Kyllä sitä voi yhtä hyvin pelata vaikka Demon's Soulsia Pleikalla, ja sitten kun ohjain lentää seinään, rauhoitella hermoja jollain simppelillä iOS-pelillä. Ja esimerkiksi jonkin aikaa sitten iOS:lle julkaistiin Street Fighter IV: Volt, joka on kerännyt kiitettävästi pelaajia. Voltin pelaajien joukossa on sellaisia, jotka on pelannut Street Fightereita arcade ajoista lähtien näihin päiviin asti. Ja vaikka SSF4: AE julkaistiin konsoleille, niin ne siitä huolimatta - monelle Lautalaiselle ilmeisesti täysin käsittämättömästä syystä - pelaa SF4: Voltia iPhonella. Mutta siinäkin pointtina on, ettei Voltin pelaaminen pois sulje mahdollisuutta pelata SSF4: AE:ta. Pelaa AE:ta silloin kun on Xboxin tai Pleikan lähellä, ja Volttia sitten jossain muualla.
Onko SSF4 3D (3DS) parempi kuin SF4: Volt? Luultavasti on. Maksoiko SSF4 3D julkaisupäivänään 0,79€? Ei.
Onko SSF4 3D parempi kuin SSF4: AE? Luulisin, että ei ole. Maksaako molemmat suunnilleen yhtä paljon (muutaman kymmentä euroa)? Kyllä.
Tuo sijoittajien huutelu siitä, että Nintendo ryhtyisi 3rd-party kehittäjäksi kuulostaa suht naurettavalta. Varmasti se toisi lyhyellä aikavälillä sijoittajille tuottoa, mutta pitkällä aikavälillä johtaisi Nintendon brändien tuottojen jakaantumiseen monelle yritykselle ja Nintendon arvon heikkenemiseen. Vaikuttaa lyhytnäköiseltä panikoinnilta nyt kun 3DS:n myynti on takkuillut. Eiköhän niitä osinkoja kerätä taas tyytyväisenä kunhan Nintendo on saanut tärkeimmät brändipelinsä markkinoille.
Tuo varmasti pitää paikkansa. Mutta toisaalta eikö Nintendo voi tehdä laitteita, yksinoikeuspelejä niille ja vielä third-party pelejä vaikka älypuhelimille? Jotain Mario tai Zelda spinoffeja App Storeen, niin kai sitä rahaa sieltäkin päin tulisi.