Ongelma ei ole se etteikö tammikuussa tulisi tarpeeksi tietoa, ongelma tulee siitä jos ketään ei enää kiinnosta. Hype, fiilis, tunnelma jne. on aika voimakkaita asioita ostopäätöksessä.
Miten se hype olisi lokakuusta sitten jaksanut kantaa maaliskuulle yhtään sen paremmin, jos kaikki olisi jo kerrottu siinä videossa tai jollain muulla tavalla? Itsekin sanoit, että "asiat laimenee mielessä nopeasti". Nyt on kuitenkin jotain vielä jotain uutta kerrottavana, joka oikeasti saa huomiota. Ei tammikuussa joku "Nintendo julkaisi kolmannen trailerin uudesta Mariosta" saa samalla tavalla huomiota kuin "Nintendo julkisti uuden konsolinsa hinnan ja julkaisupäivän."
Siis se pointti olikin että sitä pitäisi ripotella koko ajan matkan varrelle. Ei se riitäkään että nyt olisi kertonut kaiken ja ollut hiljaa maaliskuuhun asti. Onhan Nintendo tehnyt tätä pelienkin kanssa: Directiä tullut suurimmasta osasta peliä ennen julkaisua. Tässä sitä vasta olisikin ollut aihetta Directeille kun pelejä pitäisi olla useita. Pelijulkistuksia, ominaisuuksia, traileria, directiä, hypeä, jne pitäisi tulla joka tuutista. Mitä lähempänä julkaisua, sitä suuremmalla intensiteetillä. Muutenkin tämä on hiukan ironista, kun Nintendo puhuu kuinka pelit merkkitsevät, ei mikään muu. Sitten jätetään julkistus todella myöhään ja yritetään tehdä itse laitteesta "se" juttu. Kun kyse pitäisi olla peleistä.
EDIT: Scorpio julkistettiin kyllä ihan liian aikaisin. Siinä ei ollut mitään järkeä.
Kyllä, mutta oli se siinä mielessä reilua Microsoftilta, ettei ensin myydä porukalle Xbox One S:ää, ja vuoden päästä vedetään hihasta Scorpio. Tuokin tieto tosin koskettaa ehkä lähinnä pelialaa seuraavia, eli saattaa Pentti Peruspelaajalle tulla ensi jouluna yllätyksenä, että tuleekin uusi ja vieläkin tehokkaampi Xbox markkinoille.
Sai Microsoft kuitenkin samalla julkistettua sen uuden strategiansa, eli jatkossa voi samaan aikaan olla myynnissä tehoiltaan erilaisia konsoleita, mutta samat pelit toimivat kaikilla. Saa tosin nähdä, kantaako tuo strategia Xbox One -sukupolvea pidemmälle, mutta se onkin sitten ihan toinen keskustelu. Lisäksi ehkä joku pieni kapula saatiin PS4 Pron rattaisiin. Mielestäni ei siis täysin typerä veto julkistaa Scorpio niin paljon etukäteen, vaikka ymmärrän tiedänkin pointtinne.
No joo, siinä mielessä, mutta markkinointi mielessä outo ratkaisu. Lisäksi suunnitelmatkin ehtiää muuttumaan moneen kertaan ja jopa Sony ehtiää reagoimaan tuohon jos se tuntuu tarpeelliselta. Tähän kun vielä lisätään se kuinka M$ painotti että kaikki pelit toimivat joka Xbonella, niin itse ainakin jätin siinä vaiheessa kaikki kuvitelmat että ostaisin Scorpiota. Tosin voihan olla että se on suunnattu jo Xbonen ostaneille. Silloin julkistuksessa olisi enemmän järkeä.