Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Kalenteriin linkitetyt tapahtumat
  • Hearts of Iron III -julkaisu: 07.08.2009
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Aihe: Paradox Interactiven pelit  (Luettu 13552 kertaa)
Paradox Interactiven pelit « : 28.06.2007 18:04 »
Warpriest Jäsen Viestejä: 11 Basaaripisteet: 0 Profiili Paradox Interactive on kuuluisa historiallisista strategiapeleistään, jotka ovat ehdottomasti genrensä huippua. Pelit ovat raskaita ja näyttää siltä, että vain harvat niitä harrastavat. Itsellä löytyy hyllystä ainakin Hearts Of Iron 1&2, Crusader Kings, Diplomacy, Galactic Civilizations 2 ja Europa Universalis 3. Paradox on pelivalmistajien aatelia ja kaikki muut yritykset saisivat ottaa mallia tämän firman toimintatavoista. Pelit ovat usein halpoja ja useimmat saa uutena jo melko pian ilmestymisen jälkeen noin 30 eurolla. Pelit toimivat ilman levyä, joten levyt pysyvät uutta vastaavassa kunnossa. Peleihin ilmestyy uusia päivityksiä vielä vuosia niiden julkaisun jälkeen ja niiden sisällöllinen rikkaus on vertaansa vailla. Kysynkin siis ovatko muut lautalaiset tutustuneet näihin pelimaailman helmiin.
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #1 : 28.06.2007 20:27 »
Killerbone Vieras Noh sinun syystäsi olen niihin tutustunut, ovat kyllä hieman liian raskaita maallikoille mutta kun kaikki ne jutskat oppii niin ei siittä voi muuta kuin pitää. Hearts of ironissakin on niin mukavaa yritää saada suur-suomea aikaiseksi, Kerran olen siinä onnistunut ja sekin menee tekoälyn piikkiin. (tyhmä ryssä ei hyökännyt pahemmin 1939 vaikka julisti talvisodan...)
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #2 : 30.06.2007 01:46 »
Joel-san Administraattori * Viestejä: 938 Basaaripisteet: 3 Profiili Paradoxin osakkeet ovat minun silmissäni nousseet huimasti ostettuani EUIII:n. Mahtava peli. Samalla on herännyt mielenkiinto firman muihinkin tuotoksiin. Hieno peliyhtiö kyllä kyseessä. Tekevät omaleimaisia pelejä, jotka eivät turhaan trendeille kumartele.
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #3 : 30.06.2007 02:00 »
Fraeon /fɹeɪɔnʰ/ Moderaattori * Viestejä: 1 652 Basaaripisteet: 3 Profiili Hööö...Paradoxhan ei muuta ole tehnyt kuin vain julkaissut Euroopassa Galactic Civilizations II:n, joten en listaisi sitä niiden peliksi ollenkaan. Stardockhan sen teki. Hieno pelihän se on, kun onnistui olemaan enemmän Master of Orion 3 kuin...Master of Orion 3. Eettiset valinnat olivat hieno lisäys, vaikkeivät hirveästi peliin vaikutakaan.

Niin ja Starforcellahan ei ilmeisesti tykätty siitä, että GalCiv II julkaistiin ilman kopiosuojauksia. Plussaa Stardockille siitä.
A légpárnás hajóm tele van angolnákkal
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #4 : 30.06.2007 20:27 »
Maza Jäsen Viestejä: 1 Basaaripisteet: 0 Profiili Hearts of Iron II lisäosineen on kyllä parhaimpia toiseen maailmansotaan sijoittuvia naksuja ellei paras. Aluksi ehkä voi tuntua hiukan vaikealta, mutta kun vaan jaksaa sitkeästi pelata niin kyllä se alkaa avautua ja kun niin käy, niin peliin jää kyllä jumiin pahasti :P

"A patch is never late! Nor is it ever early. It arrives precisely when I mean it to!" :D


« Viimeksi muokattu: 30.06.2007 20:47 kirjoittanut Maza »
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #5 : 30.06.2007 21:17 »
Rignel Jäsen Viestejä: 175 Basaaripisteet: 0 Profiili Tuota HoI2:a tuli koitettua Warpriestin suosituksesta (lue:painostuksesta), mutta huttu oli kyllä aivan liian raskasta minulle. Siis huh. Aivan kuin lukisin raskaan sarjan kirjaa jostain huitsin metafysiikasta. Kyllä se Civilization on minun kipurajani näissä kuvioissa.

Talvisodan pelasin ja kyllä ryssät saivat nähdä mistä kana pissi. :x
Wii: 1770 1925 2790 4764
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #6 : 02.07.2007 23:39 »
Melfice_ Rento ja seksikäs. Jäsen Viestejä: 1 033 Basaaripisteet: 0 Profiili Nyt on pakko nostaa kättä ylös täällä pelikeskustelunkin puolella; Europa Universalis II on yksi niistä harvoista (ja samalla viimeisin) tietokonepeleistä joita olen ostanut. Taisin vielä päätyä pelin ostoon ihan puhtaasti Pelit-lehden arvostelun perusteella, kokeilemaan en ainakaan ruvennut ennen ostosta. Todella koukuttava peli, jonka ympärille on kehittynyt aktiivinen harrastajaryhmä. Toisaalta aihepiirin takia se ei ole hirveän yllättävää, historiafriikit ovat historiafriikkejä. Peli on hauska ja poikkeuksellisen sivistävä.

Hearts of Iron kiinnostaisi myös. Saisikohan jompaa kumpaa jostain näppärästi, mahtaisiko toimia mun opiskelijaläppärilläin...?
N
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #7 : 03.07.2007 02:16 »
Fraeon /fɹeɪɔnʰ/ Moderaattori * Viestejä: 1 652 Basaaripisteet: 3 Profiili Riippuu tietty minkälaisesta läppäristä on kyse, mutta jos vehje pyörittää Europa Universalis II:sta niin ainakin eka Hearts of Iron pyörii. Tilt-pelikauppa myy moista halpisversiona kympin hintaan uutena, kakkosesta joutuu maksamaan vähän enemmän. Jos läppäri on kuitenkin 3-5 vuoden sisään valmistettu, niin ei siinä Hearts of Iron II:n pyörityksessäkään mitään ongelmia pitäisi olla.
A légpárnás hajóm tele van angolnákkal
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #8 : 07.07.2007 14:01 »
Joel-san Administraattori * Viestejä: 938 Basaaripisteet: 3 Profiili Olen tässä alkanut miettiä Heart of Iron II:n hommaamista ja nyt olisi kysymys sitä pelanneille, että kannattaako Doomsday–lisäri hommata myös? Se kai pidentää peliajan vuoteen 1953:n asti. Mitäs muuta se lisää?

Playssa olisi muuten myynnissä Hearts of Iron Anthology, jonka mukana tulee alkuperäinen HoI, HoI II ja Doomsday. Vaikuttaisi aika hyvältä.
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #9 : 07.07.2007 18:57 »
Warpriest Jäsen Viestejä: 11 Basaaripisteet: 0 Profiili
Olen tässä alkanut miettiä Heart of Iron II:n hommaamista ja nyt olisi kysymys sitä pelanneille, että kannattaako Doomsday–lisäri hommata myös? Se kai pidentää peliajan vuoteen 1953:n asti. Mitäs muuta se lisää?

Playssa olisi muuten myynnissä Hearts of Iron Anthology, jonka mukana tulee alkuperäinen HoI, HoI II ja Doomsday. Vaikuttaisi aika hyvältä.
Ensinnäkin kerron, että Doomsday ei ole pelkkä lisäosa vaan sisältää alkuperäisen pelin, eli tavallisen Hearts of Iron 2:sen ja Doomsdayn hankkiminen on typerää. Tiedän, että tämä kuullostaa oudolta ja yllätyin itsekin kun käynnistin Doomsdayn ensimmäisen kerran (ei ollut HoI2 asennettuna silloin). Paradox ilmeisesti halusi loistavaa asiakaspalvelua, mutta onhan se hieman väärin meitä kohtaan, jotka hankimme HoI 2:sen heti kun se ilmestyi ja ostimme myöhemmin myös Doomsdayn. Hearts of Ironin ensimmäistä osaa en ole pelannut kertaakaan sen jälkeen, kun toinen osa ilmestyi eli sen takia ei anthologya kannatta hankkia. Hearts Of Ironista on ilmestynyt myös Doomsday Armegeddon, mutta se näyttäisi olevan vain nettimyynnissä, eikä sitä saa levyillä. Itse en ole kuitenkaan tätä päivitystä testannut, vaikka sen pitäisi pidentää peliaikaa ja maksaa vain 5€.

Tiivisettynä: Anthologyssa näyttäisi tulevan ainakin kartta ja muuta vastaavaa, eli jos haluat lisäsälää niin osta Anthology, mutta jos pelkkä pelaaminen  riittää niin hae Doomsday lähimmästä pelikaupasta.
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #10 : 08.07.2007 00:19 »
Melfice_ Rento ja seksikäs. Jäsen Viestejä: 1 033 Basaaripisteet: 0 Profiili

Eiks ton mitalin takia kannattaisi jo hankkia koko anthologyboksi?

SI VIS PACEM PARA BELLUM - If you want peace prepare for war
N
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #11 : 06.08.2007 01:24 »
Melfice_ Rento ja seksikäs. Jäsen Viestejä: 1 033 Basaaripisteet: 0 Profiili Nyt on tullut kolme viikkoa pelattua tuota Hearts of Iron II: Doomsdayta. Varsin koukuttava peli, nukkumaanmeno tuppaa jatkuvasti lykkääntymään kun tunne että "vielä yksi hyökkäysmanööveri." Raskashan peli on. Halutessaan mikromanagerointia on todella paljon, itse en ole vielä lainkaan perehtynyt vakoilutoimenpiteisiin. Nippelitietoa ja syvyyttä löytyy rajattomasti; Suomella pelatessa armeijakuntien komentajat voi valita Airosta Oeschiin!

Kokonaisuus tuntuu luonnollisesti aluksi vaikealta, mutta tutorial opettaa perusteet helpostu. Loput oppii pikkuhiljaa kokeilmella. Tekoäly pistää hyvin kampoihin, sain itse siitä eilen muistutuksen. Pelasin Saksalla vuodesta 1936 alkavaa kampanjaa. Johdattelin kolmatta valtakuntaa sotaan sillä mentaliteetilla, että joukkojen määrä pidetään voittojen vaatimalla minimitasolla samaan aikaan kun pyrin rakentamaan infrastruktuuria ja tutkimusjärjestelmää mahdollisimman pitkälle. Itävallan Anschluss koitti, sen jälkeen oli tarkoitus saada maat Tsekiltä, lyödä Puola idässä ja valloittaa Ranska koukkaamalla Maginot-linjan taakse Hollannin ja Belgian läpi. Reservissä oli valmiina viisi divisioonaa vuoristojääkäreitä Norjan ja Pohjois-Suomen valtaamiseen. Sen jälkeen olisi Reich teknologiallisesti ja taloudellisesti niin vahvoilla että voisin tuottaa tehtaantäydeltä panssarivaunua itärajalle ja hankkia lebensraumia pistämällä Neuvostoliittoa turpaan.

Mutta.
Todellisuudessa varsin ohuet valloitusjoukkoni olivat siis valmiina itärajalla pientä blitzkriegiä varten. Münchenin kokous koitti ja liittoutuneet lupasivat luovuttaa minulle Tsekin sudettialueet. Sen sijaan Tshekki teki Suomet ja ilmoitti ettei alueluovutuksia ole tulossa. Kaiken lisäksi mokomat menivät vielä julistamaan sodan Saksalle! Tämä johtui siitä että en painostanut riittävästi Tshekkoslovakiaa, eli toisin sanoen pidin rajan miehittämättömänä vaikka se olisi pitänyt miehittää jotta tshekit eivät olisi uskaltaneet kieltäytyä hyökkäystäni pelätessään. No, ei hätä ole tämän näköinen. Vaikka joukkoni oli supistettettu mahdollsimman pieniksi niin olisi se ihme ellei preussilaisella tarkkuudella toimiva sotakoneeni pärjäisi Tshekkoslovakian vanhentuneelle kalustolle. Yllätyksen turvin he tekivät pieniä aluevaltauksia samalla kun aloin mobilisoida joukkojani Puolan rajalta Prahaa kohti. Armeijani sitoutuivat taisteluun tshekkiläisiä koiria vastaan, mutta silloin taas päätti tyhjäksi jääneen rajan huomannut Puola julistaa sodan Saksalle. Nopealla ja järkevästi suunnatulla offensiivillä Puola oli jo miehittänyt Berliinin siinä vaiheessa kun olin lyönyt Tshekkoslovakian puolustusvoimat hajalle. Tässä vaiheessa vedin ison rastin koko kampanjani päälle ja aloitin alusta. Olisin toki voittanut Puolankin, mutta Ranska olisi todennäköisesti yhtynyt karkeloihin länsirintamalla ja jo nyt oli hukattu aivan liikaa resursseja ja miehistöä tähän kikkailuun.

Shaatana.
N
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #12 : 17.09.2008 21:27 »
Melfice_ Rento ja seksikäs. Jäsen Viestejä: 1 033 Basaaripisteet: 0 Profiili Pelasin kolmen viikon ajan Europa Universalis II niin paljon että laiminlöin tärkeämpiä asioita ja nyt äklöttää. Mulla on tähän peliin viha-rakkaussuhde. On se niin kivaa napata joku pikkuvaltio ja kasvattaa siitä suurvalta. Tällä kertaa aloitin piskuisella kahden provinssin Baijerilla ja alistin koko maailman bratwurstikansan vallan alle. Ensimmäiseksi yhdistetään Saksan pikkuvaltiot, laajennetaan hieman länteen Ranskan maille ja itään Liettuan kuningaskuntaan. Lopulta nielaistaan lännestä ensin Ranska ja sitten Espanja ja tämän jälkeen idästä valtiot aina Venäjälle ja lähi-itään asti. Pohjoismaita ja Italiaa voi valloittaa siinä sivussa kun siltä tuntuu. Tässä vaiheessa infrastruktuuri ja taloustilanne ovat jo ylivertaisella tasolla ja on aika ryhtyä siirtomaasortoon, kunhan ensiksi on alustettu sillanpääasema vapaaseen provinssiin uudisraivaajilla.

Pelin ongelma ovat sen omat lainalaisuudet, porsaanreiät, miksi niitä sitten haluaakaan kutsua. Sotiminen on järkevämpää puolustusvoittoisesti käynnistämällä useita minimikokoisia piirityksiä välttäen armeijoiden suoria yhteydenottoja ja sotatoimia talvimaastossa. Vastaavasti alkuasukkaat voi aina jyrätä rynnäköllä tehokkaamman sotateknologian turvin (no, se nyt on kai ihan realistista). Liittolaisia kannattaa hankkia vain aloittamaan sotia ja antamaan tulitukea, mitään myönnytyksiä niille ei kannata antaa. Ahdistavin vaihe on se kun on kaikkien vihalistalla ja joutuu sotimaan jatkuvasti ihan pelkän sotimisen vuoksi. Vastaavasti valtion paisuessa riittävän isoksi kukaan ei enää uskalla kaivaa verta nenästään ja valtakunnan laajentaminen on vaikeaa 'casus bellien' puuttuessa. Tähänkin on tietysti oma porsaanreikänsä. Suurvallalla pelaaminen on siten jo älytöntä mikromanagerointia kun valtiossa on vähintään 5 eri uskontokuntaa ja pieninkin heilautus stabiliteetissa ajaa valtion sisällissotaan. Tästä syystä esim. Ranskalla maailmanvalloitus katkeaa väkisinkin vallankumouksen aiheuttamiin vavistuksiin 1700-luvun lopulla.

Kaikesta tästä huolimatta palaan pelin pariin tasaisin väliajoin.

Nyt voisikin kai sitten pitkästä aikaa ruveta takomaan tuota yläpuolella ylistämään Hearts of Iron II - Doomsdayta.
N
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #13 : 15.10.2008 00:14 »
Joel-san Administraattori * Viestejä: 938 Basaaripisteet: 3 Profiili Samantapaisia ongelmia on myös EU III:ssa. Modit parantavat tekoälyä ja pelimekaniikkaa huomattavasti, mutta tietyistä juurikin lainalaisuuksista ei pääse ikinä eroon. Pelejähän molemmat loppujen lopuksi ovat ja erittäin hyviä sellaisia. Liialla eläytymisellä tulee rajat vastaan. Pitäisi varmaan itsekin aloittaa maailmanvalloitus jollain Korsikalla ja tällä kertaa Magna Mundi –modin kera. Jospa AI pitäisi parempaa huolta oman valtionsa hyvinvoinnista ja valtion heikolla stabiliteetilla olisi jotain merkitystä myös isommille valtiolle. EU II:sta stabiliteetin vaikutusta on nerfattu merkittävästi pienemmäksi vanilla EU III:een. Ärsyttävää vallata Ranskan kaltaiselta suurvallalta edes yhtä provinssia, koska suurvalta ei antaudu vaikka olisit murskannut kaikki sen armeijat. Armeijoita saa aina lisää eikä jatkuvan sodan aiheuttama stabiliteetin lasku johda muuhun kuin hieman pienentyneisiin verotuloihin. Suurvalta on suostuvainen antautumaan vasta siinä tilanteessa, kun se on täysin lyöty ja pääkaupunkikin vallattu; tilanne, jossa pelaaja mieluusti anneksoisi koko paskan itselleen. Pitkistä sodista ei ole haittaa kuin pelaajalle, koska aikaa ja rahaa kuluuu järjettömästi. Yhden rajaprovinssin valloittamisesta muodostuu ihan täysi urakka. Nämä ovat niitä vikoja, joita Magna Mundi yrittää korjata.

Toisaalta hyllyssä olisi vieläkin avaamatta HoI Anthology.

EDIT:



Joo. Jäin taas armottomasti koukkuun EU III:een. Monta (kymmentä)tuntia olen tahkonnut kampanjaa Korsikalla Magna Mundi –modin kera. Kiinnostus tähän valtioon heräsi, kun ekalla peluukerralla Portugalilla tutkiskelin, mitäs kaikkia valtioita sitä voisi syntyä, jos kansaa tarpeeksi kiihottaisi irrottautumaan emämaastaan. Satuin sitten Korsikan saaren kohdalle, joka on tavanomaisesti Genovan hallussa. Tuli heti virne suulle, kun katsoin, mitä maan lippu esittää (yllä). ”Ei juma, tuo lippu on kyllä saatava yhtä tunnetuksi kuin vaikkapa Ranskan lippu.” Korsika–kampanjan tavoitteiksi asetin itselleni Italian yhdistämisen ja Välimeren saarten herruuden.

Kampanjan alku oli täyttä tuskaa, kun kassassa ei ollut pennin hyrrää eikä saaresta saa aluksi juuri yhtään verotuloja. Manner-Italiasta oli välittömästi saatava lisää alueita ja tuloja, mutta se täytyi hoitaa lainalla, jota ei mitenkään voinut maksaa takaisin. Valtaus tulisi tapahtua hyvin nopeasti ennen kuin velka tulisi maksettavaksi ja konkurssi vetäisi valtion pitkään lamaan. Valtaus onnistui. Lamasta selvittiin juuri ja juuri erittäin pienellä säästöliekillä. Lisää olisi kuitenkin vielä saatava tuloja, koska sen hetkinen tulovirta ei riittänyt vieläkään oikein mihinkään. Uusi laina ja lisää valloituksia. Tämän lainan hoitaminen hoitui helpommin, koska suuremmilla tuloilla pystyin maksamaan korot, mutta jouduin silti hyvin pitkään ottamaan aina uuden lainan vanhan maksaakseni. 1500-luvun alkuun mennessä olin saanut lainan vihdoin maksettua (aloitin pelin 1453) ja siitä vapautui mukavasti massia muihin tarkoituksiin. Tällä hetkellä (1564) tilanne on hyvin muikea. Hallussa ovat Korsikan ja Sardinian saaret, mantereella on neljä provinssia. Vatikaani on vassalli, jonka anneksoimista olen juuri valmistelemassa. Myös pohjois-Italian Savoiji on vassalli, jonka anneksoin heti Vatikaanin jälkeen. Molemmissa on omat riskinsä. Ensimmäisessä tapauksessa katolinen maailma todennäköisesti kimpaantuu kovasti Rooman valtauksestani (olen myös kääntynyt protestanttiseksi), josta voi seurata aika vakavia jälkiseuraamuksia. Savoijin anneksoiminen todennäköisesti aiheuttaa ongelmia Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan suunnalta, kun he vaativat Savoijin itsenäistämistä. Eletään mielenkiintoisia aikoja. Erittäin onnistuneen politikoinnin ansiosta verotulot ovat nykyään valtavat. Jokainen valtakunnan irtoava penni päätyy kyllä kirstuuni.


« Viimeksi muokattu: 15.10.2008 09:40 kirjoittanut Joel-san »
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #14 : 15.10.2008 10:28 »
Teppo Holmqvist Jäsen Viestejä: 277 Basaaripisteet: 0 Profiili
Joo. Jäin taas armottomasti koukkuun EU III:een. Monta (kymmentä)tuntia olen tahkonnut kampanjaa Korsikalla Magna Mundi –modin kera.

Kannattaa suosiolla päivittää peli Napoleon's Ambitioniin ja sitä kautta In Nomineen. Nämä lisälevyt parantavat peliä merkittävästi kaikilla osa-alueilla, etenkin tekoälyn puolella lisäämällä rutiineja joihin modaamalla ei yksinkertaisesti voi päästä.
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #15 : 15.10.2008 16:32 »
Joel-san Administraattori * Viestejä: 938 Basaaripisteet: 3 Profiili NA:n ja IN:n hommaaminen on varmaan edessä, kun ei tämä peli suostu päästämään otteestaan ja kampanja tekisi mieli aloittaa aina vaan uudestaan eri valtioilla. Mutta saakohan noita lisälevyjä jostain vielä boxattuna erikseen? Keräilijänä en välttämättä haluaisi turvautua kohta julkaistavaan Europa Universalis III Completeen.
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #16 : 15.10.2008 18:16 »
Teppo Holmqvist Jäsen Viestejä: 277 Basaaripisteet: 0 Profiili
Mutta saakohan noita lisälevyjä jostain vielä boxattuna erikseen?

Ei valitettavasti saa. Paradoxin mukaan niille ei ole yksinkertaisesti tarpeeksi kysyntää. Ymmärtää helposti, kun EUIII on itsessäänkin sellaista marginaalikamaa.
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #17 : 15.10.2008 21:31 »
Koo Jäsen Viestejä: 995 Basaaripisteet: 5 Profiili Huvikseen kokeilin tänään EUIII:ta vaikka epäilytti vahvasti, että jaksaako pelaamiseen perehtyä. Nyt tiedän, että kyllä jaksaa. Koukuttavaa ja mukavan haastavaa, tähän mennessä kyllä jokainen maa jolla pelasin jyrättiin, pitäisi ehkä pelata isommilla valtioilla. Monimutkaisuus ja mikromanagerointi ei yllättäen ole vituttavaa.
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #18 : 15.10.2008 23:35 »
Joel-san Administraattori * Viestejä: 938 Basaaripisteet: 3 Profiili Tärkein asia, joka pitäisi mainita pelin ohjekirjan ensimmäisellä sivulla, on se, että valtio tekee koko vuoden tappiota (mikäli olet palkannut neuvonantajia, ylläpidät armeijoita tai maksat lainakorkoja). Se on ihan normaalia. Vuoden lopulla verot maksetaan isona könttänä kassaasi (census taxes). Tämän summan tulisi kattaa seuraavan vuoden edellä mainitut menot sekä muut hankintasi. Rahaa saa siis ainoastaan kerran vuodessa ja vain veroista. Kuukausittaiset verot, production– ja trade–tulot menevät 100% tutkimukseen. Toki tätä ”tutkimusrahaa” voi siirtää kassaankin (tunnetaan termillä minting) säätämällä talousruudussa treasury–liukusäädintä, mutta se nostaa inflaatiota, joten sitä tulisi ehdottomasti välttää. Inflaatio on sitten kuolemanvakava asia. Sitä tulee helposti ja siitä pääsee eroon todella hitaasti. Inflaatio vaikuttaa kaiken hintaan. Ei ole kiva huomata, että nopeasti nouseen inflaation takia ei pysty hankkimaan enää mitään. Minun ainakin täytyi aluksi käynnistää ensimmäinen kampanjani monta kertaa uudestaan ennen kuin kunnolla ymmärsin, miten talous pelissä toimii.

EDIT:

Mutta saakohan noita lisälevyjä jostain vielä boxattuna erikseen?
Ei valitettavasti saa. Paradoxin mukaan niille ei ole yksinkertaisesti tarpeeksi kysyntää. Ymmärtää helposti, kun EUIII on itsessäänkin sellaista marginaalikamaa.
Sitten oli vielä sellanen kysymys, että onko noita lisäreitä joskus edes saanut kaupan hyllyltä? Vai ainako niitä on jaettu vain digitaalisesti?
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #19 : 16.10.2008 00:19 »
Koo Jäsen Viestejä: 995 Basaaripisteet: 5 Profiili Njoo, kyllähän näillä perusjutuilla pääsee jo pitkälle. Pikkuvaltioilla tuntuu vaan, että saatta mennä vain pari kuukautta pelin aloittamisesta niin muutama isompi valtio on jo tulossa valloittamaan.  :P Aloitin nyt uuden pelin Skotlannilla, tuo saattaa jopa toimiakkin kun Englannin kanssa suhteet on hyvät.
Onkos kaupankäyntiin muuten jotain automaagista toimintoa joka etsii hyviä kauppapaikkoja?
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #20 : 16.10.2008 07:44 »
Teppo Holmqvist Jäsen Viestejä: 277 Basaaripisteet: 0 Profiili
Vai ainako niitä on jaettu vain digitaalisesti?

Aina digitaalisesti. Ainoastaan Victorian ja EUII:n lisälevyke sai aikoinaan rajoitetun painoksen.

Onkos kaupankäyntiin muuten jotain automaagista toimintoa joka etsii hyviä kauppapaikkoja?

Sen voi automatisoida vasta lisälevykkeessä Napoleon's Ambition. Vanillaversiossa kaupankäynti tyssää siihen kun pitäisi itse kytätä koko ajan Center of Tradeja.


« Viimeksi muokattu: 16.10.2008 08:40 kirjoittanut Teppo Holmqvist »
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #21 : 16.10.2008 10:32 »
Koo Jäsen Viestejä: 995 Basaaripisteet: 5 Profiili Jeps, no eipä sitä kaupankäyntiä sitten kyllä jaksa harrastaa.
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #22 : 16.10.2008 12:48 »
Joel-san Administraattori * Viestejä: 938 Basaaripisteet: 3 Profiili Joo ja kaupankäynti tulee helvetin kalliiksi ja takaisin se ei anna kuin tutkimusrahaa. Parhaimmillaan yhden kauppiaan lähettämisestä voi joutua maksamaan lähes kymmenen tukaattia ja, jos se kauppias nyt onnistuu saamaan paikan center of tradessa (keskimääräinen onnistumisprosentti varmaan jotain 30%), se kilpaillaan sieltä ulos vähintään kuukaudessa AI–valtioiden toimesta, jotka kisaavat paikoista kuin verikoirat kehässä.
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #23 : 16.10.2008 15:14 »
Teppo Holmqvist Jäsen Viestejä: 277 Basaaripisteet: 0 Profiili
Joo ja kaupankäynti tulee helvetin kalliiksi ja takaisin se ei anna kuin tutkimusrahaa. Parhaimmillaan yhden kauppiaan lähettämisestä voi joutua maksamaan lähes kymmenen tukaattia ja, jos se kauppias nyt onnistuu saamaan paikan center of tradessa (keskimääräinen onnistumisprosentti varmaan jotain 30%), se kilpaillaan sieltä ulos vähintään kuukaudessa AI–valtioiden toimesta, jotka kisaavat paikoista kuin verikoirat kehässä.

Oman kokemukseni mukaan kaupankäynti kannattaa jos valtiosi kuuluu niihin joilla on vahva markkinajärjestelmä (esim. Mecklenburg, Novgorod, tai Venetsia). Muille homma on lähinnä rahan haaskausta kun nämä pojat joka tapauksessa syövät kauppiaasi.
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #24 : 16.10.2008 15:49 »
Koo Jäsen Viestejä: 995 Basaaripisteet: 5 Profiili Mites toi tuntemattomien maiden tutkiminen/valtaus siis toimii? Yksi conquistador olisi ja joku alkuasukassaari. Sitä saarta kun klikkaa niin siinä on se send nappula, mutta valittaa ettei ole tarpeeksi rahaa. Eli mihin sitä kyhnyä tarvitaan..? Kerta yksi valloittaja löytyy jo.
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #25 : 16.10.2008 17:24 »
Joel-san Administraattori * Viestejä: 938 Basaaripisteet: 3 Profiili Se  toimii siten, että, kun olet löytänyt jonkun kolonisoitavan provinssin, sinne lähetetään uudisasuttajia sillä send-nappulalla. Samassa ruudussa näkyy paljon niiden lähettäminen maksaa ja millä todennäköisyydellä he onnistuvat luomaan siirtokunnan. Todennäköisyys riippuu monesta asiasta, mutta pääasiassa siihen vaikuttaa alkuasukkaiden määrä ja vihamielisyys. Jos onnistut, provinssi siirtyy sinulle ja asukasluku nousee 100. Näitä uudisasuttajia sitten lähetään 100 tyypin aalloissa sinne, kunnes väkiluku kasvaa 1000, jonka jälkeen tämä provinssi on kuin mikä tahansa muukin provinssi. Väkiluku toki nousee itsekseenkin ajan kanssa. Alkuasukkaat voivat kuitenkin tuottaa harmia tappamalla uudisasuttajia, joten kannattaa kipata sinne saarelle muutama rykmentti suojaamaan siirtokuntaa, mikäli alkuasukkaat ovat kovinkin vihamielisiä etkä tarvitse sotilaita muualla. Konkistadorit ovat armeijoiden kenraaleja, jotka voivat paljastaa maa-aluetta terra incognitan alta (kartalla näkyvä valkoinen alue). Vastaavasti explorerit komentavat laivueita, jotka explorerin johdolla voivat seilata tutkimattomille vesille. Eli näillä kahdella hepulla ei voi siis asuttaa paikkoja, vain löytää niitä.

EDIT: Kun siirtokunnan väkiluku nousee 1000 ja se muuttuu normaaliksi provinssiksi, provinssissa olleista alkuasukkaita tulee provinssin asukkaita. Provinssin vielä ollessa siirtokunta, se on hyvin haavoittuvainen, koska muut valtiot voivat vallata sen sodassa ilman rauhansopimuksia.


« Viimeksi muokattu: 16.10.2008 17:35 kirjoittanut Joel-san »
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #26 : 16.10.2008 17:35 »
Teppo Holmqvist Jäsen Viestejä: 277 Basaaripisteet: 0 Profiili
Se  toimii siten, että, kun olet löytänyt jonkun kolonisoitavan provinssin, sinne lähetetään uudisasuttajia sillä send-nappulalla. Samassa ruudussa näkyy paljon niiden lähettäminen maksaa ja millä todennäköisyydellä he onnistuvat luomaan siirtokunnan. Todennäköisyys riippuu monesta asiasta, mutta pääasiassa siihen vaikuttaa alkuasukkaiden määrä ja vihamielisyys. Jos onnistut, provinssi siirtyy sinulle ja asukasluku nousee 100.

In Nominessa tuo muuttuu siten, että siirtomaa aloitetaan lähettämällä uudisasuttajia, mutta tämän jälkeen ne alkavat tasaisesti kasvaa. Vastineeksi jokainen kehittyvä kolonia vie verotuloja kunnes se kasvaa yli 1000:n asukkaan. Lisää asuttajia voi toki lähettää, mutta In Nominessa niitä saa paljon hitaammin, koska ainoastaan uskonto, valtiolle yksilölliset päätökset, ja Colonial Ventures idea vaikuttavat sen kasvumäärään. Erittäin tärkeä muutos on myös se, että siirtokunnan saa perustaa vain alueella joka on tarpeeksi lähellä omaa pääkaupunkia. Jokainen laivastossa saavutettu teknologia kuitenkin kasvattaa tätä etäisyyttä. Lisäksi siirtomaat tuottavat vähemmän jollei sinulla ole laivastoa huolehtimassa niistä. Tämän takia Amerikka kolonisoidaan In Nominessa huomattavasti vanillaversiota hitaammin*.

* Ja kiitos uuden kapinallisjärjestelmän, tietokone menettää siirtomaiden hallinnan jo 1600-luvulla kun nämä julistautuvat itsenäiseksi. Oli hauska nähdä kuinka Yhdysvaltoja hallitsi kuningas Pedro II.



 
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #27 : 16.10.2008 19:48 »
Koo Jäsen Viestejä: 995 Basaaripisteet: 5 Profiili Ahaa, no nyt selkeni, kiitoksia. Onkos mitään hyviä neuvoja antaa alkupeliin, Skotlannilla nyt pelailen eli hirveästi ei provinsseja ole ja tappiota tehdään. Ei varmaan kannata hirveästi yrittää minnekkään alussa hyökkäilläkään? Liittolaisina sentään suhteellisen messevät Ruotsi, Ranska ja Englanti :P
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #28 : 16.10.2008 20:26 »
Joel-san Administraattori * Viestejä: 938 Basaaripisteet: 3 Profiili Alussa kannattaa uhitella pienemmilleen. Skotlantina suuntaisin katseen kohti Irlantia, joka on täynnä eripuraisia pikkuvaltioita. Näistä voisit ottaa jonkin liittolaiseksi tai sitten voit pysyä puolueettomana ja tyytyä lähettämään varoituksia (send warning) tai taata heidän itsenäisyyden (proclaim guarantee). Varoittaminen antaa sinulle casus bellin (syy/oikeutus sotaan), kun varoitettu valtio aloittaa sodan jotain toista valtiota vastaan. Itsenäisyyden takaaminen on sama juttu toisin päin: jos joku aloittaa sodan takaamasi valtiota vastaan, saat casus bellin hyökkääjää vastaan.

Englanti jumiutuu helposti pitkiin ja vaikeisiin sotiin, joiden jälkeen Englanti voi olla hyvinkin piesty. Englannin liittolainen ei kannata välttämättä olla, koska joudut jatkuvasti turhiin sotiin sen seurauksena. Itse hommaisin military accessin Englantiin ja liikuttelisin tiedustelevaa rykmenttiä Englannin provinsseissa tarkkailemassa armejoiden kokoja. Sopivalla hetkellä hyökkäisin. Military access kannattaa tosin purkaa ennen sotaan ryhtymistä, koska sodan julistaminen aiheuttaa aika kovan stability hitin, jos sellainen on.
tallennettu
Re: Paradox Interactiven pelit « Vastaus #29 : 16.10.2008 23:49 »
Koo Jäsen Viestejä: 995 Basaaripisteet: 5 Profiili Mmm, noita Irlannin pikkuvaltioita mietinkin jo. Ehkä sitä hitaasti ja rauhallisesti saisi syötyä osan niistä itselleen. Englannin todellisena tukena en ajatellut olla, eikös sen voi kuitenkin feidata sitten sopivalla hetkellä? Monet ekoista peleistä kaatui kuitenkin siihen, että joku iso valtio vain valloitti ylivoimaisesti, niin ihan hyvä olla vahvoja liittolaisia ainakin näin aluksi.

Edit: Jatkoin aiemmasta tallennuksesta jossa en ollut vielä Englannin liittolainen, no kieltäydyin kaikista alliansiehdotuksista ja vaikka oli ihan hyvät välit niin Englanti (ja samalla Portugali) päätti aloittaa sodan :lol: Mitenköhän tosta nyt selviäisi, pakko varmaan luovouttaa joku provinssi ainakin, argh.


« Viimeksi muokattu: 17.10.2008 01:13 kirjoittanut Koo »
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines