Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Aihe: Pelien varhaisvaiheet  (Luettu 6672 kertaa)
Pelien varhaisvaiheet « : 21.06.2007 02:00 »
Fraeon /fɹeɪɔnʰ/ Moderaattori * Viestejä: 1 652 Basaaripisteet: 3 Profiili ...ja nyt ei sitten puhuta videopelien alusta eikä Pongeista vaan pelien varhaisista esijulkaisuista, alphoista ja betoista. Joskus vain on mukava urkkia, miltä peli näytti ennen julkaisuaan. Aloitetaan vaikka Starcraftista.

Esimerkiksi Starcraft näytti aikaisessa vaiheessa tältä:





Warcraft II goes purple? No, WC2:n päälle se pitkälti perustuikin. Ehkä liiankin selvästi.

Vertaa tähän:



Tämä saattaa olla Starcraftista kiinnostuneille mielenkiintoista luettavaa. En itsekään ollut nähnyt tätä ennen.

Mutta joo, laittakaa ihmeessä menemään, jos löydätte jotain mielenkiintoista. Näitä on hauska lukea.


« Viimeksi muokattu: 21.06.2007 02:36 kirjoittanut Fraeon »
A légpárnás hajóm tele van angolnákkal
tallennettu
Re: Pelien varhaisvaiheet « Vastaus #1 : 21.06.2007 02:30 »
sleepy o----o Jäsen Viestejä: 828 Basaaripisteet: 6 Profiili Shadow of the Colossuksen kehitys aloitettiin melkein heti ICOn julkaisun jälkeen ja pelin piti olla ilmeisesti melkein suoraa jatkoa ICOlle. Onneksi jatkoivat kehitystä parilla vuodella, koska varhainen versio, silloin nimeltään NICO, näytti tältä.
Yhden yksinäisen vaeltajan sijaan isoja kolosseja jahtaa joukko ICOn päähenkilön kaltaisia poikia, päällään maskit, jotka näyttävät kuuluvan johonkin bondage-asustesettiin. Myös itse kolossi on periaatteessa samanlainen kuin mitä lopullisessa pelissä nähtiin, mutta ilman viimeistelyä. Lopullisen pelin kolossit olivat outoja mullan, maan, ruohon, kiven ja mekaniikan yhdistelmiä, NICOn kolossi näyttää 70-luvun King Kongilta, jolta on poistettu karvaa ja lihaa raajoista, naamasta ja selästä. Yhh. Maisemastakin puuttuu kokonaan luonne tai minkäänlainen syvyys. Silti jotain vetävää tuossa varhaisessa versiossa on, pidän siitä miten kolossi liikkuu isolla, vapaalla alueella, jota näki vain parin kolossin kohdalla lopullisessa pelissä. Ja jotain outoa viattomuutta ja hienoa Ray Harryhausen-estetiikkaa NICOsta löytyy.

ICOstakin itseasiassa löytyy pieni prototyyppi-video, siltä ajalta jolloin peliä kehitettiin vielä ensimmäiselle Playstationille. Tässäkin näkyy melkein sama juttu kuin NICOn kohdalla: prototyyppi on melkein sama peli kuin myyntiin tullut versio, ilman tyyliä tai luonnetta. Yorda on tavallinen tyttönen, varjohaamut ovat outoja sikaihmisiä ja linna näyttää vain pelkältä linnalta, ei siltä pelottavan taianomaiselta ympäristöltä mitä nähtiin lopullisessa ICO:ssa.
under the rocks and stones,
there is water underground
tallennettu
Re: Pelien varhaisvaiheet « Vastaus #2 : 21.06.2007 09:31 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Zelda: Ocarina of time muuttui varsin paljon graafisesti beta-ajoista:



Lopullisesta myyntiversiosta:



Melkoisia graafisia parannuksia.

Beta-kuvissa esiintyy myös monia elementtejä jotka sittemmin kuopattiin pelin lopullisesta versiosta. Yhdessä kuvassa Link on mm. huoneessa, jossa on jalustalla TriForce. Vieläkin voi ajoittain kuulla legendoja, joiden mukaan Ocarinassa on yksi salaisuus jota yksikään pelaaja Nintendon ulkopuolella ei ole löytänyt; kätketty triforce.

Ilmeisesti näitä Beta-palasia ollaan kaivettu pelikasetilta Action Replayn kaltaisilla huijausmoduuleilla.

www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Pelien varhaisvaiheet « Vastaus #3 : 21.06.2007 13:09 »
PetriP-TNT Jäsen Viestejä: 129 Basaaripisteet: 0 Profiili Pilataan hieman etsimisen intoa ja lisätään muutama linkki mukaan:
Unseen64 kokoaa lähes jokaiselta alustalta sekä peruttujen pelien että suuria muutoksia kokeneiden pelien screenshotteja ja muuta materiaalia kätevästi yhdelle sivulle. Esimerkiksi Okami näytti alunperin tältä:


Yksi sarja, joka on kokenut suuria muutoksia elinaikansa aikana on Resident Evil. Ainakin 3 kappaletta lähes valmiita versioita on hylätty, syystä tai toisesta. Bioflames kokoaa suurinpiirtein kaiken irtisaatavan materiaalin Resident Evil 1.5:sta. Peli oli jo julkaisua vaille valmis, muttei tekijänsä Mikamin mukaan tyydyttänyt tekijöitä, koska sitä pidettiin liikaa RE1:sen kaltaisena. Peli muuttuikin hyvin paljon: Toinen päähahmo meni vaihtoon (Elsasta tuli Claire), vihollisdesigniä muutettiin, tapahtumapaikkoja muuteltiin yms.

Tämän lisäksi olemassa oli jossain vaiheessa Resident Evil 4:sen beta-versio joka seurasi alkuperäisten tyyliä, sekä Resident Evil 0 N64:lle, joka vastasi pitkälti GC-versiota, lukuunottamatta grafiikkaa, ääniä yms.

Myös Silent Hill 2:sta poistettiin tiettyjä trailereissa nähtyjä kohtia. Pyramid Head ei enää lopullisessa versiossa raahannut miekkaansa pelissä nähdyssä kerrostalossa, välivideoita jäi pois... Peliteknisistä syistä PH:n pois jättäminen oli varmasti viisasta, koska ahtailla käytävillä ilman aseistusta vihollisen vältteleminen olisi ollut tuskallista, mutta pakko myöntää, että kohdasta olisi luultavasti tullut pelin pelkoa nostattavin kohtaus.
Kokoelma
tallennettu
Re: Pelien varhaisvaiheet « Vastaus #4 : 21.06.2007 13:29 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Eka linkki oli aika jees kyllä. Bongasin sieltä mm. kaikki legendaariset Perfect Dark -kuolauskuvat, jotka tuli selattua ennen pelin julkaisua vähintään kerran viikossa läpi!  Nuo ovat kyllä selvästi terävämpiä kuin mitä Kuusnepa mahdollistaa. Kenties Virtual Consolessa komponentti-kaapelilla se olisi tuon näköinen?



Good times, good times...


« Viimeksi muokattu: 22.06.2007 10:34 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Pelien varhaisvaiheet « Vastaus #5 : 21.06.2007 13:36 »
Solid Snake Jäsen Viestejä: 704 Basaaripisteet: 3 Profiili
Lainaus käyttäjältä: Ephram
Kenties Virtual Consolessa komponentti-kaapelilla se olisi tuon näköinen?
Tai sitten Live Arcadessa HD:na? Muistaakseni Rarella on oikeudet Perfect Darkiin, ei Nintendolla.
tallennettu
Re: Pelien varhaisvaiheet « Vastaus #6 : 21.06.2007 17:25 »
migge Jäsen Viestejä: 3 173 Basaaripisteet: 0 Profiili HD:nähän nuo vasta karulta näyttäisivätkin. Ja MS ei saa käyttää alkuperäistä Perfect Darkkia koska Nintendo jakeli peliä.
www.playfire.com/migge
tallennettu
Re: Pelien varhaisvaiheet « Vastaus #7 : 21.06.2007 21:27 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Terävyys ? Eiköhän SULAVUUS olisi sellainen pieni kiva parannus PD:hen ::)


Tämä nauratti aikoinaan ja TK:n kanssa odoteltiin, että miltähän tuo näyttäisi livenä.



/paskat ideat.

"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Re: Pelien varhaisvaiheet « Vastaus #8 : 23.06.2007 17:12 »
Fraeon /fɹeɪɔnʰ/ Moderaattori * Viestejä: 1 652 Basaaripisteet: 3 Profiili Duke3D:stä julkaistu kehitysversio nimeltä Lameduke on...mielenkiintoinen.


Peli ei graafisesti eroa paljoakaan julkaisuversiosta, mutta sisällöllisesti taas aika paljonkin. Aseet ovat scifi-tyylisiä, aloituspistooli on lasertähtäimellä varustettu ja muistuttaa toiminnaltaan enemmän konekivääriä, monon sijasta Dukella on sähkötainnutin ja jepariporsaiden sijaan taistellaankin kyborgeja vastaan. Ja kaikilla näillä scifielementeillä Lamedukesta puuttuu yksinkertaisesti kaikki muna. Onneksi kehitysversiosta heitettiin aimo kuormallinen kama menemään!

Niin, ja se kaatuilee joka viides minuutti. Ei tosin voi valittaa, kun kyseessä on varhainen kehitysversio.


« Viimeksi muokattu: 30.06.2007 02:15 kirjoittanut Fraeon »
A légpárnás hajóm tele van angolnákkal
tallennettu
Re: Pelien varhaisvaiheet « Vastaus #9 : 30.06.2007 01:40 »
sleepy o----o Jäsen Viestejä: 828 Basaaripisteet: 6 Profiili Oletan, että tähän ketjuun kelpaa älyttömän tökeröllä nimellä varustettu Sonic X-treme? Peliä kun ei ikinä julkaistu, eikä siten päässyt alkuvaihetta pidemmälle. Kun Sega-poikia oltiin aikoinaan, niin tämä peli näytti aivan mahtavalta ja se tulisi näyttämään mistä kanat pissii Mariolle. Oli hienoja neon-värejä, outoja ratoja ja Sonic hienona 3D:nä ja sitten yhtäkkiä Sonic X-treme pistettiin jäihin.

Lost Levelsin kirjoittaman jutun perusteella X-tremestä olisi tullut aika mielenkiintoinen peli. Ilmeisesti pelin kentät olisivat vaihdelleet isoina ja vapaastikuljettavien 3D-maailmojen ja Saturnin julkaistupelin, Bug!:n kaltaisten ratojen kanssa. Eli nopealle juoksulle ja hitaalle tutkimiselle olisi ollut ovat tietynlaiset kenttänsä, joka kuulostaa hienolta idealta näin Sonic Adventure-pelien pelaamisen jälkeen. Ja eihän se Sonic sitten olisi edes ollutkaan 3D:nä.

Löytääkö kukaan muuten juttuja ja kuvia Gears of Warin esiasteesta, Unreal Warfaresta?
under the rocks and stones,
there is water underground
tallennettu
Re: Pelien varhaisvaiheet « Vastaus #10 : 30.06.2007 03:48 »
Kabanossi Moderaattori * Viestejä: 2 520 Basaaripisteet: 6 Profiili WWW
Löytääkö kukaan muuten juttuja ja kuvia Gears of Warin esiasteesta, Unreal Warfaresta?

Tossa on jotain pientä.
IGDB.com | Internet Game Database
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines