Kyllähän tuollaiset huomionhakuiset otsikot varmasti uutisten kävijämäärää lisäävät, mutta eriasia on sitten miten tämä vaikuttaa koko Pelaajalehden imagoon. Tuollaiset otsikot eivät varmastikaan kovin ammattimaista kuvaa lehdestä anna. Otsikot ovat myös aivan eri linjassa itse lehden kanssa, lehtihän on itsessään oikein pätevä.
Pitkällä aikavälillä moinen uutisointi tekee varmasti hallaa Pelaaja-brändille. Kauas on tultu lehden alkuajoista.
Ihan hyvä huomio. Pelaajalehti.com varmasti pyrkii vain saamaan mahdollisimman paljon klikkejä (keinoilla millä hyvänsä), koska tulot tulevat mainoksista. Lehden tarkoitus taas on tarjota lukijoilleen mahdollisimman hyvää ja asiallista luettavaa, koska tulot tulevat lehden myynnistä. Ristiriita on valmis, eivätkä tuotteet tue toisiaan, ehkäpä jopa päinvastoin.
Mikä sitten on pitkä aikaväli? Nykyisessä muodossaan nettisivujen uutisointi on ollut jo yli vuoden päivät. Pitäisikö kohta näkyä jotain dramaattista laskua lehden tilaajamäärissä?
Jos siis on luvassa mitään muuta kuin nettisivujen kävijämäärien moninkertaistumista, asialle varmasti tehdään jotain. Mutta kyllähän se nyt niin on että ei jokin nettisivu vaikuta itse lehteen mitenkään. Tai siis korkeintaan positiivisesti, että yhä useampi saa lehdestä tietää. Kyllä Pelaajan perustajajäsenet pitävät huolen että itse lehti on pelkkää asiaa, uskokaa pois.
Ja eihän Pelaajalehti.comkaan ei ole mikään (osan) uutistensa summa, ollaanhan alettu tekemään myös podcasteja ja Retrosunnuntaita. (Jotka eivät tuota läheskään niin paljoa klikkejä kuin uutiset, mutta silti niitä tehdään)
Joelin pohjustus tähän aiheeseen oli hyvä, mutta aivan väärillä urilla ollaan oltu jo kauan. Se, että ihmiset tykkäävät työaikana klikkailla hupaisalta kuulostavia otsikoita ei kerro mistään "pelijournalismin alennustilasta" vaan yksinkertaisesti niistä klikkailijoista. Itse varsinaisen tuotteen eli printtimedian sisältöön se ei vaikuta.
Mutta keskarikuvaa vaan ruutuun, sopiihan se vastaukseksi mihin tahansa viestiin.