Toisena tapauksena DKC2 jyllää edelleen. Aiemmin olin kuunnellut lähinnä ykkösen biisejä, koska se on mulle peleistä nostalgisempi, mutta Laudan biisiäänestyksen jälkeen on kakkosen soundtrack soinut läpi hävyttömän monta kertaa. Ei käy ymmärrykseen, miten pian parikymmentä vuotta vanhan videopelin musiikit voivat olla näin tunteikkaita, groovaavia ja vangitsevia. David Wise on nero, siitä ei ole epäilystäkään. Stickerbrush Symphonya ovat kaikki varmasti kuulleet kyllikseen - vaikka itsehän en siihen voi kyllästyä - niin fiilistellään paria vähemmän kuunneltua hittiä:
--Snip--
Snakey Chanteyssä on twistattu loistavasti tuo perinteinen meriteema törkeän groovaavaan swingiin. Vie mennessään. Forest Interlude on sitä tunnelmallisempaa ambienttikamaa, ja Kannon's Klaimin metallisointinen biitti taas on erittäin makeesti toteutettu. Sävellystyö on tosiaan taidetta parhaimmillaann, ja soundimaailma niin monipuolista kuin se vain voi tuona aikana olla. Ehdottomasti 16bit-eran parasta musaa, ja edelleen yksi sielukkaimmista OSTeista koskaan.
Näistähän on tehty myös monia remiksejä ja OCRemixistä löytää ihan kokonaisen parin levyn remix-albumin. Mitä itse kuitenkin olen eniten kaivannut, on juuri samat biisit niille uskollisina moderneina versioina. Siis soitettuna oikeilla soittimilla. Siihen tarpeeseen, kuin sormi nenään, iski YouTube-yhtye Burning Idol:
--Snip--
Versiointeja ei ole tehty kuin kolme, mutta itse kuulisin mielelläni vaikka koko fakin OSTin tällaisena. Alkuperäiset ovat tottakai kovia nekin, mutta hyvästä soittolaadusta saa kieltämättä sitä jotain vielä vähän lisää. Taidolla ja rakkaudella tehtyä kamaa, loving it!
Aivan loistamaa nuo Burning Idolin versiot, muistaakseni jotain olen aiemmin saattanut kuullakin. Näinköhän tulee vielä uutta materiaalia, kun edellisestä on jo niin kauan. Niin paha teaseri Kannon's Klaimin lopussa. Itsekin kuulisin enemmän kuin mielellään koko soundtrackin tällä tapaa.
OCRemixeistä puheen ollen, Serious Monkey Business on todella kova remixpaketti. Remixejähä nuo nimenomaan ovat, joten taiteellisia vapauksia on otettu varsin paljon enkä siksi pidä kaikista. On kuitenkin hienoa miten paljon vaivaa tuon eteen on jaksettu nähdä, ja parhaimmillaan. Kirsikkana kakun päällä tietenkin http://www.youtube.com/watch?v=_Ayxi0YggUg]David Wisen remix credits biisistä Robin Beanlandin (alkuperäisen DKC co-composer) ja Grant Kirkhope (Banjo Kazooie, Perfect Dark jne). Perään vielä omia suosikkejani:
Säveltäjä itse kuvaili biisiä sanoilla "cheesy trance". Itselleni tämä koko pläjäyksen kohokohta. Äärimmäisen hyvin rytmitetty, ja upeat melodiat tulevat esille jopa komeammin kuin alkuperäisessä. Toki ongelmia voi tulla, jos ei tämän tyyppisestä musiikista pidä. Itse rakastan, jos se on näin hyvin tehty. Parempi kuin alkuperäinen.
Aiemmin mainitsemani David Wisen tuotos. Yksi uskollisimmasta kappaleista alkuperäiselle levyllä, eli on siis lähempänä tyyliä, jota Sharkienkin kaipailee. Todella tyylikäs, muttei välttämättä silti yllä alkuperäisen yli, sillä rakastan sen 47 sekunnin kodalla alkavaa soundia, jota ei remixistä löydy.
Sticerbrush Symphony on kuultu miljoona kertaa, mutta ei voi mitään. Kappale on upeimpia pelisävellyksiä ikinä, joten erinomaiselle remixille on aina tilaa. Pidän aivan törkeästi Sharkien postaaman Burning Idolin version soundista, joka alkaa 1:15 eteenpäin, mutta tuo usein kuultavan melodia kitarasoundi (ensimmäisen kerran 0:47) ei vaan toimi itselleni. Se kuulostaa jotenkin epävireiseltä ja liian pakotetulta. Joshua Morsen versiossa sitä ei kuulla kuin hieman loppupuolella, ja silloinkin se kuulostaa paljon paremmalta. Uskollinen alkuperäiselle ja todella upean kuuloinen.
Yksinkertaisesti kaunis. Todella kaunis. Vie hienon sävellyksen aivan uusin sfääreihin.
Erittäin mielenkiintoinen remix OverClocked ReMix -sivuston perustajalta. Mielenkiintoisen tästä tekee jo se, että pituutta on viisi kertaa enemmän kuin alkuperäisellä, joka kestää vain n. 40 sekuntia. Alkuperäinen kappale kuuluu läpi jatkuvasti, mutta todella persoonallisella otteella. Malliersimerkki hyvästä remixistä.
Mainitaan nyt loppuun vielä ilman videolaatikoita esimerkki todella huonosta remixistä. Paleolithic Park (Lost World Anthem) vs alkuperäinen. Ottamatta sen enempää kantaa Paleolithic Park musiikin laatuun (joskin mainittakoon, etten itse juuri syty), niin mielestäni kyseessä on äärimmäisen huono kappale nimenomaan remixinä. Vaikka miten kuuntelisin, en pysty löytämään mitään alkuperäiseen viittaavaa. En pienintäkään melodiaa. Tunnelmakin on täysin erilainen. En ymmärrä remixin (vai "remixin"?) pointtia, jos sitä on mahdotonta yhdistää alkuperäiseen kappaleeseen, ja mahdollisien yhtäläisyyksien kuuleminen on kuin etsisi neulaa heinäsuovasta. Vai tunnistaisiko joku muu tietämättä kappaleiden yhteyttä?
EDIT: Ps. tämä ketju on myrkkyä koneelle. Melkein pitäisi sopia, ettei video tageja laitettaisi liikaa, sillä ketjun selaaminen ylhäältä alas näin monella viestillä ja videolaatikolla meinaa laittaa selaimen välillä aivan juntturaan, vaikkei koneeni mikään nuhapumppu olekaan. Veikkaisin heikommilla koneilla ongelman olevan paljon pahempi.