Lisäksi tuo vasemman tatin sijoituskin on aika kaksipiippuinen juttu. Mielestäni tattien symmetrinen sijoittelu auttaa hallinnassa ja muutenkin se tatti nyt vaan sopii mielestäni paljon paremmin sinne vähän kauemmas keskelle kuin ihan tuohon yläreunaan, johon XO:n tatti on sijoitettu. Peukalon joutuu vääntämään huonommin hallittavaan asentoon, vasemmalle käännettäessä se kääntyy jo aivan käteen kiinni. Ja mitenköhän porukka osaa sitä oikeaa tattia käyttää, kun sehän on kuitenkin siellä paskalla paikalla XO:nkin ohjaimessa? Ja sillä kuitenkin tähdätään, eli vaatii huomattavasti enemmän hallintaa kuin vasen, jolla vain liikutaan.
Korostan sanaa mielestäni, koska selvästi XO:n ohjaimellekin löytyy paljon pitäjiä. Enemmän kyse on tottumuksesta. Rasittaa vaan aina lukea, kun XO:n ohjaimen hehkuttajat puhuvat ikään kuin faktoina asioita, jotka eivät todellakaan ole mitään fatkoja, vaan pelkkää mielipidettä suurimmaksi osaksi. Se on fakta, että tatit on sijoitettu eri tavalla ja se on fakta, että XO:n tatit ovat jäykemmät. Jotkin pitävät tästä, toiset eivät. Itse pidän Dualshockia lähes joka genressä parempana kuin XO:n ohjain. FPS:ssä ero Dualshockin eduksi suuri, jossain Ninja Gaidenissa tai Tekkenissä (en ole koskaan oppinut pelaamaan tikulla, enkä kyllä padillakaan kovinkaan hyvin) vielä suurempi.
Sitä pidetään siksi faktana, koska Sonykin on pitänyt sitä faktana aikoinaan. Kun PS1 tuli ulos, ei ollut analogitatteja. Täten ristiohjain ja napit oli sijoitettu niille luonnolliselle paikalle. Sitten tuli analogitatit peleihin mukan kesken sukupolven. Sony ei suunnitellut koko ohjainta uusiksi, koska siihen aikaan vielä suurin osa peleistä suunniteltiin ristiohjaimella pelattavaksi. Se ristiohjain siis pysyi sillä oleellisella paikalla. PS2:n tullessa pelit käyttivät pitkälti tattia liikkumiseen, mutta jostakin syystä Sony ei lähtenyt siirtämään tattia ristiohjaimen paikalle. Siitä se on sitten jäänyt väärälle paikalle. Se ei ole siis se pääongelma, että tatit ovat symmetrisesti sijoitettu.
Oikean puolen tatin ja nappien sijoittelu on sen sijaan vaikeampi päättää, koska molempia käytetään lähes kaikissa peleissä.