Ylemmäksi, eli ristiohjaimen paikalle sijoitettuna tatti nousee todella ylös ja peukalon joutuu vääntämään huonoon asentoon etenkin vasemmalle käännettäessä. Ristiohjainhan on flatti ja sitä käsitellään muutenkin eri tavalla kuin tattia, sitä on erilainen kontrolloida sillä paikalla, missä se on, sama nappuloiden kanssa. Ihmisen anatomia ei näin määrittele mielestäni tässä asiassa mitään. Mielestäni on kyse siitä, että selvästi on eri tapoja käsitellä ohjaimia, ottaa niistä ote, liikutella sormia. Erilaiset tai -kokoiset kädet ja erilaiset otteet vaikuttavat siihen, minkä muotoinen ohjain ja miten sijoitellut toiminnot ovat parhaat kellekin. Oikeastaan kaikki ohjaimet ovat niin kauan kompromisseja, kunnes jokaiselle tehtäisiin oma kustomoitu ohjain.
No, totta kai käsiä on erilaisia ja kokoisia, mutta... vähän kyllä ihmettelen jos peukalo menee luonnollisesti oikeasti niin alas mitä analogitatti Dualshockissa on ja että ristiohjaimen kohdalla peukalo on "väännetty huonoon asentoon". Tämähän tarkoittaa sitä että peukalo osoittaisi rentona suoraan sivulle ja että peukalo ei kääntyisi kunnolla etusormeen. En nyt kauheasti ole ihmisten peukaloita tarkastellut, mutta uskaltaisi veikata että peukalo menee luontaisesti muiden sormien suuntaisesti, eli suoraan ylös päin kohti etusormea, eli Dualshockin ristiohjaimen päälle.
Vaikka ei sillä, minusta Dualshockin huonoin puoli ei ole se tatti (vaikka se on yksi) verrattuna X360:n ja GC:n ohjaimeen, vaan muotoilu. Nämä sopivat minulle oikeasti käteen kuin hanskat. Varsinkin X360:n ohjaimen kohdalla, kaikki napit ja ohjaimet on juuri sielä missä pitää ja kaikkiin pääsee käsiksi ilman että ote irtoaa ohjaimesta. Okei, start ja select on eri juttu, mutta ne ei olekaan toimintanappeja. Dualshock on jotenkin huteran tuntuinen ja ohjain "elää" koko ajan kädessä. Tämä voi tietysti olla osin tatinkin syytä, koska itselläni peukalo tosiaan osoittaa suoraan ylös, kohti etusormea, padin tapauksessa kohti L ja R nappeja.