Ekan uuden Tomb Raiderin pelasin aikanaan, ja se oli ihan okei. Parhaimmillaan saaren samoilussa oli ihan oikeasti toimivaa seikkailun tuntua - alueet eivät ole superisoja, mutta niillä saa tietyissä pisteissä pyöriä vapaasti ja tekemistä on (muistaakseni) mukavasti. Plus, esim. artefaktien etsintä ja kataloggaus sopii kerrankin just hyvin pelin teemoihin, kun taas monessa muussa pelissä random kerättävä kama voi tuntua hyvin päälleliimatulta.
Mutta, tosi iso osa pelistä on myös sitä perinteistä Hollywood-reaktiopeliä ja ampumarata-toimintakohtausta. En ole itse koskaan esim. Unchartedeja pelannut, mutta olettaisin, että näiltä osin hyvinkin vastaavaa meininkiä. Jos tykkää, niin tykkää näistäkin. Jos ei siedä yhtään, ei varmaan maistu nämäkään. Jos on so-so tällaisen pelisuunnittelun kanssa, TR:n vapaammat tutkimisosiot keikkaavat varmasti kokonaiskokemuksen plussan puolelle.
Summa summarum: ihan kiva, että tuli pelattua. Toisaalta, ekan osan jälkeen olin kyllä tähän meininkiin täysin kylläinen, eikä tähänkään päivään mennessä sarjan muiden osien pariin ole kaipuuta lainkaan.
Jep, odotinkin jotain Unchartedin kaltaista, mutta paremmalla päähenkilöllä!
Mitä nyt ekan Tomb Raider DE:n alkua pelasin, tämä vuonna 2013 alunperin julkaistu peli näyttää yhä hyvältä, ja Series X:n FPS Boost (60) ja Auto HDR antavat tähän vielä oman bonuksensa. HDR ei tunnu lainkaan päälleliimatulta, vaan melkeinpä ihan natiivilta ominaisuudelta. Olen todella tyytyväinen alun perusteella, ja ainakin visuaalisesti tämä taitaa kuitenkin olla heikoin osa näistä kolmesta. Ei välttämättä pelillisesti, niin kuin olen lukenut monesta paikasta.