Tuli käytettyä hyväksi tuo Greenmangamingin tarjous. Jotenkin jäi typerän ontto olo. ("Missä on mun fyysinen kotelo?!")
Bioshock Infinite vaan tuntuu sellaiselta peliltä joka olisi ansainnut fyysisen kappaleen ostamisen. Kai tää on vaan typerää
totuttuun normiin nojailua. Konkreettisuus tuntuu katoavan kun ei ole sitä kädessä hypisteltävää lootaa naaman edessä.
Kai tähän pitää totutella, luulisi jo viimeistään seuraavan genin puolivälissä suurimman osan peliostoksista olevan netin kautta tehtyjä.
Itselleni tulee nykyään tyhmä olo, jos ostan pelin fyysisenä. Täysin turhaa resurssien tuhlaustakin. Steamin kautta totuin vähitellen digitaalisiin peleihin, enkä millään haluaisi vaihtaa entiseen. Sen sijaan olen viime aikoina miettinyt, josko siirtäisi pelien ostamiseen (silloin kuin mahdollista) gog.comiin tai vastaaviin, joista pelin saa käytännössä samalla hinnalla, mutta täysin DRM:stä vapaana. Moiset versiot toimisivat siis myös silloin, jos Steamille joskus sattuisi jotain käymään.
Konsolien osalta silti vierastan ajatusta pelkästä digitaalisuudesta, sillä ne ovat täysin riippuvaisia konsolin valmistajasta, ja niiden kauppapaikat ovat riistohintaisia. Lisäksi niiden kanssa on epävarmuus siitä, toimivatko samat pelit enää tulevalla konsolilla (Wiiware pelien siirtämisestä WiiU:lle joutuu maksamaan, mitä vittua?) tai Nintendon osalla jopa toisella vastaavalla konsolilla (WiiU-nettitunnusten konsolisidonnaisuus). PC taas on huomattavasti vapaampi alusta, ja jos vanhojen pelien kanssa sattuukin tulemaan ongelmia, saavat pelaajat ne usein ratkaistua, vaikkei julkaisijalla niihin enää kiinnostusta olisikaan.
Siis ihan sama vaikka stiimissä näkyisi sata peliä listassa, niin en koe omistavani yhtään niistä. Ei nuo steamin vs oikeiden levyjen hinnat ole lainkaan vertailukelpoisia. Aivan sama vaikka kaikki olisivat eurolla, niin silti maksaisin mieluummin sen 30e fyysisestä kopiosta. Hinnat ovat viimeinen syy, miksi pelata PC:llä.
Juuri omistamisen tunne on syy, miksi olen pohtinut siirtymistä täysin DRM-vapaisiin peleihin, silloin kun se on mahdollista.