kep
Jäsen
Basaaripisteet: 0
Laudalla on ollut aiemmin postauksia urheilupeleistä, eikä pelkästään minulta, joten tein topicin minkä alle voi kätevästi kätkeä kaikki nämä suurta yleisöä täysin kiinnostamattomat pelit. Pelaavatko Lautalaiset urheilupelejä, vai hinkkaatteko te ainoastaan Japanista importattuja SHMUP:eja, combottelette toisia naamaan Street Fighterissa sekä syötte pakastepizzaa ja pelaatte uusinta Haloa?
Pistän ketjun alkuun postauksella tämän vuoden urheilupelikierroksesta lätkän ja futiksen parissa demojen perusteella arvioituna:
FIFA 11 vs PES 2011
Molempia on tullut testailtua demojen kautta ja tällä hetkellä Konamin vuosipäivitys tuntuu aivan fantastiselta. Japanin poikien futiksissa on vuosikausia ollut ohjaustyylinä pelkästään kahdeksan suuntaa, vaikka sitä olisi kuinka paljon kaunisteltu viime vuoden feature listeissä. Täksi vuodeksi Seabass tiimeineen on kuitenkin remontoinut peliä ihan oikeasti ja varustanut pelin sloganilla "Engineered for freedom" ja se tuntuu. Tänä vuonna pelissä on ihan aikuisten oikeasti 360 asteen liikkuminen ja täysi vapaus keskitysten ja lyhyiden syöttöjen suunnan ja voiman kanssa. Normaalisyöttö (XBOX:lla A:sta ja PS:lla X:stä) on vielä tehty hakeutumaan hieman jos sillä sohaisee edes lähellekään viereistä pelaajaa, mutta tähänkin on otettu hieman virhemarginaalia mukaan. Keskityskin hakeutuu jonkin verran, mutta tätäkin on vapautettu niin, että koko kentän levyiset puolenvaihdot eivät ole enää niin helppoja toteuttaa vaan niihin pitää olla antajana kaveri jolla löytyy voimaa ja tarkkuutta tarpeeksi ja ohjaimen päässä pelaaja, joka osaa määrittää voiman ja suunnan oikein. Läpisyötöt (eli ilmassa ja maassa) ovat kuitenkin vapautettu aivan täysin ja onkin todella tyydyttävää onnistua demosta löytyvällä Bayern Münchenillä heittää juoksupalloa keskeltä laitaan Robbenille tai Riberylle, jotka voivat käyttää nopeuttaan ja tekniikkaansa ohittaakseen vastustajien pakkeja. Kikkasysteemiä on myös uusittu ja tänä vuonna olen jo demossa käyttänyt niitä mikä jo kertoo paljon. Tämän vuoden painoksessa RT:stä(tai PS:llä R2:sta) sekä oikean analogitikun liikkeistä avautuu erilaisia kikkoja, joita voi ennen peliä jopa linkittää erilaisiksi komboiksi ja pienellä harjoittelulla ja totuttautumisella tuntuu, että nopeilla tekniikkahirmuilla voi oikeasti tehdä tilaa itselleen.
FIFA taas tuntuu FIFA:lta ja kun sitä vertaa PES:n kokemiin mullistuksiin, tuntuu se pakostakin hieman laimealta. Palloilu toimii kuitenkin perustasolla täysin samoin tavoin kuin parina viime vuonna ja siinä se. Tuntuukin, että tällä kertaa Konami on ollut se, joka oikeasti vie pelisarjaansa eteenpäin, kun taas FIFA on jäänyt EA-tyyliin keskittymään "back-of-the-box" featureihin. Tästä päästäänkin hienosti tämän vuoden lätkäpelivertailuun:
NHL 11 vs ...
EA:n lätkä on XBOX:lla ja PS:lla tänä vuonna siis kukkona tunkiolla, mutta toisin kuin FIFA, EA Vancouverin pojat ovat tehneet jopa joitain pelillisiä kehitysaskelia. Päällimmäisenä iskee naamalle uusittu syöttöengine, jolla viime kaudelta tuttu Hardcore-syöttely on tuotu paljon helpommin lähestyttäväksi. Tuntuma onkin todella hyvä ja tämän vuoden futispelien tyyliin se mahdollistaa oivaltavien avausten antamisen ilman, että helpon perussyötön antaminen vaikeutuu. Luulisi siis, että tämä NHL 11 tulisi ostettua välittömästi, mutta itse tulen hommaamaan pelin vasta korkeintaan alennuksesta. Syynä tähän on EA:n keskittyminen Online-moninpelaamiseen yksinpelaajan kustannuksella. FIFA:aan tuli tänä vuonna suurimpana featurena maalivahtina pelaaminen ja sitä myötä aito 11 vs 11 verkkomoninpeli, ja NHL:ssäkin EA:lla ollaan keskitytty ainoastaan EASHL-moninpelin kehittämiseen ja jätetty Be A GM- tai Be A Pro-moodia pelaavat rannalle ruikuttamaan. Paljon kertoo BAP:iin menneistä kehitys"tunneista" se, että voit ottelussa iskeä hattutempun ykkösketjussa, jonka jälkeen valmentaja sanoo, että he odottavat sinulta parempaa panosta tilastoissa ja lyö sinut takaisin alempiin ketjuihin. Itse peliin on syöttelyn lisäksi tuotu kuitenkin katkeavat mailat, jotta laatikon taakse saadaan jälleen täytettä. Taitaa jäädä minulta tämän vuoden lätkäpelit ostamatta ja jään odottamaan 2K:n ensi vuoden vastausta välivuoden jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 20.08.2012 10:29 kirjoittanut kep »
Missähän Suomi olisi, jos 1939 olisi ollut rajalla 300 000 dosenttia.
-Gba
Katsoppas kirjoitusasuasi ja vertaa minuun. Itse olen viisitoista vuotias joten älä tule ruikuttamaan, piste.
-IceCold
tallennettu
kep
Jäsen
Vähän ristiriitaiset fiilikset jäi tuosta EA Sports MMA:n demosta. Pystyottelu on kyllä tyydyttävämpää kuin UFC:ssä, mutta ärsytti hieman sellainen tietynlainen lagi. Siis en nyt meinaa mitään pätkimistä tai muuta hidastelua vaan sitä jos painaa vahingossa kaksi kertaa putkeen vaikkapa potkunappia, niin hahmo myös tekee ne kaksi potkua putkeen vaikka juuri sillä hetkellä pelaaja ei mitään painaisi. Todella vaikea selittää, ehkä tajuatte. Mitäs kep, seuraatko ihan oikeatakin vaparia vai tykkäätkö vain peleistä?
Tuo viive tuli huomattua minunkin puolesta ja taitaa olla Fight Nightin mekaniikan peruja.
Seurailen vaparia pääasiallisesti Ultimate Fighterien ja UFC-eventien kautta, joten kiinnostusta on, mutta en super-vihkiytynyt ole lajiin. Tiedän suurimmat tähdet ja jonkin verran muitakin kavereita sekä tiedän tekniikoista myös hieman pintaa syvemmältä, mutta mitään älyttömän syvällistä tietoa ei ole.
-Gba
Katsoppas kirjoitusasuasi ja vertaa minuun. Itse olen viisitoista vuotias joten älä tule ruikuttamaan, piste.
-IceCold
tallennettu
kep
Jäsen
Kun Darksiders 2 on tulossa vasta tiistaina ulos ja Dark Soulsia ei jaksa millään, piti viikonlopuksi keksiä jotain muuta pelattavaa. Heitinpä sitten sisään Pro Evolution Soccer 2011:n, koska muistelin, että Master League oli jäänyt aika pahasti vaiheeseen. Paria päivää ja 13 pelituntia myöhemmin on kyllä pakko todeta, että hemmetin hyvä pelihän tämä on edelleen.
Master League on edelleen kaikkien kausimoodien kuningas. On aivan eri fiilis ottaa divarin rupusakki ja kasvattaa siitä omilla keinoilla voittava joukkue. Peli vihjaa aika paljon ikääntyvien veteraanien ostoon, mutta itse olen käyttänyt kaikki paukut nousevien nuorten kykyjen ostamiseen muista seuroista ja omasta akatemiasta. On aivan eri tavalla tyydyttävää voittaa itse kasaamalla porukalla, mistä omia kasvatteja on murtautunut jo maajoukkueisiin ja joista tarjotaan miljoonien siirtokorvauksia isoihin seuroihin.
Pelillisellä tasolla mukana on edelleen ärsyttäviä PES-konventioita, kuten pelaajien ärsyttävä raiteilla liikkuminen ja ottelutapahtumien ajoittainen skriptaus(!), mutta itse pelaaminen on sen verran timanttia, että nämä on helppo sivuuttaa. Jos 2013 on kehittänyt ML:ää vielä asteen verran paremmaksi ja poistanut noita pikkuärsykkeitä, pitäisi olla kasassa todella kova paketti.
E: Tulevan PES:n Steelbook-versio on muuten todella makean näköinen:
« Viimeksi muokattu: 20.08.2012 11:13 kirjoittanut kep »
-Gba
-IceCold
tallennettu