Deep Down is the Dragon’s Dogma sequel for the next-gen. Capcom started Panta Rhei one year ago. Deep Down has been alive since three months. The video is amazing, but not totally real, it was an (supposedly) in-engine presentation. Retail game should show those visuals, at least is the Capcom’s goal.
Ah, jos näin on, niin me so happy! DD:n (sama lyhennyskin vielä!) tuleminen saattaakin määrittää sen, milloin konsolin osto on edessä. Ja mitä demottuun matskuun tulee, niin reaaliaikaista se ei tosiaankaan ole, mutta jos itse peli edes tulee pyörimään samanlaisella moottorilla, niin kyllä käy.
Ymmärrän, että ihmisillä on omat mielipiteet, mutta ei nyt mennä liian pitkälle. Miksi kaikissa alogitatteja aikaisemmissa ohjaimissa ristiohjain on ollut sillä paikalla missä se on esim. Dualshokissa? Jos ne tatit on niin luonnollisella paikalla, niin luulisi että se ristiohjain ja napit oli sijoitettu samoin kuin dualshokin tatit nyt? Pelasitko aikoinaan SNES:iä ja sanoit "Oispa tää ristiohjain vähän alaoikeelle ja napit alavasemmalle niin tää ois PARAS OHJAIN IKINÄ!!!!!". Tuskin.
PS4:n ohjaimesta sen verran, että vaikka tatit ovat päin persettä, näyttää ne sentään paremmilta. Vielä jos saavat hieman jäykkyyttä niihin, niin kyllä sillä pelaa. Tosin vain 20 minuuttia kerrallaan.
Päätit sitten kostoksi kans liiotella, vai?
Ikävä kyllä asia ei ole ihan niin yksinkertainen kuin haluaisit. Ensinnäkin on selvää, että ihmisten kädet ovat eri mallisia, sormet eri mittaisia ynnä muuta. Universaalisti "luonnollista" sijaintia ei siis ole, vaikka yleisellä tasolla optimaalista voidaan toki etsiä. Ja mitä ohjainvertailuusi tulee, niin vanhoissa ohjaimissa d-padi ei ole samalla paikalla kuin DualShockissa, sillä kyse on täysin eri mallisista ohjaimista. Ei SNES-ohjain istu käteen samalla lailla kuin DS3, ja näin ollen napitkin löytävät hieman eri sijainnin. Lisäksi(tämäkin piti käydä erikseen kokeilemassa) ei mun peukalo asetu lepotilassaan SNES-ohjaimenkaan d-padin keskiöön, vaan vähän siitä oikealle. Asia, millä ei ole yhtään mitään väliä, sillä pelatessa sormi on kuitenkin koko ajan liikkeessä, mutta jos tästä nyt halutaan se parhauden mittari tehdä, niin paska ohjainhan se silloin vissiin on? Toisaalta on hassua alunperinkään olettaa, että aikanaan kaikki tehtiin juuri oikein. NESin laatikko-ohjainkin oli tietysti ergonomisesti hyvä käteen, eikö?
Ja viimeisenä pointtina, oli vanhojen ohjainten napit missä päin maailmaa hyvänsä, niin en minä halua kumpaakaan ohjauselementtiä - tattia tahi ristiohjainta - ns. parhaalle paikalle, sillä tarvitsen molempia lopulta lähes yhtä paljon. On siis vain hyvä, että molempiin joutuu sormeaan hieman liikauttamaan, mutta samalla molempien käyttö on mahdollisimman vaivatonta ja miellyttävää. Ja näin tuntuu ainakin mun käsissä kaikissa nykyohjaimissa (kyllä, myös Xboxilla) olevan, ja padien sekä vahvuudet että heikkoudet ovat aivan muualla - tärkeimpinä ehkä nappien painotuntuma sekä ohjaimen muotoilu. Ainakin muotoilussa DS3 jää vaikkapa XO:lle selkeästi toiseksi, mutta sillä, kummin päin ohjauselementit ovat, ei ole mitään tekemistä kummankaan ohjaimen laadun kanssa.
____________________________________________________________________________
Finngamer: Hoho, mahtavan virallinen suoritus. Ja kyllä, minustakin on todella viehättävää että kunkin konsolin ohjain on persoonallinen. Mutta tsiisus, seitsemän sentin peukalo!? Nyt vasta ymmärrän, että ongelmasi saattaa ihan oikeasti olla validi. Odotappas hetkinen, niin virittelen kuvausstudion pystyyn jotta saan näin yksin kotona ollessani vastaavan setin otettua.
EDIT. Tässä tulloo:
- Pelivälineistä orgaanisempi
- Neutraali ote
- Vastakkaisvääntö
Kuvasin kaksi viimeistä tuolin päälle asetetun kännykän automaattikuvauksella, enkä siis ole itsekään irrottanut otetta tai siirtänyt peukaloita kuvien välissä. Se niveltehoste tässä toki paljastuu, mutta tarkoitin kun sanoin, etteivät sormet ole koskaan kohdanneet. Lisäksi mulla tuo ote toimii niin päin, että pelaisin mielelläni hieman enemmän sormien kärjillä, ellei kupera pinta tosiaan olisi ajan kanssa hieman liukas. Siinä tapauksessa siis ko. ongelma olisi entistä kauempana.
Hauskan vertailun ohessa on kuitenkin hyvä muistaa, että tämä ampuu vähän pointista ohi, kun kerran tuli jo myönnettyä ettei tattien siirtämisestä hieman ulospäin olisi haittaa. Samaten monta muuta selkeää DS3:n heikkoutta näyttää olevan korjattu, eli hyvä padi tulossa! Halusin vain tuoda esille sen, etten vaihtaisi tatin ja d-padin paikkaa, koska molempiin sijainteihin joudun siitä paljon puhutusta lepoasennosta kurottamaan kuitenkin, ja koska ikonisuus.