Joo, ei kyllä toi Uncharted kiinnosta pätkääkään, etenkään TLoUR:n jälkeen. TLoU:sissa putkijuoksumaisuus vielä menee, mutta kun pyöritään valtavassa viidakossa, niin luulisi, että niitä etenemisvaihtoehtoja olisi muutakin kuin se yksi kallionseinämä, jota pitkin joutuu hyppimään epärealistisesti eteenpäin. Irtoraajoja ja verenvuodatustakin on turha odottaa, mikä oli TLoU:sin suola.
En tiedä, että katsoitko edes koko videota, mutta ei tuota aluetta nyt hirveäksi putkijuoksuksi voi kuvailla, ainakaan koko aikaa. Erilaisia etenemisvaihtoehtoja on aika pirusti tuollakin alueella, missä tulitaistelu tapahtuu.
Enkä muutenkaan tajua koko ulinaa siitä, että joku peli olisi lineaarinen. Kaikkien pelien nyt ei vaan tarvitse olla mitään avoimen maailman pelejä. Se että onko joku peli lineaarinen tai ei, ei vaikuta paskan vertaa siihen onko peli hyvä. Kyllä se pelin hyvyys tulee ihan jostain muusta. Kenttäsuunnittelu voi silti olla hyvää, vaikka peli olisikin pääsääntöisesti lineaarinen.
Different strokes for different folks. Itse en saa minkäänlaisia kiksejä näistä elokuvamaisista peleistä, joita Uncharted edustaa pahimmillaan/parhaimmillaan näkökulmasta riippuen. Koko ajan tapahtuu jotain skriptattua paskaa, jotta pelaaja saisi kokea vähän väliä jonkin WOAH!-elämyksen. Uncharted 2:stakin jaksoin pelata johonkin kakkoskentään asti, koska peli muistutti enemmän elokuvaa kuin peliä. Ei kiinnosta.
Ja kuten sanoit, pelin hyvyys tulee jostain ihan muusta. Tästä on hyvä esimerkki The Last of Us, joka olisi hyvinkin voinut olla toinen Uncharted eri miljöössä, mutta erinomaisen pelattavuuden takia se ei sitä ollut. Sain lähes jokaisesta taistelutilanteesta sen WOAH!-elämyksen, koska homma oli niin aidonoloista - toisin kuin Unchartedissa. Toinen hyvä esimerkki on Resident Evil 4. Peli on yhtä putkea alusta loppuun, mutta pelattavuus on niin timanttista, ettei hommalla ole mitään väliä. Tämän lisäksi pelissä on jumalattomasti sisältöä, mikä parantaa uudelleenpeluuarvoa, jota putkijuoksuista harvoin löytyy. On löydettäviä aarteita, vaihtoehtoreittejä, joita ei välttämättä ole huomannut ensimmäisellä pelikerralla, on ampumarataa, on järjetön määrä aseita, joita voi muokata paremmiksi, jne.
Sitten on tosiaan nämä Tomb Raiderit ja muut paskapelit, joissa ei ole minkäänlaista sisältöä. Jokainen "pelaa" pelin tismalleen samalla tavalla läpi. Mielummin katson vaikka jonkin Indiana Jonesin.