Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: [1] 2 3 4
Tulostusversio
Aihe: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen  (Luettu 49549 kertaa)
Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « : 05.12.2010 01:49 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW                     

TOPIC-HISTORIA:

05.12.2010 | Topic luotu, Driving Force GT -arvio
04.01.2011 | Logitech G27 -arvio lisätty


Rattiohjain on paras mahdollinen tapa pelata realistisuuteen pyrkiviä ajopelejä. Ohjain saattaa monen pelin kohdalla toimia erittäin hyvin, mutta ratilla pelattaessa ajofiilis on silti aivan eri luokkaa. Markkinoilla on jo useampia todella laadukkaita rattiohjaimia. Täällä Suomessa tunnetuimpia ja yleisimpiä ovat Logitechin ratit, kuten Driving Force GT ja saman valmistajan lippulaivamallit G25 sekä G27. Laatutietoisten racing-pelaajien keskuudessa myös Fanatech on niittänyt kiitosta. Sen ratit kuitenkin osuvat hintaluokkaan "premium", joten ihan peruspelaajan laitteita ne eivät välttämättä ole. Myös niiden saatavuus Suomessa on heikohko.

Ratteja löytyy moneen lähtöön. Satunnaisesti pelaavat ja vähemmän vakavasti ajopeleihin suhtautuvat saattavat valita käyttöönsä 50 euroa maksavan perusratin, josta ei löydy sinällään mitään erikoista, mutta joka täyttää satunnaisen käyttötarpeen vaatimukset kepeästi. Simulaattorifanit saattavat taas upottaa itse rattiin kolmisen sataa ja vielä ajopenkkiin melkein saman vielä lisää. Summat saattavat tuntua todelliselta liioittelulta. Usein epäilykset kuitenkin pyyhkiytyvät pois, kun näillä seteillä ajaa ensikierrokset.

Tämä topic keskittyy rattiohjaimien vertailuun ja käyttäjien arvioihin. Täällä on hyvä jakaa mielipiteitä siitä, mikä on itselle se paras ja kukkarolleen sopivin ratti.

Itse hankin aluksi Logitechin Driving Force GT:n ja sillä olen ajopelejä pelannut maaliskuusta asti. Välissä oli monen vuoden ratiton jakso, sillä ennen DFGT:tä omistin ratin PS1/N64-aikoina. Nälkä kuitenkin kasvaa syödessä; laitoin tällä viikolla tilaukseen Logitechin G27:n, joka kustantaa Jimmsiltä tilattuna 259 euroa.

Aloitetaan topic ruotimalla hieman Driving Force GT:tä, joka on varsin mainio ratti ja täysin riittävä useimmille virtuaalisuhareille. Enemmän kommentteja G27:sta tulossa jahka sellainen itselleni kotiutuu.




DFGT:n hinta/laatu-suhde on loistava: alle sata euroa kustantava ratti omaa varsin ryhdikkään force feedback (voimanpalautus) -moottorin. Voimanpalautus tarkoittaa, että ratti laittaa ajettaessa vastaan kuin oikea ja reagoi tienpinnan muutoksiin. Soralla ajo esimerkiksi tärisyttää rattia enemmän kuin asvaltti, ja niin edelleen. DFGT:n Force feedback -efektit tuntuvat varsin jämäkiltä. Arvioiden mukaan ero kalliimpiin Logitechin ratteihin ei ole kovinkaan suuri.

Ero on materiaaleissa: siinä missä DFGT:n yleistuntuma on muovinen, tuntuvat G25 ja G27 enemmän oikeilta rateilta metallirakenteineen ja nahkapäällysteineen.

DFGT:ssä ei ole myöskään kytkinpoljinta ja muutenkin polkimien yleinen laatu ei ole niin hyvää kuin kalliimmissa seteissä. Tämä on tietysti odotettua. Mukana ei ole H-kaavion vaihdelaatikkoa. DFGT:n vaihdevipu taipuu vain ylös ja alas. H-Kaavion vaihteet tarkoittavat, että ratissa on samanlainen mahdollisuus vaihteiden vaihtamiseen kuin oikeassa autossa, eli vaihdekeppiä liikutellaan kaavion sisällä. Tämä mahdollistaa vaihteiden vaihdot esimerkiksi kakkoselta neloselle. DFGT:n vaihdekepillä ei moisia hyppyjä voi tehdä, vaan pelaajan pitää kelata vaihteet aina läpi. Esimerkiksi suoran päässä odottaa hidas neulansilmä. Pelaajalla on mutkaan tullessa kutosvaihde ja mutka pitäisi ajaa ykkösellä. DFGT:llä pelaaja vaihtaa ensin kuutoselta vitoselle, sitten neloselle, sen jälkeen kolmoselle, sitten kakkoselle ja vasta sitten ykköselle.  G25/27:lla pelaaja voi vaihtaa vaihteen suoraan kutosesta ykköseen.




Logitech G27 on Driving Force GT:n kalliimpi isoveli ja G25:n suora seuraaja. Logitechin rattien lippulaivan uusin malli ilmestyi syksyllä 2009 ja se korjasi joitakin G25:ssä ilmenneitä vikoja, mutta samalla poisti erään aiemmassa ratissa olleen hyvän ominaisuuden: ylös & alas -lukitun vaihdekepin. Se oli niissä tilanteissa hyvä, kun ei tehnyt mieli käyttää H-kaavion laatikkoa.

Poistolle oli kuitenkin selkeä syy: G25:n säädettävä vaihdekeppi oli erittäin hajoamisherkkä ja ratteja toimitettiin Logitechin huoltoon jatkuvalla syötöllä. G27 sisältää siis aiempaa yksinkertaisemman vaihdemekanismin, eikä sitä voi enää säätää H-kaaviosta ylös & alas -malliseksi.

Eräs lisäys on myös vaihtovalot. Jos peli tukee tätä toimintoa, ratissa vilkkuvat formula-tyyliset vaihtovalot. Hieno yksityiskohta. vaikka silmän tasolle osuakseen ratin tuleekin olla erittäin matalalla. Sivusilmällä ne kuitenkin näkee.

G27:n yleistuntuma on hyvin ylellinen, jos vertaa halvempiin saman firman rattiohjaimiin. Materiaaleina on käytetty alumiinia ja aitoa nahkaa, joka tekee ratista vaikuttavan näköisen. Myös ralliauto-tyyliset viiksivaihteet ovat paljon paremmat kuin halvempien rattimallien vastaavat nappivaihteet.

Polkimissa ero on yhtä suuri: vaikka niiden jäykkyys ei toki oikean auton tasolle pääse, ovat G27:n polkimet silti miellyttävän jäykät ja tukevat DFGT:n vastaaviin verrattuna. Varsinkin jarrun käytön säännösteleminen onnistuu paljon paremmin, kunhan ensin unohtaa mielestään DFGT:llä omaksutut jarrutustavat. Ajotyyli tulee opetella monelta osin uudelleen.

G27 on hieno rattiohjain. Driving Force GT on kuitenkin myös - ja tarjoaa todennäköisesti paremman hinta/laatu-suhteen kuin G27. Harvemmin ajopelejä pelaavat ja vähemmän omistautuneesti niitä kohtaan suhtautuvat tulevatkin varmasti DFGT:llä mainiosti toimeen.



« Viimeksi muokattu: 04.01.2011 17:15 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #1 : 06.12.2010 11:35 »
nikob VRS Jäsen Viestejä: 163 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Jos joku on hintansa värtti niin se on Driving Force GT, omasta mielestä melko hyvä.
Maksoin 75e kun uutena hankin!
Tuommoista G27 olis kyllä makee päästä testaan, tuo kytkin ja h- kaavio viehättäis  :)
-
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #2 : 06.12.2010 12:02 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Kuuluisa nälkä kasvaa syödessä -efekti...  :)

Hämää tosin, että GT5 ei tue sataprosenttisesti G25 ja G27 -ratteja. Kazunori lupaili Twitterissä, että tulossa on jossain vaiheessa päivitys, joka parantaa näiden Logitechin lippulaivarattien toimintaa pelissä. Toivottavasti tuo päivitys saapuu ennenkuin omani kotiutuu Jimssistä...

Logitech muuten ilmeisesti menetti oikeuden tehdä virallisia GT-ratteja, sillä Thrustmaster on julkaisemassa uutta Gran Turismo -ohjauspyörää, josta luvataan uutta rattien kuningasta. Kyseessä on kuulemma high end -tuote ja kalleimmillaan hinta asettuu sinne 500 dollarin kieppeille, jos ottaa H-kaavion vaihteet mukaan. Ne siis ilmeisesti myydään tähän settiin erikseen.

Ekat kuvat löytyvät tuolta: http://www.gtplanet.net/first-pictures-of-gt5s-new-thrustmaster-t500rs-wheel/

Makeesti tehty nuo polkimet, etteivät nouse maasta, vaan ovat tuossa palassa kiinni.

Itse ratti näyttää muoviselta, eikä niin aidolta kuin G25 tai 27, mutta mekaniikan pitäisi sitten olla kehittyneempää.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #3 : 06.12.2010 12:06 »
Runner Jäsen Viestejä: 593 Basaaripisteet: 0 Profiili Aika mageen näkönen. Mutta toi 500€ on kyllä aika huima myöskin  :lol: Ei kyllä tule hommattua.
Luulis kyllä, että viiteensataan saisi sen rattiosankin tehtyä jämäkäksi, rattimaiseksi, jos se on saatu Logitchekin puolella halvemmallakin tehtyä?
-"No can do!"
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #4 : 06.12.2010 12:37 »
migge Jäsen Viestejä: 3 173 Basaaripisteet: 0 Profiili
Itse ratti näyttää muoviselta, eikä niin aidolta kuin G25 tai 27, mutta mekaniikan pitäisi sitten olla kehittyneempää.
Mun silmään näyttää metalliselta ja keinonahkaiselta.

Itse en muuten noista kytkimistä ja H-kaavion vaihdelaatikoista niin välitä. Eihän nyky urheiluautoissa muutenkaan sellaisia enää ole.
www.playfire.com/migge
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #5 : 06.12.2010 12:39 »
Minna Jäsen Viestejä: 567 Basaaripisteet: 0 Profiili Tosiaan tuli tuo Lgitechin Driving Force GT -ratti ostettua, ja täysin tyytyväinen olen. Ja kun kerran makuun on päässyt, niin pois ei vaihtaisi. Luonnollisesti. Toki kyllähän H-kaavion vaihteisto ja kytkin lisää todentuntua toisi, mutta minulle riittää kyllä tuo nykyinen ratti vallanmainiosti. Tuossa muutama päivä sitten naurettiinkin, kun manuaalilla ajettiin, että olisi se kun vielä pitäisi yrittää kytkinkin huomioida. Mutta kaippa senkin oppisi. Osaahan sitä autoa ajaa muutenkin, tosin harvemmin noilla nopeuksilla kuin peleissä. Mutta kukkarolle ja käyttöön sopiva on tuo Driving Force GT -ratti.

Mutta kylläpä komealta näyttää tuo virallinen GT-ratti. Kyllähän tuolla varmasti ajelisi. Mutta komea on hintakin.

Tosiaan, kyllä ajopelit ovat ratin arvoiset. Meneehän ne ilmankin, mutta tunnelma ja tuntuma on aivan eri.
030906 | 190308
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #6 : 06.12.2010 12:48 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW
Itse en muuten noista kytkimistä ja H-kaavion vaihdelaatikoista niin välitä. Eihän nyky urheiluautoissa muutenkaan sellaisia enää ole.

Hyvä pointti kyllä. Tosin vaikkapa GT5:ssä on todella paljon autoja, joissa H-kaavio tuo tunnelmaa lisää. Hienoa ajaa vaikka jollain Lancia Deltalla ja iskeä vaihteita silmään.

Toki katson aina autokohtaisesti tämän: jos autossa on rattivaihteet, niin sitten käytän niitä myös ratissa, jos H-kaavio niin sitten ajan sillä.



EDIT:

Verkkokauppa alensi G27:n hintaa ja myy sitä nyt 244,90 eurolla, toimitusaikana on 3-6 viikkoa.  Peruin Jimmsin tilauksen ja iskin tilaukseen verkkiksestä.

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=44275


« Viimeksi muokattu: 07.12.2010 13:02 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #7 : 09.12.2010 20:43 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili Tulipa tuossa aiemmin tänään tilattua myös Wheel Stand Pro tuolle edelleen tilauksessa olevalle G27:lle. Saatanpa muiden lautalaisten iloksi pistää "ohjaamosta" kuvia sitten kun saan romut postista kotiin.

Tässä alkaa loppua syyt kesken sen Richard Burns Rallyn ostoon...
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #8 : 09.12.2010 20:50 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Oho, verkkis on nostanut taas G27:n hintaa, 299 euroon. Ehdin onneksi laittaa sen tilaukseen vielä silloin kun hinta oli rapiat 244.

Ensi vuoteen sen saaminen lähes varmasti kyllä menee. Mutta onneksi on DFGT sitä odotellessa.  :)
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #9 : 09.12.2010 21:58 »
Stavros Jäsen Viestejä: 81 Basaaripisteet: 13 Profiili
Oho, verkkis on nostanut taas G27:n hintaa, 299 euroon. Ehdin onneksi laittaa sen tilaukseen vielä silloin kun hinta oli rapiat 244.

Ensi vuoteen sen saaminen lähes varmasti kyllä menee. Mutta onneksi on DFGT sitä odotellessa.  :)
Onneksi hankin G27:ni pari kuukautta sitten, kun sitä oli vielä varastossa ja sen hinta oli 250 euroa. Hieman sapettaisi, jos nyt joutuisi odottelemaan monta viikkoa ja vielä pitäisi maksaa 50 euroa enemmän. Sitten olisi pitänyt pelata GT5:sta vanhalla Logitechin Driving Force:lla, jossa ei ole edes vaihdekeppiä.  :(

Tulipa tuossa aiemmin tänään tilattua myös Wheel Stand Pro tuolle edelleen tilauksessa olevalle G27:lle.
WSP on kyllä mainio teline. Tarpeeksi painava, ettei se heilu ja keiku, kun rattia kääntää tiukoissa tilanteissa nopeasti puolelta toiselle. Lisäksi tuota pystyy säätämään helposti sopivaan asentoon ja sen saa myös nopeasti taitettua kasaan, niin ettei se vie hirveästi tilaa, kun sitä ei käytä.
Suoraan valmistajalta kun tilasin, niin paketti tuli alle viikossa perille ja kotiovelle kannettuna. Todella tyytyväinen olen, että tilasin tuon vaikka hiukan epäröin aikoinaan tuon hankkimista. Hintaa tuolla kumminkin oli 130 euroa.
Elämä on kuin sardiinipurkki - kaikki me etsimme purkin avainta.
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #10 : 27.12.2010 12:40 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili Ephram tästä jo mainitsikin:
http://www.v2.fi/uutiset/pelit/12933/Thrustmasterilta-500-euron-GT5-ratti/

Saa olla aika hyvä jotta maksaisi ratista 500 €, ja vielä siihen päälle vaihdekepistä erikseen. Ainakin näillä näkymin ei harmita että on "vain" g27 tilauksessa.

Luulisi muuten noiden polkimien kestävän paikallaan. Poljinsetti painaa vaatimattomat 7 kiloa. Laadukkaan näköinen setti kyseessä.

Saisi nyt sen oman ratin kotiin asti niin pääsisi testaamaan...



Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #11 : 27.12.2010 21:26 »
aataminpoika Jäsen Viestejä: 549 Basaaripisteet: 0 Profiili Mullapa on se aika perusratti mikä on luultavimmin laudankin rattipelaajien keskuudessa enemmistönä eli DFGT. Hyväntuntuinen ratti, ei itsellä valittamista. Ajopenkkikin olisi ihan mukava saada, mutta ne on niitä hankintalistan peräpäähän kuuluvia, jotka hommataan vaan siinä tapauksessa jos massia löytyy, muttei tavaraa mihin sitä kuluttaa  ;D
"Saatanan mikkihiiri, pidä turpas kiinni ja vihellä peliä.", "Ei voi kahen metrin syötöt mennä v***u kolme metriä ohi"  - Kai Suikkanen
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #12 : 02.01.2011 17:17 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Verkkokauppa näytti saaneen 23.12 n. 50 kappaleen erän G27-rattia. Minulle tästä erästä ei ilmeisesti riittänyt, sillä vielä ei ole tullut noutovahvistusta sähköpostiin. Eiköhän se tässä kuussa kuitenkin napsahda, tilauksestakin tulee ensi viikolla kuluneeksi kuukauden päivät.

Vinkään ei ilmeisesti vielä ole saanut omaa kappalettaan Jimmsistä?
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #13 : 02.01.2011 17:22 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili Eipä ole näkynyt, tilauksen pistin 28.11. Sivustollakaan eivät vahvista vielä mitään toimitusaikaa.
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #14 : 03.01.2011 15:48 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Tänään tuli verkkiksestä noutoilmoitus G27:sta. Kävin juuri hakemassa ratin. Myöhemmin tänään sitten ensifiiliksiä ja kommentteja miten ratti vertautuu Driving forceen nähden. Testipeleinä ainakin GT5, F1 2010 ja WRC 2010, mahdollisesti myös muiden ajopelien demoja.

Kannatti vaihtaa jimms-tilaus verkkokauppaan: sai nopeammin ja halvemmalla.  :)
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #15 : 04.01.2011 16:23 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Lisäsin G27-arvion aloitusviestiin.




Nyt olen ajanut G27:lla sen verran, että pystyn siitä heittämään ensimmäiset kunnon mielipiteet ilmaan.

Ensinnäkin, verrattuna Driving Force GT -rattiin, on G27 todella paljon hiljaisempi. Poissa ovat melkeinpä kokonaan ne kuuluisat viuhunnat, jotka syntyivät DFGT:llä rattia nopeasti käännettäessä. Ero on tällä osa-alueella melkoisen suuri.

Mitä itse ajokokemukseen tulee, tuntuu G27 rauhallisemmalta kuin DFGT. Nyt kaikki vaikuttaa olevan enemmän hallinnassa. Ajamisesta itsestään ei välttämättä ole tullut sen helpompaa. Itseasiassa en vielä tällä hetkellä pysty niin nopeisiin kierrosaikoihin, joita ajoin Driving Force GT:llä. Tähän on kuitenkin erityisen hyvä syy: polkimet.

Polkimien jäykkyys on kokonaan eri planeetalta ja tuli meikäläiselle jopa pienoisena shokkina. Tunne oli epäuskoinen, kun DFGT:n jarrutustottumuksilla auto ei pysähtynyt sitten millään vaan jatkoi kulkuaan kohti rengasmuureja. Jäykempiä polkimia on painettava paljon suuremmalla voimalla, mutta samalla ne tietenkin mahdollistavat entistä tarkemman annostelun.

Tästä johtuu, että joudun käytännössä heittämään DFGT:llä opitun jarrutustekniikan roskakoriin ja aloittamaan tyhjästä G27:n kanssa. Menee todennäköisesti pari viikkoa, että omaksun sen riittävän hyvin.

Entäpä sitten H-kaavio? Sen käyttäminen on todella haastavaa, mutta myös palkitsevaa. Aluksi tuntuu mahdottomalta, että pystyisi ajamaan nopeasti, kun joutuu käyttämään H-kaavion lisäksi kytkintä, mutta harjoittelu tekee tässäkin nopeasti tuloksia. GT5:ssä oli suorastaan taivaallista paahtaa Nyrrellä Lancia Deltalla ja käyttää vaihteita H-kaaviolla.

Toki viiksivaihteet ovat aina vaihtoehtoinen tapa, eikä niiden käyttämiseen tarvitse kytkintä. Todennäköisesti aluksi verkkopeleissä H-kaavion käyttäminen on minulle mahdotonta, koska vaihtaminen sillä ei vielä tule ns. selkärangasta. Eikä se kovia kilpailuja ajaessa ole todellakaan hyvä asia.

Ratin vaihtoledit ovat aika makeat, mutta kieltämättä sellainen leso yksityiskohta, josta ei ainakaan minun ajopenkkini korkeudelta ole kovinkaan suurta hyötyä. Valot kyllä näkyvät silmänurkasta, mutta ei niitä voi kokoajan kuikuilla.

Tässä vielä muutama kuva:










« Viimeksi muokattu: 04.01.2011 23:54 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #16 : 04.01.2011 16:35 »
Minna Jäsen Viestejä: 567 Basaaripisteet: 0 Profiili
Ensinnäkin, verrattuna Driving Force GT -rattiin, on G27 todella paljon hiljaisempi. Poissa ovat melkeinpä kokonaan ne kuuluisat viuhunnat, jotka syntyivät DGFT:llä rattia nopeasti käännettäessä. Ero on tällä osa-alueella melkoisen suuri.

Minua ainakin häiritsee DFGT-ratissa juuri tuo äänekkyys, mikä ratissa on. Mikä sen ärsyttävämpää kuin se kauhea viuhuna, kun rattia kääntää. Ja kun välin sitä hulluna saa kääntää. Ja yritäppä siinä pelata hiljaa, kun käynnistät ratin, niin se alkaa pyöriä itsekseen, ja sama homma suljettaessa. Koko talohan siinä herää. Tekeekö G27 saman? Tuohon voisi keksiä jotain muuta. Ei voi oikein pelata ratin kanssa toisen jo mennessä nukkumaan, kun äänet ovat niin kovat.
030906 | 190308
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #17 : 04.01.2011 16:38 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Myös G27 pyörii käynnistyessään, koska ratti kalibroi tällöin itsensä keskiasentoon.

Mutta tuolloinkaan G27:n kanssa ei kuulu juuri minkäänlaista ääntä, jos vertaa Driving Forcen vastaaviin soundeihin. Järkytyinkin aluksi vähän, kun en meinannut edes kuulla kun ratti pyöri akselinsa ympäri.  ;D
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #18 : 04.01.2011 16:43 »
Minna Jäsen Viestejä: 567 Basaaripisteet: 0 Profiili No ei siinä pyörimisessä mitään, mutta se ääni mikä silloin tulee. Se on oikeasti tosi kova ja ärsyttävä. Alkaa kuulostaa vain entistä paremmalta, kun G27 ei pidä siinäkään niin kovaa ääntä. Houkutus alkaa oleen suuri. Ainut vika vain taitaa olla se hinta. Nykyisellä ratille kyllä varmasti omistaja löytyisi, mutta..
030906 | 190308
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #19 : 05.01.2011 00:14 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Pistin merkille, että G27:n hiljaisuus johtaa suoraan immersion parantumiseen. DFGT tuntui niin selkeästi "vain" videopelin hallintavälineeltä, ei oikealta ratilta. G27:n kanssa ylimääräisiin ääniin ei tule kiinnitettyä huomiota, joten itse ajaminen saa kaiken päähuomion. On helpompi uskoa, että toden totta ohjastaa sitä WRC-Citikkaa puiden viuhuessa sumeina ohi näkökentän.

Tämä tuli ilmi hyvin juurikin uusimmassa WRC:ssä, johon G27 sopii rallimaisuutensa ja viiksivaihteidensa takia kuin nappi silmään: peliä ei ole ikinä ollut näin siisti pelata, vaikka kyseisen pelin force feedbackit jäävätkin aikalailla parhaista jälkeen.

Jarrutuspaikkojen löytäminen vaatii yhä totuttelua: F1 2010:ssä mutkia meni pitkäksi tuon tuosta. Siinä se näkyykin parhaiten, koska formuloissa pienikin virhe jarrutuspaikassa voi maksaa sekunteja.

Hankinta ei kaduta. 190 euroa jouduin laittamaan vielä väliin sen jälkeen kun myin DFGT:n kaverille. Tässä on kuitenkin rattiohjainta vuosiksi eteenpäin, jos päivittämishimo ei vain kasva liian suureksi.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #20 : 05.01.2011 12:48 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili Katos vain, Jimms saikin jo tänään paketin postiin. Josko sitä parin päivän sisällä pääsisi jo pelailemaan.
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #21 : 26.02.2011 13:45 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW InsideSimRacingin yhteenveto Force Feedback -rateista

Suurin osa on Logitechin tarjontaa, mutta voittaja ei sieltä osastosta löydy, eikä edes toinen sija, sillä Fanatech ja Thrustmaster onnistuivat nousemaan testaajien suosikeiksi.

Uusi Thrustmaster T500 sai avoimia kehuja ja oli molempien testaajien ykkössuosikki. Sen sanottiin olevan "pykälää edellä Logitechia ja Fanatechia".  600 dollarin hinta ilman vaihdeyksikköä on kuitenkin sen verran suolainen, että useimmat harkitsevat sen kolmannenkin kerran siihen sijoittamista.



G27 on ollut minulla tiiviissä käytössä sen hankkimisen jälkeen. Toisen FF-moottorin läsnäolon DFGT:en verrattuna tuntee, sillä ratilla pystyy tekemään F1 2010:ssä ja GT5:ssä sellaisia korjausliikkeitä, jotka tuskin ovat mahdollisia Driving Force GT:llä.

Myös vaihtoledit ovat nousseet arvoon, varsinkin GT5:ssä, jossa en pidä HUDia päällä. Vaihtoledeistä näkee kätevästi koska pitää vaihtaa, varsinkin jos käytössä on ohjaamoton standard-auto.


« Viimeksi muokattu: 26.02.2011 13:52 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #22 : 26.02.2011 17:37 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili Onko Eph ollut ongelmia täyden kääntösäteen kanssa GT:tä pelaillessa? Itse en ole oikein oppinut sillä ajamaan, varsinkin rallissa tahtoo kädet loppua kesken. Tietty jos saa ajolinjat kohdilleen niin ei rattia tarvitse kovin laajasti käännellä, mutta onhan sitä "hakemista" aina välillä ;). Myös driftaamista olen koettanut, varsinaista hakemista on sekin.

Hyvä ostos tuo on ollut, mutta rattituen puute GT5:ssä harmittaa hieman. Tämä ei tosin ole ratin vika.

Voiskin ottaa kuvan tuosta omasta "ohjaamosta" tässä myöhemmin.

Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #23 : 27.02.2011 21:39 »
Runner Jäsen Viestejä: 593 Basaaripisteet: 0 Profiili Tuon DFGT:n ainoa ongelma on kyllä se, että se "pistää vastaan" kun yrittää tehdä nopeita korjauksia. Itse haluisin, että se liukuisi siinä kuin rasvakiskoilla, mutta se on kai noin halvalla kokoonpanolla mahdotonta? No, hyvä ratti se on kuitenkin :)
-"No can do!"
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #24 : 28.02.2011 21:35 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW
Onko Eph ollut ongelmia täyden kääntösäteen kanssa GT:tä pelaillessa? Itse en ole oikein oppinut sillä ajamaan, varsinkin rallissa tahtoo kädet loppua kesken. Tietty jos saa ajolinjat kohdilleen niin ei rattia tarvitse kovin laajasti käännellä, mutta onhan sitä "hakemista" aina välillä ;). Myös driftaamista olen koettanut, varsinaista hakemista on sekin.

Hyvä ostos tuo on ollut, mutta rattituen puute GT5:ssä harmittaa hieman. Tämä ei tosin ole ratin vika.

Voiskin ottaa kuvan tuosta omasta "ohjaamosta" tässä myöhemmin.



Ei ole ollut ongelmia, kyllä rallit luonnistuvat hyvin. Ehkä olen niin tottunut jo tuohon kääntösäteeseen. Toki jollakin Lancia Stratoksen hirviöllä "ohjaamo on käsiä täynnä", mutta se onkin auto, jota ei tuurilla ajella.  8)

Pistä ihmeessä ohjaamosta kuvia. Kiva katsella ihmisten ajosettejä.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #25 : 01.03.2011 15:09 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili Tällaisessa "ohjaamossa" sitä ajellaan.





Mielestäni hyvä tuoli tuohon tarkoitukseen. Saa ratin luonnolliselle kohdalle eteensä, vaihdekeppi vain jää vähän liikaa eteen, tahtoisin sen enemmän sivulle ja alas, kuin oikeassakin autossa. Mutta enpä taida jaksaa rueta rakentelemaan mitään tuon kummempaa settiä, wheel stand pro riittänee toistaiseksi.

On sitten sisustus vielä vähän vaiheessa. Vastahan minä tähän marraskuussa muutin, ei ole vielä "ehtinyt" panostaa. Uuden sohvan sentään sain hommattua.

EDIT: Hieman täytyy moittia tuota ratin lyhyehköä usb-johtoa.
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Re: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #26 : 01.03.2011 17:38 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 175 Basaaripisteet: 5 Profiili
On sitten sisustus vielä vähän vaiheessa. Vastahan minä tähän marraskuussa muutin, ei ole vielä "ehtinyt" panostaa. Uuden sohvan sentään sain hommattua.


Ihan vaan sidenotena, että aika klassikko tv-ständi, noita on liikenteessä puolella omistakin tutuista. Plus omalla kämpällä toki. :)
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #27 : 09.07.2011 12:05 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili Pelaileeko täällä kukaan Richard Burns Rallya?

Pelin ostin jo talvella, mutta en ole sitä pelaillut juuri ollenkaan, koska G27 ei suostu toimimaan kunnolla sen kanssa. Force Feedback on kadonnut tyystin, ja kontrollit pitää asettaa uusiksi joka kerta kun pelin avaa. Vaihteet ovat jostain syystä noilla vaihdekepin edessä olevilla sivunapeilla. Tylsää vain ajella kun ratti ei potki ollenkaan takaisin.

Peli on se aito ja alkuperäinen, eli ei vielä modeja latailtu, ja käyttis Win7 Ultimate.
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #28 : 09.07.2011 13:13 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Ootko asentanut 1.02 official patchin? Taisin tuon asentaa aikoinaan, jotta DFGT alkoi toimimaan kunnolla. Se toimi sen jälkeen mainiosti, hyvät feedbackit ja asetukset pysyivät muistissa.

http://download.cnet.com/Richard-Burns-Rally-v1-02-patch/3000-7513_4-10332354.html
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Re: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen « Vastaus #29 : 09.07.2011 13:54 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 918 Basaaripisteet: 0 Profiili
On sitten sisustus vielä vähän vaiheessa. Vastahan minä tähän marraskuussa muutin, ei ole vielä "ehtinyt" panostaa. Uuden sohvan sentään sain hommattua.


Ihan vaan sidenotena, että aika klassikko tv-ständi, noita on liikenteessä puolella omistakin tutuista. Plus omalla kämpällä toki. :)

Kaikista halvin ja hirvein. Noita tosiaan tuli itsekin katseltua kun väliaikainen tv-taso piti saada tähän opiskelukämppään. Tv-tason virkaa toimittaa nyt vähän samantyylinen, mutta lasinen taso. Kunnon tasot tuntuvat järestään maksavan useita satoja euroja  :(
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines